Otel doluluk oranları geçen yıla göre 5.2 puan düştü!
Türk turizmi ‘kırmızı alarm’ veriyor. Seçim, Ramazan ve belirsizlikler nedeniyle Haziran’da doluluk oranı 5.2 puan düşüşle yüzde 63.4’e indi. Avrupa’nın en keskin düşüşü yaşandı.
Genel seçimler, Ramazan ayı ve hükümet belirsizliği birleşince turizm sektörü ağır darbe yedi. İlk 5 ayda Türkiye’ye gelen turist sayısı yüzde 1.2 gerileyerek 10.7 milyon adede inerken, otel doluluk oranları da kırmızı alarm vermeye başladı. Türkiye otel doluluklarında Avrupa’da en sert düşüş yaşayan ülke oldu.
Turistik Otelciler, İşletmeciler ve Yatırımcılar Birliği (TUROB) Türkiye’nin Haziran’da otel doluluklarının geçen yılın aynı dönemine göre
5.2 puan düşüşle yüzde 63.4’e indiğini açıkladı. Haziran 2014’te bu oran yüzde 68.6 olmuştu.
Ramazan ve seçim etkisi
TUROB Başkanı Timur Bayın dır, “2013’te başlayan düşüşün geçen yıl sektörün çabalarıyla bir nebze toparlansa da, bu yıl gerek global durum, gerekse ülkemizde devam eden kaygı ortamı, Ramazan etkisi ve genel seçimler sebebiyle yeniden karşımıza çıktı” dedi.
Bayındır, şunları kaydetti:
“Siyasi ve sosyal olayları yönlendirme etkimiz tabii ki bulunmuyor. Ancak bizim beklentimiz, ülkemize bu derece önemli ekonomik katkı ve imaj değeri sağlayan turizm sektörünün, devletimizce de desteklenmesi, gerekli önlemler alınarak, stratejik revizyonlar yapılması yönünde. Durum bu, haklı çıktık diyerek asla bir kenara çekilmeyeceğiz, var gücümüzle yolumuza, çalışmalarımıza devam ederken, tüm sektör paydaşlarını ve otoriteleri inisiyatife davet ediyorum.” İstanbul’da Haziran otel dolulukları bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla 5.7 puan azalışla yüzde 66.6’ya indi. Geçen yılın aynı döneminde bu oran yüzde 72.3’tü.
Bu gerileme, tüm Avrupa’da ana destinasyonlar arasında en büyük düşüş olarak kaydedildi. Geçen ay Avrupa’da en düşük doluluk oranına sahip iki şehir yüzde 64.4 ile Moskova ve yüzde 66.6 ile İstanbul oldu.
Fiyatlar geriliyor
Aynı düşüş trendi fiyatlarda da gözleniyor. ADR (Average Daily Rate) olarak anlandırılan ortalama günlük satılan oda bedeli 134.5 euro olarak 2014’e göre yüzde 9.8’lik bir iniş gösterdi. Haziran 2014’te bu rakam 149.1 euro olarak gerçekleşmişti.
RevPAR denilen toplam oda sayısı üzerinden odabaşı elde edilen gelirlerde de geçen yıla oranla yüzde 16.9’luk bir gerileme yaşandı ve 89.6 euro olarak ölçüldü. Haziran 2014’te bu rakam 107.7 euroydu. İstanbul’da Ocak-Haziran dönemini kapsayan ilk 6 aylık dönemde doluluk oranı 66.8’e çıktı.
Antalya’da kan kaybı sürüyor
Türkiye’nin en fazla turist ağırlayan kenti Antalya’da Haziran’da otel dolulukları moralleri bozdu. Antalya’da doluluklar
7.4 puan düştü ve yüzde 68.4 olarak gerçekleşti. Haziran 2014’te bu oran yüzde 75.8 olmuştu. Ortalama günlük satılan oda bedeli 94.7 euro olarak gerçekleşti ve 2014’e göre yüzde 7.9’luk bir gerileme gösterdi. Haziran 2014’te bu rakam 102.8 euro olmuştu.
Ankara da düşüşte
Toplam oda sayısı üzerinden odabaşı elde edilen gelirlerde (RevPAR) geçen yıla oranla yüzde 16.8’lik kayıp yaşandı ve 64.8 euro olarak ölçüldü. Geçen yılın Haziran ayında bu rakam 77.9 euroydu. Antalya’da ilk 6 aylık dönemde doluluk oranı yüzde 56’dan yüzde 53.4’e indi. 6 ayda ortalama günlük satılan oda bedeli 70.9 euro oldu. Oda başı elde edilen gelir de 40.2 eurodan 37.8 euroya geriledi. Ankara’da da Haziran’da otel dolulukları bir önceki yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 12.1 düşerek yüzde 55 olarak gerçekleşti. Haziran 2014’te bu oran yüzde 62.6’ydı.
Vatan