Genel

Otellerdeki yenilenmede payınızı alın!

Turizm Türkiye'de son yıllarda yükseliş trendinde olan bir sektör. 2010 yılında Kültür ve Turizm Bakanlığından belgeli yatak sayısı 570 bine, belediye belgeli yatak sayısı ise 432 bine ulaşırken, yatırım aşamasındaki 250   bin yatakla 1.3 milyonu geçti  

Otellerdeki yenilenmede payınızı alın

Turizm Türkiye'de son yıllarda yükseliş trendinde olan bir sektör. 2010 yılında Kültür ve Turizm Bakanlığından belgeli yatak sayısı 570 bine, belediye belgeli yatak sayısı ise 432 bine ulaşırken, yatırım aşamasındaki 250   bin yatakla birlikte toplam yatak  sektör kapasitesi 1.3 milyonu geçti.

Kent otelinden butik otele, kıyı otelinden kayak oteline kadar çok farklı alanlarda yeni tesisler inşa ediliyor. Her yıl milyonlarca turisti ağırlayan tüm bu tesislerde yıpranmanın yoğun olması nedeniyle havludan perdesine, çatalından bardağına kadar belirli aralıklarda yenilenme yapılması gerekiyor.Bu tesisler, 3-4 yılda bir de büyük revizyona giriyor. Revizyon dönemlerinde çatalından, perdesine, yatağından badanasına kadar sil baştan yenilenen oteller, bu alanda faaliyet gösteren işletmelere iş olanakları sunuyor.Turizm yarattığı iş hacminin 54 sektörü beslediği ifade edilir. Zücaciyeden, ev tekstiline, boyaya, inşaata, banyo aksesuarlarına, halıya kadar uzanan geniş bir kesim, turizmin renovasyon faaliyetlerinin önemli tedarikçileridir.

Kış sezonunda yenileniyorlar

Özellikle güney bölgelerinde faaliyet gösteren oteller ve tesisler yaz döneminde yoğun olarak turist ağırladıkları için yenilenme çalışmalarını turist sayısının az olduğu kış dönemine bırakıyorlar.şžehirlerde faaliyet gösteren oteller ise yılın 12 aymda turist ağırladıkları için yenilenme dönemlerini genellikle turist sayısının azaldığı Ramazan ayına denk getiriyor. Ancak son yıllarda Ramazan ayında da turist sayısının artması nedeniyle genellikle kış mevsiminde yenilenme çalışmaları yapılmaya başlandı.

Özellikle 5 yıldızlı oteller ve tatil köyleri kullandıkları malzemelerde markalı ürünleri tercih ederken, 2-3-4 yıldızlı oteller ise yataktan, halıya, çatalbıçağa, koltuktan, perdeye, yatak örtüsüne kadar bir çok kalemde ürünü daha hesaplı olması nedeniyle piyasadaki küçük üreticilerden satın alma yolunu izliyorlar.

Türkiye Otelciler Federasyonu Başkanı Ahmet Barut, Türkiye'deki tesislerin yeni olmasına karşın sektörün rekabet gücünün korunabilmesi için dönemsel yenilenmelerin yapılmasının zorunlu olduğunu söylüyor. Turizmin rekabet yoğun sektörlerden biri olduğuna dikkat çeken Barut, 'Otellerin kapsamlı yenilenme çalışmaları her 4-5 yılda bir yapılıyor. Bu süreçte hem kullanılan ürünler yenileniyor hem de turistlere ilginç gelecek konsept değişiklikleri yapılıyor' diyor.

Ciddi bir revizyona gidildiğinde ise bu rakam 900 bin liradan 2 milyon liraya kadar çıkabiliyor. Turistik Otelciler, İşletmeciler ve Yatırımcılar Birliği (TUROB) Başkanı Timur Bayındır, yenilenme yatırımlarının özellikle turist sayısının az olduğu kış sezonuna denk getirildiğini söylüyor.

