Milli emlaktan arsa nasıl alınır?
Milli emlakta bedelli veya bedelsiz,devir veya terk gibi bütün satış işlemleri gerçekleştirilebiliyor.Peki,milli emlaktan arsa nasıl alınır?İşte milli emlaktan arsa alınması işlemleri..
Milli emlaktan arsa nasıl alınır?
Milli emlak satış işlemlerine ilişkin açıklamalar Milli Emlak'ın resmi internet sayfasında yer alıyor. Burada yer alan bilgilere göre mülkiyeti devir borcu doğuran işlemlerin başında gelen satış, bir sözleşme sonucu meydana geliyor.
Satış konusunda kanunda birçok düzenlemeye yer veriliyor.Özel kanunlarda düzenleme olmayan konularda Borçlar Kanunu hükümleri uygulanıyor.
Yasal düzenlemeler doğrultusunda edinilen ve idare edilen taşınmazların, yine yasal düzenlemelere uygun olarak bedelli veya bedelsiz olarak devir veya terk işlemleri Milli Emlak Genel Müdürlüğü Bedelsiz Devir dairesince yürütülüyor.
Borçlar Kanununun 182 nci maddesi satım sözleşmesini şöyle tanımlıyor:
''Satım öyle bir sözleşmedir ki, onunla satıcı, satılan malı alıcının iltizam ettiği (üstlendiği) semen mukabilinde (bedel karşılığında) alıcıya teslim ve mülkiyeti nakletmek borcunu tahammül eder.(yüklenir)''
Satım sözleşmesi; tarafların karşılıklı ve birbirine uygun irade beyanıyla meydana geldiği için bir ''rızai sözleşme'', taraflar, malla semeni mübadele ettikleri için de ''tam iki tarafa borç yükleyen bir sözleşme'' niteliğinde oluyor.
Milli emlak devir işlemleri..
Milli emlak bedelsiz devir işlemleri aşağıda sıralanıyor:
1)YATIRIMLARIN TEŞVİK EDİLMESİNE İLİŞKİN İŞLEMLER
-21.1.1998 tarihli ve 4325 sayılı Olağanüstü Hal Bölgesinde ve Kalkınmada Öncelikli Yörelerde İstihdam Yaratılması ve Yatırımların Teşvik Edilmesi ile 193 Sayılı Gelir Vergisi Kanununda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanununun 8 inci maddesi, 5084 sayılı Kanunun 10 uncu maddesiyle,
-5084 sayılı Kanunun 5 inci maddesi, 28/2/2009 tarihli ve 27155 sayılı Resmi Gazetede (mükerrer) yayımlanan 5838 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılması Hakkında Kanunun 32 nci maddesinin 16. fıkrasıyla,
Yürürlükten kaldırılmıştır.
Ancak söz konusu Kanun maddelerinin mülga tarihlerinden önce yatırımların ve istihdamın arttırılması amacıyla gerçek veya tüzel kişilere bedelsiz olarak devredilen veya bedelsiz kullanma izni verilen arazi veya arsalar üzerinde gerçekleştirilmesi taahhüt edilen yatırımların takibi yapılmakta olup, süresi içerisinde devir koşullarını sağlayarak yatırımlarını tamamlayan yatırımcıların 5 yıllık sürelerinin başlatılması, yatırımının %50�sini tamamlayıp da bedeli karşılığında şerh terkini talebinde bulunan yatırımcılara, şerh terkinine yönelik işlemlerin yapılması veya zorunlu hallerde yatırımın tamamlanma süresinin uzatımı, yatırımın tamamlanma süresinin bitmiş olmasına karşın tamamlanamayan veya yatırıma başlanılmayan devir işlemlerinin iptali, 5 yıllık süre içerisinde yatırım koşullarına uyan yatırımcıların talebi üzerine tapu kütüğündeki şerhin terkini işlemleri yapılmaktadır.
2)TOPLUKONUT İDARESİ BAŞKANLIĞINA YÖNELİK BEDELSİZ DEVİR İŞLEMLERİ
-29/4/1969 tarihli ve 1164 sayılı Arsa Üretimi ve Değerlendirilmesi Hakkında Kanunun 5273 sayılı Kanun 5 inci maddesiyle değişik Ek 4 üncü maddesine göre, Toplu Konut İdaresi Başkanlığı tarafından arsa üretim alanı olarak belirlenmesi talep edilen bölgede kalan taşınmazların anılan idareye devrinin uygun olup olmadığı hususu öncelikle Başkanlığımızca değerlendirilmektedir. Toplu Konut İdaresi Başkanlığının talebi, Maliye ve Bayındırlık ve İskan Bakanlarının müşterek teklifi ve Başbakanın onayı ile belirlenen arsa üretim alanı içerisinde kalan ve devrinde sakınca olmadığı tespit edilen Hazineye ait taşınmazların Toplu Konut İdaresi Başkanlığına bedelsiz devrine 323 Sıra No.lu Milli Emlak Genel Tebliği ile Valilikler (Defterdarlık) yetkili kılınmış olup, konunun takibi Başkanlığımızca yapılmaktadır.
