Otel zincirlerinin gözdesi Anadolu
Otel zincirleri Anadolu'ya fark etti, il il dolaşıp yatırımcı arıyorlar.
Turizm sektöründe özellikle şehir otelciliğinde büyüme atağı içine giren yerli ve yabancı otel zincirleri, gözünü iş potansiyeli artan Anadolu illerine çevirdi. Şehir otelciliğinde büyüme planları yapan Divan, The Marmara, Accor, Dedeman ve Hilton gibi otel zincirleri, uygun bir yatırımcı bularak kendi markalarıyla yeni oteller işletmek için özellikle Gaziantep, Denizli, Çorlu, Eskişehir, Konya ve Mardin gibi illerde yoğun bir rekabete girişti.
Anadolu'yu karış karış gezerek potansiyeli olan illeri belirleyen otel zincirlerinin iş geliştirme direktörleri, İstanbul ve Antalya gibi şehirlerden sonra Anadolu illerinde potansiyelin daha yüksek olduğunu vurguladı.
Rekabet Anadolu'ya yarayacak
Yerli ve yabancı otel zincirleri arasında Anadolu'da yeni oteller açmak için ciddi bir rekabet olduğunu kaydeden Dedeman Turizm Yatırımları AŞ İş Geliştirme Direktörü Mihail Liakof, "Ama Anadolu'daki potansiyel bu rekabeti kaldıracak güçte. Çünkü Anadolu'daki birçok il otel anlamında ihtiyaca cevap veremiyor" dedi. Liakof, yerli ve yabancı otel zincirlerinin Anadolu'daki rekabetinin şehirlerin gelişimi açısından da oldukça önemli olduğunu ifade etti.
Anadolu'da otel açmak için çalışmalara başladıkları ilk yıllarda yatırımcıları bulmanın ve ikna etmenin çok zor olduğuna dikkat çeken Liakof, "Son dönemlerde ise yatırımcılar arsalarına otel yapımına sıcak bakıyor. Belediyeler de destek veriyor" diye konuştu. Liakof, Anadolu'da büyüme planları yapan yerli ve yabancı zincirler arasında yerlilerin şansının daha yüksek olduğunu savunarak, "Çünkü bizim insanımız duygusal. Kendilerini yerli zincirlere daha yakın buluyor" dedi.
Otelin ismi ve grubu önemli
Otel zincirlerinin Anadolu'da ekonomik açıdan gelişmiş ya da gelişmekte olan 4 ve 5 yıldızlı otellerin bulunmadığı illere rağbet ettiklerini belirten Divan Hotels Genel Müdür Yardımcısı Murat Gün de, rekabetin yerel yatırımcılar için de avantajlı olduğunu söyledi. Gün, Anadolu'da yerel bir yatırımcı ile anlaşırken otel zinciririn isminin hem de bağlı bulunduğu grubun isminin çok önemli olduğunun altını çizdi.
Anadolu'nun birçok ilinin 4 ve 5 yıldızlı otele ihtiyacı olduğunu kaydeden Gün, "Birkaç oteli kaldırabilecek potansiyel de var. Ancak, artan arsa fiyatları nedeniyle yatırım maliyetleri yükseldiği için yatırımcılar daha yüksek ve çabuk geri dönüş istiyor. Bu durum da işletmecileri zorluyor, beklentileri karşılamak zorlaşıyor" şeklinde konuştu.
Yabancı zincirler de atakta
Anadolu'da büyüme planları yapan yabancı otel zincirleri arasında Accor ve Hilton da dikkat çekiyor. Türkiye'de Akfen Holding ile işbirliği yapan Accor özellikle İbis ve Novotel markaları ile Anadolu şehirlerinde büyüme planları yapıyor. Hilton da Hilton Garden Inn markası ile Anadolu'da yayılma politikası izliyor. Hilton otel sayısını artırmak için Türkiye'de Amplio ve Kosifler ile ayrı ayrı anlaşma yaptı.
Otel zincirlerinin son yıllarda Anadolu'da özellikle sanayinin geliştiği şehirlerde yoğun bir rekabet içinde olduğunu belirten Amplio'nun kurucu ortağı ve CEO'su Alaeddin Babaoğlu, "Özellikle Gaziantep, Adana, Trabzon, Samsun ve Konya en çok ilgi gören iller. Bu şehirlerde kıran kıran bir yarış var. Her zincir bu illerde yatırımcıların peşinde" dedi.
İlk etapta yapacakları yatırımın 350 milyon dolar olacağını belirten Babaoğlu, 2012'ye kadar 20 otelin işletmeye açılacağını söyledi.
Hangi otel zinciri, ne yapıyor
DEDEMAN: 2009 yılı sonunda otel sayısını 20'den 28'e çıkarmayı hedefliyor. Grubun yurtiçinde anlaşmalarını yaptığı diğer oteller ise İstanbul Bostancı, Yozgat, Gaziantep, Gebze, Çeşme ve Zonguldak yer alıyor. Büyüme planı yapılan iller arasında Samsun, Trabzon ve Ordu bulunuyor. Yozgat'ta bir termal otel yapımı planlanıyor.
ACCOR: Akfen GYO, Accor ile yaptığı anlaşma sonucunda İstanbul Zeytinburnu'nda 2, Eskişehir'de ve KKTC'de 1'er otelin yatırımını tamamladı. Grup 10 yılda 50 otel için 700-800 milyon dolarlık yatırım planlıyor. Akfen, 2009'da Gaziantep'te 2, Kayseri'de 2 otel açacak. İstanbul Beylikdüzü, Bursa ve İzmit İbis'in temelleri de yıl sonunda atılacak.
THE MARMARA: Grubun hedefi 10 yılın sonunda 40 otele ulaşmak. Şu anda Taksim, Pera, Bodrum, Antalya, Şişli ve Manhattan'da 6 otel, Pendik, Suadiye ve Çamlıca'da 3 Residence ve Esma Sultan olmak üzere 10 tesisi var. Hedefler arasında ise, Türkiye'de İstanbul başta olmak üzere ekonomisi canlanmaya başlayan tüm şehirler yer alıyor.
DİVAN: Divan Grubu'nun 5 oteli var. İnşaatı devam eden projelerle birlikte bu sayı 8'e çıkacak. Yeni açılacak oteller Çorlu ve Ankara Çukurhan'da. Grubun hedefleri arasında ise Adana, İstanbul, Kayseri, Bursa, Malatya, Samsun, Diyarbakır gibi iller var. Grup, 2010'a kadar 21 otele ulaşmayı planlıyor.
HİLTON: Geçen yıl Hilton'la anlaşma imzalayan Amplio, ilk otelinin yatırımına Diyarbakır'da başladı. Amplio, 9 ilde daha Hilton Garden Inn markası ile otel açmak için anlaşmalarını tamamladı. Kosifler Grubu'nun Türkiye'de kilit illerde 25 yeni Hilton Garden Inn oteli kurma planı bulunurken, grup ilk oteli 2010 yılında Kütahya'da açmayı planlıyor.
Sevgi Sayar BAŞARAN / Referans