Mersin'in ilave ve revizyon nazım imar planı hangi aşamada?
Mersin Büyükşehir Belediye Başkanı Burhanettin Kocamaz'ın denizi, limanı tarihi, turistik, kültürel ve tarımsal değerleri ile Çukurova'nın gözde kenti Mersin'i "cazibe merkezi" haline getirme konusundaki çabaları sürüyor...
Görev yaptığı 4,5 yılda Mersin’i ‘modern ve gelişen bir kent yapma’ yolunda birçok projeyi hayata geçiren Kocamaz, ilin en önemli gündemlerinden biri olan “ulaşım” sorununun çözümü için önemli bir adım attı. Bu çerçevede kentin 2030 yılına kadar olan ulaşım ihtiyaçları geniş çaplı bir araştırmayla belirlenerek Mersin Ulaşım Ana Planı’nı oluşturuldu. Ulaşım Ana Planı’nın kısa vadeli eylem planında yaya öncelikli projeler desteklenecek. Merkez ve ilçelerde 90 kavşak düzenleme projesi, sinyalizasyon planları ile otopark, yaya yürüyüş yollan ve bisiklet yollarına öncelik verilecek.
Son yıllarda ‘marka kent’ vizyonuyla yönetilmeye başlanan Mersin’in kendine kattığı değerler ve yeniliklerle ülke genelinde ve dünyada birçok ilke imza atmayı başardığını belirten Mersin Büyükşehir Belediye Başkam Başkan Burhanettin Kocamaz, “Her türlü yatırımımızı gelenekselliği, modernizmle harmanlayarak ‘insan odaklı’ bir bakış açısıyla yapıyoruz” diyor. Kocamaz, kent trafiğinden, altyapı çalışmalarına; engelli bireylerden sokak hayvanlarına kadar gerçekleştirdiği projeleri dergimiz Capital’e anlattı:
Kent trafiğinde büyük bir öneme sahip Mersin Ulaşım Ana Planı’nı bize anlatır mısınız?
Ulaşım Ana Planı’nın düğüm noktasını transfer merkezleri oluşturacak. Kentin giriş ve çıkışlarında oluşturulacak bu aktarma istasyonları ve çevresi aynı zamanda cazibe merkezi haline gelecek. İş merkezleri, sinema ve alışveriş merkezleri ile kent, yeni yaşam alanlarına kavuşacak. Proje, Almanya’da Dresden, Avusturya’da Viyana, Hollanda’da Arnhem aktarma istasyonları örnek alınarak hazırlanacak. Ulaşım Ana Planı stratejileri arasında yer alan Karma Raylı Sistem Projesi ise Bakanlık tarafından uygun görülerek onaylandı. Ancak ekonomik tedbirler dolayısıyla ihalesi şu an yapılmadı. Tüm süreçleri tamamlayıp hayata geçirdiğimizde, ilk etapta TCDD-Gar ile Mezitli-Soli arası yapımı planlanan toplam 16.3 km. uzunluğundaki raylı sistem hattı üzerinde 12 adet istasyon alanı, 1 adet depolama alanı yer alacak. Planın hedef yılı olan 2030’da bu hatta günde 273 bin, yılda ise 93 milyon yolcunun taşınması öngörülüyor.
Trafik sorununun çözümü için başka hangi projeleri gerçekleştirdiniz?
Göreve geldiğimizde ilk olarak kent merkezinin en büyük problemlerden biri olan trafik sorununu çözmek amacıyla Tulumba, Demokrasi ve Egemenlik Bat-Çık projelerini tamamladık. Kentte kazandırdığımız katlı kavşaklarla Mersin’de modem ve güvenli ulaşım ağını oluşturmaya başladık. 4’üncü katlı kavşak olan Toroslar Milli Egemenlik Katlı Kavşak projesinin temelini de yakın zamanda attık. Kent trafiği katlı kavşak projeleriyle rahatlayacak. Mersin Ulaşım Ana Planı doğrultusunda hayata geçecek olan Milli Egemenlik Katlı Kavşak projesi Mersin’in trafik yoğunluğu olan önemli bir lokasyonunda inşa ediliyor. Saatte 5 bin 376 aracın geçeceği kavşakta, doğu-batı istikametinde battı-çıktı transit geçit, kuzey-güney istikametinde ise sinyalize geçiş yapılacak. Ulaşım Master Planı’na göre yapılan bu projenin dalış ve çıkış uzunluğu ise 450 metre, toplam proje uzunluğu ise 800 metre olarak belirlendi. Trafiği büyük oranda rahatlatacak olan hemzemin sinyalize kavşak 2019 yılının Şubat ayında vatandaşların kullanımına açılacak. Kent trafiği için önemli geçiş sağlayan alanlardan biri olan Rıfat Uslu Caddesi'nin yenilenmiş halinin açılışını gerçekleştirdik. Yenişehir ilçesini Toroslar'a bağlayan bu ana güzergâhta 17 milyon TL kamulaştırma bedeli ödeyerek, yıkım işlemlerini yaptık. Çalışmalar boyunca 2 bin 852 ton sıcak asfalt ve 2 bin 500 metrekare kaldırım ve bordür döşeme gerçekleştirdik. Yol-asfalt çalışmalarında da başarılı bir performans sergiledik. Kırsal ya da merkez ayrımı yapmadan yollara toplam 2 milyon 309 bin tondan fazla asfalt döktük.
