Mega projeler Türkiye'ye ivme kazandıracak!
AK Parti'nin yeniden tek başına iktidar olmasının ardından, ulaştırma, savunma sanayisi ve enerji gibi alanlarda devam eden projelerin hız kesmeden sürmesi, karar aşamasındakilerin de yeni dönemde hayata geçirilmesi bekleniyor.
AK Parti'nin yeniden tek başına iktidar olmasının ardından, ulaştırma, savunma sanayisi ve enerji gibi alanlarda devam eden projelerin hız kesmeden sürmesi, karar aşamasındakilerin de yeni dönemde hayata geçirilmesi bekleniyor.
AA muhabirinin derlediği bilgilere göre, AK Parti, 1 Kasım genel seçimleri öncesi açıkladığı seçim beyannamesinde, dev projelerle ilgili vaatlerde bulundu. İstanbul 3. havalimanı, İstanbul-Bursa-İzmir (Körfez Geçiş Köprüsü dahil) ve Kuzey Marmara Otoyolu, Yavuz Sultan Selim Köprüsü ve Avrasya Tüneli'nin de aralarında bulunduğu çok sayıda projenin tamamlanması, AK Parti'nin vaatleri arasında yer aldı.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, son 13 yılda gerçekleştirdiği 260 milyar liranın üzerinde yatırımla aralarında Marmaray, Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren (YHT) gibi büyük projeleri hayata geçirdi, İstanbul'a 3. havalimanı, Yavuz Sultan Selim Köprüsü (3. Köprü), İstanbul-İzmir Otoyolu, Kars-Bakü-Tiflis demiryolu hattı, 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi'nin de yapımına başladı. İstanbul-İzmir Otoyolu Projesi'nin 37 kilometrelik kısmının bu yıl sonuna kadar tamamlanması hedefleniyor, projenin köprü kısmı,Yavuz Sultan Selim Köprüsü (3. Köprü) ile Avrasya Tüneli gelecek yıl tamamlanacak. Kanal İstanbul Projesine yönelik ise ilgili tarafların katılımıyla çalışmalara başlandı. Şartname yazım aşamasına geldi.
3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi
İstanbul'un trafiğini rahatlatmak amacıyla hazırlanan 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli Projesi'nde çalışmalar ihale aşamasına geldi. 2 karayolu ve 1 metro yolunun Boğaz'ın altından geçeceği projenin uzunluğu 6,5 kilometre olacak. Projeyle İstanbul'daki 9 raylı sistem birbiriyle irtibatlandırılacak. Projenin tamamlanmasıyla Hasdal-Ümraniye-Çamlık arası seyahat süresi 14 dakikaya inecek. İncirli-Söğütlüçeşme arası 6 bin 500 metrelik tünelden 40 dakikada geçilecek. Önümüzdeki aylarda ihale işlemi tamamlanacak tünelin, 5 yıl içinde hazır hale gelmesi hedefleniyor. Gebze-Orhangazi-İzmir (İzmit Körfez Geçişi ve Bağlantı Yolları Dahil) Otoyolu Projesi 421 kilometrelik, 6,5 milyar dolar maliyetli yolun yapımının 2020’de tamamlanması bekleniyor. İkizdere-İspir yolu üzerindeki Ovit Tüneli tamamlandığında, Türkiye'nin ve Avrupa'nın en uzun, dünyanın da ikinci en uzun çift tüp tüneli olacak. Ovit Tüneli'nde her biri 14,7 kilometre olmak üzere 2 tüpten oluşan yaklaşık 30 kilometrelik tünel inşa edilecek. Tünelin 2016'nın ilk çeyreğinde trafiğe açılması hedefleniyor.
Dünyanın en uzun asma köprüsü ihale aşamasında
Lapseki-Gelibolu arasında yapılması planlanan Çanakkale Boğaz Köprüsünün ihalesine çıkılacak. İstanbul üzerindeki yükü alıp, Çanakkale üzerinden Avrupa'ya taşıyacak köprü, 2 bin 23 metre orta açıklık, toplam 3 bin 623 metre uzunluğuyla dünyanın en uzun asma köprüsü olacak. Proje, yap-işlet-devret modeliyle hayata geçirilecek. Türkiye ile Gürcistan, Azerbaycan ve Orta Asya Türk Cumhuriyetleri arasındaki kesintisiz demiryolu bağlantısını sağlayarak tarihi İpek Yolu'nun canlandırılması, ülkeler arası ekonomik ve kültürel işbirliğinin geliştirilmesi amaçlarıyla yapılacak Kars-Bakü-Tiflis Demiryolu Hattı tamamlanacak.
