Otomobil fiyatları el yakıyor! Otomotivde üretim maliyeti son 7 yılda yüzde 100’ün üzerinde arttı!
Otomobil fiyatlarındaki artışlara artık yetişmek mümkün değil. Arz-talepteki dengesizlikler, vergiler ve gelişen yeni teknolojiler nedeniyle otomotiv üretim maliyeti son 7 yıl içerisinde yüzde 100’ün üzerinde artış gösterdi.Özellikle belli bir sabit gelire sahip olanlar değil sıfır araba, ikinci el araba bile almakta zorlanıyor
Döviz kurlarındaki dalgalanmalar ve yüksek enflasyon nedeniyle Türkiye’de sıfır otomobil sahibi olmak eskisi gibi çok kolay değil. Özellikle belli bir sabit gelire sahip olanlar değil sıfır araba, ikinci el araba bile almakta zorlanıyor.
Otomotiv sektörü temsilcilerine göre vatandaşlara aşırı fiyat artışları olarak yansıyan sektördeki bu tablonun perde arkası pandemi dönemine kadar uzanıyor. Uzmanlar, Covid-19 salgınının otomotiv sektörüne verdiği zararın her geçen gün büyüdüğüne işaret ederek gelişen üretim ve ürün teknolojilerinin de otomobilde üretim maliyetinin yükselmesine yol açtığını ifade ediyor.
ÇİP KRİZİ SEKTÖRÜ ZARARA UĞRATTI
Motor Aşin CEO’su Saim Aşçı, dünya genelinde; çip krizinin 18 milyon araç ile 210 milyar dolar gelir kaybına yol açtığını belirterek, otomobilin üretim maliyetinin ise sadece 7 yılda yüzde 100’ün üzerinde artış gösterdiğine işaret etti. Aşçı, üretimde yaşanan maliyet artışlarının yanı sıra otomobile olan talebin de patlamasının da fiyatların artmasında etkili olduğunu dile getirdi. Aşcı, patlayan talebe rağmen yetersiz arz, vergiler ve düzenlemelerin yanı sıra gelişen teknolojinin maliyetinin ortalama 15-25 bin Euro olan otomobili, 2023 yılında 30 bin ile 70 bin Euro seviyesine çıkardığını söyledi.
Saim Aşçı, radarlar, gelişmiş güvenlik ekipmanları, daha yüksek standart donanımlar ve çeşitli konfor öğelerinin, otomobilleri daha değerli kıldığını ancak üretim maliyetlerinin son yıllarda ciddi şekilde artırdığını ifade etti. Diğer yandan otomobil üretiminde kullanılan çelik, alüminyum, plastik ve diğer hammaddelerin fiyatlarının da her geçen gün yükselmeye devam ettiğine işaret eden Aşçı, bu malzemelerin tedariğinde yaşanan problemlerin, otomobile olan talep ve arz dengesindeki değişikliklerin, elektronik bileşenlerin arzında yaşanan sıkıntıların, fiyatlara da otomatikman yansıdığını kaydetti.
OTOMOBİL YATIRIM ARACINA DÖNÜŞTÜ
İlk başlarda üretimden gelen arz sıkıntılarının, yerini yüksek bir talebe bıraktığına değinen Aşçı, arz yetersizliği nedeniyle otomobil daha değerli hale geldiğini, tüketicinin gelecek stresi ve olası kriz senaryolarının ise otomobili yatırım aracına dönüştürdüğünü, bütün bu gelişmelerin de fiyatların yükselmesinde önemli bir etken olduğunun altını çizdi. Ancak otomobil fiyatları tüm dünya çapında artış gösterdiğine değinen Aşçı, 7 yıl önce fiyatı 15-25 bin Euro olan VW Golf’un, 2023 yılında 30 bin Euro ile 70 bin Euro seviyesine çıktığını söyledi.