Yılın 12 ayında faaliyette olan kent otellerinde yıpranmanın yoğun olduğunu belirten Bayındır, 'Oteller yıpranma ne-deniyle birkaç yılda bir revizyona gidiyorlar. Bu süreçte hem ürünler yemlenmiş oluyor hem de sürekli gelen konuklar için fark yaratacak çalışmalar yapılıyor. Ayrıca hızlı yıpranan ve hatta kaybolan havlu, bardak gibi bir takım ürünler de her yıl yenileniyor' diyor.

Küçük çaplı işletmelerin iş yapabileceği oteller genellikle 2-3-4 yıldızlı oteller oluyor. çünkü beş yıldızlı oteller ile tatil köyleri, hedef kitleleriyle doğru orantılı olarak tesislerinde yataktan, bardağa, perdeye ve mobilyaya kadar markalı ürünleri tercih edebiliyor. Bu nedenle bu tesislere küçük üreticilerin ve küçük işletmelerin mal vermeleri pek sözkonusu olamıyor.

Bununla birlikte 2-3-4 yıldızlı oteller ise markalı ürünlere göre daha ucuz ve hesaplı olması nedeniyle genellikle markasız ürünleri tercih ediyorlar. Bu da halıdan, perdeye, çatalbıçağa kadar değişik kalemlerde ürünler satan küçük ve orta büyüklükteki işletmelerin bu otellerle çalışmasına imkan sağlıyor

Amortisman gideri yüksek

Sürekli sirkülasyon nedeniyle yıpranmanın yüksek olduğu otellerde amortisman giderleri de bununla orantılı olarak artıyor.Bir otelin yenilenme çalışmaları asgari 3 ay sürüyor. Bu süre otelin büyüklüğüne ve yenilenme çalışmalarının kapsamına göre daha da uzayabiliyor.Örneğin, 50 odalı 2-3 yıldızlı bir otel, eskiyen eşyaların değiştirilmesi için her yıl ortalama 15-20 bin liralık rutin yatırım yapıyor.

Uzmanlarla bağlantıya geçilmeli

Otellere mal satmak isteyen işletmelerin bu otellerle bağ-lantıya geçmek için hangi yolu izleyecekleri sorusu da burada akıllara geliyor. Burada yapılması gereken şey, iş bağlantısına geçilmesi planlanan otelin alışveriş uzmanı ile görüşmek ve ona hangi ürünleri hangi fiyatlardan temin edebileceğinin bilgisini vermek.

çünkü bir otellerin yenilenme çalışmaları öncesinde sözkonusu otellerin alışveriş uzmanları piyasada fiyat ve kalite araştırması yapıyorlar. Bu uzmanlar otellerinde yenilemesi yapılacak ürünlere göre piyasada birçok işletmeden ürün bazında değişik fiyat teklifleri alarak teklifler arasından en kaliteli ürünü en uygun fiyata veren üreticiyi ya da işletmeyi tercih ediyorlar.

Bu bağlamda revizyon çalışmaları yapan otellerle ürün satmak isteyen, perdeci, zücaciye, halıcı, boyacı ve benzeri üreti-cilerin ya da işletmecilerin otellerin alışveriş uzmanları ile bağlantıya geçmelerinde fayda var. Bu yolla daha büyük miktarda ürünü otellere satma ve hatta karşılıklı güven sağlanması halinde bu alışverişi yıllara yayma fırsatı bulabilirler.
 
Destek paketi

KOBİ'lere yönelik bankacılık hizmetlerini ayrı bir işkolu olarak ele alan Garanti Bankası, KOBİ niteliğindeki turistik iş-letmelere özel olarak geliştirdiği Turizm Destek Paketi'nden; konaklama işletmeleri, seyahat acenteleri, tedarikçi firmalar, cafeler, barlar, restoranlar ve turistlere hizmet veren diğer işletmeler yararlanabiliyor.

