Maketten satış eskidi 'manzara' pazarlanıyor
İnşaata başlamadan konutları maketten satan şirketler, yeni model buldu. Artık binaların her katındaki manzara yapıma geçmeden fotoğraflanacak, müşteri evini buna göre seçebilecek.
İnşaat sektöründe son birkaç yıldır hüküm süren 'sat-yap' devri, beraberinde değişik pazarlama teknikleri de getirdi. İnşaatı başlamamış konutu satabilmek için görünümünü ve özelliklerini sözle anlatmak yetersiz olunca, çare maketler yaptırmak oldu. Projelerin bitmiş halini ve evlerin konumlarını bu maketlerde canlandıran şirketler, zaman içinde teknolojik çizimler, hareketli görüntüler ve hatta animasyonlar kullanarak konut satmaya başladı. Bugün ise yepyeni bir teknik kullanılıyor: İnşaattan önce her katın manzarasını fotoğraflamak.
Oyuncak helikopter kullanıyorlar
Bu fikir sektör temsilcilerinden, pazarlamacılardan çıkmış; ancak, hayata geçirme işini Flycam Türkiye yapıyor. 4 ortağın kurduğu Flycam, 14 aylık bir şirket. Radyo kumandalı helikopterin altına yerleştirilen özel aksamla havadan fotoğraf çekip video görüntüsü alıyorlar. Flycam'in ortaklarından Erdem Köseoğlu, inşaat sektöründen gelen yoğun talebin başlangıçta hobi olarak baktıkları bu işe ticari bir kimlik verdiğini söylüyor. "130 bin Euro'luk sistem kurduk ve dünyada o mesafelerden bu kalitede bir tek biz çekim yapıyoruz" diyen Köseoğlu, işe nasıl başladıklarını şöyle anlatıyor: "Flying Cam adlı Belçika asıllı bir firma vardır; helikopterle havadan çekim yapar. Türkiye'ye 2 kere geldi. 5 gün için 15 bin Sterlin fatura kesti. 'Biz de yapabilir miyiz bu işi' dedik. Sonra bir inşaat şirketi şantiye fotoğrafı istedi. Ama yüksekten değil... Etrafta da bina var. Gerçek helikopter alçalamaz. Model helikopterin altına bir mekanizma yapmak için İMES Sanayi Sitesi'ne gittik. 3, 4 denemeden sonra karbon, alüminyum, titanyum gibi her şeyi kullandığımız bir kombinasyon oluşturduk ve görüntülerdeki titreşimi tamamen ortadan kaldıran bir taşıyıcı sistem geliştirdik. Gerçek helikopterle çekim yapan fotoğrafçılar 500 enstantanenin altına düşemezler. Biz 250'yle çekebilecek hale geldik. Bu da daha fazla ışık ve daha iyi görüntü demek."
Oyuncak helikopter kullanıyorlar
Bu fikir sektör temsilcilerinden, pazarlamacılardan çıkmış; ancak, hayata geçirme işini Flycam Türkiye yapıyor. 4 ortağın kurduğu Flycam, 14 aylık bir şirket. Radyo kumandalı helikopterin altına yerleştirilen özel aksamla havadan fotoğraf çekip video görüntüsü alıyorlar. Flycam'in ortaklarından Erdem Köseoğlu, inşaat sektöründen gelen yoğun talebin başlangıçta hobi olarak baktıkları bu işe ticari bir kimlik verdiğini söylüyor. "130 bin Euro'luk sistem kurduk ve dünyada o mesafelerden bu kalitede bir tek biz çekim yapıyoruz" diyen Köseoğlu, işe nasıl başladıklarını şöyle anlatıyor: "Flying Cam adlı Belçika asıllı bir firma vardır; helikopterle havadan çekim yapar. Türkiye'ye 2 kere geldi. 5 gün için 15 bin Sterlin fatura kesti. 'Biz de yapabilir miyiz bu işi' dedik. Sonra bir inşaat şirketi şantiye fotoğrafı istedi. Ama yüksekten değil... Etrafta da bina var. Gerçek helikopter alçalamaz. Model helikopterin altına bir mekanizma yapmak için İMES Sanayi Sitesi'ne gittik. 3, 4 denemeden sonra karbon, alüminyum, titanyum gibi her şeyi kullandığımız bir kombinasyon oluşturduk ve görüntülerdeki titreşimi tamamen ortadan kaldıran bir taşıyıcı sistem geliştirdik. Gerçek helikopterle çekim yapan fotoğrafçılar 500 enstantanenin altına düşemezler. Biz 250'yle çekebilecek hale geldik. Bu da daha fazla ışık ve daha iyi görüntü demek."
