Turizm

Oteller ihracat şampiyonluğu için yarışacak!

Otel, inşaat ve havayolu şirketlerinin başını çektiği hizmet sektörü de ihracatın aktörleri arasına resmen dahil oldu. Şirketleri teşvik etmek amacıyla ‘Türkiye’nin 500 Büyük Hizmet İhracatçı Firması’ araştırmasını başlattı.

Türkiye, hizmet sektörünün de ihracattan sayılmasına yönelik adımları konuşurken konuya ilişkin somut adımlardan biri Türkiye İhracatçılar Meclisi'nden (TİM) geldi. Kurum, bir ilke imza atarak 'Türkiye'nin 500 Büyük Hizmet İhracatçısı' araştırmasını resmen başlattı. Böylece hizmet sektöründe faaliyet gösteren on binlerce firma ihracatçı statüsünde birbiriyle yarışacak. Konuya ilişkin duyuru dün TİM ve TÜRSAB'ın sitesinde de yer aldı.


Araştırma, hizmet sektörlerinde ihracat gerçekleştiren firmaların 'döviz kazandırıcı hizmet ticaretine' yönelik tespit ve sıralama yapılmasını öngörüyor. Çalışmaya bu statüye uyan bütün firmalar dahil olabilecek. Tur operatörleri, oteller, restoranlar ve havayolu şirketlerinin ağırlıklı katılım göstermesi beklenen araştırmada birinciliği kimin üstleneceği şimdiden merak konusu oldu. Araştırmanın kriterlerine ilişkin ise, "Dünya Ticaret Örgütü ve Ekonomi Bakanlığı tarafından sınıflandırılmış hizmet sektörlerinde faaliyet gösteren firmaların 2015 yılında gerçekleştirdikleri hizmet ihracatı baz alınacak" açıklaması yapıldı.


HİZMET SEKTÖRÜNDE 2023 HEDEFİ 150 MİLYAR


Konuya ilişkin açıklamalarda bulunan TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, sektörde net ihracatçı konumunda olan Türkiye'nin, 2014'te dünya ticaretinden aldığı payın yüzde 1.05 olduğuna dikkat çekti. Büyükekşi, "Sektörde 2015'te 24 milyar dolarlık dış ticaret fazlası elde etmeyi başardık. Hizmet sektörü Türkiye'nin cari işlemler dengesine olumlu katkı veriyor ve yüksek katma değer imkânı sağlıyor" diye konuştu.


HİZMETLER SEKTÖRÜ YÜKSELİŞTE


TİM Başkanı Büyükekşi, 1980 yılından bu yana dünyada hizmetler sektörünün ihracatının 10'ar yıllık periyotlar halinde incelendiğinde, sektörün büyüme hızının mal ihracatının büyüme hızından fazla olduğunun görüldüğünü söyledi. Türkiye'nin de hizmetler sektöründe yükseliş trendi yakaladığının altını çizen Büyükekşi, "1995'te 14.9 milyar dolar olan hizmet ihracatı, 2005'te 27.8 milyar dolara, 2015 yılında ise 46.3 milyar dolara yükseldi. 2023'te ise hedefimiz tam 150 milyar dolar" dedi. Başkan Büyükekşi geçen yıl Ekonomi Bakanlığı ile birlikte "2023 Hizmet Sektörleri Rekabet Gücü Analizi" projesini hayata geçirdiklerini de hatırlattı.




Sabah