Turizm sektörü için önemli bir yere sahip olan Turizm Destek Paketi'ni oluşturan Garanti bu paketle, turizme hizmet eden 6 bin 700 u aşkın KOBİ'ye, toplam 332 milyon lira tutarında kredi kullandırdı. Turizm sektörüne özel geliştirdikleri hizmetleri aynı çatı altında toplayarak, işletmecilere yönetim kolaylığı ve verimlilik sağlamayı hedeflediklerini belirten Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Nafiz Karadere şunları söylüyor:

'Amacımız, gayri safi milli hasılaya, istihdama ve döviz gelirlerine önemli katkı sağlayan, gelirleri, Türkiye'de önemli bir yere sahip turizm sektörünün gelişmesine destek olmak. Paketimiz vasıtasıyla, turizm alanında faaliyet gösteren müşterilerimize kullandırdığımız toplam kredi miktarı ise 332 milyon lirayı buldu. Garanti Bankası olarak Turizm Destek Paketi'miz ile turizmcilerin yeni sezon hazırlıklarında, onlara finansman desteği vererek nakit akışlarını düzenlemeye yardımcı olmaya

Akdeniz ve Ege'den ilgi

Özellikle, Akdeniz ve Ege Bölgelerinde ilgi gören Turizm Destek Paketi'nden, konaklama ve yat işletmeleri, turizm seyahat acenteleri, tur operatörleri, turistlere yönelik ürün veya hizmet satan restoran, oto kiralama gibi işletmeler ve turizm sektöründeki tedarikçi firmalar faydalandı. Turizm Destek Paketi'nden yararlananlar, aldıkları kredinin geri ödemesini, nakit akışının yoğun olduğu dönemde taksitle geri ödeyebiliyorlar. Ayrıca tahsilat ve ödemelerini, 'ciro yaratamadığı sezon dışındaki dönemlerde de kolaylıkla düzenleyebiliyorlar.

Pakette, turizm destek kredisinin yanı sıra hazır hesap, istenen döviz cinsi üzerinden işlem yapabilen döviz POS (yabancı kartlarla Euro, Dolar, Sterlin üzerinden kur farkı olmadan hem satış hem de hesaba geçiş imkanı), yaygın ve güçlü muhabir ağı sayesinde ise hızlı ve güvenilir yurt dışı para transferi teminat mektupları, işyeri kredileri, KOBİ ihtiyaç kredileri, şirket kredi kartı gibi çok sayıda ürün, müşterilerin kullanımına sunuluyor.

Paket kapsamında turizm sektöründe faaliyet gösteren işletmelere eğitim ve danışmanlık hizmetleri de veriliyor. Turizm Destek Paketi'ni kullananlar ayrıca, Garanti Emeklilik'in avantajlı planlarıyla, bireysel emeklilik sistemine katılabiliyor.

2011 'de de büyüyecek

Türkiye son 20 yılda yapılan turizm yatırımları ile artık bir turizm ülkesi oldu. Dünya turizmi küresel krizde daralırken Türkiye kriz dönemini turizmde büyüyerek geçirmişti. 2010 yılında da hedeflerini tutturan turizm sektörü,   2011'de de


Ne satılabilir

Otellerin revizyon çalışmaları 4-5 yılda bir yapılsa da her yıl havludan, bardaklara, çatal kaşığa kadar rutin yenilenme çalışmaları da yapılmak zorunda. Bir otelin yenilenmesinde badanadan, yatağa, halılara, mobilyalara, havlulara, bardaklara, çatal-kaşığa kadar 20'ye yakın kalemde ürünün değiştirilmesi gündeme geliyor. Bu ürünler otellerin alışveriş uzmanları tarafından yapılan araştırmalar sonucunda piyasadaki tedarikçilerden satın alınıyor. Bu da piyasada ekonomik hareketlenmeyi sağlıyor.


2010'un rakamlarını aşma hedefine kilitlendi. Dünya Turizm Örgütü 2011'de dünya turizminde yüzde 4'lük büyüme öngö-rürken Türkiye'nin hedefi iki haneli büyüme rakamını yakalamak.Dünyada 880 milyon kişi turizm amaçlı gezerken 852 milyar dolarlık bir turizm pastası oluşuyor. Bu pastanın yarısını Avrupa ülkeleri alırken, Türkiye ise dünya turizm pazarında yedinci sıraya yerleşiyor.

