Nilüfer Podyumpark'ın inşaatı ruhsatsız mı yapıldı?
Nilüfer Podyumpark'la ilgili başladığımız yazı dizimiz devam ediyor. Bugün konumuz, Podyumpark sözleşmeleri ve sözleşmelerle ilgili bazı gerçeklere rağmen, bu olayın kimler tarafından gizlenip, sümen altı edilmek istendiğine dair bilgileri yayınlayacağız.
Nilüfer Podyumpark ile ilgili başladığımız yazı dizimize devam ediyoruz. Bugünkü konumuz, Podyumpark sözleşmeleri ve sözleşmelerle ilgili bazı gerçeklere rağmen, bu olayın kimler tarafından gizlenip, sümen altı edilmek istendiğine dair bilgileri yayınlayacağız.
30 YIL SÜRELİ KİRAYA VERİLMESİ
Nilüfer belediyesi Meclisinin 1/Ekim/2002 günü yaptığı olağan toplantısında “Turizm amaçlı eğlence merkezi” olarak kullanılması amacıyla tanımı yapılan taşınmazın 30 yıl süreli kiraya verilmesi için, oy çokluğuyla, karar gereklerinin encümence yerine getirilmesine karar verilmiştir.
26/11/2002 tarih 2002/1167 nolu encümen kararına istinaden onaylı imar planı ve projesine uygun olarak 81.000.000.000.TL yıllık bedel, “Turizm amaçlı eğlence merkezi” yapılmasına, 2886 kanunun 45.maddesine tevfikan açık teklif usulüyle ihaleye çıkartılmasına mevcudun oybirliğiyle karar verilmiştir. “Bursa Nilüfer Kentsel Rekreasyon Alanı” ihale şartnamesi adı altında toplam 22 maddeden oluşan şartnamenin 19/12/2002 tarihine tesadüf eden Perşembe günü, ihaleye çıkarılacağı 09/12/2002 tarihli İstanbul Finansal Forum, Bursa Haber ve 11/12/2002 tarihli Bursa Haber gazetelerinde ilanı yapılmıştır.
İhaleye istekli olarak Sandalcı Turizm Teks.İnş.Ltd.Şti. ve Gökçen Yatçılık ve Turizm Tur. Ltd.Şti. geçici teminatlarını yatırarak ihaleye girmeye hak kazanmıştır.
19/12/2002 günü tahmini bedeli olan 81.000.000.000 TL’den başlayan ihale SANDALCI TUR. TEKS.İNŞ.LTD.ŞTİ. 81.000.000.000 TL bedel vererek ”çekiliyorum demesine” istinaden 82.000.000.000 TL. bedelle kiralamaya kabul eden GÖKÇEN YATÇILIK VE TUR. LTD.ŞTİ. adına Fehmi Gökçen ,açık teklif kağıdını imzalamıştır.
Gökçen Yatçılık ve Tur. Ltd.Şti. uhdesine şartnamesi dahilinde 2886 kanun 41. maddesi a fıkrası uyarınca ita amirinin onayına bağlı olarak , ihalesine encümenin 19/12/2002 günlü toplantısında mevcudun oybirliği ile karar verilmiştir.
İhale 24 Aralık 2002 tarihli 1574 sayılı yapılan tebligata istinaden ita amirince onaylanmıştır.
30 Aralık 2002 tarihli Bursa 16.noteri 35041 sayılı 18 maddeden oluşan, taşınmaz mal kira şartnamesi ve 15 maddeden oluşan 148 dosya nolu sözleşme, Nilüfer Belediye Başkanı Mustafa Bozbey ve Gökçen Yatçılık ve Tur. Ltd. Şti. arasında imzalanmıştır.
17 Ocak 2003 tarih ve C02/47 tebligata istinaden yer teslimi yapmak için15 gün süreli izin verilmiştir.
Bu uyarıya rağmen yaklaşık 2 ay sonra 12.03.2003 tarihinde taşınmazın mahallinde yer teslimi yapılmıştır.
