Sektörel

Nef, Türkiye'nin en büyük ilk 5 cirolu şirketlerinden biri olacak!

Son 2 yıldır Nef'i markalı konut pazarının lideri yapan Erden Timur, gayrimenkulde üretim sistemini değiştirecek yeni bir metot üzerinde çalıştığını söylüyor. Timur, hedefinin gayrimenkul sektöründe üretim metodunu değiştirmek olduğu söyledi.

1,3 milyar TL cirolu gayrimenkul şirketi Nef'in kurucusu, 26 yaşında aile şirketinden ayrılıp Nef'i kuran Timur, kısa sürede şirketini sıfırdan milyar TL cirolu devler ligine soktu. Son 2 yıldır Nef'i markalı konut pazarının lideri yapan Timur, gayrimenkulde üretim sistemini değiştirecek yeni bir metot üzerinde çalıştığını söylüyor. Timur, "Stratejimizin bir kısmını bile yapabilirsek Türkiye'nin en büyük ilk 5 cirolu şirketinden biri olma potansiyelimiz oldukça yüksek" diyor. 



Türkiye'nin tartışmasız en hızlı büyüyen şirketlerinden... Kurulduktan 4 yıl sonra 1 milyar TL sınırını aşıp devler ligine girdi. 6 yıl önce kurulmasına karşın son 2 yıldır markalı konut pazarının açık ara pazar lideri. 

Geçen yıl cirosunu 1,3 milyar TL'nin üzerine çıkararak ulaşılması güç bir başarıya imza atan Nefi'n 34 yaşındaki kurucusu Erden Timur, yaptığı işe inovatif yaklaşarak başarıyı yakaladığını söylüyor. Timur'un bundan sonraki hedefi, gayrimenkul sektörünün 600 yıldır değişmeyen tabularını yıkıp üretim metodunu değiştirmek. Eğer bunu yaparsa bin konutluk bir projenin teslim süresini 36 aydan 6 ayın altına düşürebilecek. 


Timur, inşaat sektöründe üretim sürecini hızlandıracak sistemi geliştirmek için ABD'de MİT ve Harvard'daki akademisyenlerle çalışıyor. "Gayrimenkul sektöründe henüz uluslararası bir marka yok" diyen Timur, 5 yıl içinde dünyanın en büyük ilk 10 metropolünde olmayı hedefliyor. 


Yurtiçindeyse 2 yıl önce elde ettikleri pazar liderliğini sürdürme niyetinde olduklarını söyleyen Timur, "2014'ün ardından 2015'te de 2 bin 700 adet konut satışı ve 1,3 milyar TL ciro elde ederek sektör liderliğini sürdürdük. 2016 için hedefimiz 1,5 milyar TL ciro elde etmek" diyor. 


Nef Yönetim Kurulu Başkanı Erden Timur'la hızlı büyümeyi, yeni projelerini ve hayallerini konuştuk: 


Nef, 6 yıl önce kurulmasına karşın çok hızlı büyüdü. Kısa sürede nereye geldiniz? 


Nef'in hikayesi 6 yıl önce başladı. 4 yılda sıfırdan 1 milyar TL ciroya geldik. Son 3 yıldaysa 6 bin 584 konut ürettik. Önümüzdeki 3 yılda 9 bin konut üretmeyi planlıyoruz. 


Nasıl bu kadar hızlı büyüdünüz? 


Yapı Kredi Plaza'da bir tane ofisimiz vardı. Bu dönemde 24 proje yaptık. 6'sının kataloğu vardı, geri kalanın kataloğu bile olmadı. 1 milyar TL'lik satış yaparken bir tane satış ofisimiz yoktu. Ataköy'deki projede ilk kez satış ofisimiz oldu. 


Neden bizim sektördeki firmaların AVM'lerde 20 metrekarelik bir dükkanı olmasın? 


Kanyon'da 20 metrekare yeriniz olsa ayda 4 konut satsanız 2 milyon TL ciro eder. Bizim Yapı Kredi Plaza'daki ofisimizde ayda 500-600 konut sattığımız aylar oldu. Ayda en az 200-300 konut satıyoruz. AVM'lerde ayda 2 milyon TL ciro yapan hiçbir şirket yok. 


