Sektörel

Mega projeler asfalt sektörüne ivme kazandıracak!

Türkiye beton ve asfalt sektörü, 2014 yılında da yoğun bir çalışma temposu geçiriyor. Gündemdeki üçüncü Boğaz Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu gibi mega projelerin, sektörün büyümesine ivme katması bekleniyor.

Karayollarının 2023 hedefi kapsamında yürütüğü projelerin yanı sıra yap-işlet-devret modeliyle ihale edilen otoyol ve köprü projeleri ile Türkiye beton ve asfalt sektörü, 2014 yılında da yoğun bir çalışma temposu geçiriyor. Gündemdeki üçüncü Boğaz Köprüsü ve Kuzey Marmara Otoyolu gibi mega projelerin, sektörün büyümesine ivme katması bekleniyor. Türkiye'nin 2014 yılı yatırım programında, 836 kilometre bölünmüş yol, 850 kilometre tek platformlu yol yapımı ile 2 bin 759 kilometre yolda bitümlü sıcak karışım kaplama bulunuyor. 


Türkiye'nin 2023 yılı karayolu ulaşım hedefleri kapsamında halen yaklaşık 20 bin kilometre olan bölünmüş yol uzunluğunun 29 bin kilometreye, 2 bin 127 kilometre olan otoyol ağının ise 7 bin 500 kilometreye ulaşması öngörülüyor. Bu plan gerçekleştirildiğinde Türkiye, otoyollar dahil 36 bin 500 kilometre bölünmüş yola sahip olacak. Ayrıca 2023 yılında erişilmesi planlanan 70 bin kilometre yol ağının tamamı bitümlü sıcak karışım ile kaplanacak. Ayrıca Türkiye'deki trafiğe hizmet veren toplam 7 bin 575 köprünün uzunluğu 426.6 kilometreye ulaştı. 2023 yılma kadar yol ağında toplam 573 kilometre uzunluğunda 9 bin 71 köprü ve viyadüğün trafiğe hizmet vermesi planlanıyor. Öte yandan, tünel yapım çalışmaları kapsamında 2003-2013 yılları arasında 117.2 kilometre uzunluğunda 122 tünel yapüdı. 2013 yılında 4.2 kilometre uzunluğunda dört tünel yapıldı. 2023 yılına kadar yol ağında toplam 490 kilometre uzunluğunda 312 tünel trafiğe hizmet verecek. Bu hedefler doğrultusunda, asfalt sektöründe sadece karayolları için yılda yaklaşık 35-40 milyon ton bitümlü sıcak karışımın üretilmesi ve uygulanması gerekiyor. Ancak bu hedefe erişilebilmesi için yeterli ödeneğin zamanında sağlanması büyük bir önem taşıyor. 


Türkiye, asfalt üretiminde Avrupa'da ikinci sırada Türkiye'de asfalt endüstrisinin gelişimini, aynı zamanda en büyük işvereni de olan Karayolu Genel Müdürlüğü'nün projeleri ve bu projeler için ayrüan ödenek miktarı belirliyor. Son yıllarda büyük yatırımlar yapılan karayollarının 2013 yüı yatırım tutarının 12 milyar TL'ye ulaştığı bügisini ğü ve geçmiş yüdan kalan ödenmemiş hak edişler. Gelişmiş ülkelerin aksine asfalt üretimi konusunda Türkiye'de yeterli bilgi birikimi bulunmadığına dikkat çeken sektör oyuncuları, kendilerini bilgilendirecek bir kurumun olmaması nedeni ile sıkıntı yaşayan belediyelerin, yurtdışında gördüklerini Türkiye'de uygulamaya çalıştıklarını kaydediyor. Sektör aktörleri,Çevre ve Şehircilik Bakanlığı bünyesinde kent içi yolların yapımıyla ilgili bir genel müdürlük oluşturulması gerektiğini dile getiriyor. 


Belediyelerin ise kent içinde farklı mahallelerde farklı asfalt çeşitleri kullanmaları bekleniyor. Dünya genelinde otoyollarda maksimum beş çeşit asfalt kullanırken, Almanya'da kent içinde kullanılan asfalt, yol özelliklerine göre 15 çeşide ulaşıyor. 

Öte yandan, sektörde kaliteli yol yapüması için doğru planlanmış yol gövdesi inşaatı projesi ile asfalt plenti fabrikası kurulması gerekiyor. Asfalt plenti fabrikalarının özellikleri Bakanlıklar ve Türk Standartları Enstitüsü tarafından belirlenmiyor. Ayrıca sektör ile ilgili üniversitelerde yeterli eğtim verilmemesi, sektör oyuncularının diğer bir sıkıntısı. 

veren Türkiye Asfalt Müteahhitleri Derneği (ASMUD), geçen yıl karayollarında 25 milyon ton sıcak karışım asfalt kullanıldığını bildirdi. Ayrıca son iki yıldır ortalama 15 milyon ton asfaltın kullanıldığı şehir içi yolların da asfalt endüstrinin üretimini etkileyen diğer önemli bir yatırım alanı olduğunu belirten dernek yetkilileri, 2013 yılında belediyelerce yapılan yol ve asfalt yatırımları sonucunda yaklaşık 16 milyon ton asfalt üretimi gerçekleştirildiğini bildirdi. Türkiye'nin, sıcak karışım asfalt üretiminde Avrupa'da Almanya'dan sonra ikinci sırada yer aldığını kaydeden sektör temsilcileri, Türkiye'de karayolu ulaşımına verilen önemin ve yatırımların artması sonucu yolların kalitesi yükselirken, yüksek performanslı asfalt karışımlarının kullanımının giderek arttığını söyledi. 


Sektör, beton yollar ile canlanacak Sektör aktörleri, önümüzdeki dönemde yol yapımında betonun daha etkin bir rol üstleneceğini iddia ediyor. Asfaltın birim fiyatı, petrol fiyatlarındaki ani artış nedeniyle yükselme gösterirken, betonun birim fiyatında bu kadar keskin değişiklikler meydana gelmemesi, beton yolu ekonomik olarak cazip kılıyor. Türkiye Hazır Beton Birliği yönetimine göre, beton yolun diğer bir avantajı ise, ilk yapım maliyetinin asfalt yolun altında ve bakım masrafının daha az olması. Asfalt yollarda bağlayıcı olarak kullanılan asfalt malzemesi, bünyesinde çeşitli uçucu maddeler içeriyor. 


Bu uçucu maddelerin zamanla kaybolması sonucunda gevrekleşme ve eskime görülüyor. THBB yetkilileri ise, beton yolların bağlayıcı maddesi olan çimentonun uçucu madde içermediğinden dolayı beton yol için yaşlanmanın söz konusu olmadığını belirtiyor. Türkiye, 2009 yılından bu yana hazır beton üretimiyle Avrupa'da birinci sırada yer alırken, dünyada 2012 yılında Çin ve ABD'nin ardından üçüncü sıraya yükseldi. 2013 yüında yüzde 10 büyüme gösteren sektör, bu büyümeyi hedeflenenin üzerinde gerçekleştirdi. Sektör, 2012 yılında 93 milyon metreküp olan hazır beton üretimini 2013 yılında 102 milyon metreküpe çıkarırken bu artıştaki en önemli payı kamu projeleri oluşturdu. 


Dünya Özel Ek