Sektörel

Otoyol ve köprüde imtiyaz hakkı satışı `toplu' olacak

Özelleştirme İdaresi Başkanı Metin Kilci, toplam 10 adet köprü ve otoyolu parça parça satmanın ekonomik olmayacağını, `toplu satış' düşündüklerini söyledi.

BU yılın öneli özelleştirmelerinin başında gelen otoyol ve köprülerin satışı konusunda Özelleştirme İdaresi Başkanı Metin Kilci, nasıl satılacağı konusunda net ifadeler kullandı. Kilci toplam 10 adet köprü ve otoyolu parça parça satmanın ekonomik olmayacağını, toplu satış düşündüklerini bildirdi. Türkiye'nin otoyol ağının tamamının, uluslararası ölçekte değerlendirilirse, çok büyük bir ağ olmadığını kaydeden Kilci, `Yaklaşık 2 bin km bir otoyol ağımız var. Portekiz'in bizim neredeyse iki katımız kadar bir otoyol ağı var. Türkiye'nin yarısı kadar bir ülkenin. Burada hangi ölçüde belirleneceğinde ekonomiklik önemli. Yani çalıştırabilirlik önemli. Bir de ağın bütünlüğü açısından da bakmak lazım' dedi.

HEDEFİMİZ İLK ÇEYREK

KİLCİ şöyle devam etti: `Eğer çok dağınık ise hepsini tek bir paket halinde yapmak anlamlı olmayabilir. Nitekim Türkiye'de üç ana bölge diye tanımlayabiliriz; İzmir civarı, Gaziantep, Edirne-Ankara arasındaki ağ ve köprüler. Böyle bakmak lazım.' Otoyol ve köprülerin işletme hakkının devredileceğini hatırlatan ÖİB Başkanı Kilci `İşletme hakkı modeli uygulanacak. Bunun imtiyaz hakkı olup olmadığı konusunu bir kez daha gözden geçireceğiz. İmtiyaz sözleşmesi olacak büyük ihtimalle. İmtiyaz olduğunun da yasal olarak belirlenmesi lazım. 2008'in ilk çeyreğinde bunları gerçekleştiririz diye ümit ediyorum' dedi. İşletme hakkı devir süresine ilişkin olarak tekliflere etkisi üzerinden değerlendirme yaptıklarını kaydeden Metin Kilci, `Süre ne kadar kısa olur ise imtiyaz bedeli o kadar düşük olur. Dolayısıyla bu denklemi gözönüne alarak Özelleştirme Yüksek Kurulu o süreyi belirleyecek' diye konuştu.

8 otoyol ve 2 köprü özelleştirilecek

Boğaziçi Köprüsü

Fatih Sultan Mehmet Köprüsü

Edirne-İstanbul-Ankara Otoyolu

Pozantı-Tarsus-Mersin Otoyolu

Tarsus-Adana-Gaziantep Otoyolu

Toprakkale-İskenderun Otoyolu

İzmir-Çeşme Otoyolu

İzmir-Aydın Otoyolu

Gaziantep-Şanlıurfa Otoyolu

İzmir ve Ankara Çevre Otoyolu

Elektrikte otomatik fiyat şart

ÖZELLEŞTİRME İdaresi Başkanı Metin Kilci, elektrikte özelleştirmenin başlaması için otomatik fiyatlandırma mekanizmasına geçilmesi gerektiğini söyledi. Özelleştirilecek kurumun nasıl bir fiyat rejimine tabi olacağının görülmesi gerektiğini vurgulayan Kilci, fiyatın serbest mi olduğu yoksa kamu otoritesi tarafından mı belirlendiğinin ortaya koyulması gerektiğini ifade etti. Belirlilik ve öngörülebilirliğin özelleştirme için kritik faktör olduğunu kaydeden Kilci, şöyle konuştu: `Yatırımcı geldiğinde hangi fiyat rejimine tabi olacak, serbest mi yoksa EPDK'nın önceden belirlenmiş formüllerine, göre mi fiyat düzenleneceği çok önemli. Fiyatın düzeyi veyahut da başka faktörler çok daha önemli değil. Önemli olan bu öngörülebilirlik. Özelleştirme için bunun sağlanması çok önemli. Yani otomatik fiyat mekanizmasının ve buna ilişkin düzenlemelerin işlerliğini gösterebilmemiz lazım.'