Genel

Özel eğitim isteyen 8 havaalanı!

Dünyadaki en kısa pistlere sahip bu havaalanlarına her pilot inemiyor. Öncelikle özel eğitimlerden geçerek, bu pistlere inmek için özel sertifikalar alınması gerekiyor

Gustaf III Havaalanı, St. Barthelemy Adası

Karayipler'deki St Barthelemy Adası

Karayipler'deki St. Barthelemy adasındaki bu tehlikeli havaalanı, sadece 2.133 feet (650 metre) uzunlukta. Ufak ticari uçaklar ve charter seferleri için kullanılan havaalanına, 20 kişiden fazla yolcusu bulunan uçaklar inemiyor. Havaalanının pisti bir tepenin dibinde bulunuyor ve sonu da dar bir kumsala ulaşıyor. Kumsaldaki uyan levhaları, turistleri uçaklar İnerken pistin hizasında bulunmamaları konusunda uyarıyor. Ayrıca bu havaalanına herkes inemiyor; bunun için 2 gün yerde eğitim, ardından 5-10 saatlik uçuş eğitimi alıp, özel bir uçuş belgesi almanız gerek.

Juancho E. Yrausquin Havaalanı, Hollanda

Sadece 1.300 feet (396 metre) uzunlukta olan bu havaalanına, küçük uçakların dışındaki uçakların inmesine izin verilmiyor. Pistin sonunda yerde çizilmiş olan büyük X işareti de, ticari uçaklar için bu anlamda bir uyarı niteliğinde. 18 metre yükseklikteki havaalanının güneybatısında dağlar, geri kalan 3 yönünde de sarp kayalıkların ardında deniz başlıyor. Karayipler'deki Saba adasında yer alan tek havaalanı burası olduğundan, adaya gelen uçaklar yalnızca
buraya inebiliyorlar.

Cebelitarık Havalanı, Cebelitarık

Cebelitank'a gitmek için seçmek zorunda olduğunuz tek bir havaalanı var, o da ne yazık ki Winston Churchill Caddesi'yle kesişiyor. Cebelitarık'ın en yoğun trafikli yolu olan cadde, aynı tren yollarında olduğu gibi, bir uçak ineceği zaman trafiğe kapatılıyor. İkinci Dünya Savaşı zamanında yapılan pist, 5.341 feet (1.628 metre) uzunlukta. Bölgede düz alan olmadığı için bu şekilde yapılmak zorunda kalan pist, dünyada iniş ve kalkışlarda en zorlanılan pistler arasında yer alıyor.

Princess Juliana Uluslararası Havaalanı, Saint Maarten

Doğu Karayipler'deki en çok çalışan havaalanlarından biri olan bu havaalanı, kumsalda güneşlenen insanların çok yakınından geçmesiyle tanınıyor. 2006 yılında biten havaalanı çalışmalarının ardından pistler uzatılmış ve havaalanı genişletilmiş. Ancak 2.300 metre uzunluğundaki bu havaalanı halen kumsaldaki insanların yüreğini ağzına getiren inişlere sahne oluyor. Özellikle büyük ve ağır jetlerin inişinde pistin uzunluğu ucu ucuna yetiyor. Bu yüzden uçaklar kumsalların üzerinden çok yakın geçmek zorunda kalıyorlar. Havaalanında şimdiye kadar çok büyük bir kaza yaşanmamış olsa da, uçakların kalkışları öncesinde hem halk, hem de trafik açısmdan sorunlar yaşanıyor. Kalkıştan önce tam gaz verildiğinde, uçakların arkasında kalan yoldaki arabalar ve insanlar savruluyor.

Courchevel Havaalanı, Fransa

Bu havaalanını James Bond serisinin ünlü "Tomorrow Never Dies" (Yarın Asla Ölmez) filminden hatırlayabilirsiniz. Pierce Brosnan filmin başında Alpler'e iniş yaparken bu pisti kullanıyordu. Courchevel kayak merkezinin havaalanı, 6.588 feet (2.008 metre) yükselikte bulunuyor. Bir kayak pistini andıran iniş pisti 525 metre (1.700 feet) uzunluğunda. 18.5 derece eğimli olan piste inişte uçaklar eğim yukarı ilerliyorlar ve yokuş sayesinde hızlan kesiliyor. Bununla beraber kalkış esnasında da yokuş aşağı giderek hızlanılıyor. Havaalanına iniş yapabilmek için özel bir sertifika alınmış olması gerekiyor.

Tenzing-Hillary (Lukla) Havaalanı, Nepal

Havaalanı, Everest'e çıkmaya meraklı iağcılann başlangıç noktaları olan Lukla kasabasında yer alıyor. 1.500 feet (460 metre) uzunluğundaki pist, dağcılar arasında çok popüler. Hatta Tenzing-Hillary ismi de, Everest'e tırmanan ilk dağcı olan Sir Edmund Hülary'nin 2008'de ölmesinin ardından verilmiş. Yüzde 12'lik bir eğimi olan piste inişlerde yokuş yukarı, kalkışlarda
ise yokuş aşağı gidilmesi gerekiyor. Tabu yeterince çabuk hızlanümazsa, kalkış tamamlanamadan 2.860 metre yükseklikteki uçurumdan düşme tehlikesi de bulunuyor.

Paro, Bhutan

Çin yakınlarındaki Bhutan ülkesinde, Paro bölgesinde yer alan havaalanı, 7.300 feet (2.200 metre) yükseklikte yer alıyor. Burası da, 6.445 feet (1.964 metre) uzunluğuyla oldukça kısa olan bir başka havaalanı. Havaalanına yaklaşırken, etrafındaki 5.500 metrelik dağları geçer geçmez inişe geçilmesi gerekiyor. Bir anda hız keserek iniş yapılması gereken bu piste, yalnızca gündüzleri iniş izni veriliyor. O da tabi hava durumu uygun olduğunda.

Toncontin Uluslararası Havaalanı, Honduras

Pek çok kazanın yaşandığı Toncontin Havaalanı, etrafındaki yüksek dağları geçer geçmez hızlıca inilmesi gereken, oldukça kısa ve çok fazla rüzgar alan bir piste sahip. En son 30 Mayıs 2008'de 5 kişinin ölümüyle sonuçlanan kazanın ardından, Honduras Başkanı Manuel Zelaya bu konuda bir şey yapması gerektiğini fark etmiş. Uluslararası uçuşları kısa bir süre için Soto Cano Amerikan üssüne inmeye başlamış ve 6.132 feet (1.869 metre) uzunluğundaki pist, 7.096 feet'e (2.163 metre uzatılmış. Her ne kadar yeni pist de yeterince uzun değilse de, o yıldan beri havaalanında ciddi bir kaza olmamış.
Hürriyet/Eda UTKU