-20/7/1966 tarihli ve 775 sayılı Gecekondu Kanununa, 5609 sayılı Kanunun 2 nci maddesi ile eklenen Ek 4 ve Geçici 9 uncu maddelere göre, gecekondu önleme bölgesi olarak belirlenen ve belirlenecek olan alanlar içerisinde kalan Hazineye ait taşınmazlar, bu Kanun amaçlarında kullanılmak üzere, Toplu Konut İdaresi Başkanlığına bedelsiz olarak devredilebilmektedir.
3)ORGANİZE SANAYİ BÖLGELERİNE YÖNELİK BEDELSİZ DEVİR İŞLEMLERİ
12/4/2000 tarihli ve 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeleri Kanununun 5228 sayılı Kanunun 9 uncu maddesinin on ikinci fıkrasıyla değişik 4 üncü maddesinin yedinci fıkrasına göre, 5084 sayılı Kanunun 2 nci maddesi kapsamındaki 54 ilde bulunan organize sanayi bölgeleri içerisinde kalan Hazineye ait taşınmazlar, organize sanayi bölgesi tüzel kişiliklerine bedelsiz olarak devredilebilmektedir.
4)İLKÖĞRETİM OKULLARINA YÖNELİK BEDELSİZ DEVİR İŞLEMLERİ
5/1/1961 tarihli ve 222 sayılı İlköğretim Kanununun 65 inci ve bu Kanuna 12.10.1983 tarihli ve 2917 sayılı Kanunla eklenen Geçici 7 nci maddesine göre, bu maddenin yürürlük tarihi itibariyle Hazine mülkiyetinde bulunan ve Milli Eğitim Bakanlığına tahsisli olan taşınmazlar, intifa hakkı Milli Eğitim Bakanlığına ait olmak üzere, bulundukları yere göre köy tüzel kişiliklerine veya il özel idarelerine bedelsiz olarak devredilebilmektedir.
5)KÖY TÜZEL KİŞİLİKLERİNE YÖNELİK BEDELSİZ DEVİR İŞLEMLERİ
18/3/1924 tarihli ve 442 sayılı Köy Kanununa 3367 sayılı Kanunla eklenen Ek-12 nci maddesine göre, köy yerleşme veya gelişme planı sınırları içerisinde kalan Hazine mülkiyetindeki taşınmazlar, köy yerleşim veya köy gelişim alanı olarak kullanılmak üzere köy tüzel kişiliklerine bedelsiz olarak devredilebilmektedir.
6)YIPRANAN TARİHİ VE KÜLTÜREL TAŞINMAZ VARLIKLARIN BEDELSİZ DEVRİ
5366 sayılı Yıpranan Tarihi ve Kültürel Taşınmaz Varlıkların Yenilenerek Korunması ve Yaşatılarak Kullanılması Hakkında Kanunun 4 üncü maddesinin dördüncü fıkrası çerçevesinde, yenileme alanında kalan Hazineye ait taşınmazlar; Bakanlığımızın teklifi ve Bakanlar Kurulu kararı ile projeyi yürüten il özel idaresine veya belediyeye bedelsiz olarak devredilebilmektedir.
7)VAKIFLAR GENEL MÜDÜRLÜĞÜNE BEDELSİZ DEVİR İŞLEMLERİ
5737 sayılı Vakıflar Kanununun 30 uncu maddesine göre, vakıf yoluyla meydana gelen vakıf kültür varlıklarının üzerinde bulunduğu Hazineye ait taşınmazlar mazbut vakfa devredilebilmektedir.
8)KUZEY Ankara GİRİŞİ KENTSEL DÖNÜŞÜM PROJESİ
4/3/2004 tarihli ve 5104 sayılı Kuzey Ankara Girişi Kentsel Dönüşüm Projesi Kanununun 5 inci maddesinin ikinci fıkrası hükmüne göre, Kuzey Ankara Girişi Kentsel Dönüşüm Projesi kapsamında kalan Hazine taşınmazları Ankara Büyükşehir Belediye Başkanlığına bedelsiz olarak devredilebilmektedir.
9)KAMU İDARELERİ ARASINDAKİ BEDELSİZ DEVİR İŞLEMLERİ
5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunun 45 inci maddesi ile 10.10.2006 tarihli ve 26315 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Kamu İdarelerine Ait Taşınmazların Tahsis ve Devri Hakkındaki Yönetmeliğin 12 ve 25 inci maddeleri uyarınca ilgili kuruluşa tahsisi mümkün olmayan Hazine taşınmazları, gerekli hallerde bedelsiz olarak devredilebilmektedir.
10)ÖZELLEŞTİRME İŞLEMLERİNE YÖNELİK BEDELSİZ DEVİRLER
4046 Sayılı Özelleştirme Uygulamalarının Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 19/B maddesine göre, özelleştirme kapsamındaki kurum ve kuruluşlara bu kuruluşların kullanımındaki Hazine taşınmazlarının bedelsiz devri gerçekleştirilmektedir.
Anılan Kanun maddesi kapsamında TEDAŞ'a devir işlemleri, 2005/13 sayılı Genelgeye göre valiliklerce (defterdarlık) yapılmaktadır.
Milli emlak kiralama dilekçe örneği!
Özge ÖZDEMİR/Emlakkulisi.com