23 / 12 / 2024

Lisanslı Harita Kadastro Mühendisleri Kanunu'nda değişiklik teklifi!

Lisanslı Harita Kadastro Mühendisleri Kanunu'nda değişiklik teklifi!

Lisanslı Harita Kadastro Mühendisleri ve Büroları Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi TBMM'de onaylandı.



Lisanslı Harita Kadastro Mühendisleri ve Büroları Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi TBMM'ye sunuldu. Komisyonda görüşülen kanun teklifi onaylandı.

Kanun teklifi ile lisanslı harita kadastro mühendislik büroları tarafından yerine getirilebilecek kadastro teknik hizmetlerinin kapsamının belirlenmesi; harita kadastro mühendislik bürolarının lisans alabilme şartlarının yeniden düzenlenmesi; lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarının, lisanslı mühendisin talep ettiği ilçede kurulması ve kurulduğu ilçenin bağlı olduğu il genelinde yetkili olabilmesinin düzenlenmesi; lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarında mühendis veya meslek alanı ile ilgili tekniker veya teknisyen unvanlarından en az üç personel ve herhâlde en az bir mühendis çalıştırılmasının zorunlu olması; büroların faaliyetlerinin Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün görevlendireceği denetime yetkili bir personel tarafından yapılması; 5368 sayılı Lisanslı Harita Kadastro Mühendisleri ve Büroları Hakkında Kanun kapsamına giren işlem başvurularının Tapu ve Kadastro Müdürlüğünce belirlenen yöntemlerle yapılması; lisanslı mühendislerin disiplin suçu teşkil eden fiil ve hâlleri ile bunlara verilecek disiplin cezalarının belirlenmesi; lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarının il genelinde yetkili olabilmeleri ve yetkili oldukları il dâhilinde lisanslı büro kurulmamış ilçelerde şube veya irtibat bürosu açabilmeleri; lisanslı mühendislere verilebilecek idari para cezasının üst limitinin artırılması ve bu cezalara karşı idare mahkemelerinde dava açılabilmesi; daha önce sınava girip büro açmaya hak kazanarak lisanslı büro faaliyetlerini yürütmek üzere Devlet memurluğundan istifa edenlerin, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğüne başvurmaları hâlinde Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü kadrolarına atanmalarının sağlanması amaçlanıyor.

GENEL GEREKÇE 

16/6/2005 tarihli ve 5368 sayılı Lisanslı Harita Kadastro Mühendislik Büroları Hakkında Kanunun yürürlüğe girmesi ile, kadastro teknik hizmetlerinden tescile tâbi olmayan işlemlerin yapım ve kontrolü ile tescile tâbi olan işlemlerin yapım sorumluluğu lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarınca yerine getirilmeye başlanmıştır. Bu büroların faaliyete geçmesinden bugüne kadar uygulamada yaşanılan sorunlar ve edinilen tecrübeler ışığında 5368 sayılı Kanun ile getirilen sistemde bazı değişiklikler yapma zorunluluğu ortaya çıkmıştır. Bu kapsamda hazırlanan Kanun Teklifi ile; Lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarınca yerine getirilecek kadastro teknik hizmeti niteliğindeki iş ve işlemlerin neler olduğu sayma suretiyle açıklanarak büroların faaliyet alanı yönüyle kanunilik ilkesinin güçlendirilmesi ve böylelikle lisanslı büroların faaliyet alanları yönüyle yasal güvenceye kavuşturulması, öte yandan kadastro müdürlükleri tarafından yürütülmekte iken lisanslı bürolar tarafından yerine getirilmesi uygun görülen kadastro teknik hizmeti niteliğindeki diğer işleri belirleme hususunda Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğüne yetki verilmesi, Lisans sahibi olabilmenin özel şartları arasında sayılan sınavda başarılı olma şartı yürürlükten kaldırılarak kamu veya özel sektörde harita ve kadastro mühendisi olarak en az on yıl çalışmış olanlara lisans belgesi verilmesi, ayrıca lisans belgesi alabilmek için yatırılması gereken teminat tutarının elli bin bin Türk Lirasına çıkarılması, Lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarının il genelinde yetkili olması esası benimsenerek kadastro teknik hizmeti talebinde bulunan kişilerin, hizmeti en uygun ve kolay alabilmelerinin sağlanması, ayrıca lisanslı bürolar arasında asgari rekabet ortamı oluşturularak hizmet kalitesinin arttırılması,  Lisanslı büroların, birden fazla büro açabilmelerinin yasaklanması ve meslek alanıyla ilgili olarak biri mühendis olmak üzere mühendis, tekniker veya teknisyen unvanlarında en az 3 kişi çalıştırma zorunluluğu getirilerek büroların faaliyet ve hizmetlerini aksatmadan yürütebilmeleri, Lisanslı mühendislerin hangi fiil ve hallerinin disiplin suçu oluşturduğu ve bunlara hangi disiplin cezalarının verilebileceği hususu ayrıntılı olarak düzenlenerek etkili bir denetim mekanizması kurulması ve ayrıca disiplin suç ve cezalarında da kanunilik ilkesinin geçerli olduğu yönündeki yüksek yargı kararlarına uyum sağlanması, Lisanslı mühendislere fiil veya davranışları nedeniyle uygulanabilecek idari para cezalarının üst limiti arttırılarak caydırıcılık sağlanması ve idari para cezalarına karşı tebliğ tarihinden itibaren altmış gün içinde idare mahkemesinde dava açılabileceği belirtilerek idari yargi mercilerinin bu davalarda yetkili kılınması, Diğer taraftan, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi olarak çalışırken istifa ederek lisanslı harita kadastro mühendislik bürosu açanların Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğüne başvurmaları halinde açıktan, naklen ve yeniden atamaya ilişkin sınırlandırmalara tabi olmaksızın bir defaya mahsus olmak üzere öğrenim durumlarına uygun kadrolara atanmaları sağlanarak lisanslı büro sisteminde yapılan değişiklikler nedeniyle mağdur edilmemelerine yönelik düzenleme yapılması amaçlanmaktadır.