Size göre niye bu kadar iyi satıyorsunuz? 


Çünkü bizim sektörde inovasyon çok az. Bizim dünyada başka hiçbir şirkette olmayan 18 patentimiz, faydalı modelimiz var. Şimdi New York'taki projemizi satacağız. New York'taki projemiz sadece Nef farklılıklarını ortaya koyduğumuz için sektörün Oscar'ı olan MIPIM'de dünyanın en iyi projesi ödülünü aldı. Yani dünyada da bizim sektörde farklılık bu kadar az. Bodrum'da yıllardır proje yapılıyor. Ancak kimse yaşamın kendisiyle balıkçı teknesi gibi detaylarla uğraşmıyor. Biz Bodrum'daki yazlık projemizde gönlümüzden bir değer satıyoruz. İnsanın derdiyle dertlenecek bir şey yapmak lazım. 


Fark yaratmak adına başka neler yapıyorsunuz? 


Projelerimizde dışarıda görebileceğiniz bir ürünü kesinlikle kullanmıyoruz. Don Perignon'un şişelerini tasarlayan tasarımcıyla çalıştık. Ona bize özel musluk tasarlattık. Başarı detayda gizli. Baktığınızda 50 yıldır bizim sektör aynı şeyi pazarlıyor. Hemen hemen 600 yıldır ürünümüz aynı, oda ve salonlardan oluşuyor. Ürün hiç değişmemiş. Bu da statükonun bir göstergesi. Bir kişi bile çıkıp ürünü değiştirmeye cesaret edememiş. Biz bunun aksini yaptık. 


2015 Nef için nasıl bir yıl oldu? Yılı ne kadarlık bir ciroyla kapattınız? 


Geçen yıl, ciromuz 1,3 milyar TL olarak gerçekleşti. Yaklaşık 2 bin 700 konut sattık. 2014 yılının ardından 2015'te de açık ara konut satışında pazar lideri olduk. 

O Bu yıl ilk 4 ayda satışlarda yavaşlama vardı. 


Bu durum sizi nasıl etkiledi? 


Bu yılın ilk 4 ayında hiç lansman yapmadan geçen yılın aynı döneminde sattığımız konut adedinin 2 katı daire sattık. Geçtiğimiz mayıs ayında da lansman olmamasına rağmen geçen yıla göre aynı satış adedini yakaladık. Yılın geri kalanı için bekleyip görmek lazım; sektörü ve dolayısıyla satışları etkileyen birçok faktör var. 


2016'da böyle bir artış bekliyor muydunuz? 


Hayır, beklemiyorduk. Hatta yönetim kuruluna bile sürpriz oldu. Yılın başında yaptığımız toplantıda yönetim kurulu toplantısındaki üyeler bile bu yılın ilk 3 ayında yaptığımız satışı tahmin edemedi. 


2016 için öngörünüz nedir? 


Elimizde çok az stok var ve likidite olarak çok kuvvetli pozisyondayız. 2016 yılı hedefimiz, 1,5 milyar TL ciro elde etmek. Tabii ki bunun gerçekleşmesi için hem dış hem iç birçok faktörün planlandığı şekilde gerçekleşmesi lazım. 


Sektörün genelinde durum nasıl? 


Gayrimenkul sektöründe 2'nci el konut satışları mayısta yüzde 15 azaldı. Ancak markalı konut pazarı durgunluktan çok az etkilendi. 2015'te iki seçim dönemi arasında 1.600 konut sattık. 


Talep nereden geliyor? 


Yabancılara satış yüzde 3-4 seviyesinde. En önemli talep İstanbul'da merkeze dönen kitleden geliyor. Biz de bu kitleyi hedefliyoruz. Ulaşım ağlarına yakınlığa önem verenler bizim projelerimizi tercih ediyor. Geçen yılki konut satış fiyatı ortalamamız 580 bin TL idi. 36 ay vade yapıyoruz. Bizden konut alacakların hane gelirinin 7-8 bin lira olması lazım. 


Konut alanların ne kadarını ilk evini alanlar oluşturuyor? 