5 metrede bir çekilen fotoğraf her katın manzarasını gösteriyor
Radyo kumandalı helikopterin boyu 1.80, genişliği ise 50 cm. 2 kilometre uzaktan kumanda edilebiliyor; ancak 200 metreden fazla uzaklaşması tehlikeli bulunuyor. Flycam'in helikopterini yerdeki ana kumanda masasından Mehmet Öztekin ve Sinan Binali kullanıyor. Erdem Köseoğlu, kameranın o anda ne gördüğünü eş zamanlı olarak yer istasyonunda gördüklerini ifade ederek şu bilgileri veriyor: "Yerden, 200 metre yüksekliğe kadar çekim yapıyoruz. Bugüne dek Alarko, Makyol, Regnum, Keleşoğlu, Uzunlar İnşaat'ın da aralarında bulunduğu firmalar için havadan çekimler yaptık. Binaların oturumunda karar vermeye yardımcı olan bu fotoğraflar, hangi yükseklikte hangi manzaranın görüldüğünü de saptıyor. Çok kısa mesafelerden, yakından fotoğraf çekebiliyoruz. Örneğin, Regnum'un Koşuyolu'ndaki bir inşaatı için 5 metrede bir fotoğraf istediler. Her kattan manzarayı görüntüledik. Bu fotoğrafları satışta kullanacaklarını söylediler, bayıldılar. Bizim de aklımıza gelmeyen bir şeydi ama sektörden çok talep var."
Şirketler şimdiden peşine düştü
Standart bir çekim için deniz üzeri, riskli bir bölgede fiyatlama bin 500 Euro+KDV şeklinde. Regnum'un istediği gibi kat manzarası belirleyen spesifik çekimlerde rakamlar 3 bin Euro'yu buluyor. Flycam'in ortaklarından Erdem Köseoğlu, bu yıl düzenlenen inşaat sektörüyle ilgili fuarlara katıldıklarını ve şirketlerden yoğun talep aldıklarını anlatıyor. "İnşaat sektörüne bir maketçiler, bir de fotoğrafçılar sürekli hizmet verir. Biz şimdi başka bir çığır açtık" diyen Köseoğlu, artık bu yeni alternatifle daha çok hizmet vereceklerinin sinyallerini aldıklarını söylüyor. Köseoğlu, şirketlerin manzaradan ev satma konusunu ilgi çekici bulduğunu ve görüşmelerinin devam ettiğini belirterek, "Teknik Yapı, KC Group çok ilgileniyor mesela. GMO Yapı, Soyak, Mesa, Maksan da var. Ankara temsilcimiz olmak isteyen firmalar var. Bu iş çok tuttu. 4'üncü, 5'inci kattan manzara gören binalar için eşsiz" diyor.
'Satış ve fiyatlandırmada çok yardımcı'
Regnum Genel Müdürü Sefa Öktem:
Türkiye'de bu uygulamayı talep eden ilk şirket Regnum'un Genel Müdürü Sefa Öktem, özellikle yüksek binalarda, konutun manzarasını önceden gösterebilmenin çok iyi bir pazarlama olduğunu vurguluyor. Öktem, "Hayal değil, gerçek satıyoruz demenin yolu bu" diyor ve şunları söylüyor: "Özellikle gökdelenlerde proje aşaması uzundur. Ancak satışlar erken başlar. Örnek dairede manzara, konum gösteremezsiniz. Fakat birkaç metrede bir çekilen fotoğraflar artık satış ofislerinde yerini alacak ve ev sahibi evi bitmeden kaç metrede yaşayacağını, neler göreceğini bilecek. Ya da evini bu bilgilere göre alabilecek. Yeni bir pazarlama ve bakış açısı. Satışlarda yardımcı olacak. Ayrıca şerefiye bedelini ve fiyatları belirlemede de yol gösterici. Bu modeli gelecek projelerde de kullanacağız."
(Sabah)