MADDE GEREKÇELERİ 

MADDE 1- Madde ile, 5368 sayılı Kanunun 1 inci maddesinde değişiklik yapılarak lisanslı bürolar tarafından yerine getirilebilecek kadastro teknik hizmetlerinin hangi işlemleri kapsadığı açıklanmaktadır. 
Ayrıca, Kanunun diğer maddelerinde yapılan değişiklikler ile lisans alma şartları arasında olan sınav şartı yürürlükten kaldırılarak, Kanun değişikliği ile belirlenen deneyim şartını sağlayan serbest harita ve kadastro mühendislerine lisanslı büro faaliyeti yürütebilme imkânı getirilmektedir. Bu değişikliğe uygun olarak maddede yapılan düzenleme ile, lisanslı mühendislerin serbest harita ve kadastro mühendislik faaliyeti de yürütebilmeleri amaçlanmaktadır. 

MADDE 2- Madde ile, lisans belgesi alma şartlarından olan beş yıl deneyim şartı on yıla çıkartılmakta, lisans belgesi sahibi olabilmenin özel şartlarından olan sınav şartı kaldırılmakta ve 5368 sayılı Kanunun 2 nci maddesinde sayılan diğer şartları sağlayan mühendislerin lisans belgesi alabilmeleri sağlanmaktadır. Ayrıca, lisans belgesi alma şartlarından olan teminat bedeli elli bin Türk Lirasına çıkarılmaktadır. 

MADDE 3- Madde ile, 5368 sayılı Kanunun 2 nci maddesinde yapılan değişiklikle sınav şartından vazgeçildiğinden; lisanslı harita kadastro mühendislik sınavını düzenleyen mezkur maddenin yürürlükten kaldırılması amaçlanmaktadır. 

MADDE 4- Madde ile, lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarının; 
-Lisanslı mühendisin talep ettiği ilçede kurulması ve kurulduğu ilçenin bağlı olduğu il genelinde yetkili olabilmesi, 
- Faaliyet ve hizmetlerini aksatmadan yürütebilmeleri için mühendis veya meslek alanı ile ilgili tekniker veya teknisyen unvanlarında en az 3 kişi çalıştırmakla yükümlü olması ve her halde en az bir mühendis çalıştırmasının zorunlu olması, 
- Faaliyetlerinin denetiminin Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün görevlendireceği denetime yetkili kılınan personel tarafından yapılması, 
amaçlanmaktadır. 
Ayrıca Kanun kapsamına giren işlem başvurularının Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce belirlenen yöntemlerle yapılması öngörülmektedir. 

MADDE 5- Madde ile, lisanslı mühendislerin disiplin suçu teşkil eden fiil ve halleri ile belirtilen fiil ve haller nedeniyle lisanslı mühendislere uygulanabilecek disiplin cezalarının belirlenmesi amaçlanmaktadır. 

