Otomobil

Otomobil sektöründe umut kredi musluklarının açılması!

Otomotivciler, ‘öngörülmesi zor ve belirsizliklerle dolu’ bir sene olarak tanımladıkları 2023 yılını en az hasarla kapatmak için kredi musluklarının açılmasını bekledikleri ilk yarıya odaklanacak. 

Otomotivciler, küresel ekonomideki yavaşlama ve yüksek enflasyon sebebiyle 2022’yi, senenin başında belirledikleri üretim ve ihracat hedeflerinin gerisinde kapatmaya hazırlanırken, 2023 yılını belirsizliklerle dolu, çok daha zor bir yıl olacağını öngörüyor.

 

En büyük ihracat pazarlarındaki daralma sebebiyle gelecek sene iç pazarın her zamankinden daha önemli olacağına dikkat çeken sektör temsilcileri, satışları artıracak tek olumlu sinyali ise seçime kadar süreceği tahmin edilen parasal genişleme politikasında görüyor. Bu dönemde açılacak kredi musluklarının talebi kısmen artırması bekliyor. Peki 2023 yılında otomotiv sektörünü neler bekliyor? İşte detaylar...

 

2023 BELİRSİZLİKLERLE DOLU BİR YIL OLACAK!

Ekonomim.com sitesinden Aysel Yücel'in haberinde görüşlerine yer verilen Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu, savaşın gölgesinde geçen 2022 yılının, en önemli ihraç pazarı olan Avrupa’da ve küresel seviyede etki yaratan pek çok zorlu etkiyi eş zamanlı yaşattığı bir sene olduğunu hatırlatarak, "Küresel tedarik zinciri sorunları, dünya genelinde artış gösteren enflasyon ve savaş sebebiyle daha da çetinleşen ticaret ortamı nedeniyle 2023, öngörülmesi zor, belirsizliklerle dolu bir yıl olacak" diye açıkladı.

Cengiz Eroldu, otomotiv sanayisinin devamlılığı açısından gelecek sene iç pazarın her zamankinden daha önemli olacağını ifade ederek, küresel ticaret ortamında etki alanı dışında olan birçok konunun olduğu Küresel raporlar önümüzdeki birkaç senenin da zorlu olacağını öngördüklerini belirtti. Eroldu, "Burada önemli gördüğümüz husus, kendi etki alanımızda olan ülkemizin ekonomi ve dış ticaret politikalarının sanayi faaliyetlerini koruyacak yapıda şekillendirilmesi. Bu dönemi en iyi şekilde geçirmemiz için iç pazarın potansiyelini ortaya çıkaracak ortamın sağlanması önemli" dedi.

 

İÇ PAZARI BEKLEYEN VE RİSKLER NELER?

2022 senesinde, enflasyonist baskı ve artan fiyatların yanı sıra otomotiv satışlarını frenleyen en önemli etkenlerden biri; krediye erişimde yaşanan zorluklar oldu.

Hükümetin parasal sıkılaşma politikası kapsamında otomotivde krediye erişim hiç olmadığı kadar zorlaştı. Kredi başvurularında ret oranlarında rekor atışlar oldu. Sektörün 2023 yılı içinse neredeyse tek umutlu olduğu konu bu. Birçok otomotiv sektör yetkilisi özellikle 2023’ün ilk yarısında seçime kadar genişlemeci para politikası uygulanacağını ve kredi musluklarının açılacağını öngörüyor.

Seçim sonrasına denk gelen ikinci yarıdan umudunu kesen markalar, gelecek yılı daha az kayıpla atlatmak için üretimden tedarike, pazarlama bütçesinden yatırıma kadar ilk yarıya odaklanacak. Diğer yandan, Türkiye’de faaliyet gösteren bazı uluslararası otomotiv tedarikçileri de seçimin ardından yılın ikinci yarısında oluşacak belirsizlik ortamı ve parasal sıkılaşma nedeniyle global merkezlerinden daha az pazarlama ve yatırım bütçesi alabilecekleri endişesiyle bu konuda önceliği ilk çeyreğe vermiş durumda.

FİYATLAR YÜKSELME EĞİLİMİNDE OLACAK!

Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) Derneği Başkanı Ali Haydar Bozkurt, gelecek sene enflasyonist baskı ve maliyet yükselişleri talebi baskılamaya devam edeceğini tahmininde bulunurken, seçim öncesinde krediye erişim konusunda bir rahatlama beklediklerini söyledi.

