Sektörel

Merit International zengin turistlere önce Antalya’da golf oynatacak, sonra Kıbrıs’a getirecek!

Kıbrıs’ın en büyük turizm yatırımcısı Merit International Grubu’nun CEO’su Reha Yarar, Uzakdoğu ve Ortadoğulu zengin turistleri önce Türkiye’de ağırlamayı, sonra da Kıbrıs’a götürmeyi planlıyor

 

Yarar, “Mayıs sonunda Antalya-Kıbrıs operasyonumuz var. Önce Antalya’da golf oynayacak, ardından Kıbrıs’a geçecekler. Bodrum -Kıbrıs turları da yapacağız. Zengin turistler aileleriyle geliyor ve kalış süreleri uzun oluyor. Biz de bunu iyi takip ediyoruz, yarıştan düşmek istemiyoruz” diyor.    Reha Arar, Kuzey Kıbrıs’ın en büyük turizm yatırımcısı Merit International Grubu’nun CEO’su. Net Holding’in çatısı altında bulunan Merit Otelleri hem Kıbrıs’ta büyüyor hem de yakında Antalya ve İstanbul’da da yatırım yapmaya hazırlanıyor. Bu yaz Kıbrıs’ın en lüks oteli olma iddiasını taşıyan Merit Afrodit’i açacak olan grubun yeni yatırımlarını Reha Arar’la konuştuk.   Reha Arar renkli bir kişilik. Ailesinin senatoryumu varmış, Saint Joseph’te liseyi okuduktan sonra Hacettepe Üniversitesi’nde Hastane Yöneticiliği Bölümünde okumuş. Üniversitede okurken Ankara İtfaiyesi’nde de çalışıyormuş. Çocukluğunda itfaiyeci olmak isteyen Arar, Paris’te ‘acil yardım ve cankurtaranlık’ eğitimi de almış. AKOM’un ve Hızır Acil Servis’in de kurucusu.   Kamu sektöründe önemli görevler üstlenen Reha Arar, aynı zamanda bir gurme. Otellerindeki yeme içme bölümleri tamamen onun kontrolünde. Favorisi Fransız mutfağı.   Arar’ın koleksiyoner kimliği de var. Harita biriktiriyor ve itfaiye araçları koleksiyonu var.    Turizm sektöründe kariyer yapmadan önce önemli görevleriniz olmuş. Hastane yönetimi, sağlık sektörü de uzmanlık alanlarınız. Turizm sektörüne nasıl girdiniz   İstanbul doğumluyum. Liseyi, Saint Joseph’te okudum. Hacettepe Üniversitesi’nde Sağlık İdaresi okuduktan sonra da Fransa’da acil yardım ve afet yönetimi eğitimi aldım. En son devlette işim AKOM’u kurmak oldu. 2002 yılıydı.   Hızır Acil Servis de sizin projeniz değil mi   Evet. Hızır Acil Servisi 1985 yılında kurdum. 1989’da Net Holding bünyesinde çalışıyordum. Merit Yönetim Kurulu Başkan Vekilliği de yaptım, 12 yıldır da Merit’in Yönetim kurulu Başkanı ve Net Holding Yönetim Kurulu üyesiyim.   Kıbrıs odaklısınız. Casinolarınız var.    Merit Otelleri’nin amiral gemisi diyeceğimiz otelleri Kıbrıs’ta. Ben de daha çok orada yaşıyorum. Aslında Net Grubu Kuzey Kıbrıs’ta 20 yıldır var. İlk Liman Oteli kuruldu. Ardından da diğer yatırımlar geldi. En son da Lefkoşe Oteli’ni açtık. Başkentin ilk 5 yıldızlı oteli.   Akdeniz’in en yüksü olacağız   Yeni projeniz var. Merit Afrodit Oteli. Bu otelle kaç yatağa ulaşacaksınız. Kıbrıs’ta bu tip lüks otel yatırımları artıyor. Sizin iddianız nedir   Yeni projemiz Merit Afrodit Oteli, casinosu ve Spa’sı. Akdeniz çanağının en önemli tesisi olacak yakında. Bu sezon açıyoruz. 500 yataklı bir tesis olacak. İddiamız Akdeniz Çanağı’nın en lüks oteli olmak. Farklılıklar getiriyoruz. Otel 3 anahtar sistemiyle çalışacak.   Nedir bu   Şöyle anlatayım. Bir kral dairesi kiraladınız, biz size 3 anahtar veriyoruz. Biri kral dairesinin, biri sizin özel spa’nızın anahtarı, diğeri denizin dibinde, kayaların üzerinde bungalovunuzun anahtarı. Bir anahtar 3 kapı. Benim kreasyonum bu. Bu 3 kapı aynı anahtarla açılacak.   