Otopark yönetmeliği ile konut fiyatları tavan yapacak!
Konut fiyatlarında meydana gelen yüzde 40'lık artışla beraber piyasası durgunlaştı. Gayrimenkul Uzmanı Evrim Kırmızıtaş Başaran, yakın zamanda hayata geçirilecek olan otopark yönetmeliği ile ev fiyatların en az 100 bin TL artacağını dile getirdi.
Konut piyasasında satılık ve kiralık evlerdeki fiyatları her geçen gün artıyor. TGRTHaber'den Sinem Eryılmaz'ın haberine göre; azalan arza karşı artan talep sebebiyle kiralık ev bulmak neredeyse imkansız hale geldi. Kiralar İstanbul’da yüzde 30 ila yüzde 150 arasında yükseldi. Satılık evlerde de benzer durum söz konusu. Fiyat artışlarının yüzde 40’lara ulaştığı satılık konutta da 400 bin liralık daireler 750 bin liralara yükseldi.
Kentsel dönüşüm, şehir sakinlerinin koronavirüs nedeniyle daha geniş konutları tercih etmesini ve depreme dayanıklı bina arayışları da fiyatları etkileyen diğer faktörler arasında bulundu.
Otopark sorunu
Fiziki imkanları çok olan binalarda yaşamak herkesin en büyük dileği. Özellikle eski site ve apartmanların çoğunda otopark kullanım ve paylaşımına ilişkin düzenleme bulunmadığı için erken gelen arabasını park ederken, diğerleri park yeri bulamıyor. Bu imkana sahip olan konutların fiyatı ise gün geçtikçe artıyor.
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından hazırlanan yeni Otopark Yönetmeliği, 25 Mart’ta Resmi Gazete'de yayımlandı. Uygulamayla daire büyüklüğüne göre otopark zorunluluğu oldu. Yeni projeler için arazilerin kısıtlı olduğu birçok bölgede belediyelerin ruhsat vermede çekingen olduğu belirtiliyor.
Sektör kriz yaşayabilir
Yönetmelik sebebiyle inşaat sektöründe kriz olabileceğini belirten Gayrimenkul Uzmanı Evrim Kırmızıtaş Başaran, “Bu yönetmeliğe göre otopark bulunmayan projelere iskan verilmemesi kararı alınınca piyasada inanılmaz bir hareket söz konusu oldu. Kanundan önce inşaat şirketleri otopark için alan ayırmıyordu. Bu zorunluluk müteahhitler için bir kriz demektir. İskan alınamayan binaların satılamaması da büyük problem oluşturur. Müteahhitlerin elinde ciddi şekilde stok birikir. Projeler çizilirken yeni yönetmeliğe göre hareket etmelerinde fayda var” dedi.
“OTOPARK ALANI OLMAYAN KONUTU ALMAYIN”
“Kapalı otopark yoksa açık otopark alanlarını belirleyerek daire sahiplerinin mağduriyetini gidermeleri gerekir. Sonuçta bitmiş olan bir binaya kapalı alan oluşturamazsınız. Bakanlık da bu konuda bir geri adım atmayacağına göre, bazı yerleri kiralama yoluna gidilebilir” diyen Evrim Kırmızıtaş Başaran şunları söyledi:
“Kentsel dönüşümle beraber ara dar sokaklar genişletiliyor. Ama maalesef ki İstanbul’un her yeri buna uygun değil. Örneğin Fikirtepe gibi araba bile geçemeyecek kadar dar sokaklarda gerçekleştirilen kentsel dönüşüm sonrası yaşam şekli değişti. Yapılan binaların altına eksi 10 kata kadar otoparklar yapıldı. Ama bu özellikle İstanbul’un her yeri için geçerli değil. Benim tavsiyem dönüştürülemeyecek, dar sokaklardan ev almamaları olur. Şehir merkezine daha yakın ve depremden sonra yapılan binalara yönelmelerini tavsiye ediyorum. Ayrıca otopark problemi çözülmemiş ve iskan sorunu olan yerlerden ev almamalarını öneriyorum. Çünkü ileride satmak istedikleri zaman bu durum önlerine engel olarak çıkacaktır.”
Ev fiyatları yükselebilir
Yeni yönetmeliğin halihazırda zaten fiyatları artmış evlere artı bir fiyatların çıkacağını dile getireceğini belirten Evrim Kırmızıtaş, “Ev alma kriterinde otopark asansör gibi bir hak olarak görülmeli. Otoparklar apartmanların demirbaşı olmalı. Kapalı otopark aslında bir lüks değil, ihtiyaçtır. Herkesin arabası olmayabilir ama misafiri gelebilir ya da bir şekilde o alanın kişilere hak olarak sunulması gerekir. Binalarda kapalı otoparkın olması ev fiyatlarına otomatik olarak yansıyor. Aracınızı sokağa park etmek aslında büyük bir risk. Normal bir ev 700 bin lira ise kapalı otoparka sahip olduğu zaman bu 800-900 bin liralara kadar çıkabilecek. Ama can ve mal güvenliğiniz de korunmuş oluyor. Mahalle arasındaki evlerin çoğunda otopark olmadığı için aidat yok, sitelerde var. Bu konuda da insanlar kendi bütçelerine göre mevcut imar izni alınmış otoparklı yerleri tercih ederlerse hem alışta hem de satışta karlı çıkarlar” açıklamasını yaptı.
Her binanın altına otopark yapılabileceğini söyleyen Evrim Kırmızıtaş Başaran, “Toprak altları her zaman emsal dışıdır. İsterseniz toprağın altına 5 ya da 10 kat inebilirsiniz. Bu sizin kapalı metrekarenizi asla engellemez. Deprem yönetmeliği gereğince kazık çakılması için zaten yerin altına giriliyor. Sadece otopark yapmak ekstra maliyet olduğu için müteahhitler bundan kaçıyor. Toprak altına kaç kat yaparsanız yapın devlet bundan sizi sorumlu tutmuyor. Burada amaç sokaklarda görmüş olduğunuz araçları toplamak ve konut sakinlerinin mağduriyetini gidermek. Dolayısıyla bunu yapmayan müteahhitler maliyetten kaçanlardır ve o binada oturanların haklarını gasp etmiş oluyorlar" dedi.
Otopark Yönetmeliği konut sektörünü nasıl etkiledi?