Mehmet Yıldırım tramvay projelerini eleştirdi!
Yıldırım, “Ben tramvay konusunda yapılan 390 milyon liralık yatırımın heba olduğunu düşünüyorum. En çok zoruma giden de hiçbir yere ulaşmıyor olmasıdır. Mavişehir’de yapılacak ve var olan iki AVM’ye müşteri servisi tarzında olacaktır” dedi...
İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından yapımı devam eden tramvay projesini eleştiren Karşıyaka Birliği Dernekler Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Yıldırım, yapılan 390 milyon liralık yatırımın heba olduğunu söyledi. Tramvayın, Mavişehir’deki AVM'lere yolcu taşıyan müşteri servisi gibi olduğunu ifade eden Yıldırım, “ En çok zoruma giden de hiçbir yere ulaşmıyor olmasıdır. Mavişehir ile Karşıyaka İskelesi arasında ana caddeye, sahilin ortasına bir tren hattı düşünülmüş. Mavişehir’de yapılacak ve var olan iki AVM’ye müşteri servisi tarzında olacaktır. O zaman Karşıyaka’nın içi tamamen bitecektir. Bostanlı Çarşısı hepten bitecek, Nergis ve Alaybey’in adını okuyan zaten yoktu. Tramvay çarşıları bitirecek bir müşteri servisi olacak. Bir yere varmayan bir hat olacağı için insanlar yine aktarma yapmak zorunda kalacaktır” dedi.
Karşıyaka Birliği hakkında neler söyleyeceksiniz?
Karşıyaka Birliği birleşti, federasyon haline geldi. Sanat, kültür, çevre ve spor gibi Karşıyaka’yı kalkındırmayı amaçlayan 9 dernek bir çatı altında toplandı. Birleşme amacımız Karşıyaka’dır. Karşıyaka’nın birliği Türkiye’nin birliği diyerek yola çıktık. Son 1.5 yıldır Avrupa Birliği'ne 18 proje gönderdik.
Zübeyde Hanım Kabri ne durumda?
10 sene öncesine kadar gerekli bakım yoktu. Geçen dönem Belediye Başkanımız ve Büyükşehir’in katkılarıyla düzenlemeler oldu. Tuvalet ihtiyacı var olan bir yer ancak yapılan yer olarak kötü bir tercihtir. Ancak bu yanlış da düzeltilecektir.
Çöp sorunu
İzmir'deki çöp tesisi tartışmaları hakkında ne düşünüyorsunuz? Size göre Yamanlar'a çöp tesisi yapılmalı mı?
Büyükşehir Belediyesi'nin şu anda çöp tesisi yapmak istediği yer doğal yaşamın var olduğu saklı bir cennet konumundadır. Yamanlar domatesinin, biberinin, patlıcanının yetiştiği Yamanlar Dağı’ndan gelen kaynak suyunun toplandığı bir yerden bahsediyoruz. İZSU’nun yaptığı bir sondaj çalışması var. İçme kalitesinde bir su akıyor, çöp tesisi yapılması planlanan yerde. Böyle güzel bir alanı çöp tesisi yaparak heba etmek kimsenin hakkı değildir. Hâkim rüzgârlar aracılığı ile Balçova’ya kadar adeta İzmir’i serinleten rüzgâr buraya yapılacak çöp tesisi yüzünden İzmir’i zehirleyecek konuma gelecektir. Harmandalı da çöpün pisliğine maruz kalacaktır. Çünkü yapılacak tesis 3000 ton çöp kapasitesinde ve İzmir’in toplam çöpü 7000 tondur. Kalan 4000 ton yine Harmandalı’na gönderilecektir. Tam teşkilatlı, metan gazından enerji üretebilecek ve kimseyi rahatsız etmeyecek bir tesis yapılacak deniliyor o halde doğalgaz fabrikasının olduğu yere açsınlar. ÇED kurulunda imza yetkisi olan 15 tane daire müdürümüz var. Onlar da ön ÇED’e projeyi bilmeden imza verdiler. ÇED kurulunda imzası olacak kişilere de oradaki doğal güzelliği görüp düşünmeleri gerektiğini söylemek istiyorum. Harmandalı’da var olan bir tesis var bu sorunu orada da çözebilirler. Tabii ki bütün İzmir’in çöpünü bir yere toplayalım demiyorum ama Kuzey-Güney ayrı bir şekilde de bu sorun çözülebilir.
