Sektörel

Mustafa Koç:Beyaz eşyada `dünya markası' almak istiyoruz

Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç, grubun beyaz eşyada bir dünya markası satın almayı planladığını söyledi

`Hayırseverliğin Nobeli' sayılan Carnegie ödüllerinden birinin Koç ailesine verilmesi nedeniyle, New York'ta bulunan Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç, grubun beyaz eşyada bir dünya markası almak istediğini söyledi.

Mustafa Koç, bu açıklamayı, ABD eski Başkanı Bill Clinton'ın Ülker grubunun satın aldığı dünya markası Godiva'dan çikolata aldığının hatırlatılması üzerine yaptı. Mustafa Koç, Milliyet'in, "Clinton'ın çikolata aldığı Godiva bir dünya markası ama Türkiye'den çıkmadı, bir Türk şirketi (Ülker) satın aldı. Türkiye'den neden dünya markası çıkmıyor" şeklindeki sorusunu yanıtlarken, grubun beyaz eşyada bir dünya markası alma planı olduğunu belirtti.
Mustafa Koç , konuşmasını şöyle sürdürdü: "Dünya markası olmak çok zor. Ülker'in Godiva'yı alması gurur verici. Çünkü daha üstü yok. Biz de grup olarak beyaz eşyada bir dünya markası almayı düşünüyoruz."

Zanussi'yi düşündük
Mustafa Koç'un açıklamalarını, grubun, bu konuda bazı arayışları olduğunu, satışı söz konusu bazı markaların durumunu değerlendirdiğini gösterdi. General Electric ve Zanussi (İtalyan beyaz eşya devi) gibi markaları düşündüklerini ifade eden Mustafa Koç, Zanussi'nin 2 milyar dolar istediğini, bunun da çok yüksek bir rakam olduğunu belirtti. ABD'li General Electric firmasının yetkilileri ise, daha önce Koç Holding'le bir görüşmeleri olduğunu açıklamıştı.
Sıfırdan, global ligde sözü geçen bir marka yaratmanın çok zor olduğunu anlatan Mustafa Koç, bu yüzden grup olarak satın almaya odaklandıklarını söyledi.

Birçok marka satın aldı
Bilindiği gibi Koç grubunun beyaz eşyadaki en önemli markası Arçelik. Bu şirketin çatısı altında özellikle dış pazarlara dönük markası Beko, İngiltere gibi bazı Avrupa ülkelerinde önemli pazar paylarına sahip.  Ayrıca elektronik ve beyaz eşyada bazı markaları da (Arctic, Blomberg, Leisure, Flavel, Grundig, Elektrain Brengez) satın almıştı.

TARTIŞMASIZ BEYAZ EŞYA
Grubun global marka sahibi olma planında tek seçenek beyaz eşya mı?  Mustafa Koç'un buna yanıtı "Kesinlikle beyaz eşya" şeklinde. "Elektronik farklı bir konu" diyen Koç, `Bir dünya markası' sloganıyla öne çıkan Beko'yla ilgili olarak "Üretim ve kalite olarak dünya markalarından farkı yok. Ama mağazada biri 1000 dolar, diğeri 1400 dolarlık etiketle satılıyor" dedi. Aradaki farkın `marka' olgusundan kaynaklandığı ortaya çıktı.
Şükrü ANDAÇ/Milliyet

Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler

'Marka yaratmak zor, beyaz eşyada satın almaya yöneldik'

Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç, marka yaratmak çok zor olduğu için satın alma tarafına yöneldiklerini belirterek "GE ve Zanussi'yi düşündük. Zanussi 2 milyar $. Bu çok yüksek" dedi
Krizde bomboş sokakların haberini yaparken "Bir daha eskisi gibi olmayacak" değerlendirmelerini hatırlıyorum. Ancak soğuk New York sokakları alışveriş sezonu bile olmamasına karşın krizin izlerini silmiş görünüyor. Daha önce gidenlerle yaptığımız sohbetler, mağazalardaki kuyrukları finans dünyasının kalbine yönelik düşüncelerimizi değiştiren unsurlardı. Elektronik mağazalarında para ödemek için 20-30 dakika kuyruk bekleniyor. Fiyatlar yüksek. Restoranlar tıklım tıklım... Önceden randevu almak şart. Sokaklarda gezerken gördüğümüz alışveriş merkezleri de kalabalık. Bizdeki gibi ölçersek; herkesin elinde poşetler dolu. Bir AVM'de gezerken kapıda korumaların olduğu bir mağaza dikkatimizi çekti. Meraklı gözlerin aralarına karışınca iki tanıdık isim gördük. Biri eski ABD Başkanı Bill Clinton'dı. Diğeri ise bizden... Godiva. Hani şu Ülker'in Aralık 2007'de satın aldığını açıkladığı dünyanın önemli çikolata markaları arasındaki markası.

ZANUSSİ PAHALI GELDİ
Bu anekdotu Hayırseverlik Nobeli olarak da adlandırılan Carnegie ödül töreninin öncesindeki kokteylde Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç'la paylaştık. Koç da Ülker'in Godiva'yı almasını "gurur verici" sözleriyle özetliyor ve ekliyor: "Çünkü daha üstü yok." Sonrası ise bizi daha çok ilgilendiriyor. Koç'un ağzından şu cümle dökülüyor: "Biz de düşünüyoruz." Mustafa Koç'un anlattıklarına göre Koç Grubu'nun çekim alanına General Electric ve Zanussi gibi dünya markalar girmiş. Düşündükleri markalardan Zanussi'nin 2 milyar dolar olduğunu söyleyen Koç, bunun çok yüksek bir rakam olduğunu belirtti. Beko'nun üretim, satış sonrası hizmette dünya markalarından hiçbir farkı olmamasına karşın mağazada Beko'nun bin, diğerinin bin 500 dolar olduğuna işaret ederek önemli bir noktaya işaret ediyor: "Marka yaratmak çok zor, bu yüzden beyaz eşyada satın alma tarafına yöneldik." Aslında Koç markalarından Arçelik'le GE'nin flörtü bir dönem gündeme gelmişti. Hatta ABD pazarının tartışmasız en önemli markası olan GE'nin CEO'su Jeff Immelt Çinli Haier, Koreli LG ile Arçelik'in talip olduğunu açıklamıştı. Koç bize Zanussi ismini zikrederek sayfalarımıza bir not olarak düşme fırsatını vermiş oldu.
Tarık YILMAZ/Sabah