Altyapı Yatırımlarınızdan bahsedebilir misin?
Yatırım projelerimizle Mersin’in denizini korurken, eskiyen ve kaçaklara neden olan içme suyu şebekelerini ve yağmur suyu hatlarını yeniliyoruz. Atıksu Arıtma Tesisleri’ni hizmete açarak alt yapısı güçlü bir şehir inşa ediyoruz. Hizmete açtığımız Anamur, Bozyazı, Erdemli Kargıpınarı, Mut, Silifke Atakent Atıksu Arıtma Tesisleri ile atıksular deşarj ediliyor. Böylece olumsuz çevresel şartların ortaya çıkmasına karşı önlem almıyor. Ayrıca; ‘Mersin İli Yağmursuyu Master Planı’ kapsamında yürütülecek kısa, orta ve uzun vadeli çalışmalarla, şiddetli yağışların olumsuz etkileri en aza indirilecek. MEŞKİ ile birlikte toplam 2 milyon 306 bin metre içme suyu, 627 bin metre kanalizasyon ve 74 bin 602 metre yağmursuyu hattı çalışması yaptık.
Kentin mimari anlamda geleceğini belirleyecek olan ilave ve revizyon nazım imar planı hangi aşamada?
1/5000 ölçekli ilave ve revizyon nazım imar planı yoğun çalışmaların ardından Büyükşehir Belediye meclisince kabul edildi. Merkez 4 ilçenin bölgesel nüfus yoğunluk, ana ulaşım kararlarını, çeşitli yerleşme alanlarının gelişme ve yön büyüklükleri ve nüfusa hizmet edecek kentsel donatı kararlarını kapsayan 1/5000 ölçekli ilave ve revizyon nazım imar planı Mersin'i değiştirecek ve dönüştürecek. Plan, idari sınırlar kapsamında ilin alt ölçekli planlarını koordine edecek. Arazi kullanım kararlarını stratejik yaklaşım içerisinde kurgulayacak. Mersin'nin küresel, ülkesel ve bölgesel düzeyde potansiyellerini geliştirerek, geleceğe taşıyacak; doğal ve kültürel değerlerini, sürdürülebilir araçlar ve yöntemlerle koruyup geliştirecek.
Kentin imarı konusundaki çalışmalarınızın yanında hayatın diğer alanlarıyla ilgili hangi projeleri yürütüyorsunuz?
Temel belediyecilik hizmetlerimizin yanında engelli bireylerden, sokak hayvanlarına kadar yaşamın her alanında hizmetlerimiz söz konusu.
Örneğin; Mersin’i “engelsiz bir kent yapacağız” dedik ve bugün geldiğimiz noktada bu konuda çok büyük mesafeler kat ettik. Hizmete açtığımız Engelsiz Mesleki Eğitim Merkezi ile sosyal belediyecilik alanında örnek bir projeyi devreye aldık. İçerisinde meslek atölyelerinden spor atölyelerine kadar birçok etkinlik alanının bulunduğu merkez kısa zamanda engelli bireylerin ve ailelerinin gözdesi haline geldi. Engelsiz Mesleki Eğitim Merkezi’nden Mersin’de ikamet eden ve mesleki eğitime ihtiyaç duyan zihinsel, bedensel, işitme, görme ve ortopedik engelli bireyler faydalanabiliyor. Birlikte doğayı paylaştığımız hayvan haklarının iyileştirilmesi ve korunmasına yönelik de önemli projeler yürütüyoruz. Sahipsiz hayvanların ihtiyaçlarını karşılayacak, uygun beslenme, barınma, bakım ve yaşam koşullan sunacak olan Kaşlı Geçici Hayvan Bakımevi inşaatı tamamlandı. Gözne’de bulunan Geçici Hayvan Bakım Evi ve Rehabilitasyon Merkezi'nin yanında yer alan Kaşlı Geçici Hayvan Bakım evi hayvanlar için modem bir yaşam alanı sunuyor. 247 bin metrekare arazi üzerine, 2 bin hayvan kapasiteli olacak şekilde inşa edilen Geçici Hayvan Bakımevi’nde sahipsiz hayvanlar için muayene, tedavi, kısırlaştırma ve sahiplendirme hizmeti verilecek.