Sadece oda yetmez   Bir oda yetmiyor mu artık   Bir insanın artık otelde odasıyla mutlu olması mümkün değil. Oda artık hayatın yüzde 30’unu işgal ediyor tatilde. Geç yatıyorsunuz, odada zaman geçirmiyorsunuz. Otelde mutlu olmanız için yapılacaklar var. Spa isteniyor. Kıbrıs’ta deniz ve güneş muhteşem. Denize girip güneşten korunmak için şezlong yetmez. Soğuk havlular, buz gibi meyveleriniz... Bungalova istediğiniz servisi almanız da mümkün. Orada da kasanız olacak... Mini barınız da olacak... Masaj için odaya da gelinebilecek. Her odada masaj odası da olacak. İki kapılı, biri dışarı açılıyor biri sizin odanıza. Duş tüneli yaptık. Dar uzun duş imkanı. Her yerden üstünüze su gelecek... Otelcilikte değişiklikler bitmez.   Yastık bankası kurduk   Son trendlerde sanırım kişiye özel hizmette sınırların zorlanması...   Biz tamamen kişisel turizme odaklandık. Müşteri memnuniyetininin altında çok şey yaptık. Yastık bankası kurduk 2 yıl önce. Yastık bankasında hangi yastığı sevdiğinizi biliyoruz, sert mi, kuş tüyü mü Bizim kayıtlı müşterimizseniz nasıl bir yastıkta rahat ettiğinizi biz biliyoruz.   Müşteri profiliniz   Büyük çoğunluk İstanbul’dan geliyor. Casinoya gelen müşterilerimiz kayıtlı. Hangi müşterilerimizin rakısını nasıl sevdiğini, balığını soslu mu sossuz mu sevdiğini biliyoruz. Kim ehli keyif rakı sever biliriz. A ve A artı sınıfı geliyor bize. Çok sayıda da turist geliyor. Yeni restoranımızda insanların dolapları olacak, kendi sevdikleri içkilerini orada saklayacağız.   İtalya ve İran ilk sıralarda   En çok hangi ülkeden misafirleriniz Kıbrıs’taki otellerin ve casinoların gözde müşterileri kimler   İtalyan grubumuz var, iki haftada 3 haftada bir geliyorlar. Farklı ülkelerden gelenler var. İtalyanları, Lübnan ve İran’dan gelenler izliyor. Biz de çok yer geziyoruz. Dışarıda neler var görelim istiyoruz. Biz buradaki mutluluklarını artırmak için elimizden geleni yapalım istiyoruz. Talepler de çok değişiyor.   Ne gibi Zengin müşteriler taleplerinde de sınır tanımıyor mu   Yorgan, pike, kahve makinesinin yanına kupa isteyen var. Alışkanlıkları oluyor, onları değiştirmek istemiyorlar. Lefkoşe Oteli’nde bazı işadamları elbise bırakıyor. Biz otelde kıyafetlerini koruyoruz. Ütülü tutuyoruz. Oteli açtığımız gün işe aldığımız çalışanların özellikle de müdürlerin hepsi görevde. Müşterileri tek tek tanıyorlar. O zaman o müşteri sizi tutuyor, sizden kopmuyor. İnsan gittiği yerde tanındığı anda bundan mutluluk duyar.    Uzakdoğulu müşterileriniz artıyor mu   Yabancı müşteri oranımız yüksek, İtalyan, Lübnan, İran, İngiltere. Son zamanlarda İranlı müşteri arttı. İran’dan gelen değil genelde yurtdışında yaşayanlar İranlılar geliyor bize. Çinliler artıyor. 5 Nisan’da Hong Kong’ta Kıbrıs gecesi yapıyoruz. Tanıtım ataklarımız var orada. Otelimizi ve gazinomuzu tanıtacağız. Zengin işadamları geliyor otelimize. Biz onları İstanbul’da da 2-3 gün misafir ediyoruz. Mayıs ayının sonunda Antalya Kıbrıs operasyonumuz var. Önce golf oynayacaklar. Orada golf turnuvası yapacaklar. Yakında Bodrum -Kıbrıs turları da yapacağız. 10 gün kalıyorlar. Süreleri uzun oluyor. Aileleriyle geliyorlar. Son yıllarda Avrupa’dan çok Ortadoğu, yakın ve Uzakdoğu’dan çok misafirimiz geliyor. Biz de bunu iyi takip ediyoruz, yarıştan düşmek istemiyoruz.   