Genel

Outlet AVM'lerde daha fazla para harcanıyor

Türkiye Outlet İmajı Araştırması'na göre outlet algısı yükselişte...

Tüketici alışveriş noktasında outleti tercih ediyor. Outletlere daha çok, A SES (Sosyo Ekonomik Statü) grubunun giydiği markalara özenen B SES grubu da gidiyor. Türkiye AVM genelinde sepet ortalaması 95,7 TL iken outlet avm genelinde bu rakam 108,8 TL'ye yükseliyor.

Outlet konseptli alışveriş  merkezi VIA/PORT, Türkiye'nin en saygın araştırma şirketlerinden biri olan Akademetre Research & Strategic işbirliğiyle gerçekleştirdiği ‘Türkiye Outlet İmajı ve VIA/PORT Algısı Araştırması' sonuçlarını düzenlediği toplantıyla açıkladı. VIA/PORT Genel Müdürü Bülent Kural ve Akademetre Research Yönetim Kurulu Başkanı Halil İbrahim Zeytin'in birlikte açıkladığı araştırma sonuçları, Türkiye'de outlet alışveriş kültürünün yükselişini ortaya koydu.

Araştırmanın gerekçesini ‘Outlet algısı müşteri nezdinde ne durumda, objektif olarak görmek istedik' şeklinde açıklayan Bülent Kural, ortaya çıkan sonuçların hem sektör hem de kendileri için yol gösterici olacağını söyledi. Sonuçlarda outletin gerçek anlamda tüketici zihninde oturmaya başladığını, outlet kültürünün yükselişte olduğunu gördüklerini belirten Kural, bu algının böyle devam edebilmesi için outlet avm yöneticileri kadar perakende firmalarına da büyük iş düştüğünün önemle altını çizdi. Kural sözlerini şöyle sürdürdü: “VIA/PORT açılalı yaklaşık iki yıl oldu. Geçen süreçte bizim dahi beklentilerimizin üzerinde bir performans gösterdi ki bu performans sürekli yükselmeye de devam ediyor. Özellikle kriz süreci diye tabir ettiğimiz son iki yıldır sektördeki herkes outletlere olan ilginin arttığında hemfikir. Ama bu nasıl bir artış; hangi kesimde, hangi düzeyde, hangi doğrularla… Biz bunu görmek istedik ve Akademetre ile işbirliğine gittik. Konuyu biraz daha yaydık, sektörle birlikte kendimizi de tartalım, karşılaştırmalar yapalım dedik. Ortaya faydalı ve doyurucu olduğunu düşündüğümüz bir çalışma çıktı.” 

Outlette ‘defolu' algısı silindi

Bülent Kural, araştırma sonuçlarında kendilerini en çok memnun eden tarafın outlet algısının tüketici zihninde doğru noktaya doğru ilerlediğini, hatta oturduğunu görmek olduğunu belirtti. Kural, “2006 yılında yapılan araştırmada yüzde 36,9 olan indirim mağazaları algısının 2010'da yüzde 48,7'ye yükseldiğini görüyoruz. Ama ondan da öte 2006'da yüzde 9,8 olan defolu ve kalitesiz ürün algısı, 2010'da 4,3'e gerilemiş durumda. Tüketici outletle defolu ürünü artık aynı kefeye koymuyor.” dedi. Outlet AVM'lerdeki sepet ortalamalarına da dikkat çeken Kural, VIA/PORT'un bu noktada ortalamanın epey üzerinde performans sergilediğini belirterek “Türkiye genelinde outlet AVM sepet ortalaması 108,8 TL iken bu rakam İstanbul Outlet AVM'lerde 122,3 TL'ye, VIA/PORT'ta 165,1 TL'ye yükseliyor.” dedi.

VIA/PORT'un outlet özelliğinin ve marka karmasının yanı sıra açık konsepti ve eğlence alternatifleriyle de büyük ilgi çektiğinin altını çizen Bülent Kural, araştırma sonuçlarına bakıldığında da bu özelliklerin müşterinin tercih sebeplerinde önemli bir pay aldığını gördüklerini, ilerleyen süreçte avm'lerde konum ve mimari anlamda yeni bir döneme girileceğinin sinyallerini aldıklarını belirtti.