MADDE 6- 5368 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinde değişiklik yapılarak lisanslı büroların il genelinde yetkili olabilmesi öngörüldüğünden; madde ile bu değişikliğe uygun teknik düzenleme yapılmaktadır. Ayrıca, lisanslı büroların yetkili oldukları il dâhilinde lisanslı büro kurulmamış ilçelerde şube veya irtibat bürosu açabilmeleri düzenlenmektedir. 

MADDE 7- Teklifin 5 inci maddesi ile disiplin suç ve cezaları belirlendiğinden madde ile bu değişikliğe uygun teknik düzenleme yapılmaktadır. 

MADDE 8- Teklifin 5 inci maddesi ile disiplin suç ve cezaları belirlendiğinden madde ile bu değişikliğe uygun düzenleme yapılmaktadır. Ayrıca, lisanslı mühendislere verilebilecek idari para cezası tutarının üst limiti caydırıcılık sağlama amaçlı olarak arttırılmakta ve idari para cezalarına karşı tebliğ tarihinden itibaren altmış gün içerisinde idare mahkemelerinde dava açılabilmesi hüküm altına alınmaktadır. 

MADDE 9- 5368 sayılı Kanunun 2 nci maddesinde yapılan değişiklikle sınav şartı kaldırıldığından; madde ile daha önceden sınava girip büro açmaya hak kazanarak lisanslı büro faaliyetlerini yürütmek üzere Devlet memurluğundan istifa edenlerin; Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğüne başvurmaları halinde açıktan, naklen ve yeniden atama sayısı sınırlamaları uygulanmadan Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü kadrolarına atamalarının sağlanması amaçlanmaktadır. 

MADDE 10- Yürürlük maddesidir. 

MADDE 11- Yürütme maddesidir. 

LİSANSLI HARİTA KADASTRO MÜHENDİSLERİ VE BÜROLARI HAKKINDA  KANUNDA DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ 

MADDE 1-16/6/2005 tarihli ve 5368 sayılı Lisanslı Harita Kadastro Mühendisleri ve Büroları Hakkında Kanunun 1 inci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. 
“Kadastro teknik hizmetlerinden tescile tâbi olmayan aplikasyon, yer gösterme ve plan örneği işlemlerinin yapım ve kontrolü, tescile tâbi olan cins değişikliği, arz-ı irtifak hakkı tesisi veya terkini, birleştirme ve muhdesatin terkini işlemlerinin yapım sorumluluğu ile Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce belirlenecek kadastro teknik hizmetleri niteliğindeki diğer işler lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarınca yerine getirilir. Lisanslı harita ve kadastro mühendisleri, bu Kanun kapsamında faaliyetlerini yürüttükleri süre içerisinde serbest harita ve kadastro mühendislik ve müşavirlik faaliyeti de yürütebilirler. Kamu kurum ve kuruluşlarının diğer kanunlar ve ilgili mevzuata göre hak, görev ve yetkileri devam eder." 

MADDE 2- 5368 sayılı Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde, üçüncü fıkrasının (b) bendinde yer alan “bes” ibaresi “on” şeklinde, (d) bendinde yer alan “Onbin Yeni Türk Lirası” ibaresi “Elli bin Türk Lirası” şeklinde değiştirilmiş ve (e) bendi yürürlükten kaldırılmıştır. 
“Lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarının açılıp işletilmesi, lisans sahibi olanlara aittir.” 

MADDE 3- 5368 sayılı Kanunun 3 üncü maddesi yürürlükten kaldırılmıştır. 

MADDE 4- 5368 sayılı Kanunun 4 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir. 
“MADDE 4- 2 nci maddede yer alan şartları taşıyan ve lisans belgesi başvurusunda bulunan mühendislere, lisanslı harita ve kadastro mühendislik faaliyeti yürütebilmeleri için Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü tarafından lisans belgesi verilir.  Lisanslı harita kadastro mühendislik büroları il genelinde yetkili olmak üzere lisanslı mühendisin talep ettiği ilçede kurulur. Lisanslı bürolar, meslek alanıyla ilgili mühendis, tekniker veya teknisyen unvanlarında en az 3 kişi çalıştırmakla yükümlüdür. Bu hüküm doğrultusunda çalıştırılanlardan en az birinin lisans sahibi dışında bir mühendis olması zorunludur.  Lisansların verilmesi, iptal edilmesi ve sicillerin tutulması ile lisanslı büro faaliyetlerinin denetimini yaparak uyarma, kinama, lisansın geçici veya sürekli iptali cezalarını vermeye Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü yetkilidir.  Kanun kapsamına giren işlem başvuruları, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünce belirlenen yöntemlerle yapılır.  Kuruluş, görev, lisans verilmesi, iş dağıtımı, lisanslı büro yetkilendirmesi ve denetime ilişkin usul ve esaslar ile mekân, personel ve donanımlarına ilişkin hususlar yönetmelikte belirlenir.” 

