Mehmet Cihan Yavuz: Adana'ya tramvay sistemi kurulmalı!
ÇÜ Öğretim Üyesi Doç. Mehmet Cihan Yavuz, Adananın turistlerin cazibe merkezi haline gelmesi için, kenti bilmeyen turistlerin şehrin dört bir yanını gezip, ulaşımını sağlayabileceği tramvay sisteminin kurulması gerektiğini belirtti.
Çukurova Üniversitesi Turizm İşletmeciliği ve Otelcilik Yüksekokulu ögretim Üyesi Doç. Dr. Mehmet Cihan Yavuz, Adana'nın turizm yatırımların ve tanıtımlarını hayata geçirmeden önce Turist Tramvayı'nın yapılması gerektiğini söyledi.
Doç. Dr. Yavuz, Ramazanoğlu Konağı'nda 'Turizmde Marka Olmak: Adana İçin Somut Çözümler" konulu bir konferans verdi. Doç. Dr. Yavuz, ciddi turizm potansiyeline sahip Adana'nın turistlerin cazibe merkezi haline gelmesi için, yiyecek, içecek ve turizm kültürünün yabancı turisdere de uygun hale getirilmesinin yanı sıra kenti bilmeyen turistlerin şehrin dört bir yanını gezip, ulaşımını sağlayabileceği tramvay sisteminin kurulması gerektiğini söyledi. Yavuz, projeye ilişkin sunum da yaptı.Bir kentin turizmde ilerlemesi için öncelikli olarak turist ihtiyaçlarına cevap veriyor olması gerektiğini belirten Doç. Dr. Yavuz, Adana'da ciddi bir potansiyel olduğunu ancak sorunların da varolduğunu vurguladı.
Özellikle toplu taşıma sorununa dikkat çeken Yavuz, kenti bilmeyen bir turistin havaalanında taksi dışında ulaşım aracı bulamayacağını, bulabildimmm ğinde ise kullanabileceği araçların çok kısıtlı olduğunu ifade etti. Bir turistin, seyahat edeceği bölgeyi kendi yaşadığı yerden daha rahat ve ilgi çekici olmasına göre tercih ettiğini dile getiren Yavuz, insanların internetten araştırma yaparak seyahate çıknğını ve kötü yorumlar varsa o kenti tercih etmediklerinin altını çizdi. Turistlere yönelik tramvay hattının bölge turizmini canlandıracağını söyleyen Yavuz, "Havaalanından E5'e, Seyhan Belediyesi'nin önüne kadar gelir, isterse sonra aktarma yapar, Dörtyol Kavşağı'na gelir. Bu arada tabi havalimanından geçerken birçok otel var. İsmet İnönü'den, Kuruköprü'ye uğrar. Diğer otellerin güzergahından geçtikten sonra Eski Adana'ya geçer. Bu bölgeyi, turistlerin görmesini sağlar ki A turistler otelde kaldıktan sonra buraları gezmek için tekrar tramvayı kullanacaktır. Eski vilayetten, Taşköprü, sonra yanındaki park, bütün o yemyeşil yerlerden geçiyor. Sabana Camii ve Merkez Park'ın içerisinden geçtiğini bir düşünün. Ardından tarihi demir köprü. Yine parkların arasından geçip dilberler sekisinden geçiyorsunuz, beyaz evlerden Adnan Menderes'e kadar gidiyorsunuz. Oradan Duygu Kafe'nin oraya geçiyorsunuz. Bu bölge canlı bir bölge, turisder çok teha yerleri sevmezler ama Duygu Kafe'deki canlılığı görüp gidebilirler" diye konuştu.
Tramvay güzergahının 13 kilometre olduğunu belirten Yavuz, 30 kilometreye uzanan tramvay hattı örneklerinin düşünüldüğünde bu projenin çok uzun mesafeli olmadığını söyledi. Projede esas alınan olayın bir turistin bindiğinde, uğraması zorunlu oteller, Adana'nın tarihi, turistik, doğal güzelliklerinin arasından geçip sosyal merkezlere uğraması olduğunu söyledi. Güzergahın daire şeklinde Baraj Yolu'ndan aşağı indirilebileceğini ifade eden Yavuz, "Ziyapaşa'da tarihi gar istasyonu. Ardından Ziyapaşa'ya girip oranın sosyal ortamından aşağı doğru gidip tekrar E5'te buluşup oradaki otellere, sağlık ve kültür merkezlerimizden geçip havaalanına gidebilirler. Bu turun tamamı 50 dakika sürüyor. 50 dakika turunda yarım saat arayla kalkan 2 tramvay yeterli" şeklinde konuştu.
Bursa'daki tramvay sisteminin 6 araçla 24 milyon TL'ye mal olduğunu dile getiren Yavuz, Adana'da sadece 2 araçla çok daha hesaplı bir hattın kurulabileceğini sözlerine ekledi.Doç. Dr. Mehmet Cihan Yavuz, Tarihi Tepebağ bölgesinde yapılabilecek iyileştirmelerden ve kentsel dönüşümlerden de bahsetti. Özellikle Eski Adana diye tabir edilen bölgenin çok kanşık olduğunu söyleyen Yavuz, buralarda bir dönüşüm yaparak bölgedeki yerli esnafın turizme yönlendirilebileceğini vurguladı.
Hürses