Genel

Otogardaki tıkanıklığın sebebi gidiş katının projeden çıkarılması!

İstanbul Esenler Otogar binasının mimarı Prof. Dr. Mehmet Çubuk otogarda yaşanılan araç tıkanıklığının sebebinin yapım aşamasında projede olduğu halde iptal edilen gidiş platformundan kaynaklandığını söyledi...

İstanbul'da her bayram görmeye alıştığımız otogar manzaraları bu yıl da değişmedi. Yüzlerce kilometre mesafeyi alan yolcular, Esenler Otogan'na saatlerce giriş yapamadı. Otogar girişinde uzun kuyruklar oluştu. Her bayram yaşanan yoğunluğun sebeplerinin başında artan otobüs yoğunluğu geliyor. 324 otobüs firmasının faaliyet gösterdiği Büyük İstanbul Otogan'nda günde ortalama bin 650 otobüs, 100 binden fazla yolcu taşıyor. Otobüs sayısı ise bayramlarda 3 bini geçiyor. 


Yaşanılan tıkanıklığın sebebini sorduğumuz otogar binasının mimarı Prof. Dr. Mehmet Çubuk, yapım aşamasıyla ilgili açıklamalarda bulundu. Yaşanan tıkanıklığın projede olduğu halde iptal edilen gidiş platformundan kaynaklandığına dikkat çeken Çubuk, şöyle konuştu: "Araçların otogara girmesinde bir zorlanma Var. Fakat asıl tıkanma, bu otogardaki gidiş platformunun olmaması. Otogar daha yapılırken geliş platformu ve alt duraklara gidiş platformu düşünülmüştü. Fakat bir kat tamamen iptal edildi. Yani 168 tane bekleme yeri, 200 tane aracın boşaltma yapabileceği bir sistem varken bu platform iptal edilince sadece bir tek yer hem geliş hem gidiş şeklinde kullanılmaya başlandı. Bu da sıkışmalara sebep oldu." Türkiye Otomobilciler Federasyonu (TOFED) Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Erdoğan da, İstanbul'un Anadolu yakasında Dudullu civanna yeni bir otogar yapılacağı yönünde duyumlan olduğunu söyledi. 


Normal şartlarda 200 ile 300 civannda otobüs olması gereken otogarda bayramda bu sayının 3 binin üzerine çıktığını belirten Erdoğan, yaşanılan yığılmayla ilgili olarak, gelecek bayramlarda emniyet birimleriyle çözümler aranacağını kaydetti. 


Otogarlann şehir dışına çekilmesinin kaçınılmaz olduğuna dikkat çeken şehir bilimci Prof. Dr. Ahmet Vefik Alp, "İstanbul'un önlenemeyen plansız ve ölçeksiz büyümesi nedeniyle otogarlar kent içinde kaldı. Harem zaten eskiden beri çok kıymetli bir yeri işgal etmekte. Hem de şehrin içinde olması nedeniyle yerleşme noktası olarak sakıncalı bir durum. Her iki otogarın da şehir dışına çekilmesi gerekiyor. Şehir dışına çekilen otogarlardan kent içine servisler ve raylı sistemlerle bağlantı kurulmalı." diye konuştu. 1994'te açılan otogarın kullanım alanı 290 bin metrekare. 

Mimarlığını Prof. Dr. Mehmet Çubuk'un üstlendiği otogarda 324 otobüs firması faaliyet gösteriyor. 

Günlük 1.650 otobüsün, 100 bin kişinin ve 30 bin özel aracın giriş çıkış yaptığı otogarda 6 bin kişi hizmet veriyor. 



FEHMİ UR, CİHAN ACAR, AKIN ÖZTÜRK  / ZAMAN