Kent Haberleri

Mersin metrosunda kredi engeli!

Mersin metro hattı Meclis'te engelle karşılaştı. Mersin Büyükşehir Belediye Başkanı Vahap Seçer'in, metro için talep ettiği borçlanma yetkisine onay verilmedi...

Mersin Büyükşehir Belediye Meclisi'nin 2022 senesi Şubat ayı 2. Birleşim Toplantısı'nın yapıldığı belirtildi. Toplantı Büyükşehir Belediye Başkanı Vahap Seçer'in başkanlığı aracılığıyla gerçekleştirildi. Meclis'teki en önemli gündeminden biri Seçer tarafından metro hattı için istenen borçlanma yetkisi oldu. Seçer'in 2 milyar 489 milyon 543 bin TL'lik yetki istemi, Meclis üyelerinde kabul edilmedi.

“İMZADAN ÇIKMADIĞI İÇİN METROYLA İLGİLİ DAHA BİR DELİKLİ KURUŞ DAHİ BORÇLANMADIK”

Sözcü'den Ali Ekber Şen'in haberine göre; Seçer, bazı meclis üyeleri tarafından şerh koyulan borçlanma yetkisi isteğine ilişkin açıklamalarda bulundu. Seçer konuya ilişkin olarak şunları kaydetti: 

- Önce şu yanlışı düzeltelim; biz bugün Belediye Meclisi'nden borçlanma yetkisi istiyoruz, borçlanmıyoruz çünkü borçlanamıyoruz. 900 milyon TL borçlanma yetkisi 16 Ağustos 2021 tarihinde tarafıma verildi. Aradan 6 ay geçti, ben hâlâ borçlanamadım. Neden borçlanmadım?

- Çünkü işler Meclis'in bana borçlanma yetkisi vermesi ile bitmiyor. Bunun Cumhurbaşkanlığı Strateji Daire Başkanlığı'nda bir onay süresi var. Ardından Hazine'de onay süresi var. Dolayısıyla şu anda oradan, imzadan çıkmadığı için belediyemiz metroyla ilgili daha bir delikli kuruş dahi borçlanmadı.

- Bir kere bu yanlışı düzeltelim. ‘900 milyon TL borç verdik hele bunu bir tüketin, ondan sonra yeni krediye bakarız'. Tekrar söylüyorum, biz onu daha kullanamadık ki tüketelim.

“BUGÜN BU YETKİYİ ALSAM DAHİ EN İYİ İHTİMAL GELECEK SENE BU PARAYI KULLANABİLİRİM”

Talep ettiği borçlanma yetkisinin sebebiyle ilgili de konuşan Seçer, bu sürecin aylarca devam ettiğine dikkat çekti. Seçer, şu açıklamalarda bulundu:

- 6 ay imzadan zor çıkıyor. Bana verilen söz gereği söylüyorum; bu hafta Cumhurbaşkanlığı Strateji Daire Başkanı'ndan Hazine'ye gelecek ve vakit geçirilmeden imzalanacağı yönünde. 6 ay önce ile bugünü konuşuyoruz. 6 ay geçmiş.

- Şu anda ben zaten o borçlanma yetkisini isterken gerekçemde var bono ihraç edeceğim. Bu süre de minimum 4 ayımı alacak. 6 aydan önce de olacağını düşünmüyorum. 6 ay geçti. 6 ay da eğer bu hafta alırsam; imzayı aldım, bono satışı yaptım ya da dış kredi ise; bugünkü istediğim teklifte olduğu gibi; finansman arayışına çıktım. Bir 6 ay da böyle gidiyor, 1 yıl.

- Yani bugün bu yetkiyi alsam dahi en iyi ihtimal gelecek sene bu zamanlar 2 milyar 400 milyon liradan para kullanmaya başlayabilirim. Herhalde net anlattım. Yani bu çalışma 12 ay sonra her şey normal giderse kullanacağım parayla ilgili bir yetki talebidir. Benim yetkim olmadığı bir durumda finans kurumları masanın karşısına dahi oturmuyor. ‘Yetkin var mı?' ‘Yok.'

- Peki ben bunu niçin istiyorum, kafamdan mı uyduruyorum? Bu proje, ilgili bakanlıklar tarafından kabul edilmiş, bu proje Cumhurbaşkanlığı tarafından onaylanmış, bu yılın yatırım programına alınmış.

“BU BİR VİZYON PROJESİ, GÜNAHTIR YAPMAYIN”

Metro projesindeki ihale ve sözleşme süreciyle ilgili de bilgiler paylaşan Seçer, 19 Ekim 2021 tarihinde sözleşmeye imza atılmasının ardından 15 gün sonra yer teslimi yapıldığının altını çizdi. Seçer, sözlerini şu şekilde sürdürdü:

- Yani 3.5 ay önce. O günden bugüne kadar harcanan para 100 milyonu geçti. Şantiyeler kuruluyor; bir de şu var Metro dediğiniz yer altında TBM'ler deler gider ya da aç-kapa yapacaksınız, o inşaat tamam. Ama asıl TBM'in yapımı; yani o yeraltından tüneli açacak matkabın; bunların siparişi, kaporası, yapacağınız istasyonların uygulama projeleri hepsi yapıldı; şu anda hazır. Mart ayında 3 Ocak'tan başlıyoruz Koruma Kurulu'nun kararına göre.

- Gar istasyonu ve Marina kavşağından batıya doğru da aç-kapaya başlıyoruz Fuar kavşağına doğru. Yani bu çalışmalar devam ediyor. Hepiniz inşaat işini bilirsiniz. Para varsa inşaat devam eder. Matkabı yerin altına koyduk yani TBM'i, çalışmaya başladı. Günde 20 metre yer kazarak gidiyor. Arkadaşlar hak edişleri ödemezseniz o durmaz. Durduğu noktada olmaz, proje başarısız olur. Bu bir vizyon projesi, günahtır yapmayın.”

