Sektörel

MGY Otomotiv, Türkiye'de tesis kurmayı planlıyor!

Türkiye'de 250 milyon dolarlık tesis kurmayı planlayan Çinli otomotiv devinin yatırımı için, İzmirli işadamları bir adım öne geçti

Türkiye'de 250 milyon dolarlık yatırım yapmayı planlayan Çinli otomotiv devi Dong Feng Motor'un (DFM) yerli ortağı MGY Otomotiv'in yetkilileri ile yine MGY Otomotiv'in distribütörlüğünü yaptığı Çinli Haima Otomotiv'in yöneticileri, yatırım olanaklarını araştırmak için İzmir'e geldi. Bu ziyaret en yakın rakibi Konya ile yarışan İzmirli işadamlarını umutlandırdı.

İzmir Ticaret Odası'nda yapılan Çinli yatırımcılar ile İzmirli otomotiv firmalarının ortak toplantısına katılan Haima Genel Müdürü Qin Quanquan, İzmir'den çok etkilendiğini belirtti. MGY Otomotiv Genel Müdürü Ömer Çardak ise, "Hem DFM'nin hem Haima'nın yatırım planlarını, ortak bir tesiste birleştirmek istiyoruz. İzmir Ticaret Odası Başkanı Ekrem Demirtaş'ın bu yatırımı İzmir'e getirmek için gereken desteğin en fazlasını hükümetten sağlayacağına inanıyorum" dedi. İzmir'in yatırım olanaklarını yerinde görmek için Haima Genel Müdürü Qin Quanquan, Müdür Yardımcısı Dong Guoqiang, Satış Asistanı Tang Xinwei, MGY Otomotiv'in Genel Müdürü Ömer Çardak ve MGY Danışmanı Bülent Üner, İzmir Ticaret Odası'nda 14 İzmirli otomotiv firmasının yetkilileri ve organize sanayi bölgelerinin yöneticileri ile bir araya geldi.

EŞSİZ PAZAR
Toplantının açılış konuşmasını yapan İTO Başkanı Ekrem Demirtaş, İzmir'in yatırım avantajlarını Çinlilere Çince sunumla anlattı. Türkiye'nin DFM ve Haima'nın ortak üretimi için eşsiz bir pazar olduğunu vurgulayan Demirtaş, "Zengin Avrupa'ya, gelişen Ortadoğu'ya, Balkanlar'a ve Afrika'ya İzmir'den çok rahat ulaşabilirsiniz. Üretmek kadar üretiminizi hedef pazara göndermek de önemli. İşte İzmir'in avantajı burada ortaya çıkıyor. Türkiye'nin ikinci büyük konteyner limanı İzmir'de. Ayrıca 4 limanımız var. Sağladığımız teşviklerle mevcut avantajları birleştirdiğimizde İzmir yatırım icin daha da çekici hale geliyor. Kentimizde yatırım yapmanız halinde, eşsiz bir başarı yakalayacaksınız" dedi. Demirtaş, Haima yetkililerinin daveti üzerine Haziran ayında Hainan eyaletine bir gezi düzenlemeyi planladıklarını açıkladı.

ÇOK ETKİLENDİM
Haima Genel Müdürü Qin Quanquan, üretim üslerinin Çin'in güneyindeki Hainan adasında bulunduğunu belirterek, 1991'den 2006'ya kadar Japon otomotiv devi Mazda'ya üretim yaptıklarını açıkladı. 2007'den itibaren kendi markalarını üretmeye başladıklarını belirten Quanquan, "3 ayrı üretim üssümüz var. Çin'in en büyüğü değiliz ama en iyisiyiz" dedi. Avrupa'da başarılı olmanın yolunun Türk pazarından geçtiğine vurgu yapan Quanquan, "Ülkenizin eşsiz özellikleri var. İki kıtayı birbirine bağlıyor ve Gümrük Birliği'ne üye. Sanayi altyapınız çok güçlü. Otomotivde başarılısınız. Türkiye'de yatırım için uygun politikalar var. Gelişimizin amacı Türk otomotiv sektörünü anlamak, ortaklarımızla görüş alışverişinde bulunmak ve İzmir'in yatırım ortamını görmek. İzmir'den çok etkilendim. 8 bin yıllık, kadim bir şehir. Hayalleri süsleyen bir şehir. İzmirliler bize çok sıcak davrandı" dedi.

