Genel

Mühendislik ve mimarlık mezunu gençlerin istihdama katılım sağlanması için önerge verildi!

Ülkemizde mühendislik, mimarlık ve ilgili alanlardan mezun olan gençlerin istihdam süreçlerine katılımının sağlanması için yapılması gerekenlerin belirlenmesi amacıyla önerge verildi.

İstanbul Milletvekili Ali Şeker ve 19 milletvekili tarafından ülkemizde mühendislik, mimarlık ve ilgili alanlardan mezun olan gençlerin istihdam süreçlerine katılımının sağlanması için yapılması gerekenlerin belirlenmesi amacıyla önerge hazırlandı. 

Ülkemizde mühendislik, mimarlık ve ilgili alanlardan mezun olan gençlerin istihdam süreçlerine katılımının sağlanması için meclis araştırması açılmasına ilişkin önerge verildi.

GEREKÇE 

Türk Dil Kurumu'nca verilen tanımına göre mühendis; insanların her türlü ihtiyacını karşılamaya dayalı yol, köprü, bina gibi bayındırlık; tarım, beslenme gibi gıda; fizik, kimya, biyoloji, elektrik, elektronik gibi fen; uçak, otomobil, motor, iş makineleri gibi teknik ve sosyal alanlarda uzmanlaşmış, belli bir eğitim görmüş kimsedir. 

Çalışma alanları bakımından mühendislik üç bölümde incelenebilir; 
1. Uygulama alanında ekonomik koşullar çerçevesinde yeni buluşlar arayan, kullanılagelen sistemlerin aksaklıklarını gidermeye çalışan "araştırma-geliştirme mühendisliği"
2. Bilim, teknik ve ekonomiyi bir arada göz önüne alarak yeni uygulama alanları için tasarımlar yapan, mühendislerin yaratıcı gücünü ortaya koyan "proje (tasarım) mühendisliği” 
3. Yapılan projelerden hareket ederek bunların gerçekleştirilmesiyle uğraşan "uygulamalı ya da pratik mühendislik"

Makine mühendisi, endüstri mühendisi, mekatronik mühendisliği, elektrik-elektronik mühendisi, inşaat mühendisi, kimya mühendisi, gıda mühendisi, çevre mühendisi, orman mühendisi, fizik mühendisi gibi mühendislik dalları mevcuttur. Bilim ve teknolojideki gelişmelere bağlı olarak mühendislik dalları da gelişmekte ve çoğalmaktadır. 

Mühendislerin ve mühendisliğin ülke kalkınmasında önemli bir payı vardır. Ülkemizde ise mühendislerin toplumdaki etkinliklerinin gelişmiş ülkelerin konumunda olduğunu söylemek ne yazık ki mümkün değildir. Günümüzde istihdam süreçlerinde mühendisler yeterince yer alamamaktadır. Aynca son 18 yılda, lisans ve lisans üstü eğitiminde nitelik yerine niceliği önceleyen AKP politikaları sonucunda, mühendis eğitimi gören genç sayısında da işsiz sayısında da hızlı bir artış yaşanmaktadır. 

Ancak öğrenci ve mezun sayısında yaşanan artışa paralel bir artış ne yazık ki istihdam süreçlerinde yaşanamamıştır. TÜİK İşgücü istatistiklerine göre mühendislik ve mühendislik işleri alanlarından mezun olup işgücü piyasasında yer alan kişi sayısı 2013 yılında 540 bin iken 2019 yılında kadar 936 bine yükselmiştir. Buna paralel olarak işsiz sayısı da 46 binden 113 bine yükselmiştir. 

2013 yılında yüzde 8,4 olan işsizlik oranı, 2019 yılında yükselerek yüzde 12,1’e çıkmıştır. Yani her 100 mezundan 12'si işsizdir. İmalat ve işleme alanlarına ait işsizlik verileri ise daha vahimdir. Bu alanda işsizlik oranı yüzde 17.1'e kadar çıkmıştır. Yani her 100 mezundan 17'si işsizdir. 

Yukarıda değinilen veriler göz önüne alındığında, ülkemizde mühendislik, mimarlık, şehir ve bölge planlama gibi alanlardan mezun yüzbinlerce gencimizin ciddi bir işsizlik sorunu ile karşı karşıya olduğu açıkça görülecektir. 2020 yılı ile birlikte pandemi koşullarının etkisi ile bu oranların daha da olumsuz hale geldiğini söylemek yanlış olmayacaktır. 

Değinilen sebepler doğrultusunda, ülkemizde mühendislik, mimarlık ve ilgili alanlardan mezun gençlerimizin istihdam süreçlerine dahil olarak ülke kalkınmasında etkin rol oynayabilmeleri için atılması gereken adımların tespit edilerek, alınması gereken tedbirlerin değerlendirileceği, konunun uzmanları ve paydaşlarının da görüş ve önerilerine başvurabileceği bir araştırma komisyonunun Meclis çatısı altında kurulması önem arz etmektedir.