Markette 40 ürünün 29'una zam geldi! Peki hangi ürünlerin fiyatı arttı? İşte ayrıntılar...
Türkiye'deki marketler hakkında şoke eden bilgiyi Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar verdi. 30 Mart-11 Nisan'da markette 40 ürünün 29'unun fiyatı artmış. İşte ayrıntılar...
Türkiye Ziraat Odaları Birliği Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, Ramazan ayının başından itibaren geçen süreçte gıda fiyatlarındaki değişimi değerlendirdi.
Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, 30 Mart-11 Nisan tarihleri arasında marketlerde 40 üründen 29'unda fiyat artışı, 10'unda ise fiyat azalışı tespit edildiğini aktardı. Bayraktar, rakamların 2021 yılına göre kıyaslandığında artışların yüzde 14,62 ile yüzde 453,52 arasında değiştiğini belirtti.
Dünya Gaztesi'nde yer alan habere göre; Ramazanın ayının başlangıcından 11 Nisan'a kadarki süreçte üreticiyle market arasındaki fiyat farklarına ve yıllık bazdaki fiyat değişimlerine yönelik değerlendirmelerde bulundu.
EN ÇOK ARTIŞ ELMADA
Bu dönemde üretici ile market arasındaki fiyat farkının en fazla yüzde 494,5 ile elmada olduğunu ifade eden Bayraktar, bunu yüzde 356,8 ile kabak, yüzde 348 ile limon, yüzde 331,88 ile maydanoz, yüzde 260,39 ile yeşil mercimek, yüzde 260,31 ile karnabahar, yüzde 257,18 ile kuru fasulye, yüzde 256,57 kuru soğan, yüzde 255,14 ıspanak, yüzde 236,18 ile patlıcan, yüzde 233,45 nohut, yüzde 231,19 kırmızı mercimek, yüzde 226,85 marul ve yüzde 225,82 salatalığın izlediğini aktardı. Peki bu zamlar nasıl kontrol edilecek? İşte detaylar...
40 ÜRÜNÜN 29'UNDA FİYAT ARTMIŞ
Bayraktar, bu süreçte fiyatı en fazla artan ürünün, markette beyaz lahana, üreticide marul, fiyatı en fazla düşen ürünün markette karnabahar, üreticide kuru soğan olduğunu aktararak, "Ramazan ortasında markette 40 ürünün 29'unda fiyat artışı, 10'unda fiyat azalışı görülürken sadece bir üründe fiyat değişimi olmadı." ifadesini kullandı.
Bu dönemde üreticide 32 ürünün 15'inde fiyat artışı, 6'sında fiyat düşüşü görüldüğünün, 11 üründe ise değişim yaşanmadığının altını çizen Bayraktar, marul, sivri biber, salatalık, maydanoz ve yeşil soğan fiyatlarındaki artışta geciken hasat nedeniyle meydana gelen ürün arzındaki azalışın etkili olduğu bilgisini paylaştı.
YÜZDE 453,52 ARTIŞ
Bayraktar, geçen yıla göre kıyaslandığında markette 40 ürünün 40'ında da fiyat artışı olduğuna dikkati çekerek, artışların yüzde 14,62 ile yüzde 453,52 arasında değiştiğini kaydetti.
DENETİMLER ARTMALI
İhtiyaca göre üretim planlaması yapıldığında istikrarlı gelire kavuşan çiftçinin üretimden vazgeçmeyeceğinin altını çizen Bayraktar, tüketicinin de fahiş fiyatlardan kurtulmuş olacağını vurguladı.
Bayraktar, girdi maliyetlerinin düşürülmesi gerektiğini söyleyerek, "Hal yasası ile zincir marketlere tanınan üreticiden doğrudan ürün alma yetkisi daha sıkı denetlenmelidir. Denetimler yasak savma kabilinden olmamalı, sonuç alınacak şekilde düzenlenmelidi" dedi.