2022 yılında üretim maliyetlerindeki artış ve kurdaki hareketlilik sebebiyle fiyatlar önceki seneye oranla yüzde 70’in üzerinde artmıştı. ODMD Derneği Başkanı Ali Haydar Bozkurt, dünya genelinde bir enflasyon var olduğunu ve bu enflasyon enerji başta olmak üzere maliyetlere yansıdığını belirtti. Bozkurt bu nedenle bir süredir üretici firmaların otomobillere Euro bazlı zam yaptıklarını açıkladı. Bozkurt "Şu anki seyir devam ederse bize gelen otomobillerin fiyatı döviz bazında artmaya devam edecek gibi görünüyor. Euro kuru da bu dönmede artmaya devam ederse o zaman yukarıya doğru meyilli fiyatların daha da yükseleceği yönünde endişemiz var" dediye açıkladı.

Bozkurt, Türkiye’de vergi yükü sebebiyle fiyatların çarpan etkisi ile küreselden daha hızlı arttığına dikkat çekti. Bozkurt, Türkiye’de otomobil fiyatlarının düşmesinin ancak vergilerde bir düzenleme yapılması, döviz kurunun aşağı inmesi ve enflasyonun düşmesi ile mümkün olabileceğini ifade ederek, "Bu konulardaki gelişmeler biraz aleyhimize işliyor. Fiyatların artış eğiliminde olması daha yüksek bir ihtimal" diye kaydetti.

ARAÇ BULMA SORUNU DEVAM EDECEK!

Ali Haydar Bozkurt, 2022 senesinde yaklaşık iki yıldır devam eden çip krizinin üzerine bir de hammadde sorunları eklendiğini belirterek, bazı hammaddelerde sorunun devam ettiğini ve çip krizi ile ilgili bazı ilave yatırımların olduğunu ama bunların tam devreye girmediğini söyledi. Bozkurt "2023’te de şu anda yaşadığımız çip ve hammaddede sorunlarının devam edeceği görünüyor. 2023’te de bulunurluk sorunu devam edecek gibi duruyor" dedi.

Otomotiv sektörü, Ocak 2022 yılında yıl sonu için belirlenen üretim ve ihracat hedeflerini, çip krizinde negatif ayrışmanın sona ermesiyle mayıs ayında bir miktar yukarı yönlü revize etmişti. Ardından AB’deki resesyon beklentisi sebebiyle yılsonundaki hedefler yeniden ocak ayındaki rakamlara çekildi.

Ocak ayındaki 1,04 - 1,10 milyon adet ihracat ve 1,38 - 1,47 milyon adet üretim tahmini vardı. OSD Başkanı Cengiz Eroldu, “Bugün itibariyle baktığımızda yılı kabaca 1 milyon adet ihracat ve 1,36 milyon adet üretim ile kapatmayı öngörüyoruz” dedi.

İhracatta 11 ayda parite kaynaklı 2.4 milyar dolar kayıp yaşayan sektör, 33 milyar dolar ihracat hedefini tutturamayacak. En iyi senaryoda yılsonunda 30.6 milyar dolar ihracat bekleniyor. Bu rakamı şimdiden yakalayan kimya sektörü 17 yıl sonra ilk kez otomotivi ihracat tahtından edecek.

Sektör, 2023 ihracat ve üretim hedeflerini şu an belirlemedi. Bu hedefler ocak ayında küresel piyasalardaki raporlara göre şekil alacak. İç pazarda 2022 yılının ilk 11 ayında satışlar, bir önceki senenin aynı dönemine göre yüzde 1,0 oranında düşerek 668 bin 63 adet olarak gerçekleşmişti.

TOKİ'nin yeni takvimi belli oldu! Peş peşe çekilecek 12-19 Aralık 2022 TOKİ kura çekimi hangi illeri kapsıyor?

BİM'de çılgın indirim start aldı! 1 kg çay 54 TL'ye, 5 kg Domestos 72 TL'ye düştü! BİM 13 Aralık 2022 fiyat listesi

A101'de yüzde 45'e varan bomba indirim! Ayçiçek yağı, peynir, çay fiyatları dip yaptı! 12 Aralık 2022 fiyat listesi