Genel

Mobilyacılar merdiven altı üretime karşı kümeleniyor!

İş Bankası ’nın katkıları ile düzenlenen ve DÜNYA Ekonomi TV ’de yayınlanan Sektör Zirvesi’ nde geçtiğimiz hafta mobilya sektörünün yaşadığı sorunlar ve sektörün geleceği masaya yatırıldı.


Dünya Ekonomi TV'de İş Bankası'nın katkılarıyla düzenlenen Sektör Zirvesi'nde geçtiğimiz hafta mobilya sektörünün sorunları ve geleceği masaya yatırıldı.

Bu kapsamda değerlendirmeler yapan Mobilya Sanayi İş Adamları Derneği (MOBSAD) Yönetim Kurulu Başkanı Engin Küçük, "Merpen altı imalatın çok olduğu bir ortamda sıkıntıların bitmesinden söz edemeyiz" ifadesini kullandı. Küçük, sektörün birlikte hareket etmeye başladığını ifade ederek, "Ortak bir noktada 5'erli 10'arlı kümeler oluşturmak için çalışmalarımızı sürdürüyoruz" dedi. Zirve'de konuşan Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği (MOSDER) Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Güleç ise mobilya üretiminde yoğun olarak 10 bölgede kümelenme olduğuna işaret etti. Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri İhracatçı Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Tever, şirketlerin rekabet gücünün artırılması gerektiğini vurguladı.Ofis Mobilyaları Sanayi ve İşadamları Derneği (OMSİAD) Başkanı Ercan Ata'ya göre sektörün en önemli sıkıntılarından biri de tedarikte yaşanan zorluklar... Ata, "İş yapacak malzeme bulamıyoruz" ifadesini kullandı.


MOBSAD BAŞKANI ENGİN KÜÇÜK


Küçük imalatçılar güç birliği ile sesini dünyada duyuracak


Mobilya Sanayi İş Adamları Derneği (MOBSAD) Yönetim Kurulu Başkanı Engin Küçük, Sektör Zirvesi'nde yaptığı değerlendirmede, "Merpen altı imalatın çok olduğu bir ortamda sıkıntıların bitmesinden söz edemeyiz" ifadesini kullandı. Küçük, "Bugün 65 bin imalatçının yarıya yakını merpen altı üretim yapıyor. Buradan doğan haksız rekabet var. Bunların önüne geçmemiz lazım. Önümüzün açılması gerek" diye konuştu. 

Yetkililerle bir araya geldiklerinde fabrika kurmak için yer istediklerini aktaran Küçük şöyle konuştu: "İstanbul içi olmaz ama İstanbul dışında nereye gidiyorsanız yardımcı olabiliriz açıklamasında bulundular. İstanbul dışına elemanınızı nasıl götüreceksiniz, yan sanayii nasıl oluşturacaksınız. Küçük firmaların seslerini çıkarması imkansız. İmalat yapan firmalar sektöre ne katacaklar, buna önem veriyoruz. Birlikte hareket etmeyi yavaş yavaş uygulamaya başladık. Ortak bir noktada 5'erli 10'arlı kümeler oluşturmak için çalışmalarımızı sürdürüyoruz. Sektördeki küçük firmaların birleşmesini öngörüyoruz". İhracat yapmak için maliyetlerin çok yüksek olduğunu aktaran Küçük, "Orman ürünlerinden alınan vergilerin düşürülmesi gerekiyor.

Yan sanayiide tekstil sektöründen dönüştürülen ürünlerden yüzde 10 vergi alınıyor" ifadelerini kullandı.


Açık vermeyen tek sektör


Engin Küçük, cari açık vermeyen tek sektörün mobilya olduğunu dile getirerek, "Sektörün gidişatı iyi yönde ancak hala iç piyasada gidilmeyen yerlerimiz var. Seminerler düzenliyoruz. Türkiye'de 65 bin adet imalat ve satış firmamız var. Çoğu iç piyasaya çalışıyor. KOBİ ölçekli firmaların neler yaptığına da bakmamız lazım. Bunlar Türkiye'deki mobilya sektörüne yön veriyorlar" dedi.


Avrupa ve ABD'ye tam olarak mobilyamızı tanıtamadığımızı da anlatan Küçük, şöyle devam etti: "Türki cumhuriyetlerde Türk imzasının mobilyaya atıldığı çok yer var. Birçok ülkede yaptığımız çalışmalarla 'biz varız' imajını iyi verdik. TOKİ'nin binalarının içine kişiye özel mobilyalar üretiyoruz. 10 yıldır fuar yapılıyor, bu fuarlara daha çok ziyaretçi gelmeye başladı."


