ODE Yalıtım, hangi önemli projeleri üstlendi?
Yaptığı yatırımların meyvelerini almak için hedef odaklı ilerleyen ODE Yalıtım son beş yılda 55 milyon dolar yatırım gerçekleştirdi.
Fourtune Dergisi'nin haberine göre, Yaptığı yatırımların meyvelerini almak için hedef odaklı ilerleyen ODE Yalıtım, son beş yılda 55 milyon dolar yatırım gerçekleştirdi. İlave yatırımlarla birlikte hedef, 2020 yılı için 500 milyon TL ciro gerçekleştirmek. En büyüksürpriz ise ürün gamında gerçekleşecek ve Türkiye'de daha önce üretilmeyen yalıtım ürünlerini üretecek.
Yaklaşık 21 yıl önce üretime başlayan ve bugün 3. Havalimanı gibi dev projelerde de yer alan ODE Yalıtım, Türkiye’den bir dünya markası çıkarmayı hedefliyor. Şirket hedeflerinde 2017 yılı sonu için 250 milyon TL, 2018 yılı için ise, 300 milyon TL ciro hedefliyor. Dünya yalıtım sektörünün en önemli oyuncularından biri olmak için çalışmalara devam ettiklerini söyleyen ODE Yalıtım Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Turan, “Bütün büyük krizlere, yatırım yaparken yakalandık. Dolasıyla bu dönemler hep çok zorlandığımız ancak buna rağmen büyüdüğümüz dönemler oldu” diyor. Turan, Eskişehir’de 2030 yılı ihtiyaçlarına uygun olarak kurulan yeni üretim tesisinin yatırımı ve Çorlu kampüsündeki modernizasyon yatırımlarıyla birlikte son beş yılda toplam 55 milyon dolarlık yatırım gerçekleştirdiklerinin altını çiziyor. Turan, bir yönetici olarak insan kaynağına çok önem veriyor. Sektörde kalifiye eleman yetiştiren bir üniversite olma misyonuyla ilerliyor. İşte, Turanın hedefler ve gelecek dönem yatırımlarla ilgili Fortune ile paylaştıkları..
1) Son beş sene içinde ODE Yalıtım nasıl bir büyüme gerçekleştirdi?
ODE olarak son 10 yılda yaklaşık yüzde 20’nin üzerinde büyüme sağladık. Bu’ büyümede, yaptığımız yatırımların önemli rolü var. 2012-2017 yılları arasında iki önemli hisse alımı gerçekleştirdik. Bunlardan ilki İş Girişim Sermayesi ile yaptığımız ortaklıktaki hisselerimizin geri alınması, diğeri de İtalyan L’ISOLANTE K-FLEX ile kauçuk köpüğü üreten şirketimizde yaptığımız ortaklıktaki hisse paylarını almamız oldu. İtalyan ortağımızın hisselerini alarak Türkiye’de yalıtım sektöründe faaliyet gösteren yüzde 100 Türk sermayeli en büyük şirket olduk. Ayrıca Eskişehir’de 2030 yılı ihtiyaçlarına uygun olarak kurduğumuz yeni üretim tesisimizin yatırımı ve Çorlu kampüslerimizdeki modernizasyon yatırımlarımızı ile birlikte son 5 yılda toplam 55 milyon dolarlık yatırım gerçekleştirdik. 2017’nin ilk yedi aylık döneminde, Eskişehir ve Çorlu yatırımları ile gerçekleşen kapasite artışının etkisiyle, kendi ürünlerimizde yüzde 30’a yakın bir oranla hem sektör ortalamasının çok üzerinde hem de son 10 yıldaki ortalamamızın üzerinde bir büyüme kaydettik. Amacımız, bu büyümeyi sürdürülebilir hale getirip 2020 yılma kadar yaklaşık 500 milyon TL’lik ciroyu yakalamak.
2) Türkiye'deki tesisleriniz ve yatırım planlarınız hakkında bilgi verir misiniz?
Çorlu’da toplam 40 bin metrekarelik kapalı alanda kurulu iki üretim tesisimiz, Eskişehir’de ise ilk fazında bu yılın ilk yarısında üretime başladığımız 30 bin metrekare kapalı alana sahip bir tesisimiz bulunuyor. Bu tesislerde 4 binden fazla ürün çeşidi üretiyoruz. Tamamen 2030 yılı ihtiyaçlarına göre tasarlanan Eskişehir fabrikamız tam olarak faaliyete geçtiğinde toplam 100 bin metrekare kapalı alanda elastomerik kauçuk köpüğünde yıllık 20 bin ton, membranda 32 milyon metrekare shingle’da ise 5 milyon metrekare üretim hacmine sahip olacağız. Böylece Türkiye yalıtım sektörünün en büyük kapalı alana sahip üreticisi konumuna yükseleceğiz. Ayrıca 20 bin tona çıkartacağımız kauçuk köpüğü üretim kapasitesi sayesinde ise Türkiye kauçuk pazarının iki katı üretim kapasitesine sahip olacağız. Böylece teknik yalıtım sektöründe de Çin ve Almanya arasındaki coğrafyanın da en büyük üreticisi konumuna yükseleceğiz. Çorlu fabrikamıza ek olarak Eskişehir üretim tesisimizin yatırımının tamamlanmasıyla birlikte, kapasite ve ciro açısından Türkiye’nin en büyük yalıtım firması olmayı ve 1 milyon dolar üzerinde ihracat yaptığımız ülke sayısını her yıl bir ülke arttırarak, ihracatın toplam ciromuzdaki payını yüzde 35’e çıkartmayı hedefliyoruz. Global marka olma vizyonumuz doğrultusunda amacımız, ihracatımızı dört yıl içinde yüzde 100 arttırmak.
3) Türkiye'de hangi önemli projeleri üstlendiniz?
ODE Yalıtım olarak Türkiye’de gerek özel sektör gerekse kamudaki en önemli projelerde tercih edilen markayız. Bu kapsamda özellikle son dönemde Türkiye’nin en önemli projelerinden olan 3. Havalimanı ve şehir hastaneleri projelerinin hemen hemen hepsinin yalıtım detaylarında ODE ürünleri kullanılıyor. Tamamlandığında dünyanın en büyük havalimanlarından biri olacak olan 3. Havalimanının su yalıtımı ve mekanik ısı yalıtımında ODE ürünleri tercih edildi. Benzer şekilde Sağlık Bakanlığı’nın öncelikli olarak yürüttüğü çalışmalar arasında yer alan Ankara Bilkent, Adana, Kayseri ve Bursa Ali Osman Sönmez ve Eskişehir şehir hastanelerinin ısı ve su yalıtımında ODE imzası var.
4) Ar-Ge yatırımlarınız hakkında bilgi verir misiniz? Yeni ürünlerve teknoloji konusunda iş süreçlerinden bahsedermisiniz?
ODE olarak hiçbir lisans anlaşmamız olmaksızın tamamen kendi bilgi birikimimiz, teknik kadromuz ve Ar-Ge’miz ile üretim yapıyoruz. 2017- 2021 yılları arasında Ar-Ge ve pazarlama faaliyetlerine toplam 50 milyon TL’nin üzerinde kaynak ayırdık. Eskişehir üretim tesisimizde sektörümüzün en gelişmiş Ar-Ge laboratuvarmı kurduk. Ürün gamımızı artırarak, Türkiye’de daha önce üretilmeyen bazı yalıtım ürünlerini üretmeyi planlıyoruz.
İç pazar rekabetinde ODE Yalıtım'ın durumu nasıl? Yurt dışı ihracat pazarlarınızdan bahseder misiniz? ODE'nin global marka olma üzerine gerçekleştirdiği stratejiler neler? Şirketin gelecek vizyonundan bahsedermisiniz? Türkiye’de yaklaşık 200, yurtdışında ise yaklaşık 100 bayimiz bulunuyor. Bugün itibariyle dünyanın değişik coğrafyalarına ihracat yapıyoruz. Teknik yalıtımda bazı ülkelerde pazar lideri konumundayız. Dolayısıyla şunu çok rahatlıkla söyleyebiliriz ki ODE bölgesel bir güç haline geldi. Sektörümüzde 2010 yılında Turquality programına kabul edilen ilk marka olduk.
2016 yılında da bu programda ikinci beş yıla hak kazandık. Turquality programının da desteğiyle global marka olma hedefimiz doğrultusunda önümüzdeki dönemde ihracatta büyük bir atılım yapmayı planlıyoruz. Bu kapsamda ilk hedefimiz özellikle Kuzey Afrika’da Sahraaltı ülkelerine girmek ve EY Türkiye’nin danışmanlığında belirlediğimiz 13 hedef pazarda derinleşme stratejilerimizi hayata geçirmek. Böylelikle yalıtım sektöründe Türkiye’den çıkan bir dünya markası olma hedefimize bir adım daha yaklaşacağız.
5) Dünya yalıtım pazarı hakkında bilgi verir misiniz? Türkiye bu pazarda nasıl bir konuma sahip?
Türkiye yalıtım sektörü, verimli camlarla birlikte yaklaşık 5 milyar dolar büyüklüğe sahip. Ama Türkiye’de yalıtım deyince aklımıza ilk olarak ısı yalıtımı geliyor. Halbuki su, ses ve yangın yalıtımı da çok önemli ve büyüyen alanlar. Isı yalıtımı elbette çok önemli. Çünkü Türkiye tükettiği enerjinin yüzde 78’ini ithal ediyor. Isı yalıtım kalınlığı haritası yalıtım sektöründe uzun vadede en önemli gündem maddeleri arasında yer alıyor. Son yıllarda önemli adımlar atılsa da Türkiye’de yalıtım bilinci oluşturulması açısından alınması gereken daha çok yol var. Türkiye’de 15 milyondan fazla yalıtımsız bina bulunuyor. Bu da binaların yüzde 85’inin yalıtımsız olduğu anlamına geliyor. Yalıtımsız binalar ve sanayideki enerji kaybının, her yıl ülke ekonomisine bedeli 10-15 milyar dolar. Eğer cari açığı düşürmek istiyorsak konut ve sanayii de enerji verimliliğine, dolayısıyla yalıtıma odaklanmalıyız.
6) 2017 ve 2018 ciro hedefiniz nedir? 2018'de yüzde kaç büyüme bekleniyor?
2017 yılı ciro hedefimiz 250 milyon TL. 2018 yılı için ise, iş planlarımıza göre 300 milyon TL hedefliyoruz. Ortalama olarak yüzde 20 büyüme hedefimiz var.