Yer teslimi 09.04.2003 tarih ve 2968 sayılı tebligatla Defterdarlık Milli Emlak Müdürlüğü ‘ ne bildirilmiştir.
Milli Emlak Müdürlüğü, sözleşmenin ve kiralanan yerin başka kişi veya kurumlara devir edilemeyeceği 3. Kişilere devir edilmeyeceğine dair itirazlarına rağmen, yapılan bu kiralama işlerine, dönemin DSP’li milletvekili Hayati Korkmaz’ın istekleri doğrultusunda sessiz kaldığı iddiaları ortalıkta konuşulmaktadır.
TESLİMDEN SONRA İNŞAAT YAPIMI AŞAMASI
Taraflar arasında yapılan taşınmaz mal kira şartnamesinin 6. maddesinde “En geç 26.05.2003 tarihine kadar inşaat ruhsatı alınarak inşaata başlanacak ve inşaat 2 yıl içinde bitirilecektir. ” denilmesine rağmen, Milli Emlak Müdürlüğünün 18.03.2003 tarihinde hafriyat yapıldığı görülmüş ancak inşaat ruhsatının alınmadığı 3475 numaralı yazıyla tespit edilmiştir.
Yani, devletin arsasına, Belediye eliyle kaçak olarak inşaat başlatıldığı iddiaları, işte bu yazı ile belirlenmiş.
09.05.2003 tarihinde Gökçen Yatçılık Tur. İşl. Ltd.Şti ,projenin, turizm tesisleri yönetmeliğindeki nitelikleri taşımadığı için düzenleme yaparak yeni avan proje ile belediyeye müracaatta bulunmuştur.
Yani, turizm yatırımı sayıldığı iddia edilen proje, turizm yatırımları yönetmeliğine uygun olmadığı ortaya çıkarılmış.
15.05.2003 tarih ,107 sayı ile Defterdarlık Milli Emlak Müdürlüğüne yazılan yazıda iki parsel arasında 15 metrelik imar yolunun geçtiği; projenin bütünlüğünün bozulduğundan bahsedilerek söz konusu yerde plan değişikliği yapılıp imar uygulama çalışması yapıldığı ifade edilmektedir.
Yani, bölge halkının ulaşımı için resmi imar planlarında ayrılan 15 metrelik yol iptal edilmiş, halkın yolunun önü kesilmiş, bu alan bölge halkının kendi arasında konuştuğu şekliyle rantiye tesislerine ilave arsa olarak kazandırılmış.
Düzenlenen resmi taahhütnamenin 6. maddesinde taşınmazların hak lehtarına tesliminden itibaren “inşaata 6 ay içerisinde ruhsat alınacak , 2 yıl içinde de bitirilecektir” denilmektedir.
26.05.2003 tarihine kadar ruhsat alınması mümkün olmadığından ruhsat alma süresinin 6 ay uzatılması Nilüfer Belediyesi tarafından talep edilmektedir.
Bu arada, 28.05.2003 tarihinde yola terk, ihdas ve tevhid sonucu oluşan Ataevler Mah. 1452 ada ,1 parsel ve Fethiye Mah. 1451 ada 1 parsel nolu tapu kayıt örnekleri Nilüfer Belediyesine gönderilmiştir.
25.07.2003'te Milli Emlak Müdürlüğünden gelen yazıda “6 ay içinde inşaat ruhsatı alınacak ,2 yıl içinde inşaat bitirilecektir.”şeklinde değiştirilmesi ve diğer bölümlerin aynen kalmasına izin verilmiştir. Ancak bu kararın alınması için Nilüfer Belediyesi meclisi kararı ve encümen kararı alınması gerekmektedir. İddialara göre, Böyle bir karar yoktur. Başkanlık yetkisi ile izinler verilmiştir.