Projelerinizden bahseder misiniz?
Enerji yüzünden bugün Ortadoğu’da olduğu gibi savaşlar çıkmaktadır. Enerji savaşlarını enerjiyi ucuz elde etmekle bitirebiliriz. Arkadaşlarımız güneşten elektrik üretimiyle ilgili bir proje yaptılar. Avrupa Birliği'ne yolladığımız 145 bin dolarlık bu proje kabul gördü. Enerji elde etme yöntemlerini çeşitlendirmeliyiz ki günümüzde olduğu gibi yarın da Rusya ile ters düştüğümüzde doğalgazımız kesilmesin diye kara kara düşünmeyelim. Biz bu sistemi 8-9 bin lira masraf ile 30 sene kullanılabilecek bir elektrik kaynağı olarak halka anlatmaya çalışıyoruz. Güneş tarlaları gibi bir projeyi Karşıyaka Belediyesi Yamanlar Dağı eteklerinde kurduğu tesisle elektrik dağıtım şirketi ile de anlaşarak gerçekleştirmiş ve kendi elektrik enerjisini üretir hale gelmiştir. Üretilen elektriği sistem alıyor, alınan elektrik kadarı belediye faturasından düşülüyor. Biz sistemin basitleştirilmesini istiyoruz. Beyaz eşyacıdan alışveriş yapar gibi insanlar güneşten elektrik elde edecekleri bir sisteme ulaşabilmeliler. Böylelikle yaygınlaşacak ve elektrik enerjisi de ucuzlayacaktır. Cumhuriyet tarihi boyunca en çok borçlandığımız, en çok cari açık verilen konu enerji konusudur. Petrol, doğalgaz gibi fosil kaynaklara milyon dolarlar harcamaktayız. Ancak güneş bedava. Ama Çeşme’de rüzgar panelleri halkın burnunun dibine yapılmıştı. Bu sistemde de geçerli olmasını istediğimiz Avrupa standartlarının yakalanmasını istiyoruz. Almanya güneşten elektrik üretme konusunda dünya birincisi konumunda. Bunun yanında Almanya önderliğinde 8-9 ülke birleşerek Kuzey Afrika’da güneş tarlası kurmak için çöl kiraladılar. Buradan elde ettikleri elektriği de Avrupa’ya taşıyacaklar. Bundan elde edilecek gelir de yapacakları masrafı karşılayacak. Güneşe sahip olma açısından biz bu ülkelerin kat kat önündeyiz. Biz neden böyle olmayalım diye düşünmek gerekir. Türk milleti günümüze kadar gelinen süreçte teknoloji anlamında hükümetlerden bir adım önde gidiyor. İnsanlarımız kendi çözümlerini kendi üretebiliyor.
Karşıyaka'da yapımına başlanan ve devam eden tramvay projesi hakkında ne düşünüyorsunuz?
