Mobilya sektöründen 8 milyar dolarlık ihracat hedefi!
İhracatçı Birlikleri verilerine göre 2013 yılının ilk yarısına 1 milyar 10 milyon dolar ihracat rakamı ile başlayan mobilya sektörü, haziran ayında 182 milyon 351 bin dolarlık ihracat gerçekleştirmiş durumda..
8 milyar $'lık ihracat hedefi
İhracatçı Birlikleri verilerine göre 2013 yılının ilk yarısına 1 milyar 10 milyon dolar ihracat rakamı ile başlayan mobilya sektörü, haziran ayında 182 milyon 351 bin dolarlık ihracat gerçekleştirmiş durumda.
2023 hedefi, 8 milyar dolarlık ihracat, iç piyasada ise markalı konut projeleri iç piyasayı canlandırmış ancak beklenen hedeflere tam anlamıyla ulaşılamamış.
Mobilya sektörünün yüzünü ihracat güldürecek
Son dönem markalı konut projelerinin pazarlama ve satış taktiği örnek daireler üzerine kurulu. Kataloglar, maketler, reklam filmleri yetmiyor. Ev sahibi olmak isteyenler, mutfak banyo dolaplarına dokunmak, kapıları açıp kapamak, yatak odası dolaplarını incelemek, salon takımının nasıl yerleştiğini görmek istiyor. Projelerin satışında binalardan çok iç mekânlar yarışıyor. Dolayısı ile lokomotif inşaat sektörü, koltuktan dolaba, kapıdan masaya iç mekân bileşenlerini de ardından sürüklüyor. Müşteri yeni kavuştuğu 3 + 1 dairesine eski mobilyalarını getirmek istemiyor. 1+0 ve 1 + 1 dairelerin geçmiş yıllara göre patlama yapacak sayılara ulaşmış olması mobilyadan beklentiyi değiştiriyor, yeni nesil üretimlere ihtiyaç hızla artıyor. İç piyasadaki dinamik yanında komşu ülkeler için çok önemli bir yere sahip Türk mobilyası ihracatta da sınırlarını genişletiyor.
HAVAALANINDAN DİREKT MASKO'YA
En geniş mobilya alternatifleri ile 483 bin metrekarelik kapalı alanda, 778 işyeri ve 500'ü aşkın firma ile hizmet veren MASKO, 2013 yılının ilk yarısında mobilya ihracatında yüzde ll'lik artış yakalamış durumda. Hammaddenin yüzde 75.5'inin iç piyasadan sağlanabilmesi önemli bir avantaj. Avrupa'da yaşanan kriz de yüksek teknoloji makinelere, maliyet anlamında ulaşılabilirlik şansı veriyor. Türk mobilyasının yurtdışından talep gördüğüne dikkat çeken MASKO Yönetim Kurulu Başkanı Hasan Karcı, Rusya, Nijerya, Libya, Körfez Ülkeleri ve Türki cumhuriyetlerinin işbirliği isteklerine dikkat çekiyor ve Atatürk Havalimanı'ndan direkt MASKO'ya gelen, A'dan Z'ye evini döşeyip aynı gün dönen Azerbaycan, Bakü, Kuzey Irak, Yunanistan, Bulgaristan, Rusya ve KKTC'den gelen müşterilerin ürünlerinin kapıya teslim edildiğini ifade ediyor.
65 bin işletme ile ortalama 250 bin kişiye doğrudan istihdam sağlayan mobilya sektörü, Türkiye ekonomisinin en hızlı büyüyen alanlarından biri. Özellikle son dönem markalı konut projelerinin tetiklediği sektörün iç pazardaki gelişimi yanı sıra yıllık ihracat hacmi de yaklaşık 2 milyar dolara ulaşmış durumda
SEKTÖRÜN SORUNLARI
Nakliye ve teşhir maliyetleri yüksek
Nakliye ve teşhir maliyetlerinin üzerine bir de yüzde 18'lik KDV ile çalışmak en fazla dile getirilen sorunlar. Yurtdışı fuarlara gönderilen ürünlerin hacimleri ve ağırlıkları nakliye maliyetlerini etkiliyor. Yurtdışına satış işlemlerinde de aynı sorunların yaşandığı, bu nedenle navlun desteğinin çok önemli olduğu dile getiriliyor. İhracatçılar Birliği'nin fuar desteği 15-20, en fazla 40 metrekare teşhir alanlarına yönelik. Uluslararası arenada üreticilerin bu desteği alması mümkün olamıyor; keza mobilya teşhiri için bu metrekareler açıktır ki yeterli değil.
HEDEF TASARIM VE ÜRETİMDE YÜKSEK KALİTE
KOBÎ'lerin oluşturduğu sektörde, eğitim almış, yabancı dil bilen yeni nesil aile geleneğini sürdürmeye devam ediyor; ancak bilgi yeni bir vizyon ile birleştiğinde sektör hızla kabuk değiştiriyor.
Öte yandan birkaç sene öncesine kıyasla markaların çalıştırdığı mimar, iç mimar, tasarımcı sayısı artmış durumda. İlk belirgin değişim mobilyaların renk ve modellerinde olmuş. Artık daha renkli, daha özgün modellerle daha fazla mimari hizmet sunuluyor.
Öte yandan MASKO çatısı altında yer alan markalar MEP projesi dahilinde üretim kalitesini yükseltiyor. Ayıplı ürün veya herhangi bir neden ile müşteri memnuniyeti sağlanmamış alışverişin takibini yapan MASKO Exclusive Project'ten (MEP) sertifika almış markalar, güvenilir marka olma özelliği yanında müşteriye daha uzun vadeli garantiler sunuyor.
Küçük daireler çözüm bekliyor! Metrekareler küçülüyor ama ihtiyaçlar küçülmüyor. 2+1 veya 3 + 1 dairede bir evin işletimi için ihtiyaç duyulan mobilyalar ile küçük dairelerinki aynı.
Mobilya sektöründe bu ihtiyaca cevap verecek çok fonksiyonlu ürünler bulmak hâlâ zor.
Tasarımcı ve üreticilerin bu alanda hızlı tüketime uygun, yenilenebilir, birden fazla ihtiyaca cevap veren, ileride dönüştürülebilecek ürünlere yönlenmelerinin hatta var olan ürünleri dönüştürerek yeni objeler üretmelerinin vakti çoktan geldi.
MARKALAŞMAK BU KADAR ZOR MU?
KOBİ içeğinde kalmış olsa bile sektördeki her oyuncu "Markalaşmanın" önemini anlamış durumda. İtalyan mobilya devlerinin taklit ürünlerinin bile İtalya'dan daha iyi üretilebildiği ironik örneklere rağmen neden dünya markası çıkaramıyoruz sorusunun cevabını, bireysel bazda ve sadece firmalann içinde aramak yetersiz kalacaktır.
Tasarımın değeri için vizyona, global pazarlama için desteğe ve şüphesiz "Telif HaklarıPatent" konulannda yapılanmaya ihtiyaç var.
Mimar Esin Tümer / HABERTÜRK