2009'u 27 milyon turist ve 21 milyar dolar turizm geliri ile kapatan Türkiye, 2010 yılında da 28 milyon turist ve 23 milyar dolar turizm geliri elde ederek hedeflerini yakaladı. Ancak ra-kamlardan da görüldüğü üzere turist sayısı her geçen yıl artarken turizm geliri aynı oranda artış göstermiyor. Bu da sektör için tehlikeler doğuruyor.
2010 yılında hedeflerini tutturmayı başaran sektör, 2011 yılında 30 milyon turisti aşıp 25 milyar dolarlık turizm geliri hedefliyor. İç turizmde de organize turlar ile seyahat eden yerli turist sayısının bu yıl yüzde 10-15'ler seviyesinde artması bekleniyor.

Marka çalışması yapılacak

Sektör temsilcileri, turizmi çeşitlendirme ve nitelikli turist çekme gibi geliri artırıcı çalışmalara odaklanılması gerek ¬tiğine dikkat çekerken Kültür ve Turizm Bakanlığı da 2011 yı Turizm sektörü yenilenme dönemlerinde finansal desteğe ihtiyaç duyuyor. Bu ihtiyacı gören Garanti Bankası, turizm sektörüne yönelik ürün ve hizmetleriyle, uzun zamandan beri sektöre destek veriyor.

Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Nafiz Karadere, turizm sektörünün ödemeler dengesi açıklarını kapatan en önemli kalemlerden biri olduğunu ve bu bakımdan Türkiye'nin yıldızı olduğunu söylüyor.
inşaat, taşımacılık ve gıda gibi farklı faaliyet kollarına da istihdam sağlayan turizm sektörünün zengin ve özgün kaynaklardan beslendiğini, fiyat avantajı sağladığını belirten Karadere, 'Turizm sektöründe faaliyet gösteren KOBİ niteliğindeki işletmelerimiz, sektörün büyümesinde önemli bir potansiyel barındırıyor. Biz de Garanti'nin KOBİ vizyonunu turizme taşıyarak onlara destek olmayı amaçlıyoruz' diyor.

Garanti, turizm sektörünün yoğunlaştığı Akdeniz ve Ege bölgelerindeki KOBİ'lere, 120'yi aşkın şubesi ile hizmet sunuyor.
Geniş şube ağı, teknolojik altyapısı ve turizm sek-törüyle uzun süreli ilişkileriyle dikkat çeken Garanti, turizm alanında faaliyet gösteren KOBİ'lerin tercih ettiği banka konumunda.

Acentelerden sağlanan turizm girdisinin yüzde 35'ine aracılık eden Garanti, Antalya bölgesinde kullandırılan yabancı para kredilerinde yüzde 25 pazar payına sahip. Garanti, Marmaris, Alanya, Antalya, Bodrum, Edremit, Fethiye, Kuşadası, Manavgat, Didim gibi turizm merkezlerinde, ticaret odalarıyla yapılan özel anlaşmalar aracılığıyla oda üyesi turizmcilere kredi kullandırıyorında doğal, tarihi, kültürel ve yerel turizmi destekleyeceğini açıkladı.
Turizm gelirini artırmak için kitle turizminden çok nitelikli turistlere hitap eden inanç turizmi, kültür turizmi, sağlık turiz ¬mi gibi turizmin niş alanlarına yönelmek gerekiyor.
Turizm Bakanlığı 2010 yılında turizm ülkesi olarak Türkiye markasının oluşturulmasına dönük tanıtım projelerine ağırlık verdi. Bu çalışmalar kapsamında, dünya turizm pastasında önemli yer tutan golf, termal, kongre, kruvaziyer, sağlık ve eko turizmi gibi turizmin çeşitli dallarını ön plana çıkaran bir yapı oluşturulmuştu. Dünya turizm pazarında yüzde 2.4, Avrupa turizm pazarında ise yüzde 4.5'lik bir paya sahip olan Türkiye, turist sayısı ve döviz gelirlerindeki artış hızıyla dünyadaki en büyük 20 turizm varış noktası içinde turist girişleri açısından yedinci, turizm gelirleri açısından dokuzuncu sırada yer alıyor.