Ben tramvay konusunda yapılan 390 milyon liralık yatırımın heba olduğunu düşünüyorum. Projeye baktığımızda tramvaydan çok saatte 80 kilometre azami hıza ulaşabilen bir tren olduğunu gördüm. En çok zoruma giden de hiçbir yere ulaşmıyor olmasıdır. Mavişehir ile Karşıyaka İskelesi arasında ana caddeye, sahilin ortasına bir tren hattı düşünülmüş. Mavişehir’de yapılacak ve var olan iki AVM’ye müşteri servisi tarzında olacaktır. O zaman Karşıyaka’nın içi tamamen bitecektir. Bostanlı Çarşısı hepten bitecek, Nergis ve Alaybey’in adını okuyan zaten yoktu. Tramvay çarşıları bitirecek bir müşteri servisi olacak. Bir yere varmayan bir hat olacağı için insanlar yine aktarma yapmak zorunda kalacaktır. Palmiyeler kesilmesin diye başka bir şeritten geçmesini istedik bu sefer de arabaların park ettiği yerlere denk gelen bir şerit çizdiler. Bu sefer de o arabalar nereye park edecek sorunu ortaya çıktı. O sorun nasıl çözülecek bilemiyorum. Bunun yanında insanlar yolun karşısına nasıl geçecek sorunu da oluşacaktır. Ben Başkanımızın bu projeden vazgeçmesini isterim. Bizim istediğimiz kenar mahalleleri de içine alacak, nostaljik bir tren olmasıydı. Büyük trenlere gerek yok boyutları ufak olması daha iyi olacaktır.
“Karar lehimize olacaktır”
Karşıyaka’nın stat sorunu ne durumda?
Karşıyaka’nın 1939 yılında imar planları içerisine aldığı bir stadyumu var. Ancak bizim amacımız eski stadyumun olduğu yerde yeni bir stadyum inşa etmek. Bunun dışında bir talebimiz yok. 2013 yılında Karşıyaka Spor Kulübü'nün hazırlamış olduğu bir proje var. O dönemlerde Spor ve Ulaştırma Bakanlarından destek de aldık. Takipleri yapıldı, ihale süreci gerçekleşti. Karşıyaka Belediyesi ve çevre sakinlerince yürütmeyi durdurma adına 5 dava açıldı. Ancak bu davalardan yürütmeyi durdurma kararı çıkmadı. Büyükşehir Belediyesi'nin kimseye haber vermeden, “Kimseye dava açmadım” dediği halde Ankara 12. İdari Mahkemesi'ne açmış olduğu bir dava var. Bu mahkeme sonucunda yürütmeyi durdurma ve ihalenin iptali kararı alındı. Şu anda Danıştay’da ve süreç devam ediyor. Bizim de dava sonuçlanınca haberimiz oldu. Davaya müdahil olduk. Davanın konusu trafik sıkışıklığı veya şehir planlaması değil ihale şartları oluşmadan ihalenin yapılmış olmasıydı. Ancak Karşıyaka Belediyesi 2500 metreye yakın kadrajsal haktan doğan arazisini spor tesisi yapılması için Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü'ne meclis kararıyla verdi. İhaleden önce yapılması gereken tapu birleştirme süreci ihaleden yaklaşık 1 sene sonra gerçekleştirildi. Mahkemenin durdurma kararı aslında düşmüş oldu.
Ama kimse birleşmiş tapuyu delil olarak mahkemeye sunmadığı için mahkeme aleyhte karar verdi. Birleşmiş tapunun örneğini Danıştay’daki ilgili makamlara gönderdik. Netice lehimize olacaktır ama Karşıyaka ve İzmir sporu adına zaman kaybı yaşanıyor. Karşıyaka ve Göztepe takımları kendi sahalarında oynadıkları zaman daha iyi oynayacaklardır. Bunun önüne geçenleri halkımız görüyor ve gereğini yapacaklardır. Halk stadının yerinde yapılmasını istiyor. Stat demek toplanma yeri, konser alanı da demektir. Ayrıca 40 trilyon borcu olan Karşıyaka Spor Kulübü için de günlük 25 bin lira gelir sağlayacaktır. Stadın küçük olmasıyla ilgili de; küçük olsun bizim olsun diyoruz. Böylelikle 300 milyon dolar değerindeki arazi de kimsenin eline geçmemiş olacak.
Yedigün