Milli Emlak'tan Antalya'ya uyarı!
Bir zamanlar Antalya'nın en hareketli bölgelerinden, en canlı eğlence merkezlerinden birisi olan Beach Park'ın 19 yılda nasıl tarih olduğunu ve bugün harabe şeklini aldığının hikayesi devam ediyor.
Tahsis alınmadan Antalya Büyükşehir Belediyesi tarafından ihalesi yapılarak Kıyı Kanunu ve ilgili yönetmeliklere aykırı yapıların yapıldığı Konyaaltı Beach Park'ın düzenlemesine ilişkin yapılan tahsis işlemleri ile kıyı kesimindeki büfelerin kiralanması öncesi 1/1000 ölçekli plan yapıldı. Turizm Bakanlığı Yatırımlar Genel Müdürlüğü tarafından 27 Mayıs 1998 tarihinde onaylanan 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Plan tadilatı kapsamında ise Maliye Bakanlığı ile Antalya Büyükşehir Belediyesi arasında 4 Ocak 1999 tarihinde yer kullanımına ilişkin protokol yapıldı. 10 yıllık süreyi kapsayan bu protokolün tesislerle ilgili şartları içeren 9. maddesinde; “Kıyıda yapılacak tesislerin, belirlenen amaçların dışında kullanılmasını, genişletilmesini önleyecek her türlü şartı belediye kira ve işletme şartnamesine koyacaktır. Kıyıda yapılacak tesislerde, sadece kuru yiyecek ve içecek servisi verilecek. Yerinde maksadı gerektiren yemek servisi verilmeyecektir. Ayrıca bulaşık yıkanmasına yol açmayan servis malzemeleri kullanılacaktır. Bu şartlara uyulmadığının tespiti halinde durum belediyeye bildirilecektir. Tesislerden her hangi birinin sözleşmesinin feshinin istenilmesi halinde sözleşme feshedilecektir. Aksi halde idarece tahliye cihetine gidilecektir” denildi. Aynı protokolün sahilde yapılan yapılar ile ilgili 11. maddesinde ise “Sahilde bulunan yapıların Kıyı Kanunu ve Uygulama Yönetmeliğine uygun hale getirilmesi sağlanacak” denildi.
UYARI ÜZERİNE UYARI YAPILDI
Belediye ile Maliye arasında yapılan protokol hükümlerinin (kaçak yapıların yıkılması ve yönetmeliğe aykırı olarak büyük yapılan yapılar) yerine getirilmemesi üzerine ise Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Teknik Araştırma ve Uygulama Genel Müdürlüğü, Antalya Valiliği aracılığı ile bir kez daha Antalya Büyükşehir Belediyesi'ne 30 Nisan 1999 tarih ve 626 sayılı yazısıyla bir kez daha uyardı. Bakanlık; 27 Mayıs 1998 tarihinde Turizm Bakanlığı tarafından onaylanan Antalya Konyaaltı Turizm Merkezi'ne ait 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planı ile ilgili olarak şu görüşlere yer verdi; 3621/3830 sayılı Kıyı Kanunu ve ilgili yönetmelik hükümleri uyarınca 11 Temmuz 1992 tarihinden önce onaylı planı bulunan alanlarda kısmi yapılaşma yok ise, planların kıyı kanununa göre yeniden düzenlenmesi gerektiği hususu belirtilmiş olup, Bakanlığa gönderilen 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planı'nın Kıyı Kanunu ve ilgili yönetmelik hükümlerine uygun olmadığı vurgulandı.
DEVLETİN KARAYOLU ARSA OLUNCA
Konyaaltı Beach Park'ın işletmesini yapan Alke Turizm A.Ş, Konyaaltı Sahil Düzenleme Projesi kapsamında ve Kıyı Kanunu ve ilgili yönetmeliklere aykırı sahil kesiminde yaptığı büfelerin ardından, restoran ve cafelerin bulunduğu alanda yapacağı imalatlara inşaat ruhsatı almak için 29 Ocak 1999 tarihinde Büyükşehir Belediyesi'ne müracaat eder. Büyükşehir Belediyesi Emlak ve İstimlak Şube Müdürlüğü, 8 Mart 1999 tarih ve 9057 sayılı yazı ile İmar Daire Başkanlığı'na ruhsatla ilgili yazdığı yazıda; “İnşaat ruhsatı (sahil bandı ile falez arası) verilebilmesi için bir takım belge ve projelerin tamamlanması gerekmektedir. Ruhsata konu binalar Turizm Bakanlığı'nca da onaylanarak, ekli vaziyet planına göre yapılmaktadır. Daha önce yol iken kapatılan alana yapılmakta olan binalar hiçbir parsele isabet etmemektedir” denildi. Ayrıca; arsaya dönüştürülen 24 metrelik yolun yeşil alan olması gerekirken, Büyükşehir Belediyesi tarafından Kum Heykel Festivali adı altında kaçak olarak ticaret yapılmasına müsaade edildi. Aynı yol üzerinde kaçak olarak yapılan ve ticari amaçla kullanılan Lunapark ve gazete büfeleri de bulunuyordu.