Gelire odaklanıldı

Turizm Yatırımcıları Derneği (TYD) Başkanı Turgut Gür, turizmde gelir oranının düşmesinin tesislerin yatırımlarının geri dönüşüm süresinin uzamasına ve alınan kredilerin geri ödenmesinde güçlükler yaşanmasına neden olabileceğine dikkat çekiyor.
Gelir oranındaki düşüşü gören turizmciler nitelikli turistlere hitap eden yatırımlara odaklanmaya başladılar.
Son dönemde özellikle butik otel yatırımlarının artması bunun en güzel örneği oluyor.

Turizmin çeşitlendirilmesinin ve turizm gelirinin artırılabilmesinin nitelikli turistlere hitap eden butik otel yatırımları gibi turizm yatırımlarıyla gerçekleştirilebileceğine işaret eden Gür, 'Türkiye kitle turizmine hitap eden tesisler konusunda doyuma ulaştı. Bundan sonraki süreçte gelir artırıcı çalışmalar yapılmalı. Önümüzdeki dönemde daha çok harcama yapan nitelikli turistlere hitap edecek butik otel gibi yatırımlara ağırlık verilmeli' diyor. Son yılların moda kenti olan İstanbul, kongre turizminde de önemli bir yol kat ederek uluslararası büyük kongrelere ev sahipliği yapıyor. Bu da nitelikli turistlerin Türkiye'ye çekilmesini sağlıyor. Başta İstanbul olmak üzere Türkiye'de kongre turizminin önümüzdeki yıllarda daha da gelişmesi bekleniyor.

Turizm çeşitleniyor

Türkiye, bundan 20 yıl önce turizmde atak yaparak kıyı turizmine ciddi yatırımlar yaptı ancak kıyı turizminin yanı sıra başka turizm çeşitlerine pek odaklanılmadı. Tekstilden inşaattan kazandıklarını kıyı turizmine yatıran yatırımcılar yaptıkları devasa tesislerin beklediklerinden az kazanç sağlaması nedeniyle artık turizmin başka alanlarına yönelmeye başladılar. Bu süreçte de daha çok turist getirme hedefinden çok daha çok harcayan turist kitlesine hitap etme hedefine odaklanıldı.
Turizmin nitelikli turistlere hitap etmesi bakımından en çok gelir sağlayan alanlarından biri olan golf turizmi de son yıllarda önemli yol aldı. Bunun yanı sıra basketbol, futbol, tenis gibi spor alanlarında da gelişmeler gözleniyor. Bu spor dallarından takımların kamplarının özellikle bahar aylarında Türkiye'ye çekilmesinin sağlanması ile hem gelir artırıcı hem de sezonu uzatıcı çalışmalar yapılmış oluyor.

Her şey dahil sistemi ile faaliyet gösteren büyük kıyı otelleri de, kitle turizminin yanı sıra golf turizmine hitap ederek, futbol takımlarının kamp çalışmalarını çekerek daha iyi kazanç sağlanmasına yönelik çalışmalar da yapıyorlar.
Türkiye'de golf turizmi konusunda Belek bölgesi ön plana çıkarken, Kundu, Tekirova, Manavgat gibi bölgeler de kitle tu-rizminde ön plana çıkan bölgeler oluyor.Ayrıca Van Akdamar Kilisesi ve Sümela Manastırı gibi dini Turizm sektörü, tekstilden mobilyaya, gıdadan, enerjiye kadar 54 sektör ile mal ve hizmet alışverişinde bulunuyor.

