Genel

Mersin'de portatif otopark inşa edilecek!

Mersin Teknopark bünyesinde faaliyet gösteren bir firma, 1.5 yıllık Ar-Ge çalışmaları sonrasında 75 günde inşa edilebilecek 400 araç kapasiteli "portatif otopark" projelendirdi...

Mersin Teknopark bünyesinde
faaliyet gösteren bir firma, 1.5 yıllık Ar-Ge çalışmaları sonrasında 75 günde
inşa edilebilecek ve istenildiği zaman sökülüp başka bir yere monte edilebilecek
şekilde 400 araç kapasiteli "portatif otopark" projelendirdi.

Mersin Üniversitesi Çiftlikköy Yerleşkesinde bulunan Tempus Otomotiv
Mekanik Teknolojileri Servis Sanayi Ltd. Ştinin yöneticisi Cumali Elibol, AA
muhabirine yaptığı açıklamada, artan trafik yoğunluğunda araç parkına çözüm
üretebilmek adına ortakları Selçuk Mesken ve Ahmet Karagün ile 1.5 yıldır
"portatif otopark" projesi üzerine çalıştıklarını söyledi.

Proje kapsamında 36 metre genişliğinde 76 metre uzunluğundaki 3 katlı 400
araç kapasiteli otoparkın 1/40 ölçeğinde maketini oluşturduklarını ifade eden
Elibol, projenin hayata geçirilmesiyle günümüzde birçok alanda karşılaşılan park
sıkıntısının aşılacağına inandıklarını vurguladı.

Otoparkın tamamen çelik konstrüksiyondan tasarlandığını anlatan Elibol,
şöyle devam etti:

"Günümüzdeki katlı otoparklar, park sorununu önemli ölçüde çözüyor.
Fakat, otoparkın yıkılıp başka bir yerde oluşturulması için önemli bütçeler
gerekiyor. Hatta yenisini yapmak, eskisini yıkmaktan daha kolay. Oysaki bizim
projemizdeki otopark, istenildiği zaman sökülüp başka bir yere kurulabiliyor.
Öyle ki sadece 75 günde otoparkı söküp başka bir yere monte edebiliriz. O nedenle
hiç bir şekilde atıl bir yatırım olmaz."

Projenin hayata geçirilmesi için 3 milyon liralık kaynağa ihtiyaç
duyduklarını bildiren Elibol, "Şu ana kadar çalışmalara başlanması için 2
belediye ile görüştük. Ancak yap-işlet-devret modelini teklif ettikleri için
hayata geçiremedik. Fakat görüşmelerimiz sürüyor. Türkiyenin ilk portatif
otoparkını kurabilmek için yatırımcılarımızı bekliyoruz" dedi.
Yatırımına göre çok büyük gelir sağlayacak bir proje geliştirdiklerini,
projenin 2.5 yılda da kendini amorti edebilecek kapasitede olduğunu savunan
Elibol, şöyle konuştu:

"Otopark inşa edildikten sonra hiç bir şekilde atıl bir yatırım
olmayacak. Çünkü otoparkı iller arası taşımak bile mümkün. Öte yandan bu
otoparkın yapımı için 480 ton metal kullanılacak. Hurda metalin 55 kuruştan
satıldığını göz önünde bulundurursak, en kötü ihtimalle metalleri hurdacıya
satsanız dahi, elinize 264 bin lira gibi bir rakam geçer. Yani otoparkı bir süre
kullandıktan sonra hurdaya ayırmak isteseniz bile yatırımın yüzde 8ini elinizde
tutabilirsiniz. Bu da en kötü ihtimal olarak düşünülebilir."
Otoparkın istenilen şekilde tasarlanabileceğini belirten Elibol, "Biz
dikdörtgen bir otopark tasarladık. Ancak bunu kare veya L harfi tarzında da
yapmak mümkün. Yani arazinin şekline ve boyutuna göre portatif otopark yapmak çok
kolay" diye konuştu.

-ELEKTRİK ÜRETİMİ DE MÜMKÜN-
Projede ışıklandırma sisteminin sensörler aracılığıyla kullanılacağını
anlatan Elibol, "Bu sayede otoparka giren bir aracın park edileceği ana kadar
ışık sensörler sayesinde aracı takip edecek. İçeride herhangi bir hareket
olmadığı zaman ise elektrik sarfiyatı 0 olacak" dedi.
Otoparkı kurmak isteyenlerin küçük bir yatırım daha yaparak elektrik
enerjisi üretebileceğini dile getiren Elibol, şunları kaydetti:
"Otoparkın en üst katında çatı olmayacak. Ancak en üst kata yine
metallerden güneş enerjisi sistemi yerleştirilebilir. Bu sayede güneşten elektrik
üretebiliriz. Eğer bu özelliği değerlendirmek isteyen yatırımcılar olursa,
elektrikli otomobillerin önümüzdeki günlerde trafiğe çıkacağını düşünürsek,
müşterilerine bir anlamda yakıt istasyonu prensibine dayalı olarak elektrik
satışı yapabilir."
AA