Otomotiv sektöründe kriz! 'Acil adım atılması gerekiyor'
Avrupa Birliği, içten yanmalı motorlar çalışan araçların satışının 2035 senesinden sonra durdurulmasına hüküm verirken, TAYSAD Başkanı Albert Saydam, " AB'nin kararına uygun araçlar imal edemezsek, birincilik konumumuzu yitireceğiz" dedi.Türkiye günü kurtarmaya çalışırken, AB ülkeleri 2035 hususunda pazarlık yapıyor
ACİL ADIMLAR ATILMASI GEREKİYOR
Alınan kararı yorumlayan Saydam, "Biz 24 saati planlarken Avrupa’nın 12 sene sonrasını planlamasını manidar görüyroum. Türkiye günü kurtarmaya çalışırken, AB ülkeleri 2035 hususunda pazarlık yapıyor. Bu ırum ile alaklaı bizim de acil adımlar atmamız lazım. Eğer AB'nin bu son kararına uygun araçlar oluşturmazsak, 'AB'nin en çok araç ithalatı yaptığı ülke' unvanımızı yitireceğiz" dedi.
E-YAKIT PAHALI AMA...
Saydam, Almanya'nın tavsiye ettiği e-yakıt (e-fuel) formülünün elektrikli araçlara nazaran daha çevreci olduğunu söyleyerek, "Şu anda e-yakıtlı araç elektrikli araca göre 4 misli daha bedeli yüksek olacaktır. Bu maliyetler yapılacak çalışmalarla ilerde gerileyebilir. Üretim taneleri yükseldikçe elektrikli araçların bazı hammaddelerinde ve bazı komponentlerde tedarik sorunu oluşabilir. Dolayısıyla sadece elektrikliler üzerine gidilmemesi gerek. Almanya da bu nedenle e-yakıt hususunda da yatırımlar, araştırmalar ve tercihlerin önceliklendirlmesi hususunda bastırdı" dedi.
2023'TE DE GERİLEYEBİLİR
Saydam, global araç imalatının süratlendiğini, Türkiye'de ise 2023 tablosunun olumlu olmadığını ifade etti. Saydam, "Türkiye, 2022'yi üretimde dünyada 13., satışta da 18. olarak bitirmişti. Uluslararası raporlara göre, 2023'te Türkiye, bir sıra düşebilir. bizden öndeki ülkeler Kanada, Endonezya,Fransa ve İspanya. Bunun şu andaki karşılığı 2,3 milyon tanelik araç imalatıdır. 2017'de 1,7 milyonu bulmuştuk, bu sene ise üretimimiz 1,3 milyon tanenin gerisinde kalacak gibi görünüyor" açıklamasını yaptı.
Bu sene üretim adetlerinin düşmesi yönündeki tahminde bazı platformların yurt dışına kaymasının etkili olduğu söyleniyor. Bursa TOFAŞ fabrikasında üretilen Doblo, Temmuz 2023'ten itibaren İspanya'ya transfer olacak.
Otomotiv sektöründe kriz! 'Acil adım atılması gerekiyor'
AVRUPA BİRLİĞİ NE KARAR ALDI?
Avrupa Parlamentosu (AP) Genel Kurulu'nda evvelki ay kabul edilen ve uygulanmaya girmesi için AB üyesi ülkeler aracılığı ile resmen onaylanması gereken düzenleme, 2035 itibari ile satılacak yeni otomobil ve hafif ticari araçların sıfır emisyonlu olmasını gerektiriyordu. Bu sayede, AB ülkelerinde bahsigeçen tarih itibari ile benzinli ve dizel gibi içten yanmalı motora sahip yeni otomobil satışı yapılamayacaktı.
Liderliğini Almanya'nın çektiği bir grup ülke, benzinli ve dizel yeni arabaların satışını men etme çabalarına karşı durmuştu. Almanya, planı kuvvetlendirmek için AB'nin e-yakıt olarak bilinen, yenilenebilir enerji ve havadaki karbondioksiti yakalamayla imal edilen sentetik yakıtlarla alakalı muafiyet oluşturulmasını istemişti.
Geçtiğimiz hafta Avrupa Birliği (AB) ile Almanya arasında 2035 senesinden itibaren benzinli ve dizel motora sahip yeni otomobillerin satışını men etme girişimi hususunda anlaşmazlık bitti. Böylece 2035'in arkasından içten yanmalı motorlara sahip araçlar sadece karbon nötr yakıtlarla doldurulabilmeleri halinde da yeni olarak kaydedilebilecek.
Avrupa Birliği (AB) Komisyonu Başkan Yardımcısı Frans Timmermans, otomobillere yeni karbon standartları uygulamasının en az zamanda kabul edilmesi için çalışacaklarını belirterek,
Komisyonun gerekli yasal süreçleri bitireceğini söyledi.