Genel

Millet bahçesi nasıl olmalı?

Atatürk Havalimanı'nın yerine ne yapılacağı merak konusuyken Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın Atatürk Havalimanı'nı için ""Millet bahçesi yapılacak" açıklamasıyla konu başka bir evreye geçti...

Habertürk'ten Güntay Şimşek bugün köşesinde "millet bahçesi ve 3. havalimanı"nı kaleme aldı. İşte yazının detayları...

Atatürk Havalimanı’nın geleceği, yerinde neler olabileceği, yeni havalimanı ihalesiyle birlikte uzun süre tartışıldıktan sonra Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın “Millet Bahçesi yapılacak” açıklamasıyla konu başka bir evreye geçti. Bahçe olacak, ama nasıl bir bahçe? İlgili kurumların hazırladığı proje kesinlikle eksik, hatta mevcut alanı etrafıyla birlikte verimli değerlendirmekten uzak. Her kamu kurumunun bu alan için ayrı bir proje yapmasına son verip bu iş için uluslararası çapta ehliyetli şehir mimarlarına görev verilmesi gerekir.

Gazetemizin Ekonomi Müdürü Yavuz Barlas’ın ortaya çıkardığı çok konuşulan haberin detaylarına bakıldığında, projenin Atatürk Havalimanı’nın nasıl bir alan olduğu, çevresinde nelerin yer aldığı ve İstanbul’a nasıl katkı yapabileceği dikkate alınmadan, aceleyle yapıldığı anlaşılıyor. Böyle bir yaklaşımın oraya rezidans yapmaktan ne farkı var? Çünkü iyi bir projeyle yola çıkılmaz, mevcut değerler de yıkılıp yerine park, bahçe, yürüyüş yolu yapılırsa, bir süre sonra etrafında binalar, ticari alanlar da yükselmeye başlayabilir. Bizim insanımızın kafası böyle çalışıyor.

Örnek Başakşehir Belediyesi’nin uygulamaları. Bahçeşehir’deki en iyi projeler, siteler bile Başakşehir Belediyesi ve buralarda oturanların esnaf mantığıyla, imar mevzuatlarına aykırı olarak başka şekillere dönüşebiliyor. Atatürk Havalimanı’nın yerine düşünülen proje de maalesef çok yüzeysel ve kısa sürede istismar edilmeye müsait.

Buyrun haberden bir cümleyi okuyalım: “Atatürk Havalimanı arazisine yapılacak ‘Millet Bahçesi’nin kalbinde çevresi ağaçlandırılmış olan büyük bir gölet olacak. Pistler yürüyüş yolu olarak korunurken temalı parklar, oyun ve aktivite alanları yer alacak.” Salatalıktan gramofon iğnesi olursa, pisten de yürüyüş yolu olur.

BİR PİST TUTULMALI

Atatürk Havalimanı’nda 3 pist var ve bunların hepsinin yürüyüş yolu şeklinde korunması gerekmiyor, ama bir pistinin bir terminalle birlikte havalimanı olarak tutulması şart. Şehrin göbeğinde “city airport” mantığıyla işletilecek, iş jetlerinin, küçük uçakların, eğitim uçaklarının kullanabileceği, havacılık eğitimlerinin verilebileceği, havacılıkla ilgili, fuar, toplantı ve sergilerin yapılabileceği, havacılık müzesinin de bulunacağı bir alanın olması icap eder.

Atatürk Havalimanı’nın olduğu bölgede, böyle bir yerin korunması, dünya havacılık tarihiyle eşzamanlı olarak havacılıkla tanışan bu ülke insanlarının en tabii hakkıdır. Buranın Türk havacılığı açısından tarihi de tartışılmazdır. Cumhurbaşkanı, herkesin içine su serpen açıklamayı yaptı; “Millet Bahçesi olacak” dedi.

*********** 

2018’İN EN İYİ HAVACILIK OLAYI ‘İSTANBUL YENİ HAVALİMANI’

Küresel ölçekte havacılık sektörünün lider isimlerinin merakla takip ettiği iki markamız var: Türk Hava Yolları (THY) ve İstanbul Yeni Havalimanı. THY’ye ile bir yolculuk deneyimi yaşayan tüm yabancı havacılık otoriteleri hemen milli havayolumuza övgüler dizip, yeni havalimanının ne zaman açılacağını soruyorlar. Sydney’deki Uluslararası Havayolu Taşımacılığı Birliği’nin (IATA) 73. genel kurulu ve geleneksel havacılık zirvesinin çeşitli oturumlarında ise 2018’deki en iyi havacılık olayı olarak ilk sırada İstanbul Yeni Havalimanı zikredildi. İstanbul’un THY ile dünyaya en fazla bağlantı veren merkez olduğunun altı çizilerek yeni havalimanıyla erişilmez konumunu güçlendireceği vurgulandı. IATA’nın genel kurul için çıkarılan “Airlines” isimli derginin özel sayında ise THY Yönetim Kurulu Başkanı İlker Aycı ile yapılmış bir röportaj yer alıyor. Röportajda THY’nin yeni havalimanı stratejisine vurgu yapılırken, tasarımı ödüllü mimarlar tarafından yapılmış, THY’nin yeni meydanda hizmete sokacağı özel yolcu salonu (lounge) konseptinin fotoğrafı da kullanılmış.

THY’nin de üyesi olduğu Star Alliance CEO’su Jeffrey Goh da bu senenin en önemli havacılık olaylarına dikkat çekerken, birinci sırada yeni havalimanının olduğuna vurgu yapanlardan birisiydi. IATA’nın havacılık zirvesinde sohbet ettiğim tüm yabancı sektör yetkililerinin ve gazetecilerin yönelttiği ilk soru, “Yeni havalimanı bu sene açılıyor mu?” oldu. Hasılı THY ile birlikte küresel ölçekte dikkat çeken bir markamız daha var.