Genel

Pandemi sonrasında cadde mağazacılığında nelere dikkat edilmeli?

Tüm dünyayı etkisi altına alan koronavirüs alışveriş alışkanlıklarımızı da değiştirdi. Pandemiyle birlikte tüketiciler alışveriş yaparken lokasyon ve hijyen gibi unsurları da dikkate alıyor. 

Eğitimden sosyalleşmeye, iletişimden çalışma hayatına kadar yaşamın her alanında olduğu gibi alışveriş alışkanlıklarına da pandemi damgasını vurdu. Tüketiciler alışveriş kararlarını verirken fayda ve maliyet, lokasyon gibi öteden beri göz önüne aldıkları kriterlerin yanına artık mağaza içinde maske kullanımı mesafe gibi daha önce hayatlarında hiç olmayan veya hijyen koşulları gibi kısmen uyguladıkları kriterleri dikkate alıyor. 

Şüphesiz pandeminin alışveriş alışkanlıklarına yaptığı en önemli etkilerden biri ise fiziksel mağaza tercihlerinde oldu. IPSOS araştırma şirketinin yaptığı son anket tüketicilerin yüzde 90’ının AVM’leri riskli bulduğunu düşünüyor. Türkiye genelinde 465 aktif Alışveriş Merkezi olması ve AVM gibi kapalı alanların taşıdığı risk ve buna bağlı olarak resmî kurumlarca getirilen kısıtlamalar nedeniyle tüketiciler cadde mağazacılığını eskiye oranla daha fazla tercih etmeye başladı. 

Pandemi, işletmelerin yatırım stratejilerini etkiledi mi? 

Tüketicilerin, açık hava ile temas halinde olan mağazaları kapalı mekanlardaki mağazalara göre daha fazla tercih etmesi işletmelerin yatırım stratejilerini yeniden gözden geçirmelerine sebep oldu.

İlerleyen dönemlerde birçok işletme cadde mağazacılığına yönelirken yatırımların yapılacağı caddelerin lokasyonlarının doğru analiz edilmesinin önemi de bir hayli arttı. İstiklal, Bağdat Caddesi ve Nişantaşı Abdi İpekçi caddesi gibi alışverişin yoğun olduğu caddelerin yanı sıra ikinci ve üçüncü derece caddeler de yaşanan bu değişim nedeniyle işletmelerin ilgi odağı oldu. 

Diğer yandan şehirlerdeki cadde alternatiflerinin AVM’lere göre sayıca çok olması en doğru cadde seçimini işletmeler için zorlaştırıcı bir faktör haline getirdi. Bu zorlu seçim kararında en doğru kararı alabilmenin yolu deneyimli saha ekibine ve sahada kullanılabilecek lokasyon analizi teknolojilerinden geçiyor.

7 adımda Lokasyon Analizi ile doğru caddeye nasıl karar verilir? 

1. Hedef kitlenizi analiz edin:

Analiz edilecek caddeye gelen tüketici profilini ile işletmenizin hedef kitlesinin ne kadar uyumlu olduğunu analiz edilmesi kritik aşamalardan biri oluyor. Bunun için lokasyon analizi uygulaması ile cadde çevresindeki nüfusun yaş, cinsiyet, eğitim, medeni durum gibi demografik yapısı ile satın alma gücü, harcama eğitimleri ile ekonomik verilerinin analiz edilmesi gerekiyor. Hedef kitle analizi ile elde edilecek sonuçlar işletme hedef kitlesi ile karşılaştırılarak caddenin hedef kitle açısından uygun olup olmadığına karar verilebilir.

2. Rakip mağazaları analiz edin:

Yatırım yapılacak cadde üzerinde veya çevresindeki rakiplerinizin konumlarını doğru analiz etmek yapacağınız yatırımın rekabetten nasıl etkileneceğini anlamanıza yardımcı olur. Lokasyon analizi uygulaması ile çevredeki rakip konumlarını saniyeler içinde belirleyebilir, her bir konumun analiz ettiğiniz lokasyona mesafesini hesaplatabilir ve böylelikle nasıl bir rekabet ortamında olacağınızı öngörebilirsiniz.

3. Çevredeki kendi mağazalarınızı analiz edin:

Yakın konumda yer alan kendinize ait mağazalar yatırım yapmayı planladığını lokasyona negatif yönde etki edecek. Bu nedenle çevredeki mağazalarınızın konumları ve mesafelerinin doğru analizi gerekiyor. 

4. Sosyal noktaları analiz edin:

Okul, hastane, resmi kurum, park, cami, iş merkezleri, gibi noktalar yapacağınız yatırımın trafiğini doğrudan ya da dolaylı olarak etkileyecek. Lokasyon analizi uygulaması ile çevredeki bu noktaların sayısını, türünü ve yatırım yapacağınız konuma olan uzaklığını ölçümleyerek yatırımınıza yapacağı etkiyi analiz edebilirsiniz.

5. Ulaşım noktaları analiz edin:

Havalimanı, Otogar, Otobüs durak, metro, metrobüs, tramvay varsa iskele imkanları gibi noktalar ayrıca seçtiğiniz lokasyonun ana arter,bağalantı yollarına uzaklıkları yapacağınız yatırımın trafiğini doğrudan ya da dolaylı olarak etkileyecek. Lokasyon analizi uygulaması ile bu noktaların sayısını, türünü ve yatırım yapacağınız konuma olan uzaklığını ölçümleyerek yatırımınıza yapacağı etkiyi analiz edebilirsiniz.

6. Alışveriş Merkezleri analiz edin:

Aktif ,planlanan ve inşaat halinde Alışveriş Merkezleri seçtiğiniz lokasyona olan uzaklığı yapacağınız yatırımın trafiğini doğrudan ya da dolaylı olarak etkileyecek. Lokasyon analizi uygulaması ile bu noktaların sayısını, türünü ve yatırım yapacağınız konuma olan uzaklığını ölçümleyerek yatırımınıza yapacağı etkiyi değerlendirebilirsiniz. 

7. Caddenin yatırım skorunu oluşturun:
İlk 6 maddede belirtilen tüm faktörlerin belirli bir ağırlık katsayısı ile bir arada hesaplanması ile elde edilecek cadde skorunun oluşturulması analizin en son ve en önemli kısmını oluşturmaktadır. Bu skor oluşturulurken tamamen size özel kriterler ve ağırlıklar kullanılmalı hatta birden fazla mağaza tipiniz varsa her bir mağaza tipi için bu skorların ayrı ayrı hesaplanması gerekebilir.

Cadde skoru hesaplamak istatistiki modeller kurularak gerçekleştirilen işlemler olduğu için bu konuda çalışan bir ekip oluşturulmalı veya bir danışmanlık hizmeti alınması gerekiyor. 

Pandemi sonrasında cadde mağazacılığında doğru lokasyona karar verilebilmesi için gereken birçok faktör lokasyon analizi uygulamaları ile daha hızlı ve kolay bir şekilde analiz edilebiliyor.  

Cadde konseptli projelere talep artıyor!