Markaların ana caddelere tutkusu kiraları uçurdu! Dünya listesinde İstanbul İstiklal Caddesi 21. sırada!
Cushman & Wakefield’ın ‘Dünya Geneli Ana Caddeler 2024’ raporuna göre, markaların ana caddelere tutkusu kiraların artmasına neden oldu.
Uluslararası ticari gayrimenkul danışmanlık şirketi Cushman & Wakefield, dünya genelindeki en seçkin kent merkezlerindeki ana alışveriş caddelerin birincil kira değerlerine odaklanarak hazırladığı ‘Dünya Geneli Ana Caddeler 2024’ raporunu yayınladı. Listede İstanbul ise İstiklal Caddesi ile metrekare başına yıllık 2.396 euro kira ile geçen yılki kira seviyesini korurken küresel sıralamada bu yıl bir sıra gerileyerek 21’inci sırada yerini aldı.
CADDELERDE KİRALAR YÜZDE 57 ARTTI!
Spor, kozmetik ve sağlık markaları başta olmak üzere lüks markaların bu sınırlı alan üzerindeki rekabeti ise, birincil perakende caddelerindeki doluluk oranlarını artırdı.
Bu sayede küresel düzeyde yıllık ortalama yüzde 4,4’ü bulan güçlü kira artışı ile kiralar, ortalama olarak pandemi öncesi seviyelerin yaklaşık olarak yüzde 6 üzerine yükselerek bir başka eşiği daha aştı.
ABD'de uzun zaman önce aşılan bu eşik, rapora göre 2024’te artık Asya-Pasifik’te de aşılırken Avrupa ise açığı kapatmaya devam ediyor. Küresel olarak 138 konumun yüzde 57'si kira artışı yaşarken yalnızca yüzde 14'ünde kira düşüşü görüldü. Geriye kalan yüzde 29'luk kısımdaki kiralarda ise değişim gözlemlenmedi.
Rapora göre, en güçlü performans gösteren bölge Amerika kıtası olurken; ABD, yaklaşık yıllık yüzde 11’lik kira artışı ile bu duruma öncülük etti.
ABD’yi yüzde 3,5 ile Avrupa ve yüzde 3,1 ile Asya-Pasifik izledi. Kira artışı yavaşlayan bu iki bölgede geçen yılki kira artış oranları sırasıyla yüzde 4,2 ve yüzde 5,3’tü. Rapora göre, Avrupa'da geçen yılki yüzde 4,2’lik kira artış oranı, büyük ölçüde Türkiye gibi bazı kilit pazarlardaki yüksek enflasyon tarafından yönlendirilmişti.
AVRUPA'NIN O CADDESİ ZİRVEDE!
Dünya genelindeki 49 ülkeyi ele alan ana caddeler sıralamasında, metrekare başına yıllık kiraların 20.000 euro olduğu Milano'nun Via Montenapoleone Caddesi, kiranın 19.537 euro olduğu New York’un Beşinci Caddesi’ni geçerek dünyanın en pahalı perakende noktası oldu.
Bu değişim, raporun yayınlandığı 34 yılda ilk kez Avrupa'nın zirveye yerleştiğini göstermekle birlikte son iki yılda yüzde 30'u aşan güçlü kira artışını ve bu yıl euronun ABD Doları karşısındaki değer kazanımıyla daha da desteklenen İtalyan caddesinin performansını yansıttı.
Sıralamada Londra'nın Bond Street ise metrekare başına yıllık 17.210 euroyu bulan kirası ile Hong Kong'daki Tsim Sha Tsui'yi bu yıl geride bırakarak 3’üncü sıraya yerleşti.
Paris'teki Şanzelize Caddesi 5’inci sıradaki yerini korudu. Listede İstanbul ise metrekare başına yıllık 2.396 euro kira ile geçen yılki kira seviyesini korurken küresel sıralamada bu yıl bir sıra gerileyerek 21’inci sırada; Avrupa ölçeğinde yer alan sıralamada ise geçen yılki gibi 36’ncı sırada yer aldı.
