Sektörel

Limak son bir yılda 11.2 milyar dolarlık iş aldı!

Dünyanın en büyük müteahhitleri listesinde 85. sıraya yerleşen Limak, son bir yılda ortaklarıyla tam 11.2 milyar dolarlık iş aldı. Özdemir, "İş hayatı matrix gibi sizi hep büyümeye itiyor" diyor ve ekliyor: İnanıyoruz ki Türkiye'nin büyümesi Doğu'dan gelecek.

Geçtiğimiz günlerde açıklanan ENR listesine göre Limak dünyanın en büyük 85’inci müteahhitlik şirketi konumunda. Son 1 yılda ortaklarıyla birlikte dünya çapında 11.2 milyar dolarlık iş aldı. Limak Yatırım Yönetim Kurulu Başkanı Ebru Özdemir, kendilerini ‘Türkiye merkezli bölgesel oyuncu’ olarak konumladıklarını belirtiyor, “Büyümek ve bir marka olmak istiyorsanız, Türkiye pazarı yetmiyor.  İş hayatı matrix gibi, sizi hep daha fazla iş yapmaya, büyümeye itiyor” diyor. Savaş sonrası Suriye’nin yeniden yapılanmasında aslan payını Türk firmaların alması gerektiğini vurgulayan Özdemir, “Bizim inşaat takımlarımız hazır” diye ekliyor. 


HİÇ FRENE BASMADIK 

1-) Sizinle geçen yıl haziranda bir röportaj yapmıştık. Sonra kısa süre içinde Türkiye’nin gündemi değişti. Tahminlerin ötesinde bir yıldı. Siz Limak olarak ne yaptınız bu süreçte, yatırımlar aksadı mı? 


Gerçekten ülkemiz için zor bir dönemdi. Aklımıza gelmeyen şeyler oldu. Türkiye’yle birlikte dış politikada da beklenmedik olaylar gelişti. Her türlü riskin bir arada yaşandığı bir zaman dilimiydi. Buna rağmen Türkiye hükümetiyle, özel sektörüyle acayip dayanıklıymış ki her türlü olumsuzluğa rağmen  geçen yıl büyüdü. Bu süreci krize dönüştürmeden atlattık. Herkes şimdi geleceğe pozitif bakıyor. Kurlar stabil, yatırım fonları Türkiye’ye döndü. Biz de bu süreçte frene basmadık. Son 1 yılda ortaklarımızla yurtdışında 6.1 milyar dolar, toplamda ise 11.2 milyar dolarlık iş aldık.   


2-) Ne kadarı sizin bu işlerin? 


Ortakları çıkarınca, Limak’ın payına düşen 7 milyar dolar civarında. Bunun da 5.4 milyar doları yurtdışından. Çanakkale Köprüsü’de 2 Koreli ortağımız var. Rusya’daki krizden sonra Rostov Havalimanı’nı çok hızlı yaptık ve bir havalimanı işi daha aldık. Son olarak da UFA şehrinde 570 milyon dolarlık otoyol projesi aldık. Rusya'daki 3 projenin toplamı 850 milyon doları buldu. 


RUSYA KAYGISI BİTTİ


Uzun süredir Rusya Türklere bu kadar büyük montanlı iş vermiyordu... 


Evet, bu da aslında iki ülke arasındaki gerginlikten sonra Rusya’da alınmış en büyük iş. O yüzden Türk müteahhitler açısından önem taşıyor. Rusya krizi çözüldü evet ama ‘gerçekten büyük işleri Türklere verecekler mi’ diye bir kaygı vardı. Bence bu projeyle artık böyle bir kaygı kalmadı. 


Suriye için ‘takımlarımız’ hazır


4-) Çimentoda yatırımlarınız oldu. Yeterli kapasiteye ulaştınız mı? 


Şu anda çimentoda 15 milyon ton kapasiteye çıktık, birinciliğe oynuyoruz. Daha da kapasite artışı yapabiliriz. Ankara Fabrikamızı şehir dışına, Gaziantep fabrikamızı da Kilis’e taşıyoruz. Kilis’te Türklerden çok Suriyeli 

var. Ki Kilis fabrikamızın yeri Suriye’nin yeniden yapılanmasında çok önemli. Halep’e çok yakın, tam sınırdayız. 


5-) Suriye’nin kısa vadede yeniden yapılandırılacağını öngörerek mi yapıyorsunuz bu yatırımları? 


Evet Suriye’yi yeniden yapılandırmada aktif olmak istiyoruz. Tabii biz bir yatırıma başladığımızda hemen yarın sonuçlanmıyor.


