Muji, İstanbul'da Tokyo'dan yüksek kiraya çok şaşırdı
Nişantaşı'ndaki ilk mağazayla Türkiye'ye giren Japon perakendeci Muji'nin Yönetim Kurulu Başkanı Tadamitsu Matsui, İstanbul'daki kiraları duyunca şoke oldu
450 civarında mağaza, 5 bin çalışan ve 162 milyar yen (1.7 milyar dolar) cirosu ile dünyanın en büyük perakende grupları arasında yer alan Japon Muji'yi İstanbul'daki kiralar şaşırttı. Muji Yönetim Kurulu Başkanı Tadamitsu Matsui, "İstanbul'da kiralar çok yüksek. Tokya'dan pahalı yerler gördüm; çok şaşırdım. Bu kadar yüksek olmasını doğrusu beklemiyordum" dedi. Bilsar'ın franchise olarak Kasım 2008'de Nişantaşı'nda açtığı mağaza ile Türkiye pazarına giren Muji, çok sayıda Türk Muji fanatiğini görmekten memnun olmuş. Tadamitsu Matsui, açılışta pek çok Muji fanatiğini gördüğünde önce şaşırdığını, daha sonra çok mutlu olduğunu anlatıyor.
İstanbul krize denk geldi
Türkiye pazarına girmeye bir kaç yıl önce karar verdiklerini, ancak mağaza açılışının tam da krizin dibe doğru sürüklendiği döneme denk geldiğini belirten Matsui, "Kimse bunu önceden bilemezdi. Türkiye'nin iyi bir pazar olduğunu düşündüğümüz için mağaza açtık" dedi. İngiltere, Fransa, İtalya ve Almanya'nın yılın ilk 6 ayında kârlı olmadığını fakat büyük alışverişlerin yapıldığı Noel'in etkisiyle ikinci yarı yılın kârlı olduğunu anımsatan Tadamitsu Matsui, sözlerini şöyle sürdürdü: "Fakat Türkiye'nin nasıl bir pazar olduğunu bilmiyoruz; yaşayarak öğreneceğiz. Şu ana kadar mağazanın hedeflerini tutturması memnuniyet verici. İstanbul mağazasını çok beğendim; çok etkilendim."
İkinci mağazaya yer baktı
İki gün Avrupa ve Asya yakasında mağaza açabilecekleri muhtemel lokasyonları gezdiklerini, ikinci, üçüncü hatta dördüncü mağaza açma niyetleri olduğunu belirten Matsui, 2009 yılında yeni mağazalar açılmasını arzu ettiklerini ancak buna ortağı Selman Bilal'in karar vereceğini söyledi. İstanbul mağazasında en çok sağlık ve güzellik ürünleri sattıkları bilgisini veren Tadamitsu Matsui "İstanbul ile ilgili en iyi şey buranın aktif ve dinamik insanlarla dolu olması. İstanbul'a güvenimiz tam fakat trafiğin berbat olduğunu söylemeliyim. Çok sayıda pahalı otomobiller görüyoruz" diye konuştu.
Türkiye'de ikili rekabet
Tadamitsu Matsui, Türkiye'nin hem kendi güçlü markalarıyla hem de global markalarla rekabetin çetin geçtiği bir ülke olduğunu da vurguladı. Farklı bir konsepte sahip olduğunu vurgulayan Muji ne İKEA'yı ne Zara'yı ne H&M'i ne de GAP'ı kendine rakip görmüyor.
1.7 milyar dolar cirolu markasız kaliteli Japon
Mobilyadan diş fırçasına, yiyecekten elektroniğe 7 bin ürün çeşidinin satıldığı Muji'nin ismi Japonya markasız kaliteli ürünler `mujirushi ryohin' kelimelerinden geliyor.
Muji'nun Japonya'da 342 mağazası bulunuyor.
Japonya dışındaki 100 mağazayla birlikte toplam sayı 442.
16 ülkede faaliyet gösteriyoruz.
Çalışan sayısı 5 bini geçiyor.
162 milyar yen (1.7 milyar dolar) cirosu ve 17.3 milyar yen (182 milyon dolar) kârı var.
Japonya dışı cirosu 17 milyar yen ve kârı 1.2 milyar yen.
Türk markalar büyük rakip
TÜRKİYE'de Muji için üretim yaptırdıklarını belirten Muji Avrupa Direktörü Hiroto Oki, "Havlu, tişört gibi ürünler alıyoruz. Tekstil konusunda Türkiye'nin ciddi bir tecrübesi ve tekniği var. Yirmi ülkeden alım yapıyoruz. Çoğunlukla Asya ama Türkiye Portekiz ve Çek Cumhuriyeti'nden satın almamız var. Türk markaları çok beğeniyorum. Türk markalar çok büyük rakip" dedi.
Cironun sadece yüzde 10'u Japonya dışından
1991 yılında Londra mağazasını, Japonya'nın dışına çıktı.
Cironun yüzde 10'u Japonya dışından geliyor.
Muji bir kaç yıl içinde cironun yüzde 20'sinin Japonya dışından gelmesini hedefliyor.
Markanın son iki yılda açtığı yeni mağazaların büyük kısmı Japonya dışında.
2008'de Japonya'da 15, Japonya dışında 26 mağaza açtı.
ABD pazarına 2007'de giren Muji'nin Japonya'dan sonraki en büyük pazarı ABD.
Yatak satışları düştü kozmetik yükseliyor
EKONOMİK krizle birlikte tüm dünyadaki Muji mağazalarında masa, mobilya gibi pahalı ürünlerin satışının gerilediğini belirten Tadamitsu Matsui, şunları söyledi: "Uygun fiyatlı küçük ürünler kırtasiye malzemeleri kişisel bakım ürünlerinde ise artış oldu. Krizden önce en çok satan ürün grubu mobilya ve özellikle yataktı. Güzellik kategorisi, depolama çözümleri, kadın giyim çok iyi gidiyordu. Pahalı markalar lüks ürünler krizle birlikte tepe taklak oldu. 2009'da büyüme oranımız düşebilir ama ciromuz artacak. 2008 yılında yüzde 8 büyümüştük. Kriz ekim ayında başladı yoksa bu çift haneli bir büyüme olacaktı. Beklentimiz bu yıl yüzde 5-6 gibi tek haneli büyüme.
Demet Cengiz Bilgin/Hürriyet