Sektörel

Nihat Özdemir: Faizlerin yüksekliği yatırımı önlüyor!

Limak Holding Başkanı Nihat Özdemir, yüksek faizlerin yatırımın önünde engel olduğunu belirterek, "İşsizliğe çare ancak yatırımla olabilir. Bu nedenle işadamı olarak faizlerin düşmesini destekliyoruz" dedi.

Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, faizlerin yükseldiğinin yatırımı önlediğini belirterek, "İşsizliğe çare ancak yatırımla olabilir. Bu nedenle işadamı olarak yatırım yapmamız açısından faizlerin düşmesini destekliyoruz" dedi. 



AA'nın 100. Yıl Vizyonu çerçevesinde geliştirdiği AA Finans Haberleri Terminali'nden canlı olarak yayınlanan Finans Masasının bu haftaki konuğu olan Özdemir, ekonomik göstergelere dayanarak siyasi tarafın faizlerin düşmesini istediğini ve faizlerin yüksekliğinin yatırımı önleyen bir özellik olduğunu ifade etti. 



Ülkede ne kadar düşük faiz varsa o kadar daha fazla yatırım yapılacağına işaret eden Özdemir, işsizliğe çarenin ancak yatırımla olabileceğini, bu nedenle iş adamı olarak yatırım yapmaları açısından faizlerin düşmesini desteklediklerini söyledi.Projeleri uzun finansman modelleriyle yaptıklarına dikkati çeken Özdemir, sözlerini şöyle sürdürdü: "Bütün dünyada bu böyle. Maalesef Türk yatırımcısının bugün en büyük sıkıntısı, uzun dönemli finansmanları yaparken TL finansmanı bulamaması. Mecburen dövize dayalı finansman modellerini seçmek zorunda kalıyoruz. 

Çünkü finansman kuruluşları bize TL olarak finansman veremiyor. 1-2 yıllık veriyor ama bu 4-5 yıla çıktığında tamamen dövize dönmeye başlıyor. Biz de istiyoruz ki Türkiye'deki TL üzerindeki faizler düşsün, dışarıdaki faizler de düşsün, artı ben yatırımlarımı TL'ye dayalı olarak yapmak istiyorum. Öyle finansmanlar bulmam gerektiğine inanıyorum. Bunu sağlarsak 2015 yılında çok iyi noktalara geleceğimize yürekten inanıyorum. Hem enflasyon hem büyüme hem de döviz kurlarındaki hedefleri kolaylıkla yakalayabileceğimize inanıyorum."Nihat Özdemir, kur artışının etkisinin Türkiye'de yapılan yatırımın özelliğine göre değiştiğini, kur artışının 3. havalimanını etkilemediğini söyledi. 



Çünkü bütün gelirlerinin dövize dayalı olduğu bilgisini veren Özdemir, "Bütün gelirler avro, borç da avro olunca bir problem olmuyor" dedi. Ancak enerjide yaptıkları yatırımların tamamen dövize dayalı olduğunun altını çizen Özdemir, gelirlerinin TL'ye bağlı olduğunu belirterek, "Eğer dövizde büyük bir oynama olursa, söz gelimi enerji, söz gelimi çimento gibi yatırımlarda darboğazlar meydana gelir" dedi.Bugün yüzde l'lik bir faiz iyileşmesinde, 16 yıllık bir finansman modeli alındığı ve eşit zamanda ödendiğinde, 1 milyar dolarlık bir yatırımda 100 milyon dolar daha az faiz ödendiği bilgisini veren Özdemir, siyasal iktidarın "faizlerin düşmesi yatırımın önünün açılması" tezinin tamamen doğru olduğunu, bunu yaparken döviz kurunu da oynatmadan TL'ye kayılması gerektiğini dile getirdi. 




3. Havalimanı projesi 

İstanbul 3. Havalimanı projesi hakkında da konuşan Özdemir, tutar ve kapasite olarak 3. havalimanının dünyanın en büyük projesi olduğunu ifade etti. 

Proje tamamlandığı zaman 10,5 milyar avroluk bir yatırım olacağını anlatan Özdemir, 200 milyon yolcu kapasiteli bir havalimanı kurmak için yola çıktıklarının altını çizdi.3. havalimanı yapılırken burada bir şehir kurulacağını hatırlatan Özdemir, 80 milyon metrekarelik bir araziyle yola çıkıldığını, İstanbul'un çevresinde böyle bir araziyi bulmanın hiç kolay olmadığını söyledi. 

İstanbul 3. havalimanı çalışmalarında iyi gittiklerini ve zamanında yetiştireceklerini belirten Özdemir, 29 Ekim 2017 tarihinde 3 pist ve hemen hemen 1 milyon metrekareye yakın bir terminal binasıyla 90 milyon yolcuya hitap eden 1. etabı tamamlayacaklarını ifade etti. 



Özdemir, "1. etapta eğer yolcu sayısı 80 milyona yaklaşırsa, bu sefer 2. etabını yapacağız, bir terminal daha yapacağız, sonra o kapasite 120 milyon yolcuya çıkacak, 100 milyonu geçeceğimiz zaman ise bir terminal daha yapacağız. 



En sonunda 6 pisti, 3 terminali, dünyanın en büyük havalimanı olacak 150 milyon diyoruz ama rahatlıkla bu meydandan 200 milyon yolcu geçeceğini tahmin ediyoruz. Çok akıllı kademeler konulmuş" dedi.Özdemir, İstanbul'da 3. havalimanı açıldığında Frankfurt, Londra, Paris ve Dubai ile yarışacak önemli bir hub (merkez) olacağını aktararak, gittikleri her yerde 3. Havalimanının konuşulduğunu söyledi.Bağlantı yollarının hangi aşamada olduğuna yönelik soruya Özdemir, şu yanıtı verdi: "3. Havalimanı bittiğinde 80-90 milyon yolcu geçecek diyoruz, insanlara kolay geliyor. Biz bir Türkiye nüfusunu bir yılda oradan geçireceğiz. Yolcular uçağa binecek, bagaj işlemleri yapacak, yiyecek, içecek veya bavullarını kendilerine teslim edeceğiz, arabalar, trenler, metrolar gelecek. Böyle bir sistemle ancak havalimanı işletilebilir. 100-200 milyon yolcu kapasitesine geldiğimizde normal tren, hızlı tren ve metro gelecek. 



3. Köprünün otoyolu önümüzden geçecek, şehirin bağlantı yollan gelecek belki de denizden bağlantı bile düşünülecek. Kanal İstanbul'dan belki denizyolu ulaşımı sağlanabilecek. Bu proje İstanbul'un özelliğini değiştirecek. İnşallah yakın zamanda Kanal İstanbul ihalesi de yapılır. Bunlar bittiğinde Türkiye'nin dünya ölçeğinde görünümü değişecek." 


''5 stadyum büyüklüğünde Duty Free olacak''

3. Havalimanında Duty Free'ye ayırdıkları bölümün 50 bin metrekarenin üzerinde olduğuna işaret eden Özdemir, 5 stadyum büyüklüğünde alışveriş merkezi, Duty Free'si, yeme içme bölümü olan havalimanı yapıyoruz. Çalışanlar 100 bine ulaşacak, yalanda evleri olacak bunun için airport city yapacağız. 6 tane 400 yatak ve üzerinde turizm tesisi, otel olacak. Mesela, İTO 500 bin metrekare civarında fuar alanı istiyor" diye konuştu. 


Hürses