Nereden bakarsanız 2 sene sürüyor. Ama biz yine de Türkiye’nin büyümesinin Doğu ve Güneydoğu’dan geleceğine inanıyoruz. En fazla yatırım oralara gidecek. Bunun için oradaki yapılanmamız hem iç pazara hem dış pazara yönelik. Bir noktada bitecek bu sıkıntılar, sonsuza kadar sürmeyecek. Hatta bir sürü yabancı inşaat şirketinin aralarında Suriye’nin yeniden yapılanmasında rol alacak diye konuşmaya başlamışlar. Bizim Türk müteahhitler olarak burada önde olmamız, liderliği almamız lazım. Biz Limak olarak savaştan önce de oradaki havalimanları ve enerji tesislerinin kurulması konusunda bir sürü adım atmıştık. Şimdi de inşaat takımlarımız hazır, bekliyoruz. 


FIRSATLARA BAKACAĞIZ


6-) YEKA ihalesi'nde iddialıydınız, olmadı. Kapandı mı defter? 


YEKA’ya Alman ortağımız Enercon ve Adnan Polat’la girdik. Olmadı ama biz hala iddialıyız. Enercon’la da Adnan Polat’la iyi anlaştık. Birlikte başka işler de yapabiliriz, dedik. Kanımız uyuştu. Yeni çıkan işlere göre kendimizi planlayacağız.  


FRANSIZ BASINI GÜNLERCE 'TÜRKLER ALAMAZ' YAZDI


 ‘Dünyanın her yerinde havalimanı yapabiliriz’ iddianız var… En son Fransa’ya bakıyordunuz. 


7-) Gelişmeler var mı? 


Evet birkaç tane yaptıktan sonra kendimize güvenimiz geldi. Biz hep Kıta Avrupası’nda bir şeyler yapmak istedik. Lion’a teklif verdik. Çok da güzel bir dosya hazırladık. Hatta en çok da bizim teklifimizi beğenmişler. Ama olmadı. Bu ara Fransa’da hiç tahmin etmediğimiz bir reaksiyonla da karşılaştık. Fransa’da basını ‘Türkler bizim havalimanımızı alamaz’ diye başlıklar attılar. Aleyhimizde bir sürü haber çıktı ve biz gizlilik anlaşmasından dolayı hiçbirine cevap veremedik. Fransa’da birkaç havalimanı özelleştirmesi daha olacak. Onlara da bakacağız. 


8-) Başka ülkelere de bakıyor musunuz? 


Amerika’da havalimanları özelleşme sürecine girebilir. Orada bir iki havalimanına baktık. Afrika bizim için önemli bir pazar. Senegal’de 8 yıldır yapılamayan havalimanını biz 8 ayda tamamlayınca orada da bize yeni işler de gelmeye başlayacağını düşünüyoruz.


SABİHA GÖKÇEN İÇİN DE 'DELİLİK' DEMİŞLERDİ


9-) Avrasya Tüneli ve 3. Köprü’de geçişler henüz beklenen seviyelere ulaşmadı. Sizin bu anlamda Çanakkale Köprüsü’ne ilişkin bir çekinceniz var mı? 


Avrasya Tüneli bence hayat kurtaran bir proje. İstanbul’un bu altyapıya ihtiyacı vardı. Şu anda 45 bin civarındalar sanırım. Garantileri de 60 binlerdeydi. Bence her an bu rakam geçilebilir. Biz Sabiha Gökçen’i aldığımızda bir sürü kişi ‘delilik’ dedi. O zaman yolcu sayısı 6 milyondu. Şimdi 28 milyonlarda. Çanakkale’yegelince şu anda insanlar feribotlarla karşıya geçiyorlar. Hava çok kötü oluyor, seferler aksıyor. Daha az gelişmiş yerler ulaşılabildiğinde çok daha gelişmiş hale geliyor. Biz fizibilitemizi buna göre yaptık. Ve bu projeye inanıyoruz. Bu arada eş zamanlı şunu da yapmak istiyoruz. Böyle projelerde niye Korelilerin teknolojisine ihtiyacımız olsun. Biz bu köprüleri ortaksız da yapabilmek istiyoruz. Bu büyük işleri öğrenip, başka yerlerde de yapabiliriz.  


10-) Enerji sektöründe 3. Havalimanı'nda da partnerleriniz olan Cengiz ve Kolin’le işlerinizi ayırdınız. Hatta sonrasında, ‘havalimanında da ayrılacaklar’ söylentisi çıktı. Niye yollarınızı ayırdınız enerjide? 


Ayrı şekilde yönetmek istedik. Biz Uludağ’ı (UEDAŞ) alalım, onlar daAkdeniz, Çabmlıbel ve BEDAŞ’ı alsın dedik. Dostça bir ayrılık oldu. Diğer işlerimiz sürüyor. İnşaat işiyle operasyonel işlerin, şirket işlerinin biraz ayrı gitmesi gerekiyor. Biz Uludağ’a bir yabancı ortak istiyorduk. Çin’den falan teklifler vardı. Şimdi biraz yavaşladı ama hala düşünüyoruz. 


 

Akşam