Sektörel

Murat Kürekçi: İnşaat alanları yönetmeliğe aykırı!

İş kazalarının iş sağlığı ve yönetmeliğine uyulmadığı için meydana geldiğini söyleyen Kocaeli Şube Başkanı Murat Kürekçi, “İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Meclisi’nin hazırladığı iş cinayetleri raporlarına göre ülkemizde en fazla ölüm yapı işlerinde meydana geliyor'' dedi.

Geçen yıl iş kazalarıyla yaşana ölümlerin iş sağlığı ve yönetmeliğine uyulmadığı için meydana geldiğini anlayan MMO Kocaeli Şube Başkanı Murat Kürekçi, “İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Meclisi’nin hazırladığı iş cinayetleri raporlarına göre ülkemizde en fazla ölüm yapı işlerinde meydana geliyor. Yine İSİG Meclisinin verilerine göre inşaat iş kolu en fazla ölümün yaşandığı iş kolu olmuştur. Bu çalışmaların, seçimlere yetiştirme hedefi ile değil, kimsenin zarar görmeden bitirilmesi hedefi ile yönetilmeleri gerektiği bilinmelidir” diye konuştu.

11 ayda bin 797 kişi öldü

Çağdaş Kocaeli Gazetesi'nde yer alan habere göre, 2018 yılı verileriyle açıklamasına başlayan MMO Kocaeli Şube Başkanı Murat Kürekçi, “2018 yılının ilk 11 ayında toplamda en az Bin 797 kişi ve en az 410 kişi ise inşaat iş kolunda iş cinayetlerinde yaşamını yitirdi. Devlet tarafından ihale edilen işlerde de durum ne yazık ki aynı, mega projeler diye övülen projelerden biri olan 3. Havalimanı da sürekli iş cinayetleri ve kötü çalışma koşulları ile ülke gündemine geldi. CHP İstanbul Milletvekili Ali Şeker’in Cumhurbaşkanlığı İletişim Merkezi’ne (CİMER) yapmış olduğu bilgi edinme başvurusuna verilen yanıtlara göre, İstanbul Havalimanı adı verilen üçüncü havalimanı inşaatında en az 52 işçi iş cinayetlerinin kurbanı oldu” açıklamasında bulundu.

Yönetmeliğe uygun değil

Kuzey Marmara Otoyolu projesinin sadece Kocaeli il sınırları içindeki çalışma alanında da en az 8 kişi hayatını kaybettiğini söyleyen Kürekçi, “Ne yazık ki savaşlardan bile daha fazla insanımızın ölümüne sebep olan bu iş cinayetlerinden ders alınmadığını ilimizdeki yol, köprü, battı çıktı vb. inşa işlerindeki manzaradan görmekteyiz. Kentimizdeki kavşak çalışmalarında kullanılan iskeleler yapı işlerinde iş sağlığı ve güvenliği yönetmeliğinde yer alan hemen hemen hiçbir gerekliliğe uygun olmayıp tabanı uygun şekilde kapatılmamış, korkulukları olmayan, topuk tahtası kullanılmamış, taban plakası, çapraz bileşenler eksik, uygun ankraj yapılmamıştır'' dedi.

'Kalıp iskele riski'

Sözlerine şu şekilde devam eden Kürekçi, “Kullanılan iskelelerin; üzerinde kaç kg. yük taşıyabileceği yazılı olmadığı, periyodik olarak kontrol edilmediği ve etiketlenmediği sadece kalıp için planlandığı açıktır. Kalıp iskelelerinde yük hesabı yapılıp yapılmadığı belli değildir. Hatalı kalıp iskelesi beton dökümü sırasında çökerek ölümlere neden olabilir. İskelede erişimi sağlayacak merpen yok belli ki tırmanılarak çıkılmaktadır. Aynı yönetmelik, yüksekte çalışmalar için işveren tarafından görevlendirilen ehil bir kişinin gözetim ve kontrolü altında gerçekleştirilmesini zorunlu kılmaktadır. Gözlemlediğimiz kadarı ile çalışma sahasında bu nitelikte kimse bulunmamaktadır” dedi.

'Herkes risk altında'

“Yüksekte çalışma yapanlar gibi aşağıda çalışanlar için de yüksekten düşebilecek nesnelere karşı bir tedbir alınmamıştır” diyen Kürekçi, son olarak şunları söyledi: “Beton pompası ve vinç gibi iş ekipmanları akan trafiğin üzerinden işlem yapmaktadır. Yani sadece çalışanlar değil çalışma alanı çevresindeki herkes risk altında bulunmaktadır. Yine araçların inşaat alanına girmemesi hatta üst kottan aşağı düşmemesi için yeterli tedbir alınmamıştır. Bu çalışma alanları her an çalışanların veya çalışma alanı çevresinden geçen vatandaşların ölümüne sebep olabilir. Bu nedenle çalışmalar derhal durdurularak gerekli tedbirler alınmalıdır, bugüne kadar mevcut kanun ve yönetmeliklere uymaksızın bu çalışmayı sürdüren şirkete yasanın öngördüğü işlemler uygulanmalıdır.”