Mustafa Ilıcalı: Metrodan yüzde 10 verim alınıyor toplu taşımada entegrasyon şart!
Bahçeşehir Üniversitesi Ulaştırma Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı, Marmaray ’ ın da henüz istenilen düzeyde yolcu taşımadığını söyledi. Metrodan yüzde 10 verim alınıyor...
İstanbul’da ulaşımın vazgeçilmezi toplu taşıma araçları arasında entegrasyon sağlanabilmiş değil. Metroda mevcut kapasitenin yüzde 10’unun kullanıldığını belirten Bahçeşehir Üniversitesi Ulaştırma Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı, Marmaray’ın da henüz istenilen düzeyde yolcu taşımadığını söyledi.
Trafikte seyreden araç sayısının her geçen gün artması toplu taşıma ile ulaşımın önemini artırıyor. İstanbul trafiğini önlemek için alınan tedbirlerin başında da toplu taşıma seçeneklerinin artırılması geliyor. Bahçeşehir Üniversitesi Ulaştırma Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı, trafik sorunun günümüzde her yerde olduğunun altını çizerek, önemli olanın katlanılabilir bir trafik olması gerektiğini belirtti. Ulaştırma mühendisi Prof. Dr. Ilıcalı, şöyle konuştu: “Karayolunda otomobil ağırlıklı olduğu için yüzde 70-80’i otomobil. Ve talepler kapasitenin üstünde olduğu için hız 10-12 km saate düşüyor. Bu katlanılabilir bir ulaşım trafik değil. Dünya genelinde diğer metropoller bizden daha iyi durumda. Bizim en büyük eksiğimiz şu anda İstanbul’da olması gereken metronun istenen seviyede olmaması. Şu an 141 km var. İstanbul’un hedefi 776 km. Demek ki bir şehirde katlanılabilir bir ulaşım olması için çok kuvvetli, güçlü bir ulaşım sistemi olması gerekiyor. Raylı sistem bu anlamda öne çıkıyor. Sistemlerin aralarında entegre olması çok önem arz ediyor.”
Metronun mevcut kapasitesinin yüzde 10’unun kullanıldığını ve Marma-ray’ın da istenilen düzeyde kullanılmadığını belirten Ilıcalı, sebeplerini ise şöyle sıraladı: “Metro mevcut haliyle yüzde 10 kullanılıyor. Çünkü birbirini tamamlaması gereken birçok güzergah var. 13,5 km’lik Marmaray açıldı. Bir günde 150 bin, 200 bin kişi taşıyor. Rakamlar açık ve net. Halbuki bunun kapasitesi 1 milyona çıkarılabilir. Bu ne demek? Şu anda kapasitesinin yüzde 20’si kullanılıyor. O banliyöler metro olacak. Bütün metrolar birleşecek ki o kapasite dolsun. Entegrasyon kurmak lazım. Gebze’deki banliyö bir dahaki sene açıldığı zaman bu oran en az yüzde 50’yi geçecek. Öbür tarafta metro uzunluğu 400 km’yi bulduğu zaman da yüzde 100 dolu olarak çalışmaya başlayacak.”
Bahçeşehir Üniversitesi’nde yaptıkları ‘İstanbul halkı için ulaşım ve trafik anketi sonuçlarına da değinen Ilıcalı, halkın kendisine konforlu ve yeterli ulaşım imkanı verilirse özel aracı bırakacağını belirtirken trafiğin İBB’nin açıklamasına göre yıllık maliyetinin 5 milyar dolar olduğunu söyledi. İstanbul’da kısa vadede araç trafiğinin yüzde 30 azaltılması sonucunda yolların akıcı hale geleceğini söyleyen Ilıcalı, bunun içinde sabah ve akşam saatlerinde tercihli bir yol ayırıp, tercihli yolda dört yolculu otomobilleri almak gibi bir projesi olduğunu ve böylelikle toplu ulaşımın ön plana çıkarılabileceğini söyledi.
Zaman Gazetesi