Genel

Nurettin Korkut: İstanbul'da otopark ihtiyacı had safhada!

Türkiye Otopark İşletmecileri Derneği Başkanı Nurettin Korkut, İstanbul’da lojistik amaçlı otopark talebini bir yana bıraktığımızda otopark ihtiyacı had safhada.” dedi.

"Araç sahipliği artış hızımız Avrupa'nın üzerindedir. Avrupa ile aynı araç sahipliğine ulaştığımız zaman otopark talebini artık yol dışında karşılamamız çok önem arz etmektedir"


Türkiye Otopark İşletmecileri Derneği Başkanı Nurettin Korkut, İstanbul’daki 3 milyon 700 bin aracın 2 milyon 600 bininin otomobil olduğunu belirterek, “Lojistik amaçlı otopark talebini bir yana bıraktığımızda otopark ihtiyacı had safhada.” dedi.


AA muhabirinin sorularını yanıtlayan Korkut, hızlı nüfus artışının etkisiyle günümüzde ulaşım sorunu yaşayan kentlerde özellikle de sayısı 30’u bulan büyükşehirlerde, belediyeye bağlı otopark işletme şirketlerinin profesyonelce, mevzuatın elverdiği oranda faaliyetlerini gösterdiğini söyledi. 


Otopark sektörünün 2014 yılı itibariyle “Türkiye Otopark İşletme Derneği” çatısında birleştiğini anımsatan Korkut, “Mevzuat düzenlemeleri başta olmak üzere kısa, orta ve uzun vadeli stratejiler gibi önemli kararlar derneğin uzman kurulları tarafından görüşülerek karara bağlanmaktadır. Derneğimiz ayrıca Avrupa Park Birliği üyesi de olmuştur. Ülkemizde araç sahipliği artmaktadır. Araç sahipliği artış hızımız Avrupa’nın üzerindedir. Avrupa ile aynı araç sahipliğine ulaştığımız zaman otopark talebini artık yol dışında karşılamamız çok önem arz etmektedir. Kamunun öncülüğünde otopark yatırım ve işletme şirketlerinin varlığı ve kapasiteleri önem arz etmektedir. Ülkemizde bulunan motorlu taşıtların sayısı Ağustos 2016 itibari ile 20 milyon 700 bindir.” diye konuştu.


Korkut, otopark sektöründe kayıt dışılıkla mücadeleye ilişkin, “İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) öncülüğünde İstanbul Otopark İşletmeleri Ticaret A.Ş. (İSPARK) kurularak başlatılan, yol üstü niteliksiz işletmenin 2005 yılı itibariyle kaldırılarak kurum faaliyetlerinin kayıt altına alınması projesi en önemli dönüşüm ve milattır. Planlama- yatırım-işletme-denetim dörtlü sacayağında tüm taraflar eğer eksiksiz görevini yerine getirirse şehirlerin otopark ihtiyaçları güncel olarak takip edilmiş ve karşılanmış olacaktır.” değerlendirmesinde bulundu. 


Avrupa Birliği (AB) ülkelerinin mevzuat desteğiyle teknoloji destekli otopark işletmeciliği yaptığını dile getiren Korkut, “Avrupa’da otopark bir yönetim modeli olarak karşımıza çıkmaktadır. Şunu unutmamalıyız ki şehrin genelinde otopark yönetmek her taraftan ücret almak anlamına gelmemelidir. Yol üstleri tüm alanlarıyla tanımlanmadığı sürece yol dışına yapılacak yatırımlar da yönetilebilir ve işletilebilir olmamaktadır. Etkin yönetim için uygulanabilir mevzuat desteği çok önemlidir.” ifadelerini kullandı.




- "İstanbul'da günlük ortalama 500 yeni araç trafiğe çıkıyor"




Korkut, İstanbul’un en çok aracın ve 24 saati bulan bir hareketliliğin olduğu şehir olduğunu vurgulayarak, “İstanbul’da mevcut otomobillere yol dışı olarak adlandırdığımız alanlarda verilen otopark hizmeti kapasitesi 225 bindir. Aynı zamanda konut otoparkı dışında kalan alışveriş merkezleri, oteller ve iş merkezleri gibi fonksiyon otoparkları kapasitesi de 450 bindir. Son yapılan mevzuat düzenlemesi de erişilebilir alanlarda otopark kullanımını sağlayacak ve tüm sürücülerin kullanımını kolaylaştıracak yöntemler de göz önüne alınmıştır. Toplamda 3 milyon 700 bin üzerinde aracın olduğu günlük ortalama 500 yeni aracın trafiğe çıktığı dünya metropolü kentimizde toplu ulaşımı destekleyici park et-devam et (P+D) otoparkları yaygınlaştırılarak halkımıza erişim kolaylığı sağlanmaktadır. 