- Hiçbir belediye başkanı metro yaptı diye seçim kazanmaz. Hatta yanlış işler olursa daha farklı sonuçlar olur Antalya örneğinde olduğu gibi. Elbette bir vizyon projesi yapılıyor ama siyaseten bunu herkes paylaşacak. Meclis de paylaşacak ama Mersin'e kalıcı bir eser bırakıyorsunuz.

- Belki 10 yıl sonra bir başka etap yaparsın. 20 yıl sonra, 5 yıl sonra farklı etaplar yaparsın. Biz zaten üç etabı hesap ettik. Belediye peş peşe devam etsin. 3 etap 30 kilometrelik bir çalışma bu. Sadece 13.4 kilometrelik bir etabın çalışmasını başlattık arkadaşlar ve Cumhurbaşkanlığı Yatırım Programı'na alınmış bu. Yani hükümetin bir siyasal politikasıdır. Bir yatırım programı yapıyor, bütçesini ayarlıyor, yatırımları uygun görüyor.

- Bir yandan da Meclis'in bu projeyi akamete uğratacak biçimde aldığı kararlar, hükümetin siyasal politikalarına da sekte vuruyor. Devleti sevk ve idare eden iktidar değil mi? Yani bu bir devlet politikasıysa bir anlamda da hükümet politikasıdır. Yoksa izin vermez Cumhurbaşkanı. ‘Yok kardeşim ben Mersin metrosuna izin vermiyorum' der ama bunu projeksiyon olarak doğru bir projeksiyon görüyor. Onun için bunu alıyor.

“BORÇLANMA YETKİSİ ÖNÜMÜZÜ AÇAR”

Metro hattının inşaatı için ön hazırlıkların bitirildiğine vurgu yapan Seçer, müteahhidin şu ana kadar hak ediş yapmadığına da vurgu yaparak şöyle konuştu:

- Yani işin özü şu; bu anlamda bizim yer teslimimiz 19 Ekim'de başladı ve ön hazırlıklar tamamlandı. Mart ayı ile beraber muazzam bir inşaat süreci başlıyor ve hak edişler peş peşe gelecek. Müteahhit 100 milyon harcamış bugüne kadar bekliyor, hak ediş yapmadı. Hak ediş yapması lazım. Para ödememiz lazım bu insana. Bakın daha 900 milyondan bir habbe para gelmemiş. Daha ‘6 ay sonra gelecek' diyorum.

- Bir miktar kendi öz kaynaklarımdan ödeyeceğim. Zaten bu yatırım toplamda inşaatı 4 milyar TL. Sadece inşaatı.  Vagon, diğer müştemilatını saymıyorum. Bunun 600 milyonunu biz öz kaynaktan zaten ödeyeceğiz; yüzde 15'ini. Geri kalan 3 milyar 389 milyonunu borçlanacağız. 900'ünün yetkisini aldık. Henüz kullanamadık. Kalanı da şimdiden alalım, gidip masaya oturalım, pazarlık edelim.

- Diyelim ki ‘bakın biz yetkiyi aldık, işlem devam ediyor. Şu anda Cumhurbaşkanlığı'na gönderdik.' Bakın yanlış bir borçlanma olursa Cumhurbaşkanlığı Strateji Daire Başkanlığı, Hazine onaylamaz.

- 600 milyonu basacak darphanem olsa, hiç burada bu kadar nefes tüketmem zaten. Benim darphanem yok. Yani o kadar çok basit bir hesap üzerinden gidiyorsunuz ki bunun gerçekle alakası yok. Lütfen gerçeği yansıtmayan, insanları yanıltıcı hesaplar yapmayın. Para da falan basamıyoruz yani.

- Yani belediyelerin Merkez Bankası gibi başkana bağlı bir kurumu olsa dersin ki ‘Bas bas paraları Metro'ya' dersin olur biter ama böyle bir imkanım yok. Siz istiyorsunuz değil mi metro projesini? Bana bir söylesin, ne zaman uygun? Gelecek aya, öbür aya, hangi aya? Böyle bir çalışmanız var mı? Bu 2 milyar 400 milyon dış kredinin hangi şartlarda, ne zaman temin edilip hesabımıza gireceğinin bir çalışması var mı? Yok. Ama benim var. Sizin de varsa beni ikna edin, bekleyeyim. Ama yok.

“MERSİN BU PROJEYE İNANIYOR”

- 10 katlı apartman yapıyorsun. 10 milyon lira para harcayacaksın. Cebinde 1 milyon lira var. Hele bir başlayalım. Bismillah, başladık. İyi başladın da 2 yılda apartmanı bitireceksin. Bir ay geçti, para bitti. Tedbirini almamışsın ne olur inşaat?

- Usta parasını almazsa; tuğla üzerine tuğla koymaz, betoncu beton göndermez, çimentocu, demirci satış yapmaz, işçi çalışmaz. Adam nasıl çalışsın müteahhit? Müteahhit kendini garantide görecek. 900 milyon çıkmak üzere. Başkan Meclis'ten onayı aldı. Demek ki işler yürüyor.

- Mersin bu projeye inanıyor. Siz herkesi demoralize ediyorsunuz. Anlamıyorum yani. Bana, ‘erken başkan' diyorsanız, ikna oldum. Ne zaman, o zaman getireyim? Bana onu söyleyin. Nakit akışını da söyleyin.

AK Parti İzmir İl Başkanı Ali Sürekli'den metro açıklaması: CHP'de yine zarar ziyan!

İzmir trafiğini rahatlatacak Buca Metrosu geliyor! Temelini Kılıçdaroğlu atacak!