İHRACATÇI BİRLİĞİ BAŞKANI ABDULLAH TEVER


Ur-Ge kapsamında Ortadoğu ve Kuzey Afrika'ya açılım başlıyor


İstanbul Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri İhracatçı Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Tever, Türkiye'deki büyük üretici sayısının çok az olduğunu ifade ederek, "Almanya'da bir firma sunta MDF üretiyorsa, yanında bunun kesmesini de yapıyor. Türkiye'de böyle entegre tesis yok" dedi. Türk mobilya sektörünün ihracatı ile ilgili bilgiler veren Abdullah Tever, şunları aktardı: "Mobilya hammaddesi olarak sunta levha ve MDF üretiminde Avrupa'da 1'inciyiz. Kapasitemizi tam kullanamıyoruz. Tesislerimiz teknoloji olarak Avrupa'dan daha iyi", Uluslararası Rekabetçiliği Geliştirme Projesi (Ur- Ge) kapsamında 2 hafta önce Suudi Arabistan'a gittiklerinden bahseden Tever, proje kapsamında büyük bir pasta olan Ortadoğu ve Kuzey Afrika ülkelerine gideceklerini belirtti.


'Orman fonu kaldırılsın'


Tever, ihracat hedefine ulaşmak için sektöre destek gerektiğini belirtti: "Mobilya sektörünün ihracat artış hızı yüzde 11. Bu rakamı artırmak için katma değeri yüksek ürünler üretmemiz gerekir. Mobilyanın ana hammaddesi yonga levhada fon artı vergiler yüzde 28'lere yaklaşıyor. Biz oduna 80 dolar verirken Avrupa ülkelerinde bunun yarı fiyatına odun alınabiliyor. Bu yılın ilk dört ayında 1 milyon metreküp sunta ve laminant parke ithal ettik. Orman Bakanlığı fonu bir an önce kaldırsın."


GÖRÜŞ / TÜRKİYE İŞ BANKASI GENEL MÜDÜR YARDIMCISI SUAT İNCE

Dünya ihracatındaki yüzde 1'lik payı yeni pazarlarla artırırız

"Ülkemizde ağırlıklı olarak küçük ölçekli işletmelerin ve aile şirketlerinin faaliyet gösterdiği mobilya sektörü, son yıllarda artan küresel rekabetin etkisiyle gün geçtikçe geleneksel üretim anlayışından, bilgi, sermaye ve tasarım ağırlıklı bir üretim anlayışına doğru yol alıyor. Bununla birlikte, son dönemdemobilya ihracat hacminden aldığı payı yüzde 25'e çıkaran Çin'in ön plana çıktığını görüyoruz. Bizim mobilya sektörümüz ise dış ticaret açığı vermeyen bir sektör olmasına rağmen dünya ihracatından yüzde 1 civarında pay alıyor. Ülkemizde evde geçirilen zamanın halen fazla olması, genç nüfus yapısı, evlenme oranlarının yüksekliği ve gelir düzeyindeki artış, mobilya sektörünün gelişimini olumlu yönde etkiliyor. Mobilyada son yıllarda markalaşmanın hız kazandığı, tasarımın, ürün kalitesinin ve Ar-Ge yatırımlarının arttığını gözlemliyoruz. Bu da sektörün rekabet gücünü artırmakta. Diğer taraftan, dağıtım sistemlerinin düzenlenmesi, kalifiye işgücü,

modern tasarım ve patent hakkına ilişkin düzenlemeler yapılması, mobilya kalite testleri ve standartlara uygunluğunun sağlanmasında gerekli organizasyon ve denetimin sağlanması gibi konularda düzenlemelere ihtiyaç olduğu ifade ediliyor. Başta TOKİ'nin inşaatları olmak üzere konut sektörünün hızlı gelişimi paralelinde mobilya sektörünün özellikle iç talebin etkisiyle büyümeye devam edeceğini ifade edebiliriz. Ortadoğu ve Kuzey Afrika'da siyasi istikrasızlık nedeniyle sektörün pazar çeşitlendirmesine giderek Afrika pazarına yoğunlaştığı izleniyor. Mobilyada 2023 hedeflerine ulaşılabilmesi için, sektörün yeni ihracat pazarlarına yönelmesi, hammaddede yurtdışına bağımlılığın azaltılması, verimliliğin artırılması, markalaşma ve pazarlama faaliyetlerinin artırılması gerektiğini düşünüyoruz."