İstanbul'daki 3 milyon 700 bin aracın 2 milyon 600 bininin otomobil olduğunu bildiren Korkut, “Lojistik amaçlı otopark talebini bir yana bıraktığımızda otopark ihtiyacı had safhadadır. Otopark alanı üretmenin otopark alanı sıkıntısı çekilen mahallerde çok zor olması, çoğu vakit yol üstünün düzenleme ve tanımlanmasıyla aşılmaya çalışılıyor.” dedi. 


Korkut, İstanbul’da günlük ulaşımın yaklaşık yüzde 50’sinin yakın mesafe olduğunu belirterek, yakın mesafeli ulaşımların modernize edilerek yürüme yolları ve bisiklet yollarıyla desteklenmesi halinde halkın araç yerine bu tür yolları kullanarak ekonomik ve çevreci şekilde seyahat etmiş olacağını söyledi.


İBB Başkanı Kadir Topbaş'ın 100 bin kapasiteli otopark yatırımını 5 yıl içinde İstanbul'a kazandıracağını belirtiğini hatırlatan Korkut. "Bu karar bizler ve İstanbul halkı için çok önemli bir dönüm noktasıdır. Şehrin otopark talebini yönetmek için otopark master planı yaptık. 2014 -2019 yıllarını kapsayan kısa vadeli, 2019-2023 yıllarını kapsayan uzun vadeli politika ve stratejiler geliştirdik." ifadesini kullandı.


Korkut, hedeflerinin İstanbul halkının 250 metre yaya yürüme mesafeli alanlarda 24 saat otopark ihtiyacını karşılayacak alanları planlayıp yatırımını gerçekleştirmek olduğunu belirterek, “İstanbul’da ilçeler düzeyinde otopark talebi farklılık göstermektedir. Şu anda üst düzeyde gündüz ve gece otopark talebi olan ilçelerimiz Kadıköy, Maltepe, Beşiktaş, Fatih ve Üsküdar. Yakın zamanda birincilerden de daha üst düzeyde gece otopark talebi yaşanacak ilçeler ise Esenler, Sultanbeyli, Eyüp ve Gaziosmanpaşa’dır.” bilgilerini paylaştı. 


İstanbul’da otopark sorununun çözümüne ilişkin Korkut, İBB öncülüğünde yapılan otopark master planının en önemli yol haritaları olduğunu vurgulayarak, “Son dönemde yapılan tüm metro yatırımlarında istasyonlarda sürücülerin rahatlıkla toplu ulaşımı kullanmaları için P+D otoparkları planlanarak yatırımları gerçekleştirilmektedir. İBB teknik ekiplerinin yönetiminde mahallelere erişilebilir apart park projeleri geliştirilerek yatırımları gerçekleştirilmektedir. Otopark yatırımları için yap-işlet-devret modelinde yatırımcının hem mevzuatla, köprü ve otoyollarda olduğu gibi hem de kapasite garantisi ile korunması durumunda kamunun minimum maliyetle otopark talebini yönetebileceği düşünülebilir.” şeklinde konuştu. 




- "Otopark yatırımlarının bölgesel olarak planlanması yatırımcıyı teşvik eder"


Korkut, otopark sektörüne son yıllarda özel sektörün ilgisinin artmasına ilişkin, “Otopark yatırımları için yap-işlet-devret projelerinde yatırımcının hem mevzuatla, köprü ve otoyollarda olduğu gibi hem de kapasite garantisi ile korunması durumunda kamu otopark talebi minimum maliyetle yönetilebilir. Otopark yatırımlarının noktasal değil bölgesel olarak planlanması yatırımcıyı teşvik edecek bir unsurdur. Şehirde oluşan otopark talebini kamu kaynakları kullanarak yönetmek artık tercih edilen bir yöntem değildir.” değerlendirmesinde bulundu. 


İstanbul'daki otopark ücretleri ile ilgili olarak ise Başkan Korkut, şunları kaydetti:


"Şehrimizin otopark ücretleri talebi yönetme adına bölgesel olarak farklılık göstermektedir. Dış çeperden merkeze doğru geldikçe fiyat da değişmektedir. Ayrıca sürücüleri katlı ve açık otoparkları kullanmaya teşvik etmek amacıyla yol üstü ücretleri diğer etkenlerde göz önüne alınarak pahalı olmaktadır. Kara, deniz ve hava ulaşımında toplu ulaşımı destekleyici işletilen P+D otoparkları diğer hizmet noktalarına göre ucuz olarak hizmet vermektedir." 



AA