Markalı konut projelerinde satışların yüzde 35'den fazlası ilk evini alanlar. Proje yavaş satılıyorsa, ikinci ev alma oranı artıyor. Bizde toplu alım oranı toplamda yüzde 5'i geçmez. Sadık müşteri oranımız ise çok yüksek. 1.000 konutluk bir projede lansman öncesi projenin yüzde 30'unu kendi müşterimize, diğer yüzde 30'unu ise daha önce Nef'ten ev alamamış yeni projemizi bekleyen tüketicilere satıyoruz. Kalan yüzde 40'ı ise lansmanla beraber satıyoruz. 


"ÇOCUĞUMUZA MİRAS BIRAKMAYACAĞIZ"


YÜZDE 35'İ SOSYAL İŞLERE 


Zamanımın yüzde 35'ini sosyal işlere harcıyorum. Vakıf kurduk. Dağıtılabilir kârımızın yüzde 51 'ini mutlaka toplumla paylaşacağız. Bu, Nef'in kuralı. Bu şirketin patronu her zaman toplum olacak. 


"MAAŞ ALIYORUM" 


Nef'i 2010 yılında ailemden ayrılıp kurdum. Şirketin yüzde 95 hissedarı benim. Yüzde 5'i de babama ait. Ben de şirkette maaşla çalışıyorum. Şu ana kadar hissedarlara hiç kâr dağıtmadık. 


MİRAS BIRAKMA PLANIMIZ YOK 


Bizim hayat görüşümüz çerçevesinde miras bırakma planımız yok. Kendi vasiyetimiz var, her şeyimizi vakfa bağışlıyoruz. Çocuğumuza miras bırakmayacağız. Vakfın çocuğumuza bakmasını şart koştuk. Eşim de benim gibi düşünüyor. 


Yılda 700 bin yeni konuta ihtiyaç var. Büyümenin önümüzdeki 16-17 yıl daha bu hızla gitmesini bekliyoruz. Yenilemeyle birlikte büyüme 20-25 yıl devam edecek. 


Önümüzdeki dönem için hedefiniz nedir? 


Gayrimenkul sektörü henüz sanayi devrimini yaşamadı. 140 yıldır bizim sektörün üretim metodu hiç değişmedi. Hala üretimin yüzde 80'i insan gücüyle ve endüstriyel olmayan metotlarla yapılıyor. Üretim süreleri diğer sektörlere göre uzun. Parasını peşin verseniz, gece gündüz çalışıp ancak 36 ayda ürünü yetiştiriyoruz. Üretim tekniğini geliştirirsek yıllarla ifade edilen konut üretim hedefi aylara inecek. Üretim sürecini hızlandırmak için de üretimi dışarıda yaptırıp inşaat alanında montajını yapmamız gerekli. Seyahat gemileri bu şekilde kompartman bazında inşa ediliyor. 8-9 yıl önce gemi yapım kitabını okumuştum. Bu kitap bana inşaat sektöründe üretim sistemini değiştirmek konusunda önemli bir fikir verdi. 


Bu konuda çalışma yaptınız mı? 


Çin ve Amerikan firmalarıyla beraber yeni bir üretim sistemi geliştirmek için konuşuyoruz. 

Bu sistemi hem Türkiye'de hem yurtdışında kullanmayı düşünüyoruz. İnşaatta üretim süresini kısaltacağız. Şu anda ortalama üretim süremiz 36 ay. Bunu 6 aya kadar indireceğiz. Bu sayede şu anda yılda 5 bin konut yaparken, bu sayıyı 50 bin konuta çıkarmak imkansız değil. Örneğin Latin Amerikalı Homex şirketi yılda 85 bin konut üretiyor. 


Üretim sürecinin kısalması nasıl bir avantaj sağlayacak? 


Türkiye'de yılda 1,2 milyon konut satılıyor. Yılda 2 bin 500 satan açık ara pazar lideri oluyor. Pazarın büyüme potansiyeli çok büyük. Pazar endüstriyelleştiğinde satış oranlarının büyümesi inanılmaz olacak. Ayrıca pazar endüstrileşirse dünyadaki sayılı büyük kurumsal firmaların birçoğu bizim sektörde de yer alır. 


Bu sisteme geçerseniz başka ne gibi artıları olacak? 