04.09.2003 tarih 6973 sayılı Milli Emlak Müdürlüğünün 13.08.2003 tarihli B09.1/3678 sayılı resmi senet ekini 6. ve 7. maddesinin a bendinde değişiklik yapılması için, Nilüfer Belediyesinin meclis ve encümen kararı alması için yazı gönderilmiş; Yapılmış olan bu uyarı 03.11.2003 tarih ,8263 sayılı yazı ile 3. kez Nilüfer Belediyesine tekrarlanmıştır.
25.07.2003 ile Milli Emlak Müdürlüğünden alınan ek süre talebinde “hak lehtarı tarafından yapılacak tesislerin tamamının veya bir kısmının işletmeciliğinin 3. kişi ve kuruluşlara kiraya verilmesi halinde ise hak lehtarı (Nilüfer Belediyesi) brüt kiranın %25 ini kiracı /kiracılar ise toplam yıllık hasılatın %1 ini her bir kiracı ayrı ayrı olmak üzere ayrıca hazineye (ilgili saymanlığa) ödemekle yükümlüdür.”denip 14.11.2003 tarihli mecliste ANAP-DSP-BAĞIMSIZ-çekimser, CHP-DYP-GENÇ PARTİ - kabul kararı verilmiştir.
Alınan bu karar 09.12.2003 tarihli 2003/1078 sayılı encümen kararında da oy birliği ile kabul edilmiştir. Alınmış olan bu kararlara istinaden 30.01.2004 tarihinde tapu sicil müdürlüğünde düzenlenen resmi senedin 6. ve 7. maddenin a bendi değiştirilerek, diğer maddelerin aynen kabulünü taraflar arasında maliye hazinesini temsilen Milli Emlak Müdürü Mustafa Gündüz ,diğer tarafta Nilüfer Belediyesini temsilen Belediye Başkanı Mustafa Bozbey tarafından imzalanmıştır.
Milli Emlak Müdürlüğü’nün bütün itirazlarına rağmen bu sözleşmenin imzalanmasına dönemin Bursa milletvekili ve bakanı Ertuğrul Yalçınbayır’ın ricası olduğu iddiaları konuşulmaktadır.
13.02.2004 tarihinde Milli Emlak Müdürlüğünden 4438 nolu Nilüfer Belediye Başkanlığına ilk yıl ve 2. yıla ait brüt kira bedellerinin %25 ini ve 2. yıla ait üst hakkı bedeli olan 73.742.700.000 TL ve bunlara ait gecikme cezalarının en geç 30 gün içerisinde ödenmesi , aksi takdirde bu taşınmazın üzerinde belediyeler lehine tesis ve tapuya tescil edilen üst hakkını iptali amacıyla bakanlığın yasal yollara başvuracağının bilinmesini ifade etmiştir.
Milli Emlak, Nilüfer Belediyesi’ni ikaz etmiş.
30.01.2004 tarih ek resmi senede istinaden,16.03.2004 tarih 8783 yevmiye nolu ek kira sözleşmesi düzenlenmiştir. Bu yazı 02.07.2004 tarih C160ve 4737 sayı ile Maliye Bakanlığı Milli Emlak Genel Müdürlüğü’ne Nilüfer Belediye Başkan Vekili Turgay Erdem tarafından bir yazıyla bildirilmiştir.
Yani, Nilüfer Belediyesi’nin Bu arsayı kaybetmeme adına her türlü olayı kendi lehine çevirme adına yaptığı çalışmaların belgeleri bu yazışmalarda saklı. Tabi, bu arada, AK Parti iktidarından da yardım alınması söz konusu. Bu kez, iddialara göre ,yardıma AK Parti Bursa Milletvekili Mehmet Altan Karapaşaoğlu’nun ricaları yetişmiş.
TESPİTLER
Ankara’da çok önemli bilgiler içeren ve Paralel Yapı’nın Bursa yapılanmasıyla ilgili olduğu iddia edilen dosyada yer aldığı ileri sürülen çalışmalarla ilgili elimize ulaşan bazı bilgileri kamuoyu ile paylaşıyoruz.
