Ekonomi

NielsenlQ araştırdı: Fiyat artışları tüketicinin cebine yük oluyor

Küresel araştırma şirketi NielsenIQ tarafından yapılan araştırmaya göre bozulan fiyat istikrarın gıdaya yansıdığı ve tüketicinin cebine yük olmaya başladığını ortaya koyuyor.2015 senesinde itibaren bileşik yıllık büyüme rakamları gözden geçirildiğinde de gıda kategorisinin yüzde 19, gıda başlığı altında kalan tarım ürünlerinin yüzde 19,4, buğday ürünlerinin ise yüzde 24,3 büyüdüğü ortaya kondu

Küresel araştırma şirketi NielsenIQ’nun yaptığı araştırma hızlı tüketim pazarının 2022 yılının ilk sekiz ayında geçen senenin aynı dönemine oranla yüzde 85 büyüdüğünü gözler önüne serdi. 2015 senesinde itibaren bileşik yıllık büyüme rakamları gözden geçirildiğinde de gıda kategorisinin yüzde 19, gıda başlığı altında kalan tarım ürünlerinin yüzde 19,4, buğday ürünlerinin ise yüzde 24,3 büyüdüğü ortaya kondu.

NielsenlQ araştırmasına göre, Türkiye’de ise 2020 yılında toplam olarak FMCG içinde yüzde 4,0 olan e-ticaretin baskısı, 2021 yılında yüzde 5,7ye çıkarak artış gösterdi.

2022 senesinin ilk 8 aylık döneminde e -ticaret yüzde 74’lük ciro büyümesi gösterdi.

Tüketici artık temkinli alışveriş yapıyor

Dünya çapında sekteye uğrayan fiyat istikrarına ve bu durumunda tüketiciye yansımaları gözlemlendiğinde, bütün ülkelerde fiyat artışlarının yaşandığı, bu durumun tüketicilerin bütçesine baskı yaptığı ve tüketicinin artık alışveriş sırasında daha temkinli davrandığı görüldü

Ürün tercihlerinde daha küçük paketlere yönelen tüketicinin "Gereken zaman, gerektiği ürünü, gerektiği miktarda aldığı" görüldü.

Tüketici artık yerli malını tercih ediyor

Türkiye’deki tüketicilerin marka tercihleri hakkındaki sonuçlar tüketicilerin yüzde 62’sinin kendi bölgelerindeki daha yöresel işletmelerden, yerel üretilmiş ürünleri satın almayı tercih ettiğini ortaya koydu. Ayrıca tüketicilerin yüzde 65’inin yerel markaları destek verdiği de görüldü.

Araştırmaya göre, tüketicinin yüzde 34’ünün sürdürülebilir ürünler almaya daha olumlu bakıyor; yüzde 66’sının da çevresel konuların sağlıklarını etkileyeceği konusunda hemfikir olduğunu gözlemlendi.

Tüketicilerin ekolojik/biyo ürünlere ilgilerinin yüzde 20’den yüzde 27’ye çıktığı gözlemlenirken hem de yükselen oranda yaşadıkları bölgede üretilmiş olan yerel ürünleri seçmeye çalıştıkları belirlendi. Bu gözlemlenen oran yüzde 15’ten yüzde 22 seviyesine yükseliş gösterdi.

Bu araştırmaya katılım gösteren tüketicilerin yüzde 19’u Türkiye’de üretilmekte olan ürünleri seçmeye çalıştıkları söylendi. Belirtilen oranın bir önceki senenin yüzde 13 seviyesinde olduğu açıklandı.