İşi lokallikten çıkaracağız. Şu anda İstanbul'un sadece Avrupa Yakası'nda proje yapan bir firma olarak iki yıldır pazar lideriyiz. Tek bir yerele üretim yapabilirsek, işimiz sadece montaja kalırsa farklı yerlerde hızlı proje yapabiliriz. En önemlisi de teslimat süresini kısaltabiliriz. 


Dünyada böyle bir sistem var mı? 


Çin'de günde 1 kat üretilen bir inşaat sistemi var. Şimdi Çinli firmalarla görüşüyoruz, onlarla işbirliği yapacağız. Bu sistemle 15 katlı bir binayı 15 günde bitirebiliyorsunuz. Böyle bir sisteme geçebilirsek Nefin gideceği nokta çok büyük olur. Yılda 50 bin konut üretebilen şirket olmamız mümkün. 


Şu anda endüstrileşmenin hangi aşamasındasınız? 


Nef'in 6 serisi var. Her serinin farklı tasarımı ve dizaynı mevcut. Biz şimdilik standartları tamamladık. Her seri için endüstriyel tasarımcılarla çalışıyoruz. Amerika'da Harvard ve MIT'deki akademisyenlerle görüşüyoruz. 


Konut üretiminde yeni sisteme ne zaman geçersiniz? 


Ürünümüzü standartlaştırmamız gerekiyordu. Bunu yaptık. Yeni üretim sistemini de önümüzdeki 5 yılda hayata geçirmeyi planlıyoruz. 


Üretimi artırsanız arazi bulabilecek misiniz? 


Arazi geliştirmek zor, bunu kesinlikle kabul ediyorum. Fakat arazi stoğumuz mevcut. Nef için arazi darboğazı o kadar da büyük değil. 



TENİ BİR İS DÜŞÜNMÜYORUZ


POTANSİYEL BÜYÜK 

Konutta potansiyel büyük. Bu nedenle konuttan kazandığımızı yine bu alana yatırıyoruz. Gayrimenkul dışında bir iş yapmıyoruz. Yeni bir işe girmeyi de düşünmüyoruz çünkü gayrimenkulde çok büyük potansiyel var. 


ÇOCUKLUK HAYALİ

En büyük hobim iş üretmek. Lise ve üniversitede hayalim operasyonel danışmanlık yapmaktı. 

Ancak iş hayatının bana öğrettiği en önemli şey, başka işe konsantrasyonu ayırmamak oldu. 


"YENİ İŞ DİNLEMİYORUM" 

Şimdi de yeni işleri dinlememeye çalışıyorum. Bir şirket 5'inci yılında büyürken konsantrasyonunu dağıtmamalı. Kazandığımızı şirkette tutuyoruz. Bu da bizim kolay alım yapabilmemizi, sağlıklı büyümemizi sağlıyor. 


TEKNOLOJİ YATIRIMI 

Timur Holding bünyesinde teknoloji, turizm, lojistik ve enerji yatırımlarımız var. Ancak esas işimiz gayrimenkul. Bunları şimdilik sadece yatırım için yapıyoruz.



''5 YILDA 4,1 MİLYAR TL YATIRIM YAPACAĞIZ''


DEVAM EDEN PROJELER 

Nef'in şu anda şantiyesi devam eden 10 projesi bulunuyor. Bu projelerimizde de toplamda 6 bin 584 konut inşa ediliyoruz. 


7 PROJE TESLİM EDİLECEK 

Nef Kağıthane 03 (B Blok), Nef Merter 13, Nef Kağıthane 08, Nef Points 98, Nef Şişli 25, Nef Points 04, Nef Merter 12 (B Blok - Ofis Bloğu) olmak üzere yapımı devam eden 7 projemizi bu yıl içinde teslim edeceğiz. Nef Ataköy 22, Nef Sütlüce ve İnistanbul (İş GYO & Nef) projemizinse inşaatları devam ediyor. 


YENİ PROJELER HANGİLERİ? 

Bu yıl Bahçelievler, Bodrum, Ataköy ve Anadolu Yakası'nda Maltepe-Kartal civarında yeni bir projeye başlayacağız. Ayrıca yıl içinde Nef New York projesinin lansmanını yapmayı planlıyoruz. Yurtdışında hayata geçecek ilk projemiz olan Nef New York'la birlikte şu anda geliştirilme süreci devam eden Amerika ve Almanya'daki projelerimizin de detaylarını netleştirmiş olmayı hedefliyoruz. 


