Genel

Nüsa Uğur: Emlak vergisinde bürokrasiye son!

Konuşmalarımızda özenerek altını çizdiğimiz evrensel bir prensip olan "Bireyin beyanının esas alınması" Yeni Anayasa'nın temel ilkelerinden biri haline gelecek

Konuşmalarımızda özenerek altını çizdiğimiz evrensel bir prensip olan "Bireyin beyanının esas alınması" Yeni Anayasa'nın temel ilkelerinden biri haline gelecek. Bu önemli bir gelişme ama daha da iyi haber şu: "Bireyin beyanının esas alınması" prensibi daha şimdiden gündelik hayatımıza girdi bile. Haberin kaynağının Maliye Bakanlığı'nın yayınladığı "Emlak Vergisi Kanunu Genel Tebliği"nin olduğunu hemen söyleyelim. Bu tebliğle uygulamalara açıklık getiriliyor ve emlâk vergisi mükelleflerinin, gayrimenkul ve emlâklarıyla ilgili olarak sadece vergi bildiriminde bulunacağı belirtiliyor. Bunun dışında onlardan artık başka hiçbir belge istenmeyecek. Gectiğimiz haftalarda özürlülerin emlâk vergisi ile ilgili uygulamalarda karşılaştıkları zorlukları aktarmıştım size.

İşte yukarıda sözünü ettiğimiz 27 Temmuz 2011 tarihli bu tebliğle "emlâk vergisiyle ilgili işlemler sırasında, mükelleflerin, emlâk vergisi bildirimi dışında herhangi bir belge vermeyecekleri" açıkça ifade ediliyor. Buna göre; Görevliler emlâk vergisi mükelleflerinin kimlik bilgilerini İçişleri Bakanlığı kimlik paylaşım sitesinden, tapu kayıtlarını tapu ve kadastro bilgi sisteminden, şehit, gazi, dul, yetim ve emekli olduklarına ilişkin bilgileri ise Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı elektronik ortamından sağlayacaklar. Gayrimenkul ile ilgili diğer bilgiler ise (örneğin gayrimenkulün kaç metrekare olduğuna ya da yapının niteliklerine dair bilgiler) zaten emlâk bildiriminin verileceği belediyelerde bulunduğundan elektrik ve su aboneliği belgesi, yapı kullanım izin belgesi gibi evraklar verilmeyecek. Böylece verilen bildirimdeki bilgiler esas olarak alınacak. Ancak, yine evrensel sistemde olduğu gibi bildirimin de doğru ifade edilmiş beyanlardan oluşması gerekiyor. Yanlış ve yalan bilginin bir yaptırımının olduğunu da bilmek gerekli. Peki, bu durumda belediyeler ne yapacaklar Belediyeler, emlâk vergisi işlemlerinde, başta imar birimleri olmak üzere emlâk vergisine konu taşınmazlara ilişkin öncelikle kendi kayıtlarında bulunan bilgi ve belgelerden faydalanacaklar. Gerek duymaları halinde bildirimlerin kontrolü amacıyla bildirime konu taşınmazlarda yoklama ve tespit söz konusu olabilir.

Özürlü kimlik kartı sahibi olanlar fotokopi ve beyanla başvuruda bulunabilecekler. Özürlü kimlik kartı olamayanlar ise sağlık kurulunun raporunun aslı veya onaylı örneğini belediye görevlisine ibraz edecek ve beyanla birlikte belgenin bir fotokopisini ekleyecek. Böylece, emlâk vergisinde yapılan bu düzenleme ile kolaylık yaşayacağız ama şunu unutmamalıyız ki vereceğimiz tüm bilgiler karşılaştırmalı olarak kontrol edilecek. Bunu aklımızdan hiç çıkarmamalıyız. Bu arada Merkez Bankası Başkanı'nın faizlerin bu yıl artmayacağını açıklaması da umarım konut piyasasındaki canlanmanın sürdürebilirliğini destekler. Bankaların ve konut üreticilerinin de bu canlanmaya katkı sunmaları kaçınılmaz. Ele aldığımız konuyla ilgili bir de soru var. 

 Aynur Yılmaz/İstanbul Yeni bir daire alan kişi emlâk vergisi ile ilgili neler yapmalı ve nereye başvurmalıdır Emlâk vergisi gayrimenkulün bulunduğu Belediye'ye verilir. Tapuyu aldığınızda emlâk vergisi mükellefi de olursunuz. Taşınmazın alındığı yıl içinde olmak kaydı ile emlâk vergi bildiriminde bulunmalısınız. Daireyi alma tarihiniz yılın son üç ayı(Ekim-Kasım-Aralık) içinde ise; satın alma tarihinizden itibaren en fazla üç ay içinde bildirimde bulunmalısınız. Yıl içinde gayrimenkul alanlar o yıl için emlak vergisi ödemezler. Emlak vergisi her yıl iki eşit taksitte ödenir. İlk taksit 01Mart-31Mayıs,ikinci taksit 1-31Kasım tarihlerinde. Ödemeler gayrimenkulun bağlı olduğu belediyelere yapılır.

Nüsa Uğur/Sabah