Ulaşım

Murat Ersoy: 3'üncü Havalimanı'na geç kaldık!

Yurtdışı yatırım haritasına Ukrayna'yı ekleyen Atlasjet'in patronu Murat Ersoy, "Türkler havacılığı çok iyi öğrendi. Tecrübe ihraç ediyoruz. 3'üncü Havalimanı'nda geç bile kaldık. Bu projeye karşı çıkmak ihanettir" diye konuştu

Ukrayna'da Lviv merkezli havayolu şirketi kuran Atlasjet'in Yönetim Kurulu Başkanı Murat Ersoy, 14 yıllık deneyimlerini artık dünyaya yaydıklarını belirterek, "Türkler havacılığı çok iyi öğrendi. Artık tecrübe ihraç ediyoruz. Global havacılıkta ne kadar güçlüyseniz dünyanın sayılı turizm merkezlerinden biri oluyorsunuz" dedi. Ersoy'la yatırım planlarını ve sektörün geleceğini konuştuk. 


 Dünya havacılık sektöründe Türkiye'nin önemi nedir? 

Türkiye, transit uçuşların en kısa sürede yapılabildiği ender bir noktada. Uçuş mesafesi ortalama bir saat kısalıyor. Bu da koltuk başına 100 dolar maliyet farkı getiriyor. Bu avantajı 10 yıl önce görmeye başladık. THY'nin büyüme stratejisinde bu durum önemli bir rol oynuyor. Türk sivil havacılığı 2023'te 700 uçağı geçecek. Bu mevcut havalimanıyla olmaz. 


3'üncü Havalimanı sadece havacılık sektörü için mi önemli? 

Havalimanları sadece uçaktan para kazanmıyor. Bir kere ülkemiz uluslararası ticaret ve finans merkezi oluyor. Ayrıca dünyanın en önemli kargo hatlarından biri haline geliyoruz. Turizmde birçok alternatife sahibiz. Türkiye ekonomisinin geleceği turizmde. İşsizliğin çözümünde sektörün rolü çok büyük. Havacılık da Türkiye'nin ekonomik geleceği için en önemli sektör. Bu yüzden 3'üncü Havalimanı Türkiye için önemli ve gecikmiş bir yatırım. Buna karşı gelmek ihanettir. En kısa sürede hayata geçmeli. 


Bütün operasyonunuzu oraya mı kaydıracaksınız? 

Evet. İstanbul'a biraz uzak görünüyor ama gerek yatırımcı gerek devlet, proje hayata geçene kadar bölgeyi hızlı tren ve ucuz ulaşımla merkeze bağlayacaktır. 


Atatürk Havalimanı'yla ilgili düşünceleriniz nedir? 

Bence şu anda dünyada en efektif kullanılan havalimanı. Faal çalışan 1.5 pist var. Hava trafik kontrolörleri orada büyük mucizeler başarıyor. Mevcut kapasite 2017 sonuna kadar yetmez. Sabiha Gökçen'in de Atatürk'ten bir farkı kalmadı. Acil olarak buraya ikinci pist yapılması gerekiyor. 


Ankara uçuşunuz var mı? 

Yok. Hızlı trenden sonra ihtiyaç da kalmadı. Havayolları Ankara uçuşlarını genelde aktarmalı yolcularını taşımak için kullanacak. Atatürk Havalimanı'ndan 20 sefer var, kısa vadede bunun 10 tanesi iptal olur. Şu anda zaten uçakla gidip şehir merkezine ulaşmanız 3.5 saat, hızlı tren de aynı sürede gidiyor. Özellikle Sabiha Gökçen uçuşları yüzde 90 iptal olacak. Hızlı tren 50 bin yolcuya ulaşacak, 15 dakika arayla seferler konması planlanıyor. 


İsrail karışık, Ukrayna ve Irak'a birçok şirket uçmuyor. Sizi nasıl etkiliyor? 

Hiçbir havayolu şirketi "bize bir şey olmaz" deyip uçuş yapamaz. Uçuşları sigorta şirketleri kontrol ediyor. Kimse keyfi olarak uçuş durdurup başlatamaz. Şu anda Ukrayna'nın belli bölümlerinde uçuş yasağı var. 12 Ağustos'a kadar Libya hava sahasını kullanma yasağı geldi. Ama Kuzey 

Irak'ta saha açık. 