Outletlerin tümünün beklentileri karşıladığını söylemek zor

Akademetre olarak bugüne kadar perakende ve AVM sektöründe pek çok araştırma gerçekleştirdiklerini belirten Halil İbrahim Zeytin ise, Türkiye'de İzmit ile başlayan ancak çevre yolu kenarlarında kurulan mağazalar tarafından sahiplenmeye çalışılan outlet kavramının tüketici algısında şu anda evrensel tanımlara uygun çerçevede oturduğuna dikkat çekti. Beş yıl önce tüketici algısına daha çok ‘defolu ürünler' ya da ‘fabrika satış mağazaları' biçiminde yanlış yerleşmiş outlet kavramının bugün ‘sezon sonu ürünlerin uygun fiyatla sunulduğu konsept' olarak yerleştiğini belirten Zeytin konuşmasını şöyle sürdürdü: “Ortaya koyduğumuz araştırmalar gösteriyor ki, mesafe değişkenine bağlı olmaksızın tüketicilerin oransal çoğunluğu, outlet konseptli noktaları tercih etme eğilimi gösteriyor. Ancak kavram olarak outlet olgusu tüketici zihnine yerleşse de, henüz mevcut outletlerin tümünün beklentileri karşıladığını söylemek güç. Bunun en büyük nedeni sunulan sezon ürünlerin, seri sonu ürünlere oranı… Bu durum tüketicilerde hayal kırıklığı yaratabiliyor. Perakendecinin, outlet konseptli AVM'lerin sayıca fazlalığının ve tüketici beklentisinin de dikkate alınarak, outlet konseptine yönelik tüketici tercihinin daha da yoğunlaşacağı öngörülebilir.”

 Araştırma Sonucu Özet

Tüketici uzaklığa bakmazsızın alışveriş noktasında outletleri tercih ediyor. Bunun için öncelikli neden uygun fiyat…
Uzak duranlar; outleti kalitesiz ve defolu ürün olarak algılıyor. Bunu outletlerin kalabalık olması, beden çeşitlerinin azlığı ve mağaza düzenlerindeki bozukluk izliyor.
Outletleri en çok tercih edenler B SES Grubu… B SES grubu A SES grubuna özendiğinden dolayı marka tercihinde onların kullandıkları markalar çekici geliyor. Ancak bu markaların inlet ürünlerini almakta zorlanmaları onları outlet avm'lere yönlendiriyor.
AVM'lere en çok gezmek-vakit geçirmek için gidiliyor. Bunu kıyafet alışverişi ve market alışverişi izliyor. VIA/PORT'a gelme amacı ise öncelikle kıyafet alışverişi yapmak…
Türkiye genelinde ve İstanbul'da outlet avm'lere çoğunluk oranda yalnız gidilirken VIA/PORT'a en çok aileyle gidiliyor.
VIA/PORT'a gidip alışveriş yapmadan sadece vitrinlere bakanların oranı yüzde 4,9 iken bu rakam Türkiye outlet ve İstanbul outlet ortalamasında yüzde 7,7'ye çıkıyor.
VIA/PORT'un sadece outlet oluşu değil aynı zamanda açık konsepti, eğlence alanları da tercih edilmesinde bir etken.
Türkiye genelinde outlet avm sepet ortalaması 108,8 TL iken bu rakam İstanbul outlet avm'de 122,3 TL'ye, VIA/PORT'ta 165,1 TL'ye yükseliyor.
Tüketicinin yüzde 94,4'ü AVM'ye gitme sebeplerinde kampanyaların etkisi olmadığını belirtiyor.

Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler

Can havliyle outlet açtılar şimdi satacak ürün bulamıyorlar
14.05.2010 Viaport Genel Müdürü Bülent Kural, kriz döneminde ürünlerini satabilmek için outlet konseptine yüklenen firmaların, bugün mağazaya koyacak sezon sonu ürün bulamadıklarını söyledi