ÖNCE İHDASLA MALİKİ BELİRLENMELİYDİ
Konyaaltı sahil şeridinin varyanttan itibaren Dumlupınar kavşağına kadar olan 24 metre enindeki devlet karayolunun plan ile kaldırılmasından sonra öncelikli olarak yoldan ihdasla malikini belirlemeyen Büyükşehir Belediyesi, Konyaaltı Beach Park içinden geçen 24 metre enindeki yola denk gelen tüm inşatlara ruhsat veremediği için buradaki restoranlarda kaçak durumunda kalmıştır. Yoldan İhdas İşlemi ile ilgili yönetmeliklerde; “İmar planı uygulaması sırasında yolun kapanması nedeni ile oluşan taşınmaz malın, düzenlenecek haritaya göre yoldan ayrılarak bir parsel numarası altında ilgisine göre ilgili belediye (Muratpaşa Belediyesi), Karayolları Genel Müdürlüğü veya Hazine adına tapuya tescili işlemidir. Bu işleme yönelik talep adı geçen kamu kurumları tarafından resmi bir yazı ile yapılacağından Tescil İstem Belgesi düzenlemeye gerek yoktur. Kadastro Müdürlüğü'nce yapılacak teknik kontrolden sonra bir üst yazı ile üç takım dosya Tapu Sicil Müdürlüğü'ne gönderilir. Bu dosya içinde kontrol raporu ve tescil bildiriminin bulunması zorunludur. Kadastro Müdürlüğü'nden gelen üst yazı yevmiyeye alınarak, kadastro müdürlüğünce verilecek parsel numarası altında, tapu kütüğünün ilk boş sayfasına yoldan ayrılarak oluşan parselin tescili yapılır. Tescilden sonra, tescil bildirimleri tescil tarihi ve yevmiye numarası yazılarak tapu sicil müdürlüğünce tasdik edilir. Dosyanın birisi oluşan parselin kütük sayfa dosyasına takılır” denilmektedir. Tüm bu işlemler yapıldıktan sonra üst kullanım hakkı ruhsatlandırılır. Bu işlemler yapılmadığı için ise Konyaaltı Beach Park'ta Kıyı Kenar Çizgisi (Sahil şeridi sınırı) ile falez arasında kalan tüm yapılar inşaat ruhsatı olmadan kaçak olarak yapılmış ve onun için ruhsatlandırılamamıştır.DANIŞTAY, DEVLET YOLUNUN KALDIRILDIĞI PLANI İPTAL ETTİKonyaaltı Beach Park ile ilgili Muratpaşa Belediyesi tarafından yapılan, 25 Mayıs 1998 tarihinde Büyükşehir Belediyesi tarafından ve 27 Mayıs 1998 tarihinde ise Turizm Bakanlığı tarafından onaylanan 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planı'nın iptali için Danıştay Altıncı Dairesi'ne dava açıldı. 15 ayrı kişinin Büyükşehir Belediyesi, Muratpaşa Belediyesi, Turizm Bakanlığı, Başbakanlık ve Bayındırlık Bakanlığı aleyhine Danıştay Altıncı Dairesi'nin 5 Ekim 2001 gün ve 1999/3845 E. nolu, 2001/4307 K. nolu kararında; “Konyaaltı varyantı ile Dumlupınar Bulvarı arasında kalan, 'Kıyı ve sahil Düzenlemelerini' kapsayan 1/1000 ölçekli Uygulama İmar Planı'nın ve alanın 1982 yılında Turizm Merkezi olarak ilanına ilişkin kararın, imar mevzuatına, şehircilik esaslarına, planlama ilkelerine ve kamu yararına aykırı olduğu, kıyı kenar çizgisini aşan binalar yapıldığı, kıyı bandının yoğun yapılaşmaya açıldığı gerekçesiyle iptaline oy birliği ile karar verilmiştir” denildi.DOLGU AMAÇLI İMAR PLANI İLE YASALLAŞMAKonyaaltı Sahil Düzenleme Projesi adı altında yapılan dolgu amaçlı imar planları ile sahil bandındaki kaçak yapılar yasal hale getirildi. Büyükşehir Belediyesi, hazineye Konyaaltı sahilini ihale yolu ile Alke Turizm A.Ş'ye verdiği zaman, burada yapılacak olan imalatların kontrollük hizmetlerini de kendi şirketi olan ANTEPE A.Ş'ye vermişti. Antalya Büyükşehir Belediye Encümen'in 24 Temmuz 1997 tarih ve 985 sayılı kararı ile ilk yıl için 500 milyon TL ( 500 bin YTL) bedel karşılığı, kontrollük hizmetleri belediye şirketi ANTEPE'ye verilmişti.ANTEPE KONTROLDE BAŞA ÇIKAMADIANTEPE ise bu yetki ile birlikte Bayındırlık ve İskan Bakanlığı kontrollük işleri yönetmeliğine göre; işin gereği teknik şartları, projelere göre yapılmasını ve kalitesini yönetim adına kontrol yapacak. Konyaaltı Sahil Projesi kapsamında yapılan işlerin kurssuz yapılıp yapılmayacağını denetleyecekti. Şirket, kusurlu bulduğu imalatlar için yükleniciyi (Alke Turizm A.