ÖZEL AŞÇI KULLANIYORUZ

 THY'nin uzun uçuşlardaki aşçı modelini uyguluyorsunuz? Nasıl gidiyor? 

Uçaklarımızda uçan aşçılar bulunuyor. THY bize yol gösterdi. Çok başarılı bir uygulama. Üç saatin üzerindeki uçuşlarda mutlaka aşçı kullanıyoruz ve özel mönüler veriyoruz. Sadece ücretsiz ikram etmiyoruz, ikram alternatifleriyle uçuşları zevkli hale getiriyoruz. Özel havayollarından bizi ayıran en büyük özelliğimiz, ücretli hiçbir uygulamamızın olmaması.


SATIŞ DEĞİL ORTAKLIK OLABİLİR

Atlasjet'i bir gün satmayı düşünür müsünüz? 

Bana göre iyi bir işadamı asla duygusal davranmamalı. Ürününün değerini bulduğuna inanıyorsa tabii ki satmalı. Ama Atlasjet stratejik bir oyuncu bizim için. Satmayı değil de ortaklık düşünürüz. Bu kadar büyük oyuncuysanız zaten kendinizi tek başınıza lanse etmenize müsaade etmezler. Bununla ilgili görüşmelerimiz devam ediyor.


TİRAN KULÜBÜNÜ ALMAK İÇİN PRENSİPTE ANLAŞTIK

Sponsorluklara nasıl bakıyorsunuz, siz de düşünüyor musunuz? 

Bölgesel bir oyuncu olmaya karar verdiğimiz için global projeler yapmıyoruz. Yatırım yaptığımız bölgelerde sponsorluklara sıcak bakıyoruz. Arnavutluk süper lig takımlarından Flamurtari futbol kulübünü almak için prensip anlaşması yaptık. Çünkü spor iki kültürün kaynaşması açısından en ideal sosyal aktivitedir. Spor dalları içinde kitlelerin en çok dikkatini çeken de futboldur. Ondan sonra diğer aktivitelerle kendinizi orada tanıtırsanız, oranın milli markası olabilirsiniz.


2015'TE KIBRIS'TAN BAŞKA ÜLKELERE UÇARIZ

Kıbrıs-Londra uçuşlarınızda ambargo delinmiş oldu mu? Ne zaman direkt uçuş yapacaksınız? 

Şu anda mutlaka Türkiye'ye ara iniş yapmak zorundasınız ama bu ambargo uzun süre devam edemez. Siyasi dalaşma devam etse de ekonomide bu tutmaz. Biz, 2015'te direkt tarifeli uçuşlara başlamayı planlıyoruz. Hatta Kıbrıs'tan başka ülkelere de uçacağız. 


Birinci lige mi oynuyorsunuz? 

Evet, işin özeti bu. Çevre ülkelerde büyümeyi planlıyoruz. Yatırımımızı tamamladığımız her ülkede Türkler'in önü açılıyor. Biz hava sahasında ciddi bir oyuncu oluyorsak, arkamızdan inşaat, tekstil gibi sektörlerden birçok yatırımcı geliyor. İyi hizmet standardı tutturursak Türk markalarına güven oluşuyor.


OKSİJEN DIŞINDA PARA ALIYOR

Pegasus ile reklamlarla atışmalarınız oldu. Bu sizi etkiledi mi? 

Bizim dışımızdaki bütün özel havayolları "low cost" (düşük maliyetli). Yani daracık koltuk aralıkları, oksijen hariç her şeyin ücretli olduğu markalar. Bu, "Yolcuya bileti sattım, şimdi 'ama'ları nasıl paraya çevirebilirim" modeline döndü. Biz bunu rakamlarla anlatmaya çalışıyorduk, gerek kalmadı. Pegasus, bunu rakamlarla ortaya koydu. Teşekkür ederiz. Uçakta, geniş koltuk, ikram istiyorsan 50 TL fark koydu. Yani ondan bilet aldığında üzerine 50 TL ödersen benim hizmetimi alabiliyorsun. Ancak benim farkım asla 50 TL değil. Bunu yolcu gördü ve benim anlatmama gerek kalmadı.


Sabah/SİNAN ÖZEDİNCİK