Bize ulaştırılan Podyumpark ile ilgili raporun devamı şöyle:
MADDE 1 : Nilüfer Belediyesi bu taşınmaza ait imar durumunu verdiğinde bu alanın “kentsel rekreasyon alanında” yani, yeşil alan olduğunu park alanında kaldığını bilmesine rağmen, Milli Emlak Müdürlüğü ile yapmış olduğu anlaşmaya istinaden burayı “turizm amaçlı eğlence tesisi” olarak ihaleye çıkartmıştır. 3. Şahıslara devri böyle yapılmıştır.
MADDE 2 : 29.11.2000 tarihinde Bursa 16. noteri 25889 sayılı sözleşmenin 7. maddesinde “ön izin sahibi bu hakkını devredemez.” Denilmektedir. Fakat Nilüfer Belediyesi 14 mart 2001 tarihinde 850 sayılı milli emlak müdürlüğüne yazmış olduğu yazıyla, bu hakkını 3. kişiye devir yollarını aramıştır. Ancak olumsuz cevap almasına rağmen, bu hakkını devrederek sözleşmenin 7. maddesini ihlal etmiştir.
MADDE 3 : Yapılan sözleşmede anlaşma şartları yerine getirilmediği için 04.07.2001 tarihinde milli emlak müdürlüğünden 20.000.000.000 TL bedel ödenmesi şartıyla 6 aylık ek süre talep edilmiştir. Dolayısı ile Nilüfer Belediyesi maddi zarara uğratılmıştır.
MADDE 4 : Rekreasyon alanının tanımında,yapılabilecek üniteler ile yerinde düşünülen projenin içerdiği üniteler örtüşmemektedir. Dolayısı ile rekreasyon alanında “turizm amaçlı eğlence merkezi” yapmak üzere plan değişikliği yapılması gerekmektedir.
MADDE 5: Bursa Büyükşehir Belediye Meclisi 02.04.2002 gün ve 68 sayılı kararıyla plan değişikliği onaylanmıştır. Ancak, dönemin belediye başkanı Erdoğan Bilenser’in isteğiyle hazırlanan “avan projenin B.B.Başkanlığı tarafından onaylanması” şerhi ve plan notu düşülmüştür. Oysa, bugün yerinde mevcut olan ve yapılan inşaatlara ait projede B.B.Başkanlığının onayı yer almamaktadır.
MADDE 6 : 30.12.2002 tarihli, tapu kütüğündeki düzenlenmiş olan resmi senedin 6. maddesinde üst hakkı konusu taşınmazların hak lehtarına tesliminden itibaren 6 ay içinde inşaat ruhsatı alınacak ve 2 yıl içinde inşaat bitirilecektir. 6 ay içinde ruhsat alınamamış, 2 yıl içinde inşaat bitirilmemiş dolayısı ile sözleşmenin 14.maddesi gereği bu şartlara uyulmaması üst hakkı sözleşmesinin önemli ölçüde ihlali sayılır ve üst hakkı iptal edilir.
Denilmesine rağmen, araya giren dönemin iktidarı AK Partili milletvekillerinin ricalarıyla Milli Emlak Müdürlüğü’nün konuyla ilgili işlem yapmasına engel olunduğu iddiaları mevcuttur.
MADDE 7 : Süre uzatımı sözleşmenin 17.maddesinde ;
1) Tabi afetler (yangın, zelzele, su baskını)
2) Ülkede genel veya işin yapıldığı yerde kısmi seferberlik ilanı
3) Genel ve kısmi grev, lokavt gibi kısmi hak kullanımından doğan imkansızlıkların meydana gelmesi
4) Bulaşıcı hastalık, salgın gibi olayların çıkması
5) Ve benzeri hallerde süre uzatımı talebinde bulunabilir.
Denilmesine rağmen, istenilen süre talebinde bu maddelere uyan herhangi bir unsura rastlanmamıştır. Dolayısı ile bu durum sözleşme feshini gerektirir.
Gazete Bursa