Ş) uyaracak, gerekiyorsa sökülüp yeniden yapılması talimatını verecekti. Ancak, Konyaaltı Beach Park'ın kıyı kesiminde yapılan büfeler Kıyı Yasa ve yönetmeliklere aykırı olarak sökülüp takılabilen imalatlar yerine betonarme yapılmasına karşılık ANTEPE başa çıkamadı.KONTROLLÜK FEN İŞLERİNE VERİLDİANTEPE A.Ş., 18 Haziran 2001 tarih G.M.249/1 sayılı yazısı ile kontrollük görevini yürütemeyeceğini Fen İşleri Daire Başkanlığı'na bildirdi. Daire başkanlığı ise ANTEPE'nin talebini Başkanlık makamına bildirdi. 12 Temmuz 2001 tarih 0810 sayılı Encümen kararı ile kontrollük görevi Fen İşleri Daire Başkanlığı'na verildi ve bir de komisyon oluşturuldu. Kontrollük hizmetleri için ANTEPE'nin yerine oluşturulan komisyon ise yerinde yaptığı incelemeler sonunda 9 Ocak 2002 tarih ve 6 nolu karar raporunda; “Komisyonumuz, 9 Ocak 2001 tarihinde, Konyaaltı Sahil Düzenleme İnşaatı, plaj üniteleri kısmında yapmış olduğu incelemeler neticesinde; 2,3,4,5 nolu plaj ünitelerinin, kullanım alanlarını mevcut projeye ve yerinde yapılmış olan duruma göre büyütülmüş olduğu, 3 nolu plaj ünitesine ayrıca 2,70 x 3,80 ebadında, mutfak olarak kullanılmakta olan basit yapı yapılmış olduğu görülmüştür” denildi. Bu rapor doğrultusunda Emlak ve İstimlak Şube Müdürlüğü ise Zabıta Daire Başkanlığı'na 24 Ocak 2001 tarihinde yazdığı yazıda; sahil bandında projeye aykırı olarak yapılmış olan kısımların projeye uygun hale gelmesi için karar aldıklarını bildirdi.MİLLİ EMLAK BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ'Nİ UYARDIKomisyon 12 Haziran 2001 tarihinde bir kez daha yaptığı incelemede, bu kez Alke A.Ş tarafından yapılaması gereken ancak yapılmayan imalatları da tespitini yaptı. Ancak, Maliye Bakanlığı Milli Emlak Genel Müdürlüğü, Antalya Büyükşehir Belediyesi Başkanlığı'na gönderdiği 27 Aralık 2001 tarih ve 3777 sayılı yazısı belediyede şok etkisi yarattı. Bakanlık yazısında; “Sahilde bulunan yapıların Kıyı Kanunu'na uygun hale getirilmesinin Belediyenizden istenilmesine rağmen halen yerine getirilmediği ve ayrıca protokolün 7. maddesi uyarınca 'kiralama durumunda Hazine payı kiracılar tarafından doğrudan Hazineye ödenecektir' hükmü gereğince Mayıs 2001 tarihinden itibaren arz bedellerinin ödenmesinin istendiği ancak 10 Eylül 2001 tarihine kadar ödenmediği anlaşılmıştır. Protokol kapsamında bulun sahildeki büfelerin mahallinde yapılan tespitinde, tesislerin Kıyı Kanunu ve Uygulama Yönetmeliği'ne uygun hale getirilmediği gibi bir kısmının mevcut projeden daha da büyütülerek 63,20 m”'ye kadar genişletildiği, büfelerin arasında 80-120 metre olduğu belirtilmiştir. 'Belediyeniz tarafından hazırlanan ve Turizm Bakanlığınca mevzuatına göre onaylanan projedeki tesisler, projesine uygun olarak belediyece yapılacak ve yaptırılacak' denilmektedir.” 11. maddesinde de 'Sahilde bulunan yapıların Kıyı Kanun ve Uygulama Yönetmeliğine uygun hale getirilmesi sağlanacaktır.' Denilmesine rağmen protokol şartının Belediyenizce yerine getirilmediği görülmüştür. Ayrıca sahil bandındaki plaj ünitelerinin ayrı ayrı olmak üzere 1 Haziran 1998 tarihinden itibaren dolar üzerinden şahıs ve şirketlere kiraya verildiği ve arz bedellerinin Hazine hissesine isabet eden kısımların belediyenizce ödenmediği anlaşılmıştır. Kıyıda yapılan tesislerin 3621 sayılı Kıyı kanunu ve protokol hükümlerine ugun hale getirilmesi ve Belediyenizce Hazineye ödenmesi gereken arz bedellerinin 4 Ocak 2002 tarihine kadar defaten ödenmesi gerekmektedir. Aksi takdirde tahsis protokolün feshi yoluna gidilecektir” denildi.
Hürses