Marmaray 2013'e sarktı, fatura 500 milyon dolar daha kabardı
İstanbul'un iki yakasını Boğaz'ın altından bağlayacak Marmaray Projesi, arkeolojik kazılar nedeniyle 4.5 yıl gecikti. Gecikmenin maliyeti en az 500 milyon dolar
Avrupa ile Asya'yı birbirine bağlayacak Marmaray Projesi, arkeolojik kazılar nedeniyle 4.5 yıl gecikirken, bu gecikmenin maliyeti en az 500 milyon dolar oldu. 17 Aralık'ta Bakanlar Kurulu'nun Marmaray ihalesiyle ilgili fiyat güncellemesini öngören kararı Resmi Gazete'de yayımlandı. Bakanlar Kurulu kararına göre Nisan 2009'da bitmesi gereken Marmaray Projesi'nin tamamlanma tarihi 28 Ekim 2013 olarak belirlendi. Gecikmeye arkeolojik kazılar gerekçe gösterildi. Bakanlar Kurulu kararında, projenin arkeolojik kazılar ve standart dışı yapılaşma nedeniyle uzadığı, bunun da telafisi mümkün olmayan sonuçlar doğurabileceği belirtildi.
FİYATTA YÜZDE 50 ARTIŞ
Karara göre 2006'dan itibaren hak edişler güncel fiyatlara göre yapılacak. Bu durumda sadece enflasyondaki artış dikkate alındığında yaklaşık 1 milyar dolara ihale edilen Marmaray'ın tüp tünel ve istasyon ihalesindeki fiyat artışı yüzde 50 olacak. Bir başka ifadeyle arkeolojik kazıların devlete maliyeti 4.5 yıl gecikme ve en az 500 milyon dolar. İstanbul'un tarihini değiştirdi. Projenin gecikmesinin nedeni olarak gösterilen arkeolojik kazılar İstanbul'un tarihi için de önemli bulgulara ulaşılmasını sağladı. Kazılarda bulunan kalıntılara göre İstanbul'un tarihi bilinenin aksine 2 bin 700 değil 8 bin 500 yıl öncesine dayanıyor. Marmaray kapsamında Yenikapı'da yapılan arkeolojik kazılarda bugüne kadar Theodosius Limanı gün yüzüne çıkarılmış 33 gemi, İstanbul'un Bizans Dönemi'nde yapılan en eski suru, Bizans Kilisesi ve binlerce buluntu ortaya çıkarılmıştı. Theodosius Limanı'nın altındaki katmanda M.Ö. 6500'lü yıllara ait olduğu tahmin edilen 4 insan iskeleti ile ahşap savunma silahları, ahşap eşyalar ve kano kürekleri bulunmuştu.
AVRUPA'DAN ASYA'YA 2 DAKİKADA GEÇİLECEK
Manş Denizi'ndeki Eurotunnel benzeri bir demiryolu projesi olan Marmaray'ın temeli 9 Mayıs 2004'te Başbakan Tayyip Erdoğan tarafından atıldı. İnşaat tamamlandığında Marmaray'a bağlı hat 16 kilometre boğaz geçişi ve Avrupa yakasında Halkalı-Yenikapı, Anadolu yakasında Gebze-Harem arasındaki kısımlar olmak üzere yaklaşık olarak 76 kilometre uzunluğunda olacak. Proje Demiryollar, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı (DLH) Genel Müdürlüğü, Japon yüklenici firma Taisei Corporation, Gama-Nurol şirketi ve Avrasya Müşavirlik firması tarafından yürütülüyor. Projenin 13.6 kilometresi boğaz tüp geçişi olacak. Boğazın altındaki bölüm ise 1.4 kilometre. 36 istasyondan oluşacak projeyle trenler Avrupa'dan Asya'ya 2 dakikada geçecek.
Hamdi Ateş/Sabah