Hazine Müsteşarlığı'nın 2010 yılında turizme yönelik 171 projeye teşvik belgesi vermesi ile birlikte otellere mal ve hizmet veren firmaların turizmdeki bu pazara yönelmelerine neden oldu. Artan otel yatırımları ile bu alanda 54 sektöre 10 milyar doları bulan bir pazar oluştuğu belirtiyor. Ekin Grubu, bu yıl 15'ncisi gerçekleştirilecek olan EMİTT Fuarı kapsamında 'Turizmciler ile Tedarikçiler Buluşması'nı organize edecek.

Bu kapsamda otellere mal ve hizmet veren firmalar 10-13 şžubat 2011 tarihleri arasında düzenlenecek olan EMİTT Fuan'nda buluşacak. mekanların ayin turizmine açılması ile birlikte önümüzdeki yıllarda inanç turizminde de atılım yapılması hedefleniyor

Hedef 3 milyon turist

İnanç turizmi Türkiye'nin son yıllarda ön plana çıkan turizm çeşitlerinden biri. Geçtiğimiz yıllarda inanç turizmi için yaklaşık 500 bin turist ağırlayan Türkiye'nin bu yılki hedefi ayinlerin de katkısı ile 1 milyon 200 bine yükseldi. 2012 yılında ise 3 milyon kişiye ulaşılması hedefleniyor.

Sümela Manastırı'nda gerçekleştirilen ayin için ABD ve Avrupa ülkelerinden 3 bin kişi gelirken bu kişilerin 4 günlük konaklamaları sonucunda kente 2 milyon Euro civarında bir turizm geliri bıraktıkları belirtiliyor.Akdamar Adası'ndaki ayin için Avrupa'nın çeşitli ülkeleri ile ABD'den yaklaşık 4 bin turist Van'a gelirken bu turistlerin de iki günlük konaklamaları sonrasında harcamalarının 1.5 milyon Euro'yu bulduğu tahmin ediliyor.

Dünyada yıllık 300 milyon kişiye hitap eden inanç turizminin yarattığı pazarın büyüklüğü ise yaklaşık 20 milyar dolarlara ulaşıyor. Türkiye bu pazardan olabildiğince küçük pay alırken, inanç turizmi için Türkiye'ye gelen turistlerin sayısının 500 bin-lerde kaldığı tahmin ediliyor. Hindistan, Suudi Arabistan ve Yunanistan gibi ülkeler inanç turizminden en çok payı alıyorlar.İnanç turizmi konusunda en çok turist gönderen ülkeler ise Almanya, Kanada, Fransa, Yunanistan, Rusya, Gürcistan ve ABD gibi ülkeler oluyor.

Anadolu'da turizm gelişiyor

Bundan 20 yıl öncesinde Anadolu'da kalacak otel bulma konusunda sorunlar yaşanırken son 5 yılda iş hacminin artma ¬sı, kültür turlarının gelişmesi gibi nedenlerden Anadolu'ya yapılan otel yatırımlarında artış oldu.Hilton'dan, Accor Grubuna kadar uluslararası zincirlerin yanı sıra The Marmara, Dedeman gibi yerli zincirler de Anadolu'nun sanayileşen kentlerinde otel açma yarışına girdiler.Anadolu'da açılan her otel turizme katkı sağlamanın yanı sıra bölge halkına iş sağlarken esnafa da gelir kapısı oluyor.

Anadolu Turizm işletmecileri Derneği (ATID) Başkanı Seçim Aydın, Anadolu'nun iş hacminin ve kültür turlarının artması ile son yıllarda uluslararası otel zincirlerinin yatırım merkezi haline geldiğini söylüyor. Anadolu'nun turizm konusunda gelişme kaydetmesinde tur şirketlerinin iç Anadolu ve Doğu Anadolu'yu kapsayan tur paketlerinin de etkili olduğuna dikkat çekiliyor. Bu tur paketleri sayesinde Türkiye'yi gezme fırsatını yakalayan yerli turistler iç turizmin de gelişmesine katkı yapıyorlar.

