Ulaşım

Metrolara hastane modeli geliyor!

İnşaat halindeki hatlar ile metroda 430 kilometre uzunluğa yaklaşarak Londra ve Newyork’u geride bırakan mega kent İstanbul’da metro yapımında yeni bir uygulamaya geçiliyor.

 

Yeni Şafak gazetesinden Kenan Biter'in haberine göre, 15 milyonluk nüfusu ile dünyanın en kalabalık metropolleri arasında yer alan İstanbul’daki trafiğe yönelik çözümler geliştiren İstanbul Büyükşehir Belediyesi metro projelerinde, şehir hastanelerinde uygulanan yap-kirala-devret modeline geçiyor.

Her gün 30 bin işçi yer altına iniyor


Dünyada en fazla metro inşaatı olan şehir konumunda bulunan İstanbul’da 294 kilometre metro inşaatı mevcut. İstanbul’un trafiğini rahatlatacak projelerin hayata geçmesi için her gün yer altına inen işçi sayısı da 30 bini buluyor.

430 kilometreye ulaşacak


Yaklaşık 18 hatta devam eden metro inşaatlarının 2021'e kadar kademeli olarak hizmete alınması planlanıyor. Mevcut kullanılan 160 kilometrelik hat inşaatları tamamlanıp hizmete alınacak metrolar ile toplamda 430 kilometreye ulaşmış olacak.

Londra ve Newyork’u geride bıraktık


Toplamda 430 kilometre metro hattı ile Newyork ve Londra’yı geride bırakan İstanbul’un trafiğine kesin çözüm sağlayacak olan metro hattı uzunluğunun 1.100 kilometre olduğu ifade ediliyor. Mevcut hat göz önünde bulundurulduğunda 600 kilometrelik hattın daha yapılmasına ihtiyaç olduğu belirtiliyor.

Hastanelerdeki model metro için de uygulanacak


İşte bu ihtiyaç doğrultusunda planlarını yapan İBB metro hatlarının yapım ve bakım maliyetlerini özel sektöre devretmek için yeni bir modele geçti. Sağlık Bakanlığı’nın şehir hastanelerinde uyguladığı yap-kirala-devret modeli bu kez de metro hatları için DE uygulanacak.

Kira süresi 24 yıla çıkabilecek


Trafik sorununu büyük oranda çözüme ulaştıracak olan 600 kilometrelik hat için uygulanacak yap-kirala-devret modeli çerçevesinde ihaleye çıkılacak ve en uygun teklifi veren firma işi yüklenecek. Metronun uzunluğuna ve yapısına göre kiralama yılı değişiklik gösterecekken maksimum vade süresi ise 24 yıl olacak.

İşletmesi belediyede olacak


Belediye, yüklenicinin sözleşme kapsamına giren faaliyetlerini tüm aşamalarda denetleyecek veya denetletecek. Sadece yapım ve bakımı yüklenici üstlenecek, işletme ise tamamen İBB'de olacak. Belediye belirlenen kira oranını yükleniciye sözleşmede belirtilen kira süresi sonuna kadar düzenli ödemeyi de taahhüt edecek. Süre bitiminde de metrolar tamamen büyükşehir belediyesi bünyesine geçmiş olacak.


Hedef İstanbul’un her yerine metro


2018 yılı sonuna kadar çalışmaları devam eden 5 hattın açılması planlanırken çalışması veya planlaması süren 13 hat için ise öngörülen takvim 2023 olarak hedefleniyor. Yeni modelin hızlandıracağı süreç sonunda İstanbul genelinde 21 metro hattı hizmet verecek ve İstanbul’un her bölgesine hemen hemen metro gidecek.

Geçmişten geleceğe İstanbul'un metro hatları!

İstanbul'da inşaatı devam eden 17 metro hattı ne zaman açılacak?