ÖNERİ / DÜNYA GAZETESİ YAZARI RÜŞTÜ BOZKURT

Envanter eksikliği planları zorlaştırıyor

DÜNYA Gazetesi yazarı Rüştü Bozkurt, mobilya sektörünün büyük sorunlarından birinin "veri, bilgi ve anlama eksikliği" olduğunu; sektörle ilgili üretici ve ticari işletme sayılarının belli bir yönteme göre saptanmadığını belirterek, "Net bilgi, etkin koordinasyon ve odaklanmanın rekabet gücü yarattığı bir dönemde, sektörün ciddi ve dinamik bir envantere sahip olmaması, geleceği inşa etmenin önündeki en büyük engellerdir" dedi. Bütün dünyada olduğu gibi, ülkemizde de orta sınıfın yükseldiğini, bu yükselişin tüketici değer, beklenti ve davranışlarında değişme yarattığını,hane halkının mobilyalarını yaklaşık üç yılda değiştirdiğini, orta sınıf zevklerinin üretimde esneklik ve hız ihtiyacını arttırdığını da belirterek, "Sektörde sivil inisiyatiflerin geliştirilmesi gerekiyor. Örgütlenmeleri derinleştirerek, tedarik zinciri kadar dağıtım zincirinde işbirlikleri ile maliyetleri düşürme yanında, Ar- Ge ve tasarıma erişebilirliği de artırmadan sektör hak ettiği yere gelemez. Sektörün tamamlayıcısı aksesuar konusunda yeni ve ciddi yatırımlara ihtiyaç artıyor. Ürün çeşitlenmeyi farklı tasarımlar, renkler ve gelişmiş ülkelerdeki yaşlı nüfusa göre ergonomik ürünle taşımak gerekiyor

" uyarısını yaptı.

MOSDER BAŞKANI AHMET GÜLEÇ

MOSDER BAŞKANI AHMET GÜLEÇ

Geçen yıl 6 basamak yükseldik, hedef dünya 5'incisi olmak

Son 10 yıldaki siyasi istikrardan dolayı mobilya sektörünün 7 kata yakın büyüdüğünü söyleyen Türkiye Mobilya  Sanayicileri Derneği (MOSDER) Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Güleç, geçen yıl mobilya ihracatımızın 1 milyar 850 milyon dolar olduğunu hatırlatarak, yıl sonunda 2 milyar doların geçileceğine işaret etti. Türk mobilya sektörünün gelişimi hakkında bilgi veren Ahmet Güleç, şunları anlattı: "Dünya üzerinde mobilya sektöründe Türkiye bir önceki yıl 21'inci sıradaydı, bu yıl 15'inci sıraya yükseldi. 1994'ün başlarında Köln Messe'yi keşfettik. Daha sonra dünyanın neresinde olursa olsun fuarları takip etmeye başladık. Fuar takip edince, firmalar sektörde hem ne durumda olduğunu hem sektörün ekolojisini ve malzemesini gördü. Mobilya başarısı yerinde durmayan bir

müteşebbislik başarısı."

    

Türk dizileri, Türkiye'ye gelen turist sayısının artması, otellerin başarısı gibi nedenlerin de bu başarıda rol oynadığına değinen MOSDER Başkanı Güleç, "Biz sektör olarak her yıl ihracatımızı yüzde 15 arttırıyoruz. 2023'te dünya 5'incisi olma hedefi koyduk. 10 milyar dolar ihracat hedefimiz var. Bu rasyoneldir. Geçen yıl nasıl 6 basamak yükseldiysek, bu başarı devam ederse hedefi yakalarız"

diye konuştu.