Türkiye uzayda da büyüyor
Uzaya gönderilen Türksat 4A ve Türksat 4B uydularının ardından, Türksat 5A ve 5B uyduları içinse 3 ay içinde ihaleye çıkılması planlanıyor. Uzaya gönderildikten sonra 31 derece doğu yörüngesinde işletilecek Türksat 5A televizyon yayıncılığı ve veri haberleşmesi hizmetleri verecek. 42. doğu yörüngesinde hizmet verecek Türksat 5B ise televizyon ve askeri haberleşmede faydalı yük için kullanılacak. Türk mühendislerinin de yapımında görev alacağı Türkiye'nin ilk yerli uydusu Türksat 6A ile ilgili çalışmalar da başladı. Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK), Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ), ASELSAN tarafından, Kazan'da kurulan Uydu Entegrasyon ve Test Merkezi'nde üretimi gerçekleştirilecek uydunun, 2019'da fırlatması hedefleniyor.
4,5G'ye geçiş, yerli otomobil
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) tarafından daha hızlı veri trafiği ve çözünürlüğü biraz daha yükseltmek amacıyla ihalesi yapılan 4,5G'ye 1 Nisan 2016 itibarıyla geçilmesi hedefleniyor Yerli Otomobil Projesi kapsamında elektrikli yerli marka otomobil imalatının gerçekleşmesi için Ar-Ge başta olmak üzere gerekli altyapının kurulması için çalışmalar sürdürülecek.
Savunma sanayisi projeleri
Gelecek dönem savunma sanayisi alanında da birçok proje için kritik önem taşıyor. Türkiye'nin uzun menzilde ve alçak, orta, yüksek irtifada hava savunmasını sağlamaya yönelik çabalarda karar aşamasına gelindi. Özellikle uzun menzilli bölge hava ve füze savunma sistemi tedarikine yönelik görüşmelerin yakın zamanda tamamlanması bekleniyor. Türkiye'de ulaşımın çehresini değiştirecek Yerli Bölgesel Uçak Projesi için nihai onay süreci devam ederken, bir sonraki adım olarak Ankara'da kurulacak TRJet tesisinin yapım çalışmalarına başlanacak. Ankara'nın Kazan ilçesinde yaklaşık 730 hektarlık alanda Ankara Uzay ve Havacılık İhtisas Organize Sanayi Bölgesi kurulacak. ALTAY tankının 2018'de Türk Silahlı Kuvvetleri envanterine girmesi öngörülüyor. Ayrıca ALTAY tanklarının motor ve transmisyonunun üretilmesine yönelik Güç Grubu Geliştirilmesi Projesi yürütülecek. Bu projede kazanılacak tecrübeler ışığında ileride diğer kara ve deniz platformları için ihtiyaç duyulan güç gruplarının da milli imkanlarla tasarım, geliştirme ve üretimi amaçlanıyor. Türk Silahlı Kuvvetlerinin, taktik ve taaruz amaçlı operasyonlarında kullanılmak üzere projelendirilen ve tamamen milli imkanlarla üretilen ATAK helikopterinin üretimine devam edilecek. Gece-gündüz, her türlü hava koşulunda uzaydan görüntü alınabilmesini sağlayan keşif ve gözetleme sentetik açıklıklı radar (SAR) uydu sistemi Göktürk-3 Projesi hayata geçirilecek. Hürkuş-B Projesi kapsamında 2019'a kadar Türk mühendisleri tarafından tasarlanan 15 eğitim uçağı tamamlanacak.
Enerji projeleri
Azeri gazını Türkiye'ye, Türkiye üzerinden de Avrupa'ya taşıyacak Trans Anadolu Doğalgaz Boru Hattı'nın (TANAP) Türkiye kısmındaki inşaat çalışmaları devam ediyor. TANAP'tan ilk gaz 2018'de akmaya başlayacak. Rusya tarafından önerilen ve Rus gazını Türkiye üzerinden Avrupa'ya taşıyacak "Türk Akımı" projesinin hükümetin kurulması ile yeniden gündeme gelmesi bekleniyor. Türkiye'nin ilk nükleer enerji projesi olan Akkuyu Nükleer Santrali'nin yapımına devam edilecek. Sinop'ta yapılacak ikinci nükleer santrali için proje şirketi çalışmaları sürdürülecek. Gelecek dönemde Kuzey Irak gazının Türkiye'ye gelmesi konusunda da gelişmeler olması bekleniyor.
AA