Kıbrıs yatırımcıya nasıl davranacağını hesaplamalı   Son yıllarda Kıbrıs’ta yeni yatırımlar oldu. Süreklilik olacak mı bu yatırımlarda   Son 5 yılda değişim var. Yollar yapıldı, yatırımlar yapıldı. Havaalanı modernize ediliyor, su projesi var, elektriğin de geleceği konuşuluyor. Bunlar çok önemli Kıbrıs için. Bizim hepimizin en büyük sıkıntısı izolasyonlar. Artık çözülmeli izolasyonlar. Geçen hafta Milano’daydım Kıbrıs’ı tanıttık. Oradan charter koymak istiyoruz. Dubai ve Lübnan’daki ataklarımız çok iyi gidiyor.   Bu coğrafyada casino turizmi açısından en cazip yer Kıbrıs olabilir mi   Romanya, Rodos, Selanik’ de de casinolar var. Kumar için oralara da gidiyorlar. Ama konfor yok oralarda, Kıbrıs çok ileride. En genç oteller bizde. Daha da iyi olacak. Kıbrıs’taki yatak sayısı 20 bin. Bizim yatak sayımız 2 bin. Yüzde 10 gibi görünüyor ama 5 yıldızlı oteller arasında yüzde 20 gibi oluyor. Kıbrıs yatırımcıya nasıl davranacağını hesaplamalı, yatırımcının önü açılmalı. Bürokrasi hafiflemeli. Hükümetin bunu düşünmesi lazım. Kıbrıs’ta turizm devlet politikası olmalı. Çevre, Kültür ve Turizm Bakanlığı var, kanımca bir tek Turizm Bakanlığı olmalı. Türkiye’nin 1980’li yıllarında Türkiye’de yaptıklarını Kıbrıs’ta yapmamız lazım.    Biz de müşteriye kolay kolay ‘hayır’ denmez   Başka neler yapıyorsunuz   Uzakdoğu Otelleri’nde bu yüksek hizmet kalitesi oluyor. Bizde müşteriye ‘hayır’ denmez kolay kolay. Bizde bunu personel söyleyemez, ‘1 dakika’ der. Eğer bunu evetleyemiyorsak bunu, yani ‘hayır’ı şef söyler. Örneğin, biri yere bir şey atınca ‘Efendim kağıdınızı düşürdünüz’ demek yeterlidir. Afrodit Oteli için bir genel müdür yardımcısını Amerika’dan getiriyoruz. 2.5 yıl sürdü bu kişiyi transfer etmek. Şu anda nereden geldiğini söyleyemeyeceğim. 20’nin üzerinde restoran, 25 bar yönetiyor, Afrodit 500 yataklı. Odaları da çok özel.   Odaların ne özelliği var   486 metrekarelik oda da var, yani daire. 60 metrekarelik, 110 metrekarelik, 350 metrekarelik odalar var. Kral daireleri de var. Fiyatları henüz belirlemedik. Şu andaki Merit Crystal Cove’un kral dairesi 2 bin dolar. İçinde de yok yok.   İstanbul’da yeni yatırımlarınız olacak mı   Şehir otelciliği düşüncelerimiz var. Kongre vadisi içinde arayış içindeyiz. Antalya’da da yatırım yapmak istiyoruz, resort arayışı içindeyiz. Van’daki otelimiz depremden beri hizmet veriyor.    10 yıldır Kıbrıs’ta denize girmedim    Kıbrıs’ta mı yaşıyorsunuz   Hayatımın 3’te birini Kıbrıs’ta geçiriyorum. Benim için bir yerde 7 gün kalmak uzun süredir. Paris’i çok severim. Her zaman keyif alırım. Venedik’i de severim.   Siz nasıl tatil yapıyorsunuz   10 yıldır Kıbrıs’ta denize girmedim. Masaj odasının önünden sadece geçmişimdir. Spa Müdürü beni görünce, ‘siz zaten gelmezsiniz’ der. Orası işyerim benim. Sıcaklık 50 derece de olsa otelde kravatlı gezerim. Yazın ceketli giderim, çıkarırım ceketi yaz sıcaklarında ama kravatım durur. Bu benim işime duyduğum saygı. Ön büro müdürü de dolaşamaz kravatsız. Bu yıl 15 gün Amerika’ya gittim, Las Vegas’ta eğitim aldım. Tatil gibi oldu bana.    Merit Grubu’nun otelleri    Halki Palas   Van Şahmaran Oteli   Merit Crystal Cove   Cyprus Gardens Holiday Village   Merit Lefkoşa   Merit Afrodit ( bu yaz açılacak) Vatan/Elif Ergu