Türkiye genelinde Akademetre araştırma firması ile birlikte 916 alışveriş merkezi müşterisi üzerinde yaptıkları yüzyüze görüşmelerin sonuçlarını paylaşan Viaport Outlet AVM Genel Müdürü Bülent Kural, outlet'in yavaş yavaş 'fabrika satış mağazası' algısından sıyrıldığını söyledi. Türkiye'deki genel AVM sepet ortalamasının 95.7 TL olduğunu belirten Kural, outlet avm ortalamasının ise 108.8 TL olduğunu, bu rakamın İstanbul'da 122.3 TL'ye kadar çıktığını söyledi. Kural, Anadolu ile kıyaslandığında İstanbul'daki tüketicilerin outlet alışveriş merkezlerinde alışveriş yapmayı tercih ettiklerini belirtti. Kriz döneminde can havliyle outlet mağaza açan firmaların bugün mağazalara koyacak ürün bulamadıkları için sezon ürünü satmak zorunda kaldıklarını belirten Kural, "Outlet mağazalarda yüzde 70 sezon sonu yüzde 30 sezon ürünü satılır ama şu anda mağazalar ürün bulamadıkları için bunu tam anlamıyla uygulayamıyorlar. Ancak artık cezai yaptırımları olacağı için bunu uygulamak zorunda kalacaklar. Bu da outlet mağazalar için özel koleksiyon hazırlamayı mecburi kılacak" diye konuştu.

ADAM KAYIRMA ALGISI VAR
Özellikle AVM'lerde yapılan kampanyalara Anadolu halkının ilgi göstermediğini vurgulayan Kural, "Anadolu halkı çekilişleri 'nasıl olsa kendi adamlarına çıkarırlar' diyerek önemsemiyorlar, hatta güvenmiyorlar. Büyükşehirlerde kampanyalara güven daha yüksek" dedi. Kampanyalarda en çok tercih edilenin otomobil çekilişleri olmasına rağmen çekilişe katılım sayısının yüzde 3'ü geçmediğini belirten Kural kampanyaların toplam ziyaretçi çekmedeki payının sadece yüzde 5 olduğunu söyledi.
Sabah

‘Outlet'e giden sepette 13 lira fazla harcıyor

Türkiye Outlet İmajı Araştırması'na göre, bu tür çoğu şehir dışında olan, fabrika satış ve ucuz mağazaların yoğunlaştığı alışveriş mekanlarına daha çok, A SES (Sosyo Ekonomik Statü) grubunun giydiği markalara özenen B SES grubu gidiyor.

Türkiye'de alışveriş merkezlerinin genelinde sepet ortalaması 95.7 TL iken outlet alışveriş merkezleri genelinde bu rakam 108.8 TL'ye yükseliyor. Outlet konseptli alışveriş merkezi Via/Port, araştırma şirketleri Akademetre Research&Strategic işbirliğiyle gerçekleştirilen araştırma sonuçlarını değerlendiren Via/Port Genel Müdürü Bülent Kural, “Outletin gerçek anlamda tüketici zihninde oturmaya başladığını, outlet kültürünün yükselişte olduğunu gördük” dedi. Kural, “2006 yılında yapılan araştırmada yüzde 36.9 olan indirim mağazaları algısının 2010'da yüzde 48.7'ye yükseldiğine, 2006'da yüzde 9.8 olan defolu ve kalitesiz ürün algısının ise 2010'da 4.3'e gerilediğine dikkat çekti. Akademetre Research Yönetim Kurulu Başkanı Halil İbrahim Zeytin de, outlet kavramının tüketici algısında ‘sezon sonu ürünlerin uygun fiyatla sunulduğu konsept' olarak yerleştiğini belirtti. Araştırmanın ortaya koyduğu, diğer bazı sonuçlar da şöyle: “Tüketici uzaklığa bakmazsızın alışveriş noktasında outletleri tercih ediyor. Bunun için öncelikli neden uygun fiyat. Uzak duranlar outleti kalitesiz ve defolu ürün olarak algılıyor. Bunu outletlerin kalabalık olması, beden çeşidi azlığı ve mağaza düzen bozukluğu izliyor. Outletleri en çok tercih edenler B SES Grubu. Bu grup, A SES grubuna özenerek onların tercih ettiği marklara yöneliyor. Ancak bu markaların inlet (sezon mağazası) ürünlerini almakta zorlanmaları outletlere yönlendiriyor.”

Otobüs kiralayıp gelen var

VIA/PORT'un açıldığından buyana 23 milyon ziyaretçi ağırladığını belirten Bülent Kural, “Zonguldak'tan emekli öğretmenler, Çaycuma'dan hemşireler otobüs kiralayıp geliyor. Bizi ilk nasıl duyduklarını soruyoruz, en çok ‘otobandan gördük geldik' diyenler var. En büyük reklam orası” dedi.
Hürriyet