Ramazan'da düşüş olacak

Yurt içinde yaklaşık 2 milyon yerli turist organize turlar ile seyahat ediyor. Geçtiğimiz iki yıldan bu yana Ramazan ayının yaz mevsimine gelmesi ve önümüzdeki 8 yıl içinde de bu durumun devam edecek olması turizmcilerin iç pazarda bu dönemde düşüş yaşamalarına neden oluyor. Ancak yerli turistlerin artık erken rezervasyona alışması ve tatillerini planlar hale gelmeleri nedeniyle Ramazan ayında yaşanan düşüşlerin başka dönemlerle telafi edildiğine dikkat çekiliyor. Yerli turistin az olduğu Ramazan ayında gerçekleşen bu açık yabancı turistler ile telafi ediliyor. Son yıllarda yerli turistler için düzenlenen erken rezervasyon kampanyaları iç turizmin gelişmesine katkı sağladı. Yerli turistlerin erken rezervasyona alışıp daha ucuza tatil satın alması, kredi kartlarına taksit uygulamaları ve tatil paket-lerine ulaşımın da dahil edilmesinin yerli turistin tatil sayısını artırdığına işaret ediliyor.
 
Yerli turist payı arttı

Geçmişte turizm acenteleri yerli turistlerden çok yabancı turistlere yönelik çalışmalar yaparken son yıllarda yerli turist payının artırılmasına dönük çalışmalar da gerçekleştirilmeye başlandı. iç pazarın canlandırılmasına dönük bu çalışmalar ile yerli turistlerin erken rezervasyona alıştırılmaları ve yüzde 40-50'lere varan oranlarda indirimler ile daha ucuza tatil yapmaları amaçlanıyor. Erken rezervasyon kampanyalarına olumlu cevap veren yerli turistler tatillerini erken planlayarak daha ucuza tatil satın alıp yılda birkaç kez tatil yapma şansını da yakalamış oluyorlar.

Cornelia De Luxe Hotel Genel Müdürü Hakan Duran, iç turizmin canlanması ile otellerinde ağırladıkları yerli turist pa-yının son yıllarda yüzde 10'lardan yüzde 15'lere ulaştığını söylüyor. İç pazarın her yıl yukarı doğru bir ivme kazandığına dikkat çeken Duran, 'Otelimize gelen yerli turistlerin geçtiğimiz yıllardan farklı olarak artık yılda iki üç defa geldiklerini gözlemliyoruz. Tatil sayısındaki artışta erken rezervasyon indirimlerinin, kredi kartına uygulanan taksitlerin, paketlere ulaşımın da eklenmesinin etkisi büyük. Yazın tesisimize gelen turistler Ramazan ve kurban bayramlarında da geldiler' diyor.
Yerli turistin daha çok tatil yapmasının bir diğer kanıtı da otellerdeki yerli turist payının artması oluyor. Geçmişte yerli tu ¬ristten çok yabancı turistleri ağırlamayı tercih eden kıyı otelleri artık tesislerinde konaklayan yerli turist oranını da artırmaya başladılar.

Dünya Turizm Örgütü 2011 yılında uluslararası turizm pazarında yüzde 4'lük bir artış öngörülürken, 2011 yılında Türkiye'ye gelen turist sayısının, bu yılın büyüme rakamlarını aşarak 30 milyonu geçmesi öngörülüyor. Bu hedefin tutturulabilmesi için de tanıtıma odaklanılacak.Turizm Bakanlığı Tanıtma Genel Müdürü Cu Güven Taşbaşı, 2011 yılında 37 ülkede gerçekleştirecekleri reklam kampanyalarıyla Türkiye'nin rakiplerinden farklılığını, turizm ürün çeşitliliğini anlatacaklarım söylüyor.
 Turizmde son dönemde internet üzerinden satışların artmasının dikkatlerini çektiğine işaret eden Taşbaşı, dünyada yaşanan gelişmelere paralel olarak internet ve dijital medyadan da tanıtım kampanyalarında etkin bir biçimde faydalanacaklarını belirtiyor.
Ekonomist