Ekonomi

Otomobil piyasası can çekişiyor! BDDK'dan acil destek çağrısı!

Otomobil sektörü 2022 yılına durgun bir giriş yaptı. Taşıt kredilerinde faizlerin yükselmesi ve BDDK'nın getirdiği kısıtlamalar otomotiv sektörünü zorlamaya başladı. Bir yandan taşıt kredisi faizleri yükselirken, diğer yandan BDDK'nın 1 Temmuz 2021'de getirdiği kısıtlamalar artan fiyatlara paralel olarak sektörü daha fazla zorlamaya başladı

Ekonomideki belirsizlik ve artan fiyatlar nedeniyle yıla durgun başlayan otomotiv pazarında geçtiğimiz hafta showroom trafiği hareketliydi, ancak finansman sorununun aşılamaması nedeniyle satışlara yansıması sınırlı kaldı. Bir yandan taşıt kredisi faizleri yükselirken, diğer yandan BDDK'nın 1 Temmuz 2021'de getirdiği kısıtlamalar artan fiyatlara paralel olarak sektörü daha fazla zorlamaya başladı. Sektör yetkilileri, BDDK'dan mevcut ekonomik koşulları dikkate alarak kredi ve taksit düzenlemesi için düzenleme yapmasını istedi.

 

 

Dünya Gazetesi'nde yer alan habere göre; Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK), banka kredisi ve finansal kiralama ile alınan araçların taksit dönemlerine ilişkin Temmuz 2021'de düzenleme yaptı. Buna göre; Kredi vadeleri sınırlandırılırken, araç değerine göre kredi tutar oranlarında da indirime gidildi. Kredi vadesi 120 bin TL ve altındaki araçlar için 60 aydan 48 aya, 120 bin ile 300 bin TL arasındaki araçlar için 48 aydan 36 aya indirildi. Kesin fatura değeri 300 bin TL'nin üzerinde ve 750 bin TL'yi geçmemek üzere araç alımı amacıyla kullandırılan kredilerde vade limiti 36 aydan 24 aya düşürüldü.


 

Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Genel Koordinatörü Dr.Hayri Erce, alım gücü, fiyat ve finansmana erişimin satışları etkileyen üç ana parametre olduğuna vurgu yaparak, “Gelir İdaresi’nin ÖTV matrahlarında düzenlemeye giderek yüzde 60 ve yüzde 70’lik ara baremler koyması önemli bir adımdı. Her ne kadar taleplerimiz tam olarak karşılanmamış, matrahlar artırılmamış olsa da satışlara bir etkisi olacaktır. Ancak, finansmana erişim de önemli bir sorun. Zaten taşıt kredi faizleri yükseliyor. Temmuz 2021’den bu yana döviz kurunun yüzde 50’den fazla arttığı düşünüldüğünde BDDK’nın kredi tutarı ve vadeler konusunda güncelleme yapması ivedilik kazandı. Bu değişiklik yapılırsa sektörde öngörülebilirliğe katkı sağlar” diye konuştu.

Otomotiv Yetkili Satıcıları Derneği (OYDER) Başkanı Turgay Mersin de BDDK’dan randevu talep ettiklerini belirterek, şu bilgileri verdi: “BDDK’dan kredi ve vade oranlarının güncellenmesini talep edeceğiz. Taşıt değerine göre kredi kullanım oranının yüzde 80'e, vade sayısının da en 60 aya çıkarılmasını talep edeceğiz” dedi.

Ocakta kayıp yüzde 20’yi aşacak

Sektör yetkilileri, Ocak ayı otomobil ve hafif ticari araç satış tahminlerini paylaştı. Sektör temsilcileri, ilk iki hafta durağan olan showroom ve telefon trafiğinin geçen hafta aktif hale geldiğini söyledi. Gülan Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Alp Gülan, "Döviz kurlarında bir süredir ciddi dalgalanmaların olmaması ile 2022 modellerinin en az yüzde 10-15 artışla geleceği gerçeği ve bir beklenti yok. ÖTV tabanlarındaki artışın araç ihtiyacı olanlar harekete geçti.Özellikle 2021 model ve görece ucuz arabalara ilgi var” dedi. Sektör temsilcileri, Ocak ayında otomobil ve hafif ticari araç satışlarının 30-35 bin adet civarında olacağını tahmin ediyor.Geçen yılın aynı döneminde satışlar yaklaşık 44 bin adet olarak gerçekleşti.

Otomotiv üretimi duracak mı? Araba alacaklar dikkat!

Avrupa'da araba satışları 2021'de geriledi!

Araba almak isteyenler dikkat! Fiyatlar yüksekten uçacak!

Döviz kurlarında son durum! Dolar bugün kaç lira?

Nefesler kesildi: Altın fiyatlarının seyri değişecek!

Bitcoin ve kripto paralar dolar dolar eriyor! İşte nedeni...

2022'de emlakta ne prim yapacak? Ne prim yapmayacak?