İŞTE 3 KITANIN EN DİKKAT ÇEKEN ANA CADDELERİ
Rapor verilerine göre, en pahalı noktası, metrekare başına yıllık kiraların 20.000 euro olduğu Milano'nun Via Montenapoleone Caddesi olan Avrupa’da en güçlü yıllık kira artışı yüzde 27 ile Macaristan’ın Budapeşte kentindeki Váci Caddesi’nde, en uygun fiyatlı perakende noktası metrekarede yıllık 336 euro ile Üsküp’te yer alan Makedonya Caddesi’nde, en büyük yıllık kira düşüşü ise yüzde 7 ile Hırvatistan’ın Zagreb kentinde yer alan Ilica Caddesi’nde gerçekleşti.
En pahalı perakende noktası metrekare başına yıllık kiraların 19.537 euro olduğu New York’taki Beşinci Cadde olan Amerika kıtasında ise en güçlü kira artışı yıllık yüzde 67 ile Miami’deki Design District’te, en uygun fiyatlı perakende noktası metrekarede yıllık 218 euro ile Arjantin’deki Calle Florida’da, yıllık en büyük kira düşüşü ise yüzde 25 ile Kanada’da Robson Caddesi’nde oldu.
En pahalı perakende noktasının metrekare başına yıllık kiraların 15.697 euro olduğu Çin’in Hong Kong şehrinde yer alan Tsim Sha Tsui (ana cadde mağazaları)o lan Asya- Pasifik’te ise yıllık en güçlü kira artışı yüzde 32 ile Hindistan Bengaluru’daki Indiranagar 100 Feet Caddesi’nde, en uygun fiyatlı perakende noktası metrekarede yıllık 245 euro ile Hindistan Chennai’deki Anna Nagar 2. Caddesi’nde, en büyük yıllık kira düşüşü yüzde 23 ile Çin’in Nanjing kentinde Xinjiekou’da gerçekleşti.
LÜKS MARKALAR İÇİN ANA CADEELER ÖNEMLİ
Küresel büyümenin 2025 yılı için yüzde 2,7 civarında sabit kalmasının öngörüldüğü raporda; yıl boyunca beklenen faiz indirimlerinin büyümeyi desteklemesi ile daha düşük enflasyon ve mütevazı ücret artışlarının yaşam maliyeti baskılarını hafifletmesi beklentileri, perakendeyi güçlendirecek nedenler arasında yer alıyor.
2025 yılında dünyada uluslararası turistik ziyaretçi sayısının yıllık yaklaşık yüzde 13 artmasının öngörüldüğü raporda, turizmin de lüks perakende üzerinde olumlu etkilerinin olacağı belirtiliyor.
Bu göstergelerin perakendeciler açısından fiziksel mağazaların önemini artırdığı vurgulanan raporda, “Markalar için birincil konumlardaki fiziksel mağazalar, müşterilerle daha yakın bağ kurmak, marka deneyimi ve sadakati oluşturmak, yeniliklerin sergilenmesi ve tanıtım açılarından her zamankinden daha büyük bir öneme sahip.
Bu nedenle, lüks markalar stratejik konumlarda arayışlarını sürdürüyor. Raporda, “Jacquemus'un New York Soho'daki yeni mağaza açılışı, Toteme'nin Los Angeles Melrose Bulvarı'nda bir alan kiralaması, geleneksel olarak banliyö perakende depo alanlarını tercih eden IKEA'nın 2025'te Londra Oxford Street’te yeni bir mağaza açma planı ve New York Beşinci Cadde'de 2028'de tamamlanması planlanan yeni bir projeye imza atması, bu eğilimin en net örnekleri” ifadeleri kullandıldı.
Tekstil merkezleri ve cadde mağazaları kiralarda yüzde 40’a varan indirimlere gitti!
|