Genel

Mehmet Büyükekşi ihracat hedefi için katma değer vurgusuna dikkat çekti!

500 milyar dolarlık ihracat hedefi için katma değer şartı koyan TİM Başkanı Büyükekşi, katma değerin artırılabilmesi için tasarım, Ar-Ge, inovasyon ve markaya önem verilmesi gerektiğine dikkat çekti


Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi, Türkiye'nin 2023 yılında 500 milyar dolar ihracat hedefini gerçekleştirebilmesi için katma değeri yüksek ürünlere ağırlık verilmesi gerektiğini söyledi.


Büyükekşi,  yaptığı açıklamada, ihracat hedefine ulaşabilmek için 4 ana konuya yoğunlaşılması gerektiğini, yaptıkları her toplantıda özellikle katma değerin artırılması gerektiğini vurguladıklarını ifade etti. 


4 ana başlıkta topladı


Katma değerin artırılabilmesi için tasarım, Ar-Ge, inovasyon ve markaya önem verilmesi gerektiğine dikkati çeken Büyükekşi, şunları kaydetti: 


"Bunun için de mutlaka küçük KOBİ'ler yerine orta ve ortanın üstü seviyeye gelmemiz lazım. Gerek verimliliği artırabilmek açısından gerekse üretimde belli rekabet avantajını yakalayabilmemiz için şirketlerimizi büyütebilmemiz lazım. Ölçek ekonomisine önem vermemiz gerekiyor. Dünyada marka oluşturabilmemiz ve söz sahibi olabilmemiz için önce Türkiye'de marka olmamız, Türkiye'de belli bir üretim gücünü elimize geçirmemiz gerekiyor. Onun için de birleşme konusunda mutlaka kendimizi inandırmamız, motive etmemiz lazım. 'Bir elin nesi var yerine iki elin sesi var'ı kendimize şiar edinmemiz lazım." 


Türkiye'nin ihracatının yüzde 90'ının sanayi, yüzde 10'unun da tarım ürünlerinden oluştuğuna işaret eden Büyükekşi, 10 binden fazla ürün ihraç edildiğini ancak ana ihraç ürünleri sıralamasında ilk sırada otomotiv endüstrisi, otomotiv ve otomotiv yedek parçası sektörünün, daha sonra hazır giyim, kimya ve çelik sektörünün geldiğine dikkati çekti. 


"Yükte hafif pahada yüksek ürünleri üretip ihraç etmemiz lazım"


İhracatın artmasının sadece miktarla alakalı olmadığına vurgu yapan Büyükekşi, "Türkiye her konuda önemli bir üretim üssü. Bu özelliğimizi daha çok katma değeri yüksek ürünlere ve yüksek teknolojiye odaklandırmamız gerekiyor. Yükte hafif pahada yüksek ürünleri üretip ihraç etmemiz lazım. Sanayicilerimizin daha az enerji tüketen ürünlere yönelmesi lazım. Çünkü Türkiye'nin malum ne doğalgazı ne de petrolü var. O nedenle az enerji tüketimi ve enerji verimliliğine çok dikkat etmemiz gerekiyor" şeklinde konuştu. 


Büyükekşi, sanayicilerin Ar-Ge'ye yeteri kadar önem vermediğini ve pay ayırmadığını dile getirerek, firmaların Ar-Ge ve inovasyon yapabilmesi için öncelikle belli bir büyüklüğe ulaşarak para kazanacak seviyeye gelmesi gerektiğini ifade etti. 


TİM ve THY'nin protokolü


Türkiye'nin önünde Afrika gibi çok önemli bir pazar olduğuna işaret eden Büyükekşi, özellikle Türk Hava Yolları (THY) ve Dışişleri Bakanlığının gerçekleştirdiği faaliyetlerle bu konuda bir destan yazıldığını anlattı. 


Büyükekşi, Afrika ülkelerine her ay yeni bir sefer açan THY'nin yıl sonunda dünyada Afrika'ya en çok uçan hava yolu şirketi olacağını, bunun Türkiye ve iş dünyası açısından çok önemli olduğunu vurguladı. 


Dışişleri Bakanlığının her Afrika ülkesinde büyükelçilik açtığını hatırlatan Büyükekşi, şunları söyledi: 


"Her açılan hava yolu hattı, her açılan büyükelçilik, bizim o ülkelerdeki dış ticaretimizin artması adına yeni bir adım. TİM ve THY'nin de bu konuda bir protokolü var. Her açılan hatta bir ticaret heyeti düzenliyoruz. Afrika'da alınacak daha çok yol var çok büyük bir potansiyel var. Türk ihracatçılarının Afrika ülkelerindeki fırsatları iyi değerlendirmesi, buralarla iş birlikleri kurması konusunda daha aktif davranmalarını bekliyoruz." 


Ortadoğu coğrafyasında yaşanan sıkıntıların Türkiye'nin ihracatını ciddi anlamda olumsuz etkilediğini ifade eden Büyükekşi, sözlerini şöyle tamamladı: 


"Ortadoğu ve Afrika'daki sıkıntıları Avrupayla dengeliyoruz"


"Şuanda Avrupa Birliği ülkelerine ihracatımız artıyor. Geçmişte Avrupa'da sıkıntı varken ihracatımızı Ortadoğuyla dengelerdik. Şimdide Ortadoğu ve Afrika'daki sıkıntıları Avrupayla dengeliyoruz. İnşallah çift kanatlı uçmaya başladığımızda ihracatımızı da çift haneli artırmış olacağız. Pazar çeşitliliğimizi ne kadar artırırsak ihracat dalgalanmamız da o kadar azalır." 



Dünya