BAHÇELİEVLER'DE YENİ PROJE 

Topkapı'da İş GYO ile ortak geliştirdiğimiz yeni bir projeyi daha hayata geçireceğiz. Önümüzdeki dönemde Beykoz, Güneşli, Sütlüce, Kağıthane ve Seyrantepe'de yeni projelerimiz olacak. 


GLOBAL MARKA HEDEFİ 

Global marka olma yolunda önümüzdeki dönemde yurtdışında ve yurtiçinde toplam 4,1 milyar TL değere sahip proje üreteceğiz. Yatırımlarımıza devam ederken finansal gücümüzü koruyacak ve artıracak sürdürülebilir büyüme stratejilerine odaklanıyoruz. Değişen dünyanın yeni dertlerine derman olmaya devam edeceğiz. 



Genelde arsa alarak iş yapıyoruz. Beykoz'da Boğaz manzaralı yer topluyoruz. Beykoz konaklarının yanında 300 dönüm yer aldık. Beykoz'da Boğaz manzaralı 200 dönüm başka bir arsamız daha var. Bahçelievler, Güneşli, Kağıthane, Maltepe ve Seyrantepe de arsa aldığımız bölgeler arasında. 


Gelecek planlarınızda Anadolu var mı? 


Şu anda Anadolu'da yokuz. Ancak İstanbul dışında Anadolu'nun gelişmiş illerinde projeler geliştirmek için çalışmalarımıza başladık. 2016, Anadolu'ya yayılma adına önemli bir gelişim yılımız olacak. Bodrum Yalıkavak'ta 100 bin metrekare arsa alanı üzerinde, dünya çapında ses getirecek farklı bir yazlık konseptiyle yeni bir projeye başlıyoruz. Dünyaca ünlü bir otel zincirinin de proje içinde yer alacağı ve yaratıcı bakış açımızla geliştireceğimiz proje ile oyunun kurallarını yeniden tanımlamayı hedefliyoruz. 300 milyon Euro'luk bir yatırım olacak. 


Bodrum dışında Anadolu'da hangi şehirler hedefinizde? 


Bodrum dışında ilk etapta İzmir, Ankara, Denizli ve Eskişehir gibi şehirlerde yeni projeler planlıyoruz. Öncelikli 10 il belirledik. 2017'de Anadolu'da projemiz olacak. 


Nef'i gelecekte nerede görüyorsunuz? 


Gayrimenkul sektöründen dünyanın en büyük şirketlerinden bir tanesi çıkacak. Buna gönülden inanıyorum. Bu şirketin de Nef olması için elimizden gelen her şeyi yapacağız. Biz düşündüklerimizin ve stratejimizin bir kısımını bile yapabilirsek Türkiye'nin en büyük ilk 5 cirolu şirketinden biri olma potasiyelimiz oldukça yüksek. 


Nef 4 yılda 1 milyar TL ye ulaştı. 10 yıl sonra kendinizi nerede görüyorsunuz? 


5 yıl önce bulduğumuz, iş planlarımıza dahil ettiğimiz iki buluşumuz var. Planlamasını yaptık. Eylülde lansmanını yapacağız. Bu buluşlar bizi uluslararası marka yapmak için başka bir noktaya taşıyacak. 10 yıl sonra uluslararası bir şirket olma yolunda oldukça mesafe kat etmiş olmak istiyoruz. 


İkinci 5 yılda başka hedefiniz var mı? 


Nef markasıyla 5 yıl içinde ABD ve Avrupa'nın 10 metropolünde yer almayı hedefliyoruz. Başta New York ve Chicago olmak üzere ABD'nin, öncelikli olarak Londra, Paris, Berlin ve Viyana olmak üzere Avrupa'nın metropollerinde yapacağımız projelerde yine yepyeni ünlü tasarımcılarla çalışacağız. Yaptıklarımızdan aldığımız motivasyonla hedeflerimiz çok büyük. Dünyadaki ilk uluslararası gayrimenkul markası olma vizyonumuzla çıktığımız yolda, çalışmalarımıza hızla devam ediyoruz.



Capital