Navlun destekleri artmalı İhtisas organize sanayii bölgelerinin hızla kurulması gerektiğini vurgulayan Güleç, "Her ay sistemli bir şekilde toplantıların yapılması ve ilgili birimlerin kurulması gerekiyor. Mobilya sektörünün diğer sektörlerle bağı var. Mobilya sektörünü laboratuvar olarak kullanabiliriz. Tasarıma ve imalata çok önem vermemiz lazım. İhracat destinasyonlarını çeşitlendirilmesi gerekir. İhracatı artıracak en önemli şey navlun desteğinin artırılmasıdır" diye konuştu. Kazakistan ve Özbekistan'a mal gönderirken bir TIR'a 12 bin dolar ödediklerini söyleyen Güleç şu ifadeleri kullandı: "Bu durum maliyetlere yansıyor. Diyarbakır'dan İstanbul'a gelen bir TIR'ın maliyeti çok yüksek. Buna destek istiyoruz. Bugün dünyanın en büyük mobilya fuarlarını Çin ve İtalya düzenliyor. Fuarcılık alanında Ortadoğu'dan daha gerideyiz. İstanbul'da en az 100 bin metrekarelik bir fuar alanına ihtiyaç var."

OMSİAD BAŞKANI ERCAN ATA

Tedarik zincirinde sorun var, iş yapacak malzeme bulamıyoruz

Ofis Mobilyaları Sanayi ve İşadamları Derneği (OMSİAD) Başkanı Ercan Ata mobilya sektörünün sıkıntıları olduğunu belirterek şöyle konuştu: "Bizim sektörümüzde vakit ve iş kaybının en büyük nedeni tedarikte yaşanılan zorluklardır. Mobilya üreticileri olara zaman zaman iş yapacak malzeme bulamıyoruz. Bir Alman'ın bir İtalyanın sahip olduğu yan sanayii biz de yok. Artık büyük işler değil parça parça esnek işler yapmak zorundayız. 

Bugün global rekabette gelinen noktada artık sektör olarak müşteriye özel üretim yapmak zorundayız." Almanların Polonya'da iş yaptırdıklarına dikkat çeken Ata, Polonya'nın Avrupa Birliği (AB) üyesi olmasıyla artmayan nüfusunun da göç edebileceğini söyledi. Böyle bir durumda Türkiye'nin Polonya'yı geçeceğini savunan Ata, durumun fırsata çevrilebileceğini ve ilgili bakanlıkların sektöre pozitif ayrımcılık yapması gerektiğini ifade etti. Mobilyaya ayrı başlık OMSİAD Başkanı Ata konuşmasında mobilyada merpenaltı üretim yapan imalatçıların kurumsallaşması gereğine işaret etti. Ata, 10'uncu beş yıllık kalkınma planında mobilya sektörüne ayrı bir başlık açıldığına da dikkat çekti.

Sektör 2023 hedefini masaya yatırdı: '10 milyar dolar ihracat rasyonel'

Türkiye mobilya ihracatı geçtiğimiz yıl 1 milyar 850 milyon dolar seviyesindeydi. Sektör temsilcilerine göre 2013'te bu rakam 2 milyar dolar barajını geçecek. Bu amaçla Çin'den Afrika ülkelerine kadar pek çok pazardaki fuarlara katılım, yeni işbirlikleri geliştirecek organizasyonlar planlanıyor. Son dönemde ihracatta Türkiye mobilya sektörü hızlı bir çıkış yaşıyor. Önceki yıl dünyada mobilya ihracatında 21'inci sırada olan Türkiye, geçen yıl 15'inciliğe yükseldi. Mobilya sektörünün hedefleri bu çıkışı yansıtır seviyede: 2023 hedefi 10 milyar dolar ihracat... MOSDER Başkanı Ahmet Güleç, bu hedefin 'rasyonel' olduğunu belirterek, yeni pazarlara açılım ve uluslararası fuarlara katılmla ihracat artışının süreceğini vurguladı. MOBSAD Yönetim Kurulu Başkanı Engin Küçük'e göre de 10 milyar dolarlık hedefe ulaşmak zor olmayacak. Küçük, "Biz yapmış olduğumuz hizmetleri resmi kayıtlara yansıtırsak, 2023 hedeflerine rahatlıkla ulaşırız. TOBB çalışmalarında bir kitapçık çıkarıldı. 10 milyar dolarlık ihracat hedefi düşünülüyor. 

İç piyasadaki hedef de 25 milyar TL. Bu hedefe şu an gelinen noktada ulaşmak zor olmayacak diye düyünüyorum" dedi. İstanbul Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri İhracatçı Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Abdullah Tever ise aynı görüşte değil... 10 milyar dolarlık ihracat hedefini tutturmak istediklerini fakat rasyonel olarak bakıldığında bu büyümeyle ancak 6 milyar dolarlık rakama ulaşılabileceğini ifade eden Abdullah Tever, sektörün rekabetçi olması için maliyetlerin düşmesi gerektiğini anlattı.


Dünya