MADDE 5- 5368 sayılı Kanuna 4 üncü maddesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki 4/A maddesi eklenmiştir. 
“Disiplin suç ve cezaları 
MADDE 4/A- Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü, kadastro teknik hizmetleri kapsamında yaptıkları iş ve işlemler ile mekân, personel, donanım ve arşiv düzeni ile ilgili konularda lisanslı harita kadastro mühendislik bürolarını ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde denetler. Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü, denetim, inceleme ve soruşturma sonucu tespit ettiği hata, eksiklik ve olumsuzluklardan dolayı lisanslı harita ve kadastro mühendislerine uyarma, kinama, lisansın geçici iptali ve lisansın sürekli iptali cezalarını verir. 

Uyarma: Lisanslı mühendisin, hizmet ve davranışlarında daha dikkatli olması gerektiğinin yazı ile bildirilmesidir.

Uyarma cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır: 
a) Görevine yakışmayan tutum ve davranışta bulunulması. 
b) ilgili mevzuat hükümleri ile Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü tarafından belirlenen usul ve esasların tam ve zamanında yerine getirilmesinde gerekli dikkat ve özenin gösterilmemesi veya hatalı iş ve işlemlere sebebiyet verilmesi. 
c) Görevine veya iş sahiplerine karşı ilgisiz kalınması. ç) Çalışma saatleri içerisinde büronun hizmete hazır bulundurulmaması. 
d) Tabelanın Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğünün belirlediği biçimde olmaması veya asılı bulundurulmaması. 
e) Asgari büro mekâni, asgari donanım veya asgari personel bulundurma koşullarının sağlanmasına dair idarî kararlara uyulmaması. 
f) İş kabul ve sözleşmesi esaslarına uyulmaması
g) Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenen eğitimlere katılınmaması. 
Kınama: Lisanslı mühendisin hizmet ve davranışlarında kusurlu olduğunun yazı ile bildirilmesidir. Kınama cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır: 
a) İlgili mevzuat hükümleri ile Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü tarafından belirlenen usul ve esaslara kasıtlı olarak uyulmaması, kasten hatalı iş ve işlemlere sebebiyet verilmesi. 
b) Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü görevlilerine, iş arkadaşlarına ve iş sahiplerine söz veya hareketle sataşılması. 
c) Görev yerinde genel ahlak ve edep dışı davranışlarda bulunulması. Ç) İmza yetkisi devri esaslarına aykırı davranılması. 
d) Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü ve lisanslı büronun itibar ve güven duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda bulunulması
e) Hizmetle ilgili konularda yükümlü olduğu kişilere yalan ve yanlış beyanda bulunulması. 
Lisansın geçici iptali: Fiilin ağırlık derecesine göre lisanslı mühendisin faaliyetlerinin 6 ay ila 3 yıl arasında durdurulmasıdır. Lisanslı mühendislerin; 
a) İki yıl içinde üç defa uyarma veya iki defa kınama cezası almış olmaları halinde lisansları bir yıl süreyle, 
b) Kullanılmış teminatları öngörülen sürede tamamlamamaları veya teminatları öngörülen sürede yenilememeleri durumlarında lisansları teminatın yen 
c) Harita ve Kadastro Mühendisleri Odasınca verilen meslekten süreli men cezası almış olmaları halinde lisansları men süresi kadar, 
ç) Lisanslı büro çalışma mekânlarında Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü tarafından belirlenen hizmetler dışında işlem yapmaları durumunda lisansları 1 yıl süreyle, 
d)İş almaları ve işlem yapmaları durumunda lisansları 1 yıl ila 3 yıl süreyle,
e) Kasıtlı olarak birden çok işlemde, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununa uygun olarak belgelerini tevsik etmemeleri halinde lisansları 6 ay ila 3 yıl süreyle, 
f) Hizmetin yerine getirilmesinde dil, ırk, cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din ve mezhep ayrımı yapılması, kişilerin yarar veya zararını hedef tutan davranışlarda bulunulması, hizmet mekânı içerisinde siyasi içerikli materyal ve belge bulundurulması ve asılması durumunda lisansları 1 yıl ila 3 yıl süreyle, 
iptal edilir. 
Lisansın sürekli iptali: Bir daha lisanslı mühendislik faaliyetinde bulunmamak üzere lisansının iptal edilmesidir. Lisansın sürekli iptali cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır: 
a) İki defa lisansın geçici iptali cezası alınması. 
b) Harita ve Kadastro Mühendisleri Odasınca verilen meslekten sürekli men cezası alınması. 
c) Lisanslı mühendisin ayrı bir lisanslı büro açması veya lisans hakkını devretmesi. ç) Kontrol, denetim ve incelemenin engellenmesi. 
d) Hizmet ile ilgili olarak her ne şekilde olursa olsun, kendine veya üçüncü kişilere çıkar sağlanması. 
e) Gerçeğe aykırı rapor ve belge düzenlenmesi. Disiplin cezası verilmesini gerektiren fiil ve hallere nitelik ve ağırlıkları itibarıyla benzer eylemlerde bulunanlara da aynı neviden disiplin cezaları verilir.  Uyarma veya kınama disiplin cezasını gerektiren fiil veya hallerin, iki yıl içerisinde tekerrür etmesi halinde bir derece ağır ceza uygulanır. 

Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü tarafından; uyarma ve kınama disiplin cezasını gerektiren fiil ve hallerin öğrenildiği tarihten itibaren bir ay içinde, lisansın geçici ve sürekli iptali cezasını gerektiren fiil ve hallerin öğrenildiği tarihten itibaren altı ay içinde disiplin soruşturmasına başlanmadığı takdirde disiplin cezası verme yetkisi zamanaşımına uğrar. Disiplin cezasını gerektiren fiil ve hallere, işlendiği tarihten itibaren iki yıl içinde disiplin cezası verilmediği takdirde ceza verme yetkisi zamanaşımına uğrar. Lisans sahibinin savunması alınmadan bu Kanunda belirtilen disiplin cezaları verilemez.  Sahibinden, hakkında isnat edilen suçla ilgili tebliğ tarihinden itibaren en az yedi günlük süre içinde yazılı olarak savunma yapması istenir. Süresinde savunma yapılmaması halinde, savunma hakkından vazgeçilmiş sayılır. Bu Kanun hükümlerine göre verilen disiplin cezaları kesin olup, verildiği tarihten itibaren hüküm ifade eder ve derhal uygulanır. Disiplin cezalarına karşı idari yargı yoluna başvurulabilir." 

MADDE 6- 5368 sayılı Kanunun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının birinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, fıkraya birinci cümlesinden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiş ve fikranın mevcut ikinci cümlesinde yer alan “4 üncü maddenin” ibaresi “4/A maddesinin” şeklinde değiştirilmiştir. 
“Lisanslı harita ve kadastro mühendisleri, lisans hakkını devredemez ve şube veya irtibat bürosu adı altında birden fazla büro açamaz." “Ancak, yetkili oldukları il dâhilinde lisanslı büro kurulmamış ilçelerde şube veya irtibat bürosu açabilirler." 

MADDE 7- 5368 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde yer alan “veya yönetmelikte” ibaresi madde metninden çıkarılmış ve (c) bendinde yer alan “4 üncü madde hükmü” ibaresi “4/A maddesinin beşinci fıkrası” şeklinde değiştirilmiştir. 

MADDE 8- 5368 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan “4 üncü maddesinin dördüncü fıkrası” ibaresi “4/A maddesi” şeklinde, "onbin” ibaresi “elli bin" şeklinde değiştirilmis ve fikraya aşağıdaki cümle eklenmiştir. “Bu madde kapsamında verilen idari para cezalarına karşı tebliğ tarihinden itibaren altmış gün içinde idare mahkemesinde dava açılabilir." 

MADDE 9- 5368 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir. 
MADDE 2- 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi olarak çalışırken istifa ederek lisanslı harita kadastro mühendislik bürosu açanlardan, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içerisinde Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğüne başvuranların, Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü kadrolarına 657 sayılı Kanunun 92 nci maddesine göre atanmalarında açıktan, naklen ve yeniden atama sayısı sınırlamaları uygulanmaz." 

MADDE 10- Bu Kanun yayımı tarihinden altı ay sonra yürürlüğe girer. 

MADDE 11- Bu Kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür. 

Lisanslı harita kadastro mühendisleri ve bürolarına yönelik teklif komisyonda!


Geri Dön