HER İMKAN VAR
Yatırım konusunda İzmir'den isteklerde bulunan Çardak, şöyle konuştu: "Türkiye'nin başka bölgeleri için bize bir sürü bilgiler veriliyor. Birinci, ikinci, üçüncü, dördüncü yatırım bölgeleri diye. Her birinde farklı imkanlar sunuluyor. Ben şundan kesin eminim ki, Türkiye'ye gelecek büyük bir yatırım için Sayın Demirtaş, hükümetten, devletten sağlanabilecek desteğin en fazlasını sağlayarak bu yatırımı mutlaka bu şehre getirecektir. Sağlanacak teşvikler bakımından eksik kalmayacağına eminim."

Çardak, Haima'nın hisselerinin yüzde 49'unun, Çin'in bir numaralı otomotiv şirketi FAW'a ait olduğunu da söyledi. Ege Bölgesi Sanayi Odası Meclis Başkanı Mehmet Tiryaki ise İzmir'de otomotiv yatırımı için her türlü altyapı imkanının olduğunu söyledi.

Başbakanlık açıklayacak
MGY Otomotiv Genel Müdürü Ömer Çardak hem DFM'nin hem de Haima'nın yatırım projelerini, Türkiye'de tek bir tesiste birleştirmeyi planladıklarını açıkladı. Yatırım yeri konusunda araştırmaların devam ettiğini ifade eden Çardak, "Yatırımın toplam tutarı, yatırım yeri gibi merak edilen soruların yanıtlarını Başbakanlık açıklayacak" dedi.

DFM'nin yatırımı için çalışmalara 2009'da başladıklarını ifade eden Çardak, ilk görüşmenin Cumhurbaşkanı Abdullah Gül'ün Çin gezisinde olduğunu açıkladı. Çardak, "28 Mart İzmir için önemli bir tarih oldu. İTO Başkanı Çinli heyete bir sunum yaptı. Sunumdan orada bulunan Haima'nın başkanı çok etkilendi. Biz onlarla distribütörlük için görüşüyorduk ama Haima başkanı 'Bu işte ben de varım' dedi. Bizden önce davranıp Haima Genel Müdürü Qin Quanquan'ı yatırım imkanlarını araştırmaya gönderdi. Bu sayın başkanımızın başarısıdır. Kendisine teşekkür ediyoruz" diye konuştu.

Helikopterle tur atacaklar
Öğleden sonra otomotiv yan sanayi tesislerini gezen heyet üyeleri, bugün helikopterle yatırım için uygun arsa aramaya çıkacak. İTO Başkanı Ekrem Demirtaş, "Helikopterle 8.30'da çıkıp Aliağa, Tire, Torbalı, Kemalpaşa, Menderes'te yatırım için yer göreceğiz. Saat 14.00'te ise İzmir'e döneceğiz" diye konuştu.

Karadut şerbeti içti, döner yedi
Açılış konuşmalarının ardından otomotiv firmalarının ve organize sanayi bölgelerinin yetkilileri, heyete bilgi verdi. Heyet, İzmir Valisi Cahit Kıraç'ı da ziyaret etti. Haima Genel Müdürü Qin Quanquan, "İzmir hem yaşamak hem yatırım için uygun şehir" derken, Vali Kıraç Çin ile ilişkileri geliştirmeye devam edeceklerini söyledi. Daha sonra heyet, Kemeraltı'nda yürüyüş yaptı. İTO Başkanı Demirtaş, heyettekilere karadut şerbeti ve döner ikram etti. Quanquan, ikramlarını ve Kemeraltı'nı çok beğendiğini söyledi. Heyet, İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu'nu da ziyaret etti. Kocaoğlu, "Umuyoruz ki bu lokomotif yatırımı İzmir'e çekeriz" dedi.
YeniAsır/Sinan Doğan

Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler

Çinli otomotivci Haima'dan İzmir'e yatırım ziyareti 
 
Çin'in önemli otomotiv gruplarından Haima, İzmir'de yatırım için araştırma yapıyor. Yatırım miktarının ve İzmir'deki yerinin tam olarak belli olmadığını belirten Haima Türkiye Temsilcisi ve MGY Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Gökhan Yeşilkaya, bu konudaki kararın incelemeler sonrasında belirleneceğini söyledi. Haima'nın Rusya, İran ve Mısır yerine yatırım için Türkiye'yi seçtiğini ifade eden Yeşilkaya, birçok şehrin arasından birçok sunumların izlenmesi sonucu İzmir'in seçildiğini kaydetti. Yeşilkaya, "Haima'nın Başkanı Mr Qin, kararını 26 Nisan'da verdi. Bu kararda Henan Eyaleti Hükümeti Danışmanı ve Zhengzhou Kenti Yerel Yönetimi Başdanışmanı Wang Wenchao'nun payı büyük oldu." dedi. Aynı zamanda Çinli DFM Otomotiv firmasının da distribütörü olan Gökhan Yeşilkaya, bu firmanın da İzmir'de yatırımı düşündüğünü söyledi. Haima Genel Müdürü Qin Quanquan da yaptığı açıklamada, bir dahaki gelişlerinde detaylı yatırım için uzmanları da yanında getirebileceğini, İzmir'den ve İzmirlilerin sıcaklığından oldukça etkilendiğini söyledi. Henan Eyaleti Zhengzhou şehrinin kardeş şehir olması için Çinli yetkililerin taleplerini İzmir Valiliği ve Büyükşehir Belediye başkanlığına ileten İzmir Ticaret Odası Başkanı Ekrem Demirtaş, Çinli genel müdürü İzmir'i ve yatırım alanlarını gezdirdiklerini ve geziden yatırım anlamında etkilendiği imajı aldığını söyledi.
Zaman/Şerif Erdikici

Çinli otomotiv devi Haima, yatırım için İzmir'i seçti

Çin'de Haima markasıyla binek otomobil ve ticari araçlar üreten FAW Haima, İzmir'e yatırım yapmaya karar verdi. İzmir'i ilk kez, DFM Grubu için mart ayında İstanbul'da yapılan sunum toplantısında tanıyan FAW Haima'nın Genel Müdürü Qin Quanquan, önceki gün şirket yetkilileriyle birlikte kentin yatırım yerlerini helikopterle inceledi. İzmir'de çeşitli oto yan sanayi üreticileri ile organize sanayi bölgeleri ve Ege Serbest Bölgesi'nde incelemelerde bulunan Çinli yetkililer, yatırım yeri konusunda İzmir'de karar kıldı. Hafta başında İstanbul'da da incelemelerde bulunan Çinliler, daha sonra rotalarını İzmir'e çevirdi.

İlk defa Çin dışında bir yatırım yapacak olan şirketin yöneticileri, ne büyüklükte bir yatırım yapılacağına uzmanların hazırlayacağı rapordan sonra karar verileceğini söyledi. Genel Müdür Quanquan Referans'a, büyük ölçekli bir yatırım yapılmasına karar verilmesi halinde 5 bin kişiye bile iş imkanı doğabileceğini söyledi. Çinli Grubu Türkiye'ye getiren MYG Otomotiv Genel Müdürü Ömer Çardak ise, Referans'a yaptığı açıklamada dün yerel basında yer alan 500 milyon dolar yatırım ve bin 300 kişiye istihdam rakamlarının gerçeği yansıtmadığını söyledi. Çardak, şu an itibarıyla yatırım yeri için İzmir'in seçilmesi dışında hiçbir bilginin verilmesinin mümkün olmadığını, gerekli teknik çalışmalar yapıldıktan sonra yatırım miktarı ve istihdam gibi rakamların belli olacağını açıkladı.
 
Karar 26 Nisan'da verildi
 FAW Haima'nın yatırım müjdesi haberi önceki gün İzmir Ticaret Odası (İZTO) Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Demirtaş'ın İzmir Konağı'nda Çinli otomotiv firmalarının temsilcilerinin onurlarına verdiği, Vali Cahit Kıraç ve Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu'nun da katıldığı törende geldi.

DFM ve Haima'nın Türkiye distribütörü olan MGY Otomotiv AŞ Yönetim Kurulu Başkanı Gökhan Yeşilkaya, Haima'yı Türkiye ve İzmir'e getirdiklerini söyledi. Gökhan Yeşilkaya, Çinli firmaların Rusya, Mısır ve İran gibi ülkelerin arasından yatırım için Türkiye'yi seçtiğini söyleyerek, mart ayı içinde de DFM yetkililerine Konya, Gaziantep ve İzmir'in ayrı sunumlar yaptığını, bu şehirlerin arasından İzmir'in seçildiğini kaydetti. Yeşilkaya, İzmir kararının mart ayındaki sunum sonrasında 26 Nisan'da FAW Haima Yönetim Kurulu Başkanı tarafından Pekin'de kendisine açıklandığını kaydetti.

Yatırımın firmaların ortaklığında ya da iki ayrı yatırım şeklinde olabileceğini, bu konuda bir netliğin bulunmadığını anlatan Yeşilkaya, önümüzdeki günlerde FAW Haima'nın teknik ekiplerini de Türkiye'ye getirerek fizibilite çalışması yapacağını dile getirdi. Yeşilkaya ayrıca, sanayici kimliklerini de hatırlatarak MYG Otomotiv'in bağlı bulunduğu Yeşilkaya Grubu'nun da yatırımlara ortak olabileceği sinyali verdi. Yeşilkaya, FAW Haima'nın İzmir konusunda karar kılmasının DFM'yi de olumlu yönde etkileyeceğini düşündüklerini belirterek "Bizim DFM ile bir yatırım düşüncemiz vardı. Şimdi bir de Haima geldi. Çin'de komşu olmalarından ve bizim ahbap olmamızdan dolayı geldiler. İki farklı firmanın yatırım yapması gibi bir durum oldu. Birçok yer araştırıldı. En mantıklısının İzmir olduğuna karar verildi. DFM'nin de burada üretim yapmasını isteriz. Firma yetkililerinin İzmir'i tercih etmelerinin en büyük nedeni yan sanayi, liman, ihracat yapan yabancı yatırımcılar ve eğitimli insan gibi tüm olanakların aynı yerde olması" diye konuştu.

İzmir'i seçen FAW Haima Genel Müdürü Qin Quanquan ise, helikopterle İzmir'i gezdiklerini, kenti daha yakından tanıdıklarını belirterek, "Gelişmenin yolu yeni yerlerde yatırım yapmaktan geçer" dedi. Önümüzdeki günlerde firma uzmanlarını da İzmir'e getirerek incelemeleri sürdüreceklerini anlatan Quanquan, "Ayrıntılı inceleme şansımız olmadı ama tüm dokümanı yanımıza aldık, inceleyeceğiz. Dersimizi çok iyi çalışacağız, derinlemesine inceleme yapacağız. Yatırım çok ciddi bir iş. Ön çalışmalar gerekiyor. Haima'nın İzmir'de çok büyük bir şansının olduğuna inanıyorum" ifade etti. Quanquan, yatırım miktarının ve istihdam edilecek eleman sayısını hedeflenen üretim miktarına bağlı olacağını belirtti. Quanquan, eğer araştırmalar sonunda büyük kapasiteli bir yatırıma karar verilirse çalışacak işçi sayısının 5 bin kişiye kadar bile çıkabileceğini söyledi.
 
İzmir Haima'nın üssü olacak
Çinli otomotiv devi FAW Haima'nın yatırım yeri olarak İzmir'i seçme açıklamasını Demirtaş, "İzmir için tarihi bir gün. Bu karar İzmir'i patlatacak" diyerek sevincini dile getirdi. Çinlilerin Ortadoğu, Kafkasya ve Avrupa pazarlarına girmek için İzmir'i üs olarak seçtiklerini söyleyen Demirtaş, gerek yan sanayi, gerek liman gibi lojistik destek için her türlü altyapıya sahip olması İzmir'in tercih edilme nedeni olduğunu söyledi.
Çinlilerin özellikle Ege Serbest Bölgesi'ndeki İtalyan, Fransız, Almanya gibi Avrupa şirketlerinin yatırımlarından çok etkilendiğini söyleyen Demirtaş, yatırım için Ege Serbest Bölgesi'nde işçilik ücretlerinden, arsaların metre kare fiyatlarına kadar her bilgiyi tek tek aldıklarını belirtti. Ege Bölgesi Sanayi Odası (EBSO) Meclis Başkanı ve Tiryakiler Otomotiv Sanayi Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Tiryaki ise, Çinlilerin Ege bölgesinde bu denli büyük otomotiv sanayi yatırımları olduğunu tahmin edemedikleri için gördüklerinden çok etkilendiklerini söyledi. İzmir Valisi Cahit Kıraç, İzmir'in Türkiye otomotiv sanayinin yüzde 10'una sahip olduğunu belirterek, "İzmir'de üretip 3 kıtaya göndermek mümkün. Yatırım konusunda her türlü desteği hazırız" diye konuştu.
 
3 BİN KİŞİ İSTİHDAM EDİYOR
Çin'in ilk ve en büyük otomobil, otobüs, kamyon ve diğer otomotiv ürünleri üreticisi FAW Grubu'nun bir parçası olan Haima, Japon Mazda ile 15 yıllık ortak üretim sürecinden sonra 2006 yılında ayrılarak tek başına yoluna devam eti. FAW Haima Otomobil Ltd, Çin'in Haikou Şehri Jinpan Sanayi Bölgesi'nde bulunuyor. Yıllık 150 bin otomobil üretme kapasitesi olan ve yakın zamanda 300 bine çıkacak şirket halen üretimde bünyesinde toplam 3 bin kişi istihdam ediyor. Haima'nın bünyesinde satış ağları ve tedarikçileri ve ortak şirketleri ile beraber yaklaşık 15 bin kişi çalışıyor. Çin'in ilk 500 sanayi girişimcisi arasında yer alan şirket, makine sanayi yatırımlarında ise Çin'in ilk 100'ü arasında yer alıyor.
Referans