Genel

Orhan Turan: 100. yılda 3 tane 100'lük hediyemiz var!

İnşaat Malzemesi Sanayicileri Derneği'nin (İMSAD) dün ikinci kez düzenlediği 'Uluslararası İnşaatta Kalite Zirvesi'nde önemli isimlerin açıklamalarına sahne olarak sektörün nabzına tuttu

İnşaat Malzemesi Sanayicileri Derneği'nin (İMSAD) dün ikinci kez düzenlediği 'Uluslararası İnşaatta Kalite Zirvesi de önemli isimlerin açıklamalarına sahne oldu. Zirve, İMSAD Başkanı Orhan Turan'ın yanı sıra Türkiye Seramik Federasyonu Yönetim Kurulu Başkanı Zeynep Bodur Okyay, Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı Mehmet Büyükekşi, İstanbul Maden ve Metaller İhracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Murat Akyüz ve Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği (TÜSİAD) Yönetim Kurulu Üyesi Erman Ilıcak gibi isimlerin açıklamalarına sahne oldu.

İMSAD Başkanı Orhan Turan, 2007 yılından bu yana sekiz çeyrektir üst üste küçülen sektörün, 2010"un ikinci çeyreğinde yüzde 15.1 büyümeye ulaşmasının umut verici olarak nitelendirerek, olumlu seyrin yılın ikinci yarısında da devam edeceğini açıkladı.
2009'da en fazla inşaat malzemesi ihracatı gerçekleştiren sekizinci ülkenin Türkiye olduğunu vurgulayan Turan, şu anda yüzde 3.7 civarında olan dünya ihracatındaki paylarını yüzde 7.8'e çıkarmak istediklerini açıkladı. Turan, 'Hedefimiz, Türkiye'yi 2023'de 100 milyar dolarla dünyada ilk üç ülke arasına yükselmektir' dedi.

Turan, Cumhuriyet'in 100. kuruluş yıldönümünü hedeflerini ise şu sözlerle anlattı: 'Türkiye"ye 100 milyar dolar yurtdışı müteahhitlik geliri, 100 milyar dolar iç pazar büyüklüğü, 100 milyar dolar inşaat malzemeleri ihracatı olmak üzere üç tane 100 hediye edeceğiz.'

MARKA OLMAK İçİN JOINT VENTURE VE ORTAK HİPERMARKETLER
- Marka bilinirliğini artırmak için yurtdışında satın almalar ve joint venture'lar olmalı.
- Müteahhitlerin malzeme kullanımının özendirilmesi için bu yöndeki engeller aşılmalı. Suriye, Cezayir, İran, Irak, Kuveyt, Katar, Orta Asya ve Türk cumhuriyetleri gibi ülkelere ihracatı arıtrmanın yanı sıra ortak hipermarketler de kurmalıyız.
- İthalata bağlı olmayan tek sektör, inşaat. Bu yüzden stratejik kabul edilmeli ve önündeki dikenler temizlenmeli. Türkiye"nin dört bir yanında üretim teşvik edilmeli. Teşviklerin bölgelerde dengesiz dağıtılması navlun yükünü artırıyor.
- 3 milyon istihdamla toplam istihdamın yüzde 10"undan fazlasını sağlıyoruz. İstihdam problemi çözülecekse anahtar sektörlerin başında geliyoruz.
 
Zeynep Bodur Okyay:
Türkiye Seramik Fedarasyonu Başkanı
'Artık, yol ayrımındayız'
'Sektör, yol ayrımına geldi. Burada inovasyon büyük bir önem taşıyor. Sanayinin dünya yerini sağlamlaştırması için niteliksel bir sıçramayı başarması gerekiyor. Bu, tek başına halledebileceğimiz bir şey değildir. Ancak sorunun sahibi sektördür ve öncülük yapmak ondan beklenir.Öncülük de bir vizyon, strateji ve güç birliği ister. Bunun için de mutlaka işbirliği gerekir. Sektörün daha verimli ve nitelikli hala gelmesi için araştırma projelerinin artırılması gerekiyor.'

Mehmet Büyükekşi
TİM Başkanı
'İnşaat yüz akımız'
'Ekim ayında 10.8 milyar dolarla Cumhuriyet tarihinin en yüksek ihracat rakamı rekorunu kırdık. Bunu, düşük talep ve bol likidite koşullarında ve içeride çok değerli bir Türk Lirası olduğu dönemde başardık. Bu arada büyümenin Türkiye"de üretilen mal ve hizmetlerle sağlanması çok önemli bir meselemiz. Bu noktada inşaat sektörümüz yüz akımız. İthalat oranı son derece düşük.'

Erman Ilıcak
TÜSİAD Yönetim Kurulu Üyesi
'Yurtdışında çok cesuruz, ama...'
'Sektör olarak yeni pazarlara girebilme konusunda çok atak ve cesuruz. Ancak bu pazarlar koruyucu politikalar uygulamaya başladıklarında, bazen kazandıkları pazar paylarını Avrupalı rakiplerine ya da yerel üreticilere kaptırıyor. Kalıcı büyüme için hedef pazarlarda yatırım imkanlarını zorlayarak artık ulusal sanayicilikten, çokuluslu sanayiciliğe bir an önce geçmek gerekiyor.'

Konuyla ilgili basında çıkan diğer haberler

Made in Turkey imajı güçlenmeli

İlk kez geçtiğimiz yıl düzenlenen Uluslararası İnşaatta Kalite Zirvesi, bu yıl İnşaat Malzemesi Sanayicileri Derneği tarafından ikinci kez düzenlendi.

Zirvenin katılımcıları arasında İMSAD üyelerinden sektör derneklerine, kamu kurum ve kuruluşlarından gayrimenkul yatırımcılarına, mimarlardan akademisyenlere kadar çeşitli gruplardan insanlar katıldı. Böylece inşaatın gelecek vizyonunun tartışılacağı bir platform yaratılması hedefleniyor. Aynı zamanda 'sürdürülebilir gelecek' ve 'inovasyon' kavramlarına da dikkat çekildi.

Zirvedeki 4 oturumun konuları ise 'İnşaat Sanayisinin Küresel Rekabet Gücü', 'İnşaat Sanayisinde Dış Pazarlar ve İhracat', 'Sürdürülebilir Gelecek için İnşaat Malzemesi' ve 'Rekabet edebilirlik için inovasyon' şeklinde belirlendi.

2023 yılının hedefleri

Geçen yılki zirvenin ardından İMSAD, 3 önemli hedefini kamuoyuna açıklamıştı: 100 milyar dolar yurtdışı müteahitlik geliri, 100 milyar dolar iç pazar büyüklüğü, 100 milyar dolar inşaat malzemeleri ihracatı.

Cumhuriyetin 100. yılı olan 2023'e kadar bu hedeflerini gerçekleştirmek istediklerini ifade eden İMSAD Yönetim Kurulu Başkanı Orhan Turan, hedeflerine yaklaştıklarını ifade etti. Turan, 'Müteahhitlerimiz ilk hedef yolunda ilerliyor. 1972 yılından bu yana yurt dışında toplam 155 milyar dolarlık iş yapan Türk müteahhitler, bugün inşaat alanında dünyada çin'den sonra ikinci 'sıraya yerleşti' şeklinde konuştu.

Turan, sözlerine şöyle devam etti: 'İkinci hedefte geldiğimiz noktaya bakacak olursak, son dönemde konut sektöründe bir arz-talep patlaması yaşandığı muhakkak. Alınan yapı ruhsatlarındaki hızlı artış ve konut kredilerindeki gelişmeler, gelecek için oldukça umut verici. Ancak yine de ülkemizde her yıl yeni 500-600 bin adet konut ihtiyacı doğduğunu, altyapı ihtiyacını ve mevcut yapı stokunun yenilenmesi ihtiyacını göz önünde bulundurursak, bu sektörde daha çok yol almamız gerektiğini net bir şekilde görebiliriz.'

İhracat hedeflerine yönelik de önemli adımlar attıklarını belirten Turan, 'Türkiye'nin üretim açısından ithalata bağlı olmadığı tek sektör, inşaat sektörü. Zirve ile rekabetçi Türk inşaat malzemeleri sektörünün Türkiye'nin stratejik sektör olarak belirlenmesi için hükümetin dikkatini çekmek istiyoruz. Dünyada rekabetçi olabilmek adına, Türk firmalarının da dünya standartlarına uygun üretim yapması, kaliteyi yaşam biçimi olarak benimseyip 'Made in Turkey' imajını güçlendirmesi gerekiyor. Bu zirve ile inşaat dünyasına adından söz ettirecek bir Türk ekolü geldiğini duyurmak istiyoruz. 2009 yılında küresel ekonomik krize rağmen dünyada en fazla inşaat malzemesi ihracatı gerçekleştiren sekizinci ülke Türkiye'ydi. 2008 yılında yüzde 3,7 civarında olan dünya inşaat malzemesi ihracatındaki payımızı orta vadede yüzde 7-8'e çıkartmak istiyoruz' dedi.

İnşaat sektörü Türkiye ekonomisini büyütüyor

Türkiye'deki inşaat sektörünün, krizin etkilerinden sıyrılmaya başladığını belirten Turan, sektördeki olumlu gelişmeleri şöyle anlattı: 'Krizin inşaat sektörüne etkilerini rakamlarla irdeleyecek olursak; 2007 yılından bu yana 8 çeyrektir üst üste küçülen Türk inşaat sektörü, 2001 krizinden bu yana, en fazla küçülmeyi geçtiğimiz yıl yaşadı. Sektörün büyüklüğü 2008 yılında 44,7 milyar TL iken 2009'da 36,6 milyar TL'ye geriledi. 2009 yılıtoplamında tüzde 16,1 küçülme kaydeden inşaat sektörü, geçen yılın son çeyreğinde